Övik-tråden

Övik-tråden
terrygulliksson skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som vill cykla imorgon?

Stor risk att jag och Sebbe drar iväg på en misär-tur i regnet. Abstinensen börjar att smyga sig på iallafall. Vart vi cyklar är inte bestämt än, men jag röstar på något som inte är allt för halkigt i blötföre.

Övik-tråden
Cykelutflykt i Torsböle idag. Alla är välkomna.
Jag och Sebbe köper korv på coop 12.15-12.30. Sedan tar vi bilen till torsböle där vi cyklar upp till Räckebergsutkiken där vi startar kaminen och tar på oss en torr tröja. Sedan äter vi korv och fikar tills vi börjar att längta hem igen. Så det blir mer äta och fika än cykling idag :)
Samling/avfärd 12.30 på Coop för dom med bil.
Dom som vill cykla hela vägen blir bjuden på korv när dom dyker upp i Räckebergsutkiken.

Övik-tråden
Mysigt ni verkar ha det där nere, fika- och grillcykling rankas högt på min lista. Låter så mysigt att jag rentav blivit sugen att besöka Ö-vik fastän liften inte går, utan bara för att få trampa stig och fika!

Övik-tråden
quid skrev:
> Mysigt ni verkar ha det där nere, fika- och
> grillcykling rankas högt på min lista. Låter
> så mysigt att jag rentav blivit sugen att besöka
> Ö-vik fastän liften inte går, utan bara för
> att få trampa stig och fika!

Haha... idag var det lite utav en misär-tur i regn, på nästan obefintlig stig i besvärlig terräng.
Men korven och fikat var gott i en superduper-bra stuga, så det var en bra tur trots allt.
Vi får styra upp en bra fika och grill-cykling då du kan komma ner.

Övik-tråden
Lars.E skrev:
> Haha... idag var det lite utav en misär-tur i
> regn, på nästan obefintlig stig i besvärlig
> terräng.
> Men korven och fikat var gott i en superduper-bra
> stuga, så det var en bra tur trots allt.
> Vi får styra upp en bra fika och grill-cykling
> då du kan komma ner.

Det låter fantastiskt mysigt ;) Jag kollar väderprognosen innan jag kommer ner!

Zao skrev:
> Stigar har vi och fika kan man fixa :) Välkommen
> ner!

Tack tack, semestern närmar sig ju och den lösa planen är att fikacykla på så många nya stigar jag hinner.

Övik-tråden
Millenniumstugan - Svarttjärn.
Samling lördag 11.00 på Kvantum.
Vi cyklar asfalt till Måle där vi lämnar civilisationen och följer grus och skogsvägar blandat med stig och skoterled till Milenniumstugan.
Vid Millenniumstugan blir det fikapaus och så försöker vi hitta en liten grotta som finns där i närheten. Sedan blir det lagom teknisk stig med mycket sten och en del rötter ner till Svarttjärn, där vi självklart tar en liten paus för att fylla energiförrådet innan vi letar oss vidare mot civilisationen.
Tempot blir inte högre än att alla hinner med och Patrik tror att det kommer att vara minst en tjej som följer med på turen :)

Övik-tråden
Mötte er med barnvagnen när ni var på väg mot Backsjö o man blev lite sugen o hänga på någon gång. Är det lönt att hänga på om man bara har en hardtail, ni såg ut att ha betydligt proffsigare cyklar än en annan?

Övik-tråden
Jag körde på en helstel fatbike, 2st körde på HT med stålram + långslagig gaffel och 2 st körde på tunga DH-cyklar, så din cykel fungerar nog bättre på vissa partier.
Så...
Häng på någon gång!

Övik-tråden
Tänkte cykla en sväng på Skyttis ikväll. Minst ett varv, får se efter första vad som händer.

Vet dock ej exakt när jag far ut, slutar 14:30 och måste fixa lite på cykeln samt äta.

Någon som är sugen på lite cykling kanske?

Övik-tråden
Trevligt med Arnäsleden, tills man kom till Svartvattnet. Där och efteråt var det inte kul. Och fråga inte vilket håll vi körde åt, men där var det så hemskt så det blev hemfärd. Får bli Arnäsleden åt andra hållet sen :)

Övik-tråden
Vissa kanske har sett en bild på en Kona DH cykel som varit lite... sönderkörd ganska nyligt, som om någon kört in i en vägg eller stor sten.

Well.. Här har ni ett klipp hur man ska hoppa för å knövla ihop en Kona :)

Övik-tråden
Hej på er! :) Helt ny för detta med terrängcykling, men väldans taggad att komma igång!
Men först så behöver man en cykel. Hoppas det är ok att lägga ut en förfrågan här.
Jag är på jakt efter en heldämpad MTB i öviksområdet, passande både lite mildare downhill och stigcykling. All-mountain eller liknande. Prisbild runt 4000:-.
Någon som har något bra att avvara? :) Även tips på var man kan hitta en hjälm och andra skydd som man behöver tages tacksamt emot. Ha det fint så länge!

Övik-tråden
Kul med fler som vill komma igång att cykla terräng!

Jag tror tyvärr inte du hittar någon bra heldämpad för 4000kr. Men en bra hardtail kanske du kan hitta. Har tyvärr inget tips på någon som säljer något sådant här i Övik just nu.

För XC räcker det med hjälm iaf, vilket du kan köpa på princip alla ställen som säljer cykel :)

Övik-tråden
Tiger skrev:
> Hej på er! :) Helt ny för detta med
> terrängcykling, men väldans taggad att komma
> igång!
> Men först så behöver man en cykel. Hoppas det
> är ok att lägga ut en förfrågan här.
> Jag är på jakt efter en heldämpad MTB i
> öviksområdet, passande både lite mildare
> downhill och stigcykling. All-mountain eller
> liknande. Prisbild runt 4000:-.
> Någon som har något bra att avvara? :) Även
> tips på var man kan hitta en hjälm och andra
> skydd som man behöver tages tacksamt emot. Ha det
> fint så länge!

Kul!
Jag har ett par Hyrcyklar som du kan låna om du vill hänga med ikväll. 2st tunga heldämpade med 180mm slaglängd i storlek small och en Fatbike i storlek large. Dom är för övrigt till salu, men kostar ett par tre tusen mer än du tänkt dig.
Jag har även några gamla skydd som du kan få med billigt om jag får sälja dom heldämpade cyklarna.

Lars.E tel. 070 666 73 85

Övik-tråden
Imorgon (Fredag) drar jag och Freddy ut kl 17 från oss, cyklar ett varv uppe på Skyttis, CK Örnen längre runda på strax under 8km.

Sen samlas vi igen kl 18 på Skyttis för ett varv runt den längre Skyttis rundan :)

Övik-tråden
Hej alla stigcyklister. Ni har ju säkert koll på detta men en liten påminnelse kan vara på sin plats för detta trevliga cykelevent - ett äkta långlopp i Örnsköldsviksområdet. 65 eller 40km beroende på ork och träning. 40km alternativet är mestadels riktigt trevlig stigcykling på relativt lättcyklade stigar, dock en del backar.Välkomna att anmäla Er: http://www.ckornen.se/tolvtjarnsloppet/tolvtjarnsloppet-inbjudan/

Övik-tråden
Så! Efter att ha förärats den ena av Lars.Es FR-hojar så är man förstås sugen på att komma igång! :)
Tips på trevliga stigar och platser där man nödvändigtvis inte måste ha skjuts upp för ett berg hela tiden mottages tacksamt! Varierande skogsstigar med en del hopp och liknande lockar! Finns det härikring? Är inte ute efter att tävla eller så, mer lära känna cykeln och få koll på grejerna och ha roligt i största allmänhet. :)
Tack på förhand!

Övik-tråden
Tiger: finns ganska många stigar. CK Örnen har markerat ut två vid Skyttis, en "okänd" person har markerat lite vid Hörnsjön. Sen finns en längre sträcka på Skyttis som är lite över milen lång som ej är markerad.

Sen har vi massa relativt tuffa, beroende på vilken nivå man är på, på Åsberget. Fast dom stigarna är mera pushbike.

Håll koll här vad som händer, i stort sett på alla turer skrivs tid och samlingsplats här.

Kul att du fått för dig att börja cykla! :)

Övik-tråden
yooz1e skrev:
> Kul att du fått för dig att börja cykla! :)

Tack för det, ska genast kolla in! Kan man se någonstans var dessa stigar finns utplacerade?

Tillbaka
Topp