power2max

power2max
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Tysk precision. Jag fick ett likadant meddelande i
> dag!

Gôttmos! p2m på tempojonnen på lördag?

power2max
geologen skrev:
> Mitt paketnummer funkar inte. Får bara "no data
> found". Jag har testat att stympa det på lite
> olika sätt men inget hjälper.

--------------------------------------------------------
Söker du hos posten brukar det betyda att det inte är inregistrerat ännu... :-) T

power2max
geologen skrev:
> Mitt paketnummer funkar inte. Får bara "no data
> found". Jag har testat att stympa det på lite
> olika sätt men inget hjälper.

Ditt paker har nog bara kommit bort. Det är sådant som händer. Det är bara att beställa nya grejer.

power2max
Jag kan inte heller hitta mitt paket på GLS-group.eu sidan, har försökt med mellanrummen som i mailet och utan :-(
...och japp, det är Schenker som ansvarar för frakten i Sverige!

Får väl hoppas på att det dyker upp i alla fall.

UPDATE: Nu får jag lite info, skriv in nummret med mellanslag, precis som i mailet...

Senast ändrad:
power2max
geologen skrev:
> Det gick bättre. Tyvärr har de inte mer att
> säga än att information om försändelsen
> mottagits elektroniskt.
När det handlar om Schenker ringer man alltid deras kontor i utlandskontor Helsingborg om man vill ha information ! :-) T

power2max
Paketet har nu anlänt till Helsingborg. Undrar om det kommer att levereras i morgon? Jag har satt leveransadressen till jobbet, så jag slipper vänta en dag på avisering och sen behöva hämta det långt ut i obygden.

power2max
Nu har jag fått den. Blev besviken på att den inte var ihopmonterad (hade jag vetat att den var demonterbar hade jag köpt en utan vevar och satt på de jag redan har), men det är smällar man får ta. Batterilock i plast känns också jävligt snålt på en pryl för nästan 10 papp.

Tyvärr lyckades postisen försöka leverera en annan leverans, den med 52T-drev, precis när folket på jobbet var på middagsrast, så nu får jag vänta till mitten av nästa vecka för att kunna hämta ut den på nåt lager ute i obygden. Varför kan inte saker bara hamna på närmaste utlämningsställe oavsett vilken fraktfirma det är? Hade varit så sjukt jävla smidigt, men så ska vi så klart inte ha det...

power2max
geologen skrev:
> Nu har jag fått den.

Går också i funderingar på en P2M. Ser fram emot en rejäl utvärdering med stora mängder siffer-analande om några veckor Geologen! :-)

power2max
DT skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu har jag fått den.
>
> Går också i funderingar på en P2M. Ser fram
> emot en rejäl utvärdering med stora mängder
> siffer-analande om några veckor Geologen! :-)

Redan på lördag hoppas jag på en jämförelse med Polar CS600X.

power2max
geologen skrev:
> Nu har jag fått den.

WTF?

Enligt GLS-group.eu är mitt paket:

08/12/2011 03:37 SESLKG , Sweden 2.0 Inbound to GLS location
07/12/2011 16:03 SESHBG , Sweden 2.0 Inbound to GLS location
07/12/2011 01:46 DE 001 Neuenstein, Germany 1.0 Outbound from GLS location
07/12/2011 01:42 DE 001 Neuenstein, Germany 2.0 Inbound to GLS location
07/12/2011 01:39 DE 001 Neuenstein, Germany 2.0 Inbound to GLS location
07/12/2011 01:33 DE 001 Neuenstein, Germany 2.101 Inbound to GLS location to document physical hand over
07/12/2011 01:33 DE 001 Neuenstein, Germany 2.0 Inbound to GLS location
06/12/2011 16:32 DE 180 Bretnig, Germany 0.0 Data transferred to GLS System

Antar att SESLKG är typ Linköping? Men varför har den legat där i 30 timmar?
Blir väl måndag :-(

EDIT: Ringde Schenker... -"Näe, tror vi bara kör ut till din byhåla en gång i veckan, tror det är Tisdagar..." WTF??
Om man köper frakt "hem till dörren", tror man inte då att kunden vill ha det så snabbt som möjligt? Kan man då inte tänka sig att dom ringer och frågar typ: "Vill du ha det hemkört om en vecka eller nu på direkten till OK-macken 7km bort?" (Dom kör till utlämningsstället varje dag)

Bad dom ringa mig ifrån Linköping, men inte har dom hört av sig... aldrig mer Schenker om jag får bestämma :-(

Senast ändrad:
power2max
Som sagt så skickade jag det till jobbet, och det ligger rätt centralt på Hisingen i Gbg. Det hjälpte säkert.

Nu har jag (tillfälligt) monterat på den på räsern, tillsammans med Polars effektmätare (som redan satt på). I morgon blir det två timmar nästan-velodrom-cykling på 200-metersbanan i Friidrottens hus vid Slottsskogsvallen. Ska bli kul att få jämförelsedata. Hoppas bara jag lyckas ställa in dem så jag får kurvor utan avbrott. Får väl stänga av autopaus på båda, antar jag. Ska jag ha två pulsband också, kanske? :D

power2max
Vore intressant om du kan dela erfarenheten av jämförelse mellan P2:an och Polar. Har själv en Polar som jag tycker fungerar ok i praktiken (jämfört med bra erfarenhet mot min M839:a). Men P2:an borde såklart vara mer tillförlitlig och exakt än polar.

power2max
Facit finns ju inte, så det kan bara bli en jämförelse dem emellan. Även om det sannolikt är så att P2M är lite bättre, framför allt för tider under fem sekunder.

Jag ska bara titta på På Spåret på SVTPlay och käka frukost, sen ska det analyseras! :D

power2max
Ok, en första liten teaser då.

Maxeffekt enligt Polar: 593 W
Maxeffekt enligt P2M: 585 W
Snitteffekt enligt Polar: 185 W
Snitteffekt enligt P2M: 188 W

Det måste man säga är i praktiken identiska värden, med de felmarginaler som kan antas.

För att kunna göra jämförelsen hade jag ingen autopaus på nån av mätarna, så siffrorna ovan inkluderar en hel del stillastående tid vid drickpauser (vi får inte dricka på banan) och "sidbyte".

Nu ska jag bara gräva mig ner i detaljerna. Effektkurvan ser rätt kul ut, för effekten ökar och minskar två gånger per varv. Inte en sinuskurva, men inte långt ifrån! Det är tröttande eftersom det blir två igångdrag per varv och inte alls en ganska konstant effekt. Ett rätt typiskt utsnitt från början av passet ger en pendling mellan ca 70 W och 320 W, dvs en amplitud på 250 W och en period på ca 11-12 sekunder. Lite senare ökade jag tempot och då blev effekten jämnare, från 180 W till 330 W (amplitud 150 W).

power2max
Ok, en liten jämförelse mellan de två i diagramformat:

picture206x.png

(Jag startade mätarna med lite tidsskillnad, så det krävdes en del justerande innan de synkade. Det påminde mig om när jag synkade årstidsringar i ett kursmoment om dendrokronologi...)

Som väntat är värdena från Polar-mätaren lite mer utsmetade. Topparna och dalarna är inte lika markerade, men man ser var de är. I snitt ser de ut att följa varandra bra, om man ser över en 10-sekundersperiod t ex.

power2max
Jämför här några slumpvis valda perioder från olika ställen.

1, 4 min 33 sek
Snitteffekt:
Polar: 243 W
P2M: 238 W

2, 15 min 5 sek
Snitteffekt:
Polar: 249 W
P2M: 248 W

3, 9 min 13 sek
Snitteffekt:
Polar: 236 W
P2M: 234 W

Min slutsats är att Polars mätare i praktiken är lika trovärdig som P2M över lite längre tidsintervall. Ju längre period, desto mindre skillnad. Var gränsen går för när begränsningarna i Polars mätmetod blir signifikanta är svårt att säga och beror lite på vad man vill ha ut för information. Men under tio sekunder blir det nog märkbart ute på vägen. Fem sekunder är för utjämnat.

power2max
Little Stereo skrev:
> Vad skiljer när du jämnför
> 5-10-30sek-1min-3min-5min-10min maxeffekt ? :-/ T

Ska kolla senare. Stängde ner Parallels nu och ska käka lite. Men enstaka toppar kan störa de kortare maxsnitten lite, utan att nämnvärt påverka snittet för lika långa perioder större delen av tiden.

power2max
Intressant och bra jämförelse. Förvånansvärt lika resultat på de tider du jämfört. På kortare tider är P2M och liknande att föredra. Lycka till i fortsättningen!

power2max
Om det går som planerat blir det en tur utomhus med samma uppsättning mätare. Jag gissar att variationerna blir lite större där, och i synnerhet enstaka toppar kommer att skilja sig mycket åt. Jag ska försöka lägga in lite spurter och sånt för att verkligen få fram resultat.

power2max
Little Stereo skrev:
> Vad skiljer när du jämnför
> 5-10-30sek-1min-3min-5min-10min maxeffekt ? :-/ T

Ok, här är siffrorna:

P2M:
5 s: 455 W
10 s: 363 W
20 s: 340 W
30 s: 318 W
1 m: 310 W
2 m: 298 W
5 m: 276 W
10 m: 265 W
20 m: 231 W

Polar:
5 s: 489 W
10 s: 407 W
20 s: 380 W
30 s: 334 W
1 m: 316 W
2 m: 293 W
5 m: 277 W
10 m: 267 W
20 m: 236 W

Som sagt så räcker det med en felaktig topp för att de korta maxvärdena ska bli mycket högre, och det är nog vad som hänt här.

power2max
Little Stereo skrev:
> Fast P2M borde väl ha större chans att pricka in
> det högsta toppvärdet under en 5sek peak ? Jag
> trodde värdena skulle vara tvärt mot din data
> :-/ T

Jo, om man skulle kolla värde för värde blir det så, men Polaren har den egenheten att ibland, kanske bara en gång per runda om ens det, prestera ett skyhögt värde, förmodligen som en olycklig konsekvens av samplingsmetoden. Det är inte ovanligt att jag får sekundtoppar på 1500-2000 W, normalt när jag återupptar trampandet efter lite frihjulande, men jag redigerar bort dem efteråt. Här finns visserligen ingen så extrem topp med, men samma fenomen i mindre skala kan ändå ställa till det i just en sån här jämförelse. Om jag letar upp den avvikande toppen och redigerar bort den gissar jag att maxvärdena på de korta tidsintervallen skulle hamna mycket lägre för Polaren.

En ytterligare faktor är nog att detta var en runda som av naturen var väldigt jämn, utan några spurter eller kraftiga igångdrag. Då dränks inte en enstaka felaktig topp lika lätt. Om morgondagens utomhusrunda blir av så kommer det förmodligen finnas toppvärden från just igångdrag och spurter som är mer markerade i P2M-värdena och dominerar över småfel i Polarens maxvärden. Vi får se! :D

power2max
Okej, då kan man nog gissa att felmarginalen är avsevärt mindre i P2M än Polar som hittar på orealistiska värden och det blir helt normalt att snittvärdena är lite lägre med P2M. Nu har du ett riktigt verktyg att göra test med och sedan lägg upp watt-baserat träningsprogram, jobbigt men effektivt :-) T

power2max
Nja, nån större skillnad blir det inte. P2M:en ska jag montera på testcykeln efter helgen och där ska den sitta fram till vårkanten. Då flyttar jag över den till tempocykeln. Jag har tränat effektbaserat i över två år nu redan.

Polarens orealistiska värden påverkar framför allt de mycket korta förloppen och under vissa speciella omständigheter. Det är enkelt för mig att ta hänsyn till i min egen analys av en runda.

power2max
Nu kommer lite data från dagens utomhusrunda. Lite korta "spurter" i ett par små backar och några halvhjärtade sprinter. Men pga allmän seghet så blev det en riktigt lugn tjôtrunda till största delen.

(En liten detalj - VeloLink var med på rundan och han har ingen effektmätare på cykeln så han frågade vilken effekt jag hade vid flera tillfällen. Dock hade han en Edge 500, så jag föreslog att han skulle ta in data från min mätare, så det gjorde han. Lite kul!)

P2M:
Max: 782 W
5 s: 699 W
10 s: 685 W
20 s: 593 W
30 s: 454 W
1 m: 355 W
2 m: 279 W
5 m: 236 W
10 m: 198 W
20 m: 187 W
Snitt: 148 W

Polar:
Max: 791 W
5 s: 745 W
10 s: 611 W
20 s: 560 W
30 s: 413 W
1 m: 343 W
2 m: 286 W
5 m: 243 W
10 m: 196 W
20 m: 191 W
Snitt: 146 W

Lite större variationer, som förväntat, men avvikelserna faller åt båda håll. En faktor kan vara att Polaren bara mäter kadens, och därigenom får all annan data, när kadensmagneten passerar sensorn. P2M mäter kadensen genom hela pedalvarvet och därför kan samplingen bli lite annorlunda.

power2max
Det är ju inga jättestora skillnader, men det är iaf skumt att det skiljer så inkoncekvent... Ena värdet är lägre på P2M, nästa är högre, ibland någon enstaka %, ibland uppåt 15-20 % både uppåt och nedåt... Det är knappt så man tror värdena är från samma runda på något vis ? :-/ T

power2max
Jag vet inte vad det heter på svenska, men det finns det ett fenomen som på engelska kallas "aliasing". När man tar mätvärden från en kontinuerlig kurva så kan man få olika resultat beroende på när/var man tar mätvärden. Jag misstänker att det är en betydande faktor här.

Tänk dig en serie faktiska värden som ser ut så här på halvsekundsnivå:

111 123 147 181 162 149 133 118 108 103 107 115 121 135 144 170 202 192 168 149 127 117 103 98

Om man plockar vartannat värde (dvs motsvarande varje sekund) och börjar på det första blir det:

111 147 162 133 108 107 121 144 202 168 127 103

Vartannat värde med början på det andra blir:

123 181 149 118 103 115 135 170 192 149 117 98

I första fallet blir medelvärdet 136.
I andra fallet blir medelvärdet 138.

Inga stora skillnader, men inte samma värde. Hade jag varierat värdena lite mer oregelbundet skulle skillnaden kunnat bli större.

Om vi då går ner på de fem första värdena blir snitten 132 och 135. Lite större skillnad.
Med bara de tre sista värdena blir snitten 133 och 121. Större skillnad igen.

Senast ändrad:
power2max
Du behöver ett powertapnav och garmins vectorpedaler oxå på din cykel geologen, det går inte att lita på endast 2 effektmätare. Kanske även Brim Brothers klossvariant går att modda så du får in 5 mätare på hojen.

Ok, 5 mätare kanske är lite överdrift, men 4 känns som ett absolut minimum.

power2max
JT skrev:
> Du behöver ett powertapnav och garmins
> vectorpedaler oxå på din cykel geologen, det
> går inte att lita på endast 2 effektmätare.
> Kanske även Brim Brothers klossvariant går att
> modda så du får in 5 mätare på hojen.

Släng på en iBike Aero också.

power2max
Nu har P2M:en hittat hem. Efter en hel del slit med att få av plastpanelerna på Monarken flöt det sen på och det gick snabbt och lätt att få bort det gamla och på det nya vevpartiet. Hade hört från flera andra här att man behövde ny kedja, men se det gick ju utmärkt att bara dra på den gamla. Två nya kedjor inköpta helt i onödan...

Klockan var lite sent när jag var redo att testcykla, så det blev ett mycket kort pass på hela 11 minuter! :D Mest bara för att se att allt funkade som förväntat. Vid 1.0 kp och 100 v/min (nominellt 100 W) visade P2M 107-108 W. Vid 4.5 kp och 60 v/min (nominellt 270 W) visade P2M ca 280-285 W (svajade lite i kadensen och det får stort utslag vid högt kp-värde). Högre än så testade jag inte stadigt.

Tyvärr blev det nåt strul med min USB-hub just när jag skulle föra över data till datorn, men jag felsökte inte tillräckligt noga i den änden vilket ledde till att jag nollställde min Edge 800 och tömde data för passet innan jag upptäckte var felet var...

Men allt funkade bra och det är sjukt smidigt att köra med den kombon på testcykeln. Gött att få allt färdigt direkt, i stället för omräknat och flyttat fram och tillbaks som jag varit tvungen till tidigare! Nu blir det mycket mindre kringtid för ett pass, och det bör resultera i att fler pass blir av, alternativt att passen blir lite längre de gånger jag har ont om tid (händer förvånansvärt ofta).
Passen i sig blir också friare, eftersom jag inte är låst till att ändra motstånd på vissa tidpunkter för att kunna konvertera data senare. Nu kan jag spontant vrida upp motståndet lite på måfå och tryggt veta att allt registreras.

Mycket trevlig investering!

power2max
Kul!

Ser fram emot ännu mer jämförelsedata med Monark-watt; Polaren i all ära, men Monarken känns ju lite mer som "facit". Funderar själv på att börja Watt-anala med en P2M. :-)

power2max
HåkanC skrev:
> Det kanske finns ngn som är intresserad av att
> läsa Tours omdöme om Power2Max,
> översatt till engelska?
> Det går att göra gratis i e-papper-versionen av
> Tour Quarterly 4-2011
> http://www.tour-qtr.com/epaper_4_2011
> (Det finns naturligtvis mkt mer att läsa på de
> 110 sidorna)

Vad är nu detta, Tour på engelska?! Det tar ju bort charmen med att läsa Tour, att man med sin skoltyska tragglar sig igenom testerna och tror att man har uppfattat ungefär vad de menar...

Nej men skämt åsido, en närmast lyrisk recension bådar ju gott. Enda smolket i glädjebägaren verkar vara att man kanske får stänga av sitt trådlösa nätverk när man kör trainer i vardagsrummet med P2M, men det kan man ju leva med. :-)

power2max
Fick idag min P2M äntligen... trots Schenker totala massuppfi**ning!
I slutändan fick jag köra 7mil för att hämta upp den istället för att dom skulle köra 12km...
Har alltid haft bra erfarenheter med Schenker (ifrån CRC) men nu efter 6 samtal och en veckas väntan och att jag i slutändan som kund måste anpassa mig till dom så har jag ändrat uppfattning radikalt!

Nåväl, den här tråden är ju inte "klaga på Schenker" antar att en sådan redan finns någonstans, men alla delar var med ifrån tyskland i alla fall, ser ok ut :-)
Skall monteras på Monarken imorgon och testas på Torsdag... om jag kan hålla mig ;-)!!

Har dock inget att jämföra med, men det gör inget eftersom jag bara kommer att jämföra med mig själv... så länge den ger konsekventa värden så är jag nöjd.

EDIT: Arghhh, glömde givetvis klingbultar :-(, Geologen, du fick inga med heller? Jaja, har ändå lämnat in ett hjul för riktning på LBS, får väl hämta upp några BBB-bultar när jag hämtar upp hjulet.

Senast ändrad:
power2max
HåkanC skrev:
> Det kanske finns ngn som är intresserad av att
> läsa Tours omdöme om Power2Max,
> översatt till engelska?
> Det går att göra gratis i e-papper-versionen av
> Tour Quarterly 4-2011
> http://www.tour-qtr.com/epaper_4_2011
> (Det finns naturligtvis mkt mer att läsa på de
> 110 sidorna)
>
> Tour Quarterly: http://www.tour-qtr.com
>
>
> /Håkan
Kul att läsa igenom ett helt Tour-nummer och inte bara testprotokoll, men hur tänkte dom när dom provade aero-ramar och testade Cervelo S3 i stället för S5 ? :-O T

Tillbaka
Topp