[OT] Van der Poel - Vinner MM och får Bragdguldet?

Ja hästfolk är en sekt.
Tror faktiskt det på riktigt. Om man är fritänkade så kan man gilla en sport men rösta på en annan, har lite svårt att se att det händer i hästlägret. Vi känner väl alla eller känner till nån som håller på med hästar lite över kanten. Oftast så har de gjort illa sig ordentligt nån gång om man skrapar på ytan. Min favvo är en kollegas fru som flög av hästen och bröt ryggen så pass att hon svävade mellan liv och död. Återställd så blev hennes reaktion att ändra livet och istället för att bara ha en häst som hobby köpa hästgård och flytta ut på landet.

Samtidigt så känns Nils så klok och filosofisk att han förmodligen skiter i det här.

Jag tycker det är stor skillnad mellan att sakligt diskutera gränsdragningar mellan olika typer av prestationer och att håna, misskreditera andras prestationer bara för att de inte stämmer överens med ens eget tycke.

Inläggen ovan faller ju knappast under kategorin saklig diskussion om gränsdragningar mellan prestationer.

Hopplandslaget är inget jag följer mer än på sin höjd under OS men kan ändå glädjas åt deras framgång även om jag personligen hade en annan favorit.
Nej, men diskussionen om gränsdragningen har förts ett antal gånger tidigare i samband med att hästsport belönats med priser.

Nej, men diskussionen om gränsdragningen har förts ett antal gånger tidigare i samband med att hästsport belönats med priser.
Jag tycker nog gott att alla sporter (såväl hästsport, motorsport, golf, etc) ska beaktas. Det jag vänder mig emot är det som johan44 är inne på ovan, nämligen att hästfolket tidigare har visat att de hellre går ihop och röstar på ”sin” sport (orkestrerat av förbundet via uppmaningar i sociala medier, etc) än att låta var och en själv värdera alla nomineringar och prestationer. Jag har som sagt inget emot att de får priset i år, men att de har kuppat till sig det ett par ggr tidigare smutsar ner det hela även nu.

Kanske ska man gå tillbaka till det gamla sättet, nämligen att folk skickar vykort till Radiosporten med sin röst och sedan presenteras vinnaren på nyårsafton? Bort med liveröstning ala mello!

Jag tycker nog gott att alla sporter (såväl hästsport, motorsport, golf, etc) ska beaktas. Det jag vänder mig emot är det som johan44 är inne på ovan, nämligen att hästfolket tidigare har visat att de hellre går ihop och röstar på ”sin” sport (orkestrerat av förbundet via uppmaningar i sociala medier, etc) än att låta var och en själv värdera alla nomineringar och prestationer. Jag har som sagt inget emot att de får priset i år, men att de har kuppat till sig det ett par ggr tidigare smutsar ner det hela även nu.

Kanske ska man gå tillbaka till det gamla sättet, nämligen att folk skickar vykort till Radiosporten med sin röst och sedan presenteras vinnaren på nyårsafton? Bort med liveröstning ala mello!
Det kommer dock alltid att finnas gränsdragningar för vad som är att betrakta som sport. Och ens personliga uppfattning är förmodligen inte 100% synkad med den som juryn eller de som utser kandidater har. Därmed uppstår läge för diskussioner.

Angående av förbundet orkestrerade röstningskampanjer håller jag helt med. Sånt solkar ner priset, både priset som vinns på det sättet och priset som sådant.

Det kommer dock alltid att finnas gränsdragningar för vad som är att betrakta som sport. Och ens personliga uppfattning är förmodligen inte 100% synkad med den som juryn eller de som utser kandidater har. Därmed uppstår läge för diskussioner.

Angående av förbundet orkestrerade röstningskampanjer håller jag helt med. Sånt solkar ner priset, både priset som vinns på det sättet och priset som sådant.
Att vara med i Rf kan väl bara en vettig gränsdragning.

Sen är Svenska ridförbundet (eller vad de nu må heta) inte direkt ensamma om att uppmana följare att rösta på ”sin” kandidat på sociala medier. En snabb koll visar att både Skridskoförbundet och Svenska orienteringsförbundet på FB gör precis samma sak.

Förr i tiden, på den gamla goda tiden, tror jag andelen ungdomar och barn som röstade var rätt låg. Jag killgissar lite nu. Men jag tänker att det i vykortets tidevarv var en högre medelålder på de röstande än vad det är nu. Den nya tiden gynnar sporter med många unga utövare där livet på sociala medier är själva livet. Typ ridsport. Men kört är det trots allt inte för snorande gubbar eller gummor! Nisses andraplats igår, i ett år utan vinter-OS, visar att även försvinnande små sporter i Sverige fortfarande kan vinna.

Tror faktiskt det på riktigt. Om man är fritänkade så kan man gilla en sport men rösta på en annan, har lite svårt att se att det händer i hästlägret. Vi känner väl alla eller känner till nån som håller på med hästar lite över kanten. Oftast så har de gjort illa sig ordentligt nån gång om man skrapar på ytan. Min favvo är en kollegas fru som flög av hästen och bröt ryggen så pass att hon svävade mellan liv och död. Återställd så blev hennes reaktion att ändra livet och istället för att bara ha en häst som hobby köpa hästgård och flytta ut på landet.

Samtidigt så känns Nils så klok och filosofisk att han förmodligen skiter i det här.
Och om en cyklist kraschar och gör illa sig ordentligt och sen fortsätter cykla så är det helt normalt och ingen ropar sekt. Iaf inte här. Eftersom vi cyklister är heelt normala.

Att vara med i Rf kan väl bara en vettig gränsdragning.

Sen är Svenska ridförbundet (eller vad de nu må heta) inte direkt ensamma om att uppmana följare att rösta på ”sin” kandidat på sociala medier. En snabb koll visar att både Skridskoförbundet och Svenska orienteringsförbundet på FB gör precis samma sak.

Förr i tiden, på den gamla goda tiden, tror jag andelen ungdomar och barn som röstade var rätt låg. Jag killgissar lite nu. Men jag tänker att det i vykortets tidevarv var en högre medelålder på de röstande än vad det är nu. Den nya tiden gynnar sporter med många unga utövare där livet på sociala medier är själva livet. Typ ridsport. Men kört är det trots allt inte för snorande gubbar eller gummor! Nisses andraplats igår, i ett år utan vinter-OS, visar att även försvinnande små sporter i Sverige fortfarande kan vinna.
Synkar inte med min uppfattning. Dessutom blir det ju lite udda om ett förbund blir invalt i RF. Då är alltså det utövarna ägnade sig åt ena året inte sport för att nästa år, då de blivit invalda, vara det.

Och om en cyklist kraschar och gör illa sig ordentligt och sen fortsätter cykla så är det helt normalt och ingen ropar sekt. Iaf inte här. Eftersom vi cyklister är heelt normala.

Allt går att relativisera. Och sektbeteendet handlar inte bara om att skada sig och fortsätta men det tror jag du förstår om du vill, det var mest för att illustrera en inställning. Men hur som helst:
1642501168077.png

Känns ju bra om man har några slags regler för vilka sporter som är aktuella för priset. Om inte vilka som ingår i RF så kanske Happys centralkommité får avgöra? Eller en digital omröstning à la Mello?

Är tvungen att citera mig själv nu ;-)

Fast lite äpplen och päron. Uttalandet handlar om Årets prestation, inte Jerringpriset.
”Finalplatsen i Jerringpriset tycks väga betydligt tyngre än priset han faktiskt vann.

– Det är superskoj att jag har lyckats få massa svenskar att engagera sig i att jag ska få en utmärkelse, det tycker jag är superetrevligt. Sen, vad några farbröder och damer i en jury tycker om jag är bättre på att åka skridskor än Sarah Sjöström är på att simma med en skada, det är så här...”

Fast lite äpplen och päron. Uttalandet handlar om Årets prestation, inte Jerringpriset.
”Finalplatsen i Jerringpriset tycks väga betydligt tyngre än priset han faktiskt vann.

– Det är superskoj att jag har lyckats få massa svenskar att engagera sig i att jag ska få en utmärkelse, det tycker jag är superetrevligt. Sen, vad några farbröder och damer i en jury tycker om jag är bättre på att åka skridskor än Sarah Sjöström är på att simma med en skada, det är så här...”
Sant...

Hopplalaget fick flest röster, svårare än så är det inte. Själv kunde jag inte heller bry mig mindre.

Allt går att relativisera. Och sektbeteendet handlar inte bara om att skada sig och fortsätta men det tror jag du förstår om du vill, det var mest för att illustrera en inställning. Men hur som helst:
Visa bilaga 533869
Ja, hästmänniskor ÄR stenhårda. De hoppar bokstavligen upp på hästen igen, trots att det är farligt. Crossåkare och DH:are gör samma sak (är också galna, ur ett säkert gubbperspektiv). Ingen anklagar dem dock för att vara en sekt.

Ja, hästmänniskor ÄR stenhårda. De hoppar bokstavligen upp på hästen igen, trots att det är farligt. Crossåkare och DH:are gör samma sak (är också galna, ur ett säkert gubbperspektiv). Ingen anklagar dem dock för att vara en sekt.
"Och sektbeteendet handlar inte bara om att skada sig och fortsätta men det tror jag du förstår om du vill"

Visa bilaga 533869
Så med den tabellen så är alltså fotbolsspelare hårdare än cyklister och så kan den diskussionen avslutas. Eller? ;)

/R

Visa bilaga 533869
Är det bara jag som blir väldigt nyfiken på vad som är den sista punkten? Vilken cliffhanger.

Och jag tror du förstår att ingen kallar cyklisters beteende för sektbeteende bara för att de beter sig som cyklister.
Jag skulle säga att den typiske cyklisten är mer generellt sportintresserad än den typiske hästintresserade, och därmed mer öppen för att objektivt rösta på utövare även utanför den egna sporten. Har några sådana i min närhet, totalt ointresserade och okunniga om sport öht förutom hästhoppningen (troligtvis hästarna) som de är helt uppslukade av. Väldigt sällan man hittar sådana inom övriga sporter, men inom hästhoppningen verkar de vara många.

Jag skulle säga att den typiske cyklisten är mer generellt sportintresserad än den typiske hästintresserade, och därmed mer öppen för att objektivt rösta på utövare även utanför den egna sporten. Har några sådana i min närhet, totalt ointresserade och okunniga om sport öht förutom hästhoppningen (troligtvis hästarna) som de är helt uppslukade av. Väldigt sällan man hittar sådana inom övriga sporter, men inom hästhoppningen verkar de vara många.
Jaha? Om hästmänniskor gillar hästar och röstar som de vill, är det ett stort problem (som föranleder användandet av negativt laddade prefix/ord)?

För att återknyta lite till tråden..?
Nils verkar ha isolerat sig i Tyskland inför os, cyklar mycket i alperna också tydligen.

Jaha? Om hästmänniskor gillar hästar och röstar som de vill, är det ett stort problem (som föranleder användandet av negativt laddade prefix/ord)?
Om fallet är som ooms beskriver det blir effekten att omröstningen handlar om vem som har störst fanclub, inte vem som har utfört den bästa idrottsprestationen. Då bör man antingen vara transparent med det och säga att det är det priset handlar om eller så får man försöka ändra i hur priset utses.

Ja, de devalverar priset. Sedan använder de ju ordet ”sekt” om sig själva numer, så inget att uppröras över.
Det VAR visst ett problem (att de urholkar den demokratiska processen genom att rösta som de vill). Och det är en viss skillnad på om David Chapelle säger "n"-ordet eller om en vit säger det. Upprörande, eller hur?

Om fallet är som ooms beskriver det blir effekten att omröstningen handlar om vem som har störst fanclub, inte vem som har utfört den bästa idrottsprestationen. Då bör man antingen vara transparent med det och säga att det är det priset handlar om eller så får man försöka ändra i hur priset utses.
Men har det inte alltid varit så? För att jämföra prestationer i skilda idrotter och skilda förutsättningar blir lika svårt som att tävla i musik där musikerna har olika instrument. Magda var tokpoppis i stugorna och som av en händelse vann hon 4 av 5 år där vid millenium-skiftet. Nåt av de åren kan man ju tänka sig att nån gjort nåt jämförbart?

Så är det med Mello och alla andra omröstningar också (där man låter icke objektiva fans ringa in för att avgöra icke mätbara saker). Livet är orättvist ibland.

Men har det inte alltid varit så? För att jämföra prestationer i skilda idrotter och skilda förutsättningar blir lika svårt som att tävla i musik där musikerna har olika instrument. Magda var tokpoppis i stugorna och som av en händelse vann hon 4 av 5 år där vid millenium-skiftet. Nåt av de åren kan man ju tänka sig att nån gjort nåt jämförbart?
Så är det och det är väl ingen som tvivlar på att Jerringpriset och liknande egentligen är populäritetstävlingar. Som man kan jinxa genom att systematiskt uppmana till röstning inom sin... sekt. Lite som att värva massa människor till ett årsmöte i en förening och rösta igenom nåt bra eller dåligt.

Effekten accentueras väl dock i dessa tider med digital röstning. Dessutom tror jag knappast att skidskytteförbundets kampanj, i den mån det ens existerade någon, var det primära skälet till att Forsberg vann omröstningen.

Förmodligen därför så många på Happy älskar fotboll :)

Skämt åsido, det här med "sekt", eller mindre laddat "vi-mot-dom", förstärks ganska mycket av lillebrorskomplex. T.ex. tror jag många Happyiter har lättare för att gilla prestationer i andra mindre sporter än t.ex. fotboll p.g.a. det.

Och att Brunte var först vet vi eftersom…? Orienteringsförbundet har hållit på så här sen FB lanserades. Det vet jag eftersom jag har ena benet i den sekten. Lite pajkastning på ryttargänget blir det här tycker jag.
Första gången det blev ordentlig debatt kring Jerringpriset var väl när RGB fick det 2011. Stensson 2013 iscensatte väl golfen nåt liknande, och sedan 2016 var det Brunte igen. Kan inte minnas det var nån större debatt när Tove fick det, det tyckte nog de flesta var en värdig vinnare. Innan dess var det väl Annichen, och det var nog de flesta ok med också.
Och som sagt, i år tycker jag det var ok att Brunte fick det, men inte 2011 och 2016. Tyvärr solkar det ner nu också.

Det stora "problemet" är väl att hästsport, trav undantaget, är en av de sporter med minst kontakt med de s k "sportintresserade" (läs medelålders män med ölmage som minsann var jättesnabba på 10 km en gång i lumpen) som normalt har tolkningsföreträde i idrottsmediala frågor.

Dessa "sportintresserade" blir såklart väldigt upprörda när deras favorit-P17-sportbollspelare inte vinner och förstår inte hur sporten de inte själva är intresserade av kan vara intressant för någon annan. Så de ropar om sekt och fusk för att alla inte är med i deras sportbolls-intresseklubb.

För medialt (men inte deltagarmässigt) små sporter som hästsport och orientering är det så klart väldigt mycket värt med PRen och naturligt att man går ut och peppar sina medlemmar för att rösta och för att deltagarna i vanliga fall inte kanske är huvudmålgruppen för sport på TV och lätt missar det annars.

Men det är ju också så helt automatiskt att om någon man själv identifierar sig med har chans att vinna något så ökar sannolikheten för att man gör sig omaket att rösta.

Ursäkta om det blev onödigt raljant, men om man inte tycker att rätt kandidat vann så får man väl se till att rösta och lobba för sin kandidat helt enkelt.

Förutom om man cyklar grus då :sneaky:

Förutom om man cyklar grus då :sneaky:
Nu ska vi inte vara petiga. :) Alla som sysslar med hästar röstar orättvist (på det de vill) på idrottsgalan (alltså ska man ge dem nedlåtande kommentarer). Alla som sysslar med cyklar är INTE en sekt, men vissa förtjänar ändå nedlåtande kommentarer, för att de tycker fel. Och får de som gör fel tillräckligt många nedlåtande kommentarer kommer de naturligtvis att göra rätt till slut.

Har inte satt mig in i reglerna, man kan alltså rösta mer än en gång? Bara sådär?
Jag har inte satt mig in på senare år, men som jag förstått kan du sitta och rösta hur mycket som helst (eller ja, nån begränsning verkar ju finnas), och framförallt under galakvällen då de sorterar bort kandidater allt eftersom är det bara att mata på. Ungefär som mello alltså.

Tillbaka
Topp