[OT] Van der Poel - Vinner MM och får Bragdguldet?

Lite tveksam till hypotesen om att Mondos bragdguld 2020 låg Ståhl i fatet. Tror mer på att juryn ansåg att det var på tiden att ridsporten belönades samt att, om jag fattat det rätt, själva skeendet i OS var mer rafflande än vid Ståhls seger som ju var relativt klar och objektivt sett inte jättedramatisk. Om det senare ska ligga Ståhl i fatet kan ju diskuteras men jag tror att det är rätt mänskligt att se en seger i en jämn fajt som mer bragdartad än en klar seger.

Huvudet på spiken av Anders Adamson (extra passande här med åsikten från en forna proffscyklist). ?

Läste någonstans att under ett OS-år så skulle det mycket till om inte bragdguldet gick till någon/några som tog OS guld.
Kan ju vara en förklaring till varför N.vdP inte fick det i år. Tar han OS guld nästa år så är bragdguldet hans. Tror jag.

Jag tycker det är en relativt vettig värdering. OS går vart fjärde år medan VM i de flesta idrotter går oftare. Det gör OS mer prestigefyllt än VM i flertalet grenar. Sen kvarstår den eviga frågan om hur grenar ska vägas mot varandra. Är ett VM-guld på t.ex. 1500 meter löpning, där det finns oerhört många som satsar, mer värt än ett OS-guld i den mest obskyra OS-grenen, vilken nu det är?

Världsrekord är lite svårare. I vissa grenar slås ju rekord hyggligt frekvent medan det i andra grenar är tämligen sällsynt. Hur skulle man t.ex. värdera om Montler skulle dra iväg ett niometershopp på en gala?

Ett individuellt OS-guld + VC-seger för Frida tror jag inte räcker om NvdP tar två OS-guld och slår VR i båda loppen.

Känns dock oerhört hypotetiskt ...
Nu minns jag inte vad skidåkarna gjorde 1988, men då fick väl Tomas G bragdguldet för sina OS-guld i skridsko.

Hur skulle man t.ex. värdera om Montler skulle dra iväg ett niometershopp på en gala?

Inte skulle det slå ett OS guld i ridning, långt därifrån. (obs: sarkasm)

Men jag delar din poäng, världsrekord är världsrekord, tycker det bör vägas in i helhetsbedömningen.

Omöjligt att ha en sådan här diskussion utan att verka överdrivet kritisk mot hästsporten vilket jag egentligen inte är, det är en toppen sport på alla sätt och vis. Dock inte helt enkelt att värdera prestationer inom hästsporten jämfört med andra sporter kan jag tycka.

Senast ändrad:
Nu minns jag inte vad skidåkarna gjorde 1988, men då fick väl Tomas G bragdguldet för sina OS-guld i skridsko.
Stafettguld (där Gunde var ute och jagade på Mogren på sistasträckan) + ett tämligen klart femmilsguld till Svan efter en mkt skral inledning på mästerskapet, om mitt minne inte är helt paj.

Och Gustafsson hade VR på 10000 m och OR på 5000 m. Sen hade ju Svan redan fått bragdguldet, men jag undrar om det hade spelat någon roll. Jag tror möjligen att han kunde ha fått dela det med Gustafsson om han inte hade fått det tidigare.

Så, det är väl hyggligt kompatibelt med det jag skrev om att Frida behöver mer än ett individuellt OS-guld + VC-seger för att få bragdguldet om NvdP vinner båda distanserna i OS och samtidigt slår VR på båda.

Var det inte 2017 Peder Fredriksson vann jerringpriset (folkets röst!)blev det inte en massa kritik då också trots det? Själv vet jag absolut nada om hästsport, misstänker att dom flesta kritiker inte heller gör det, Anders Adamson är tydligen väldigt insatt däremot...men vad vet jag, det kanske bara är att köpa en häst, klamra sig fast och hänga med mot guldet...

Inte skulle det slå ett OS guld i ridning, långt därifrån. (obs: sarkasm)

Men jag delar din poäng, världsrekord är världsrekord, tycker det bör vägas in i helhetsbedömningen.

Omöjligt att ha en sådan här diskussion utan verka överdrivet kritisk mot hästsporten vilket jag egentligen inte är, det är en toppen sport på alla sätt och vis. Dock inte helt enkelt att värdera prestationer inom hästsporten jämfört med andra sporter dock kan jag tycka.
Nej, om det är svårt att värdera olika sporter mot varandra så är det ju etter värre med hästsport där det är oerhört svårt att ha någon uppfattning om hur mkt som är häst, ryttare och träning av häst.

Stafettguld (där Gunde var ute och jagade på Mogren på sistasträckan) + ett tämligen klart femmilsguld till Svan efter en mkt skral inledning på mästerskapet, om mitt minne inte är helt paj.

Och Gustafsson hade VR på 10000 m och OR på 5000 m. Sen hade ju Svan redan fått bragdguldet, men jag undrar om det hade spelat någon roll. Jag tror möjligen att han kunde ha fått dela det med Gustafsson om han inte hade fått det tidigare.

Så, det är väl hyggligt kompatibelt med det jag skrev om att Frida behöver mer än ett individuellt OS-guld + VC-seger för att få bragdguldet om NvdP vinner båda distanserna i OS och samtidigt slår VR på båda.
Ja, Gunde hade nog behövt sopa rent för att komma ifråga då. Dubbla guld för van der Poel gör nog att Frida måste prestera nåt liknande (2 guld) för att komma ifråga.

Var det inte 2017 Peder Fredriksson vann jerringpriset (folkets röst!)blev det inte en massa kritik då också trots det? Själv vet jag absolut nada om hästsport, misstänker att dom flesta kritiker inte heller gör det, Anders Adamson är tydligen väldigt insatt däremot...men vad vet jag, det kanske bara är att köpa en häst, klamra sig fast och hänga med mot guldet...
Jerringpriset handlar ju i mångt och mycket om hur många utövare grenen har och hur villiga de är att rösta på "sin kandidat" och betydligt mindre om prestationerna som sådana. Där tror jag ridsporten har det relativt väl förspänt. Man kan då förstås tycka att det tyder på stor konkurrens inom grenen, men jag undrar hur många som seriöst tävlingssatsar inom ridningen och hur många som mer rider för att det är en kul och trevlig aktivitet. Jag misstänker att det är det senare men får erkänna att jag inte har koll.

Ja, Gunde hade nog behövt sopa rent för att komma ifråga då. Dubbla guld för van der Poel gör nog att Frida måste prestera nåt liknande (2 guld) för att komma ifråga.
Tar båda dubbla guld, och inte någon annan gör något galet, så skulle jag inte utesluta att de skulle kunna få del på det.

Sen beror det ju lite på i övrigt. Om NvdP dessutom krossar VR i båda grenarna och Frida inte har några övriga resultat som sticker ut kanske det skulle luta åt ensamt bragdguld för NvdP. Om NvdP inte slår några VR medan Frida ror hem VC och verkligen detroniserar Johaug inklusive att köra henne sönder och samman på sista milen i Kollen så ligger nog Frida bättre till.

Jag tycker nog att det är en bragd generellt när en häst är inblandad, luriga djur de där. Skulle Ståhl haft med sig en pålle in i kastburen och ändå lyckats prestera då hade han fått priset. Lätt!
Ja, nog för att Ståhl är stor och stark, men en häst i ringen tror jag t.o.m. han bangat inför!

Gustafsson hade ju ett guld och ett silver på os sedan tidigare också. Jag tror dock dubbla OS-guld räcker mot det mesta förutom alltför stora framgångar i längd och ett OS-guld för trekronor.

Storleken på sporten internationellt lägger jag dock inte alltför mycket vikt på själv, det är trots allt ett svenskt pris. Bryr mig inte för fem öre om tex skridsko, bandy eller diskus inte är så poppis i resten av världen, för oss är det stort, det räcker.

Gustafsson hade ju ett guld och ett silver på os sedan tidigare också. Jag tror dock dubbla OS-guld räcker mot det mesta förutom alltför stora framgångar i längd och ett OS-guld för trekronor.
Fast vad som hände 1984 var irrelevant för bragdguldet 1988 (bortsett från att Svan fått bragdguldet just 1984). Bragdguldet handlar om prestationer gjorda under det gångna året.

Jag tror på den nya vintersporten Horski Cross – fyra hästar och ryttare som med en liten trickskida under varje hov susar ner för en bana med hopp, berms och drop. Eftersom vi svenskar älskar både rid- och vintersport så kan jag inte se hur detta skulle kunna gå fel. Massor av bragdguld!!

Storleken på sporten internationellt lägger jag dock inte alltför mycket vikt på själv, det är trots allt ett svenskt pris. Bryr mig inte för fem öre om tex skridsko, bandy eller diskus inte är så poppis i resten av världen, för oss är det stort, det räcker.
Jag tycker inte det är fel att åtminstone bry sig för fem öre. Sen har du absolut en poäng i att det är ett svenskt pris och svensk popularitet är en faktor.

Jag tror på den nya vintersporten Horski Cross – fyra hästar och ryttare som med en liten trickskida under varje hov susar ner för en bana med hopp, berms och drop. Eftersom vi svenskar älskar både rid- och vintersport så kan jag inte se hur detta skulle kunna gå fel. Massor av bragdguld!!

Mistolkade din inlägg och trodde att det var som vattenskidåkning, men då med fyra hästar som drar istället för en båt och på snön med hopps och tricks. Skulle också vara kul!

Då väntar jag på Coski Cross! (för cowboys)

Australien lär dock propagera för Kangoski Cross.

Var det inte så att han var lite på nergång och utifrån sina resultat den säsongen inte var favorit till guldet, har något svagt minne av att det utifån förutsättningarna var lite av en bragd. Isf är ett bragdguld inte helt fel, men mitt minne kanske sviker mig.

Angående hoppsanlaget så tycker jag faktiskt att det ligger lite i vad en ur juryn säger:
– Det var mer på det sättet det hände, att Peder Fredricson rev ett hinder och de nästan sågs som borta från gulddiskussionerna och hur man lyckades behålla lugnet förbereda sig och gå in i omhoppningen och hur han vågade korta ner ett galoppsprång, säger jurymedlemmen Anette Norberg och tillägger:

– Hästar är trots allt djur och de är väldigt känsliga kring vad som händer runtomkring, känsliga för ryttarna, också hur man förberett sig som lag och att alla hjälptes åt som lag och stöttade varandra.

Vilka kommer att bli framtidens bragdguldvinnare? Kanske några vinner lagvm i kaninhoppning eller vm i bastubad kanske? Vem vet.

Jag säger att det bara är en tidsfråga innan vi har första e-sportaren som tilldelas ett bragdguld.

Stefan Holms bragdguld 2004 är i mina ögon ett av dom mest motiverade bragdgulden. Får fortfarande rysningar när jag tänker på hans sista hopp, en hel stadion som glor på honom, ensam med sina tankar, i en sport där det psykiska spelar väldigt stor roll, en muskel som är felaktigt spänd och dom missar - typ.

Ursäkta om jag svävar ut lite, men blev lite nostalgisk (bägge länkarna nedan är med norsk kommentator, kul).

Sen var han kanske inte typen som blir "folkkär", iaf jag tycker det är mycket roligare att se Linn Svahn dominera, eller Stina, eller att se Frida vinna över Johaug. Eller varför inte Kallas svettiga stafettsträckor.
Framförallt den i Sotji, att inte spränga sig i det läget (som Björgen gjorde), och få bromsa lite lätt bakom tyskan i svängen in på stadion, svettigt. Jag stod och hoppade när jag såg det, med maxpuls.
Kommer att sakna Kalla nåt grymt.

Stinas kyliga sistasträcka i Seefeld var ju inte helt fel heller.
Vintersporter rules!

Vilka kommer att bli framtidens bragdguldvinnare? Kanske några vinner lagvm i kaninhoppning eller vm i bastubad kanske? Vem vet.
Om skridsko skulle bli en stor publiksport igen tack vare NvdP, skall lillebrorskomplexet då utsträckas till att omfatta även skridskosporten? Eller att fußball skaver beror inte enbart på populariteten?

Stefan Holms bragdguld 2004 är i mina ögon ett av dom mest motiverade bragdgulden. Får fortfarande rysningar när jag tänker på hans sista hopp, en hel stadion som glor på honom, ensam med sina tankar, i en sport där det psykiska spelar väldigt stor roll, en muskel som är felaktigt spänd och dom missar - typ.

Ursäkta om jag svävar ut lite, men blev lite nostalgisk (bägge länkarna nedan är med norsk kommentator, kul).

Sen var han kanske inte typen som blir "folkkär", iaf jag tycker det är mycket roligare att se Linn Svahn dominera, eller Stina, eller att se Frida vinna över Johaug. Eller varför inte Kallas svettiga stafettsträckor.
Framförallt den i Sotji, att inte spränga sig i det läget (som Björgen gjorde), och få bromsa lite lätt bakom tyskan i svängen in på stadion, svettigt. Jag stod och hoppade när jag såg det, med maxpuls.
Kommer att sakna Kalla nåt grymt.

Stinas kyliga sistasträcka i Seefeld var ju inte helt fel heller.
Vintersporter rules!
Hur imponerande Kallas insats i OS-stafetten än var (och jag hade också hög puls när jag såg avslutningen av det loppet) är jag nästan mer imponerad av hur Stina hanterar sistasträckan i Seefeld. Vad det gäller disponering av lopp i kombination med att vara jagad så kan jag inte komma på något inom längdskidåkningen som trumfar den insatsen.

Hur imponerande Kallas insats i OS-stafetten än var (och jag hade också hög puls när jag såg avslutningen av det loppet) är jag nästan mer imponerad av hur Stina hanterar sistasträckan i Seefeld. Vad det gäller disponering av lopp i kombination med att vara jagad så kan jag inte komma på något inom längdskidåkningen som trumfar den insatsen.
Jo, håller med, sammanfattade Stinas insats lite slarvigt med "kyliga sistasträcka".
Men hade de loppen jag länkar till varit samma år (väldigt hypotetiskt) och jag suttit i bragdguldjuryn (extremt hypotetiskt) och en enskild stafettsträcka skulle kunna få bragdguldet (beyond hypotetiskt) så hade jag haft beslutsångest. Kallas disponering av loppet var inte sämre, att inte spränga sig där var svettigt som jag skrev, å andra sidan är det mentalt svårare att ligga först - och ha en jagande Johaug efter sig, så... svårt.

Jag säger att det bara är en tidsfråga innan vi har första e-sportaren som tilldelas ett bragdguld.
Ja, tyvärr känns det som en tidsfråga. Diskussionen om vad som definieras som idrott/sport kom ju igång på Happy i samband med Mästarnas mästare när det var en e-"sportare" med. Tycker det är en intressant diskussion, om än lite löjeväckande.

Om e-sport skulle komma in i värmen, vad säger man om t.ex. schack? I Norge blev diskussionen aktuell när Magnus Carlsen vann VM
(betalvägg, men står lite om det i ingressen)

Om e-sport skulle komma in i uttagningen, då borde även Tetris vara med. Kommer att bli en spännande gränsdragning där, får hoppas att det aldrig händer.

Ja, såvida man inte säger att allt som går att tävla i är sådant att man ska kunna få bragdguldet för det behöver man ju ha någon gränsdragning kring vad som är möjligt att få det för och vad som inte är det.

T.ex. om man tycker att dressyr (hästsportgrenen) är OK, hur är det med grenar där man lär andra djur att göra saker? Agility för hundar, är det OK? Skulle en tävling i cirkuskonster för elefanter vara en OK gren (om man bortser från etiska överväganden kring cirkusdjur)?

För min del skulle jag vilja koppla gränsdragningen till fysisk prestation hos människan som ska få priset. Och den fysiska prestationen måste vara sådan att styrka, snabbhet (extrem "fingerfärdighet" räcker inte), kondition och kroppskoordination kombineras s.a. en vanlig dödlig är chanslös att utföra det på den nivån. Sen inser jag att det absolut inte är vattentätt. T.ex. skulle en tävling i vem som kan spela något extremt virtuost stycke på trummor snabbast funka då det kräver extrem snabbhet och god kroppskoordination. Man skulle dock i alla fall plocka bort en del saker som jag inte tycker bör vara med.

Oklart varför cirkus är oetiskt men dressyr är ok?
Det får du fråga någon annan än mig om. Jag ville bara undvika att någon skulle tolka det jag skrev som att jag förespråkade cirkuskonster involverande djur och därmed hamna på ett i sammanhanget irrelevant stickspår.

Reglerna för medaljen nedan. Det talas om att svårt och vanskligt läge anses förhöja bragden. Däremot har jag svårt att tolka det som att ett överraskningsmoment i sig gör det mer belöningsvärt. Utifrån detta tycker jag det vore skumt att inte sätta Ståhl före Pettersson.

Statuter för SvD:s bragdmedalj​

1. Medaljen utdelas , när skäl därtill finns , varje år under november eller december månad.
Endast en medalj bör utdelas årligen antingen till enskild idrottsutövare eller till lag. Ingen enskild person kan tilldelas medaljen mer än två gånger.1) Om bragden utförts av ett lag, erhåller lagets förbund eller förening medaljen och varje medlem av laget en kopia av medaljen i förgyllt silver.
2. Medaljören koras av Guldmedaljnämnden. Denna nämnd består av Svenska Dagbladets chefredaktör och sportchef jämte högst 12 ledamöter. Endast vid sammanträdet närvarande ledamöter äger rösträtt.
Ledamot kvarstår i nämnden t o m det kalenderår han eller hon fyller 67. Ledamot som uteblivit från tre sammanträden i rad anses ha avgått.
3. Med bragd förstås i detta sammanhang ett avgörande av hög rang, vunnet genom ett exceptionellt uppbåd av tekniskt och taktiskt kunnande, segervilja och energi i förening med idrottslig ambition.
Bragdens värde skall anses förhöjt i ett fall där avgörandet skett i ett svårt och vanskligt läge.
En serie bragder innebär ytterligare kvalificering för utmärkelsen. Föredömligt sportsmanship krävs av den som skall belönas. Sålunda kan inte den idrottsutövare, som varit avstängd för doping, komma i fråga för guldmedaljen.2)
4. Bedömningen avser den tid som förflutit från dagen då medaljen senast utdelades tills en medaljör därnäst skall koras.
5. Ny ledamot utses av SvD efter förslag från nämndens ledamöter.
  1. Den som får sin andra guldmedalj måste anses stå i särklass (protokollsanteckning, 1976)
  2. Antidopingbestämmelsen gäller från 2002 och har inte retroaktiv verkan.

Huvudet på spiken av Anders Adamson (extra passande här med åsikten från en forna proffscyklist). ?
Den ende som träffade spiken i den där artikeln var Miro Zalar.

Den ende som träffade spiken i den där artikeln var Miro Zalar.

Tror mycket sällan det handlar om för lite respekt till hästsporten (inte för mig varje fall), med tanke på alla priser de fått senaste ca 10 åren och det enorma antalet utövare så verkar ju respekten vara helt enorm. Travsporten har ju också helt oändligt med hardcore fans, tidningarnas sportsektioner fylls ibland nästan av trav, mycket är det varje fall. Däremot kan jag själv tycka att det inte är helt enkelt att värdera prestationer inom hästsporten jämfört med andra sporter, det är en kluring. Men min känsla/intuition är att ofta laginsatser premieras lite extra i Sverige vs individuella prestationer vilket väl ytterligare ökar tyngden i guldet ridlaget knep.

Om jag fick utforma någon slags (vagt) kriterium skulle det vara att personen/personerna under tävlandet belastar kroppen mkt hårt. Det kan vara muskulärt, konditionsmässigt eller kroppskoordinationsmässigt. För det senare tänker gymnastik eller en gren som stavhopp. Och det ska inte vara att belastningen blir hård p.g.a. personen/personerna är dåligt tränade utan belastningen ska vara på en nivå som för vanliga dödliga är "helt orimlig" utan att för den sakens skull nödvändigtvis kräva att du är den starkaste i världen i precis den/de aktuella musklerna.

Konditionsidrottare på världsnivå belastar hjärta och lungor extremt hårt. Den muskulära belastningen Ståhl har på kroppen när han kastar diskus är sannolikt något som inte så många skulle tåla.

Jag inbillar mig att det i hästhoppningsfallet är på hästarna de stora fysiska kraven ligger snarare än ryttarna. Naturligtvis krävs mkt träning för att komma upp till världselit i hästhoppning, men konditionsmässigt kan jag inte tänka mig att det är extrema krav. Och är det verkligen några muskler en elitryttare måste vara ruggigt stark i, inte bara god styrka alltså utan väldigt god? Sen krävs förstås säkerligen god balans, men det ser i alla fall för lekmannen inte ut som kroppskoordinationen är på nivån som t.ex. gymnaster har. Jag gissar att en stor del av att bli framgångsrik är att vara duktig på samspelet med hästen. Det är dock något som i min värld vare sig skulle göra de tävlande mer eller mindre lämpliga för ett bragdguld utformat efter mina kriterier.

Och detta är inte att visa bristande respekt för dessa utövare. Jag tycker t.ex. schackspelare är oerhört imponerande, men jag tycker inte att Carlsen skulle fått bragdguldet om han varit svensk.

Om jag fick utforma någon slags (vagt) kriterium skulle det vara att personen/personerna under tävlandet belastar kroppen mkt hårt. Det kan vara muskulärt, konditionsmässigt eller kroppskoordinationsmässigt. För det senare tänker gymnastik eller en gren som stavhopp. Och det ska inte vara att belastningen blir hård p.g.a. personen/personerna är dåligt tränade utan belastningen ska vara på en nivå som för vanliga dödliga är "helt orimlig" utan att för den sakens skull nödvändigtvis kräva att du är den starkaste i världen i precis den/de aktuella musklerna.

Konditionsidrottare på världsnivå belastar hjärta och lungor extremt hårt. Den muskulära belastningen Ståhl har på kroppen när han kastar diskus är sannolikt något som inte så många skulle tåla.

Jag inbillar mig att det i hästhoppningsfallet är på hästarna de stora fysiska kraven ligger snarare än ryttarna. Naturligtvis krävs mkt träning för att komma upp till världselit i hästhoppning, men konditionsmässigt kan jag inte tänka mig att det är extrema krav. Och är det verkligen några muskler en elitryttare måste vara ruggigt stark i, inte bara god styrka alltså utan väldigt god? Sen krävs förstås säkerligen god balans, men det ser i alla fall för lekmannen inte ut som kroppskoordinationen är på nivån som t.ex. gymnaster har. Jag gissar att en stor del av att bli framgångsrik är att vara duktig på samspelet med hästen. Det är dock något som i min värld vare sig skulle göra de tävlande mer eller mindre lämpliga för ett bragdguld utformat efter mina kriterier.

Och detta är inte att visa bristande respekt för dessa utövare. Jag tycker t.ex. schackspelare är oerhört imponerande, men jag tycker inte att Carlsen skulle fått bragdguldet om han varit svensk.

Det är svårt det här med kriterium, det finns rätt många sporter som inte klarar sig utifrån kriterierna ovan. Skytte av olika slag (med båge eller pangare), curling, golf, Eurosports favoritsport snooker, baseboll kanske, motorsport av olika slag unt so weiter. När jag radar upp dem inser jag att de alla hamnar under kategorin Sporter jag inte är så intresserad av. Så jag röstar nog på ditt förslag Göran, maila svenskan!

Jerringpriset handlar ju i mångt och mycket om hur många utövare grenen har och hur villiga de är att rösta på "sin kandidat" och betydligt mindre om prestationerna som sådana. Där tror jag ridsporten har det relativt väl förspänt. Man kan då förstås tycka att det tyder på stor konkurrens inom grenen, men jag undrar hur många som seriöst tävlingssatsar inom ridningen och hur många som mer rider för att det är en kul och trevlig aktivitet. Jag misstänker att det är det senare men får erkänna att jag inte har koll.
Ja, jerringpriset är ju "folkets" pris, den som får flest röster av folket vinner. Jag menar bara att det var trist för Peder Fredriksson då att det blev så mycket kritik trots att han fick mest röster, sen tycker jag det är ganska omöjligt att jämföra helt olika sporter mot varandra, varför liksom? dom hamnar ju bara på en gala där en programledare ska göra sig lustig och trakassera vederbörande..?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp