från det att du lämnar 353:an i nyåker kommer det med största sannolikhet vara grusväg (men även sträckor av asfalt tex genom byarna/sammhällen) tills du kommer till T-korsningen innan Trehörningsjö, i alla fall var det så för ett antal sommrar sedan när jag tog räcern hem från umeå, klarade mig från punka under grusvägsrallyt men åkte på en glasskärvspunka i gideå...
sen har du grusväg igen efter att du lämnar 352:an vid björna, hur långt det är grus där vet jag inte, men jag skulle gissa att det är grus fram till gottne.
från Gottne kör du genom mellansel och upp till 338:an för att få asfalt, den rutt som du ritat gottne-bredbyn är mestadels grusväg.
Från bredbyn är det asfalt upp till myckelgensjö sen har jag inte varit längre uppåt på den vägen så jag vet inte hur det ser ut längre innåt landet, troligen är det asfalt hela vägen till Junsele.
men förhoppningsvis får du bra koll via länken från oJsan ovan.
Det är en riktigt härlig sträcka från nyåker och frammåt om man bara är beredd på grusväg.
Jag hade tur det var hård och fin grusväg nästan hela tiden endast en "kortare" passage av "stenkross" på några km, men det vissta man ju inte om det skulle pågå x km eller x-mil...
passa på att stanna till vid tallbergsbron (tror jag den heter) när du passerar öreälven (innan Nyåker) mäktiga broar!
edit: la till mer text
//Henrik