[OT] Van der Poel - Vinner MM och får Bragdguldet?

Nästa VC-lopp för NvdP borde vara i Stavanger på 10000 meter nästa lördag. Därefter flyttar VC över till Nordamerika med tävlingar i Salt Lake City och Calgary de två första helgerna i december.

Mathieu skulle nog jämfört med de flesta ha lätt att ta steget över om han hade lust. Syreupptagningsförmåga, styrka, balans, pannben. Och holländare. Skulle vara kul med en MvdP vs. NvdP-final i OS.

Fast mindre överlägsen än senast. Nu ”bara” knappt tre sekunders segermarginal. Som det såg ut senast så kändes de som att de lika gärna kunde skicka över OS-gulden direkt. Med det sagt, ett världsrekord till är verkligen imponerande.

Läge för bragdguld idag?

SvD:s genomgång av de hetaste kandidaterna har förutom NvdP innehållit: Hopplandslaget, Jonsson, Nordqvist, Ponsiluoma, Ståhl och Sundling.

Tror mer på Ståhl nu, och van der Poel nästa år (givet att han vinner OS-gulden). OS-guld smäller högre, och speciellt i mindre sporter (dit jag räknar skridsko) så är det OS-guld som räknas.

Tror mer på Ståhl nu, och van der Poel nästa år (givet att han vinner OS-gulden). OS-guld smäller högre, och speciellt i mindre sporter (dit jag räknar skridsko) så är det OS-guld som räknas.
Jag är inne på samma spår. Dock skulle det resonemanget kunna leda till att hopplandslaget får det.

Parasport är svårt. Genom att konkurrensen är mkt mindre är det extremt svårvärderat.

Vad gäller övriga kandidater tycker jag NvdP och Sundling är vassare än Ponsi och Nordqvist då de förstnämnda vinner två segrar medan de sistanämnda tar en seger av flera möjliga. NvdP har kanske ett litet försprång på Sundling med världsrekorden. Sundling borde nog ha vunnit sprintcupen för att ha något att komma med. Dessutom försvinner Sundlings chans till ett tredje guld (stafetten) med Kallas andrasträcka där nog vare sig åkare eller skidor var på topp. Sundlings förstasträcka var dock givet skidorna mkt bra som hag ser det.

Dessutom tror jag att juryn kan ha lite i bakhuvudet att NvdP har en bra chans nästa år om man spekulerar i dubbla OS-guld. Det ska mkt till för att plocka bort det. Skulle väl krävas att Frida tar två individuella guld + krossar motståndet på sin stafettsträcka eller något likartat för att konkurrera.

Men tänk på hästarna, det är jobbigt för dem också, brukar inte ridsporten vara bra på att knipa bragdguld? ?
Ja fy f..n, varför får inte hästarna utmärkelserna?
Ryttarinnorna sitter ju typ bara av tiden.
Hur skulle det vara om en cykel får OS-guld och cyklisten får gå och ställa sig i en liten box?

Man kan ju lite fundera över varför Karlsson och Falck inte ingick i SvD:s genomgång. VM-guld i en sport med väldigt många utövare.

Ja fy f..n, varför får inte hästarna utmärkelserna?
Ryttarinnorna sitter ju typ bara av tiden.
Hur skulle det vara om en cykel får OS-guld och cyklisten får gå och ställa sig i en liten box?

Tveksam jämförelse. ? Jag har dock inget emot ridsport men... de har väl fått en del priser nu, kanske räcker för ett tag.

Edit: Tydligen inte, nytt guld till ridsporten.

OS guld i laghoppning i ridning slår tydligen OS guld i diskus (Ståhl), Mondo (stavhopp), samt två individuella VM guld och två världsrekord i skridskor för NvdP (det sista världsrekordet sattes iofs sent). Men bra, då vet vi. Iofs inte särskilt överraskande i just Sverige där vi sätter laget framför allt. Tänk vad fint det kunde vara om flera spelare kunde göra mål samtidigt i ishockey eller i fotboll. Men det här är oerhört djupt rotat i Norden. Var tex Vikingarna några supermänniskor? Svar: Nej, supermänniskor existerar bara i sagorna, men hade däremot sannolikt en lagmoral och lojalitet av sällan skådat slag samt att det kanske underlättade något att de inte var särskilt rädda för döden pga deras tro. Vi är bra på lag helt enkelt, passar vår mentalitet bra (även om det är synd att enbart en spelare kan göra mål samtidigt).

H-vete vad djup jag är.

Men visst sjutton är hopplandslaget värdiga vinnare, bara att smaken är som baken.

Senast ändrad:
Ja laghoppning är ju inte något folksport direkt. Hästfjantar !! Såklart NvdP borde fått priset.

Ja laghoppning är ju inte något folksport direkt. Hästfjantar !! Såklart NvdP borde fått priset.
Nja, det är ju det det är. Det är väl bara bollspark som har fler aktiva utövare än Brunte. Dessutom är de ju duktiga på att mobilisera sig, det är ju så de lyckats sno åt sig tre Jerringpris de senaste åren.

Jag kan förstå om de gick förbi van der Poel (”endast” vm-guld i liten sport) och Mondo (fick ifjol), men att de går förbi Ståhl känns konstigt. Kan bara tänka mig att det är ”det var dags för hästsporten” som var anledningen till det.

Fast om Frida slår Johaug och tar OS-guld + världscupen så går hon inte att slå.

Jodå, du ska aldrig räkna ut ridsporten, det har vi lärt oss nu flera gånger. Som @ooms påpekar så har ridsporten enormt många utövare i Sverige (men även i världen). Man kanske kan (går att diskutera åtminstone) tycka att prestationerna borde bedömas lite annorlunda eftersom de rider på hästar men nu vet vi med tydlighet att detta inte påverkar, prestationerna är lika stora om inte ännu större.

Det är ju såklart svårt att jämföra prestationer inom olika sporter men om man ser till ordet bragd så kan jag nog tycka att hopplandslagets insats vid OS var lite mer bragdartad jämfört med Ståhls. Ståhls har ju varit överlägsen världsetta sen minst ett år tillbaka så att han vann guldet var ju såklart jäkligt grymt gjort men kanske inte så oväntat.
Kan för lite om hopplandslaget för att uttala mig om dem egentligen men tror inte de har varit lika överlägsna senaste året.
Van der Poels dubbla VM guld och världsrekord var oerhört imponerande och iaf för mig som inte så insatt i skridskor väldigt oväntat. Känns också mer bragdartad än Ståhls OS guld.
Tycker jag.

För övrigt förstår jag inte varför vissa alltid passar på att håna dem man inte gillar så fort chansen ges.

Jag har för mig att ordet bragd är ganska mkt upp till juryns tolkning och något slags överraskningsmoment som en hel del vill lägga in i termen inte alls är nödvändig.

Man kan f.ö. vända på det hela också. Ståhl kan väsentligen bara förlora ett OS-guld. Allt annat än seger kommer av många att ses som en flopp. Han har tidigare inte haft så lätt att lyckas på mästerskap. T.ex. missade han att gå till final i OS 2016 trots att han var världsetta det året. Så pressen på Ståhl att ta guld var långt mycket större än vad den var för hopplandslaget där de, som jag fattade det tillhörde medaljkandidaterna men inte var några klara favoriter till guldet.

Tillbaka
Topp