pedaler till fatbike?

mikef

Ny medlem
pedaler till fatbike?
Hej,

Snart ägare till en fatbike och undrar vilka slags pedaler som funkar bäst i skogen på vintern. Kör ni spd, BMX eller plattformspedaler (heter det så?)?
/mikef

pedaler till fatbike?
Och jag kör med plattisar. Ska testa Nukeproof Elektron EVO till vintern. dom är av plast med utbytbara metallpins så dom ska greppa bra utan att kyla foten eller bygga onödigt mycket is.

elektronevo.png

pedaler till fatbike?
Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> Och jag kör med plattisar. Ska testa Nukeproof
> Elektron EVO till vintern. dom är av plast med
> utbytbara metallpins så dom ska greppa bra utan
> att kyla foten eller bygga onödigt mycket is.
>
>

Jag kör med gula sådana på min dude, mycket nöjd.
Bra grepp.

pedaler till fatbike?
"SPD"!! Så länge det är möjligt, att kunna rundtrampa i snömos är snudd på ovärderligt!

Jag kör med TIME Z, suverän ler/is/snörensning.

TM-ATAZ-NCL-ANGLE.jpg

Plattisar av metall riskerar bli snudd på oanvändbara i vissa lägen då det byggs upp en ishård "isboll" under foten, klart sugen att testa plastplattisar när det blir för kallt för TIME pedalerna.

pedaler till fatbike?
Eggbeaters kör jag med. Fastnar sällan något i dem och hyggligt enkelt att få rent under skon efter att ha trampat omkring i snön.
Som Harri säger är det riktigt bra att kunna rundtrampa ordentligt när det blir mosigt.

pedaler till fatbike?
Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> Och jag kör med plattisar. Ska testa Nukeproof
> Elektron EVO till vintern. dom är av plast med
> utbytbara metallpins så dom ska greppa bra utan
> att kyla foten eller bygga onödigt mycket is.

Finns även dessa som verkar vara mer eller mindre en kopia, för en hundring mindre om man är snål: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/fire-eye-hot-candy-pedals/rp-prod119683
Har fått hem ett par men inte testat än. De ser dock välbyggda ut.

Edit: En stor fördel med plattisar på vintern är att man helt sonika kan välja vilka skor som helst. Är det riktigt kallt kör jag med vandringskängor.

Senast ändrad:
pedaler till fatbike?
Lars.E sa:
Och jag kör med plattisar. Ska testa Nukeproof Elektron EVO till vintern. dom är av plast med utbytbara metallpins så dom ska greppa bra utan att kyla foten eller bygga onödigt mycket is.

Körde tidigare på Elektron pedalerna men blev aldrig helt nöjd med dom.
Mitt tips blir Horizon från samma märke??

pedaler till fatbike?
Såna där plastisar med genomgående skruv är jetejobbiga när skruvarna väl böjs, eftersom de då inte går att skruva ur. Muttern bara roterar i plastgodset och man måste plocka fram vinkelslipen och kapa dem. Å andra sidan är väl risken att böja skruvarna något mindre på vintern om underlaget är snöbelagt.

För övrigt har jag inte märkt nån som helst skillnad i benägenhet till isbollsformationer mellan plast- och metallpedaler. Det är snarare formen som gör att det byggs upp is eller inte.

pedaler till fatbike?
Hoppsan! Dom där ser ju änna mycket bättre ut än dom där nuvarande glatta A530 jag halkat omkring med under några vintrar när jag haft civila ärenden på stan och haft snöiga kängor på mig. Tål att funderas på inför nästa inköpstillfälle :o)

pedaler till fatbike?
Miracle sa:
Annars finnes ju äntligen ett par riktiga kombipedaler från Shimano! :)

https://www.rosebikes.se/product/detail/aid:880511
jaha. Nu med skruv. Modellen innan hade jag. Var ju sådär.

Jag kör med ett par Saint nu. Kanske inte bäst men det är inte så mycket snö här heller så ? hade ett par plastplattisar innan med skruv men de höll inte länge (för stökigt här)

pedaler till fatbike?
Paco sa:
Lars.E sa:

Körde tidigare på Elektron pedalerna men blev aldrig helt nöjd med dom.
Mitt tips blir Horizon från samma märke??

Jag håller med, kör med RF Horizon(plast) på fatbiken, det är en ganska stor plattform på dessa, perfekt när man kör med vinterkängor el liknande, OK grepp är det också.

Plast pinsen på sidorna försvann efter några vändor dock.

Bilagor

• IMG_3098.JPG
    IMG_3098.JPG
    59.7 KB · Besök: 27
Senast redigerad av en moderator:
pedaler till fatbike?
Sambal Oelek sa:
Jag kör med ett par Saint nu. Kanske inte bäst men det är inte så mycket snö här heller så ? hade ett par plastplattisar innan med skruv men de höll inte länge (för stökigt här)
ok, idag fick jag reda på att de inte funkar jättebra när det är snöigt. Vintern har kommit till götet!! De i plast jag hade innan med skruv borde vara lite bättre i sånt här före...

/edit: det funkade mycket bättre idag när det var -15 istället för -nångrad som igår (-2?) nu blev det aldrig så det fastnade så mycket. Bra bra!

Bilagor

• 20170104_172118.jpg
    20170104_172118.jpg
    69.9 KB · Besök: 25
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp