power2max

power2max
Gillar Garmin mindre och mindre. Eftersom jag förlorade gårdagens testpass pga en tvingad grundinställning av enheten fick jag tipset att skaffa ett minneskort och ställa in enheten att spara alla aktiviteter på den. Sagt och gjort. Men Garmins egen programvara, Garmin Training Center, klarar för fan inte att hitta filer på minneskort, utan bara i det inbyggda minnet. Det är ju för helvete Polar-nivå på idiotin det här!

Inte verkar det gå att kopiera/flytta filer internt i enheten heller... Blä!

power2max
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen vettig människa använder väl Garmin
> Training Center.

Nä, men vem har sagt att jag är vettig?

Ärligt talat har jag den bara för att tanka ut informationen från enheten. Allt annat är GTC ohyggligt kasst på.

Nu är problemet i alla fall löst. Jag upptäckte att minneskortet kom upp som en egen enhet i systemet (med det lite anonyma "NO NAME") så jag kopierade bara dagens fil från kortet till motsvarande plats på enheten och vips gick det att få över i GTC.

power2max
Tille skrev:
> Ingen vettig människa använder väl Garmin
> Training Center.

+1

Tror jag har förlorat en eller två träningsfiler på mina Garmin-enheter (Edge 705 och FR405), och det var de första månaderna efter jag skaffade 705:an, sedan dess har de levererat klockrent i över tre år.

power2max
Jag körde bland annat en 30-minutare på konstant kadens och konstant motstånd på Monarken. I det här fallet 70 v/min och 40 N/4.0 kp. Det ska bli 280 W. När jag började var effekten på P2M ca 285 W, men sjönk gradvis mer och mer till en bottennotering på ca 255 W efter drygt 20 minuter. Då gjorde jag ett försök till självkalibrering genom att sluta trampa i fem sekunder. Efter det var värdena ca 275 W. Kadensen var i princip konstant genom hela intervallen. 69-71 ungefär.
Kadenskorrigerat blir de ovanstående värdena 39.4 N vid 285 W, 35.0 N vid 255 W och sen 37.7 N vid 275 W på slutet.

Jag höll regelbundet koll på pendeln via min spegel så att den var på 4.0 kp hela tiden. Mikrojusteringar då och då för att rätta till den en aning.

Frågan är vad som är fel? Är Monarken konstant i effekten utan nämnvärd påverkan av att den värms upp, eller förändras det så mycket som från 285 W till 255 W på 20 minuter?
Med tanke på att självkalibreringen verkade få upp effekten med 20 W på några sekunder, så ligger det nära till hands att anta att det är P2M som är problemet. Då är lösningen att med jämna mellanrum sluta trampa för att låta den kalibrera om sig.

Här är kurvan för dagens pass:
picture220.png

power2max
När jag kopplar in min Garmin så dyker det upp två enheter. Vill jag importera från dem så fungerar de båda på exakt samma sätt.

garmin.png

O: är Garminen och Q: är minneskortet.

Och att köra GMC är som att köra 30 på 110-väg. Följ skyltarna för f-n! :D

power2max
Intressant och märkligt. Nog borde Monarken bli varm, men det är ju trots allt 280 W som ska bromsas bort med friktion, men samtidigt borde inte det ge så pass mycket mindre friktion eller hur? Och eftersom effekten "hoppar" upp igen efter att P2Max-sensorn kalibrerat om sig så låter det rimligt att anta att problemet ligger hos sensorn.

Kanske du kan köra ett längre pass på sub-tröskel med konstant kadens på givet motstånd (typ 3 x 70) och sen göra en räkna på kadens vs effekt (3s) för att se om kvoten konstant glider över tiden eller om den stannar upp efter säg 20 minuter.

Man skulle ju kunna tänka med att detta sällan borde ett problem när man cyklar "i verkligheten" eftersom man då och då frihjular och P2Maxen kalibrerar om sig. Men samtidigt så är ju en av poängerna effektmätare i vevarna att just kunna göra som du gjort och vid tröskelpass på TC frihjular man ju sällan...

power2max
Du får ju en effektskillnad med hänsyn till mätpunkterna också. 280 monarkwatt bör ligga kring 295 P2M-watt.

Din graf ser ju inte als bra ut. Jag vet inte hur det exakt förhåller sig med just P2M, men en SRM är väldigt stabil inomhus eftersom klimatet är så kontrollerat, samma höjd osv.

power2max
Micke S skrev:
> Du får ju en effektskillnad med hänsyn till
> mätpunkterna också. 280 monarkwatt bör ligga
> kring 295 P2M-watt.

Det där tror jag inte alls på. Jag är övertygad om att effektskillnaden är kadensberoende (lägre kadens = mindre förluster = mindre skillnad) plus att det kan finnas en fast komponent som utgör en stor andel vid lägre effekt men blir närmast försumbar vid höga effekter (t ex 1 W vid 100 W jämfört med 1 W vid 400 W).

power2max
Nu förstår jag kritiken mot kalibreringsvärdena som P2M spottar ut. Körde först kalibrering obelastat, och fick -452. Sen hängde jag på kalibreringsvikten från Monark (prick 4 kg) och fick då -414. En skillnad på 38, vilket i mitt fall ger 0.178, men enligt certifikatet ska det vara 0.171 (ett fel på ca 4 %). Men om det hade varit dubbelt så hög upplösning på värdena skulle det kunna vara i praktiken 39 (-452.49 skulle avrundas till -452.5, -413.51 skulle avrundas till -413.5, och skillnaden skulle då bli 39), och det gör en stor skillnad på slutresultatet, för 39 skulle ge 0.173 i stället (ett fel på 1.4 %). Om värdet som anges vid kalibrering dessutom är trunkerat, inte avrundat, så kan skillnaden faktiskt vara 40, vilket skulle ge så lågt som 0.169. Och allt däremellan, dvs även det korrekta 0.171.

power2max
geologen skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du får ju en effektskillnad med hänsyn till
> > mätpunkterna också. 280 monarkwatt bör ligga
> > kring 295 P2M-watt.
>
> Det där tror jag inte alls på. Jag är
> övertygad om att effektskillnaden är
> kadensberoende (lägre kadens = mindre förluster
> = mindre skillnad) plus att det kan finnas en fast
> komponent som utgör en stor andel vid lägre
> effekt men blir närmast försumbar vid höga
> effekter (t ex 1 W vid 100 W jämfört med 1 W vid
> 400 W).

I det här fallet på monarken så har du kedja, vevlager och en eventuell transmissionseffektförlust i frihjulet att ta hänsyn till. Självklart är 5,5% (i det här fallet) ingen statisk siffra utan bara ett sätt att komma närmre sanningen än att göra en direkt likställan mellan metoderna. På/av med oljan på kedjan så har du genast nya värden.

power2max
Egentligen borde det vara pissenkelt att göra en mätare som själv kompenserar för temperaturvariationer. Allt man behöver är en extra töjningsgivare (eller vad det nu heter på svenska?) som inte mäter belastning utan endast temperaturförändringarnas inverkan. Om man då gör ett testprotokoll där man kyler ner mätaren till, säg, -40°C och sen värmer upp den gradvis och vid var tionde (typ) grad så gör man en statisk kalibrering. Fortsätter man upp till ca +50°C så bör det räcka, och då kan man programmera in temperaturens påverkan i form av en justeringskurva som automatiskt appliceras baserat på den extra givarens data.

power2max
Idag kom min Power2max. Monterade den snabbt på monarken (828e) och bestämde mig för att köra 4*10 min. Ställde in monarken så att intervallerna kördes på 280w men precis som för dig geologen så visade p2m för lågt då den endast visade 250w. Jag har kört med powertap och srm i ett par år nu och har ganska bra känsla och det kändes mycket tyngre än 250w. Men till skillnad från grafen ovan höll min p2m sig jämn och höll sig kring -1255 hela tiden.

power2max
Körde ett 45-minuterspass i går, lite blandat men inte särskilt intensivt.
Jag kollade kalibreringen precis innan jag började trampa och fick då värdet -463. Direkt efter passet var värdet -515 (som jämförelse gjorde 4 kg kalibreringsvikt en skillnad på ca 40). Då hade jag gjort flera nollningar under passet för att motverka glidning i värdena eftersom jag tyckte mig se en rätt tydlig glidning mot lägre värden under passet.

Det här är väldigt tråkigt, för jag ville komma ifrån att behöva rigga upp spegel och ständigt hålla koll på pendelns position och finjustera hela tiden, och växla motstånd på bestämda tidpunkter. Nu är det tyvärr uppenbart att Power2max inte alls duger för mitt tänkta användningsområde. Dessutom kommer den inte heller att funka på tempocykeln, eftersom jag även där kommer att frihjula minimalt, och helst inte alls under mycket långa perioder. Att göra planerade uppehåll och hålla pedalerna helt stilla i närmare 10 sekunder skulle vara förödande. Så det lutar åt att jag sätter Polaren på tempocykeln (eftersom Polaren aldrig behöver kalibreras och är helt opåverkad av temperaturförändringar, och den ändå vissar korrekta värden för den typ av cykling som tempolopp innebär), och sen sätter P2M på räsern, där man frihjular mycket, mycket oftare.

Jävligt surt, milt uttryckt! Särskilt eftersom en inbyggd temperaturkorrektion är riktigt enkel, och billig, att göra.

power2max
Är det inte tillräckligt illa för att det ska gå att häva köpet? Den verkar ju inte klara av att göra det den är till för? Tycker det verkar skumt med ett system som är uppbyggt kring att man måste frihjula så ofta.

power2max
Trist att den inte levererar. Hustrun och jag har vars en och båda verkar göra det dom skall. Alltid samma effektsiffror på samma kadens/växel/fart och med trainernas spak orörda i samma läge. Den ene en Tacx och den andre en Elite.

För övrigt kör vi trainerpass från Trainerroad.com med en Garmin ANT+ sticka som mottagare och filmer från sufferfest.com. Det kola är att det finns flera pass på trainerroad.com som är synkade med filmerna från sufferfest.com Det blir liksom mer livat i köket :-D

En liten smygglutt in i köket...
http://360.io/wu9fxe

power2max
Kanske fått tag på ett måndagsexemplar. Men hör inte av dig till tillverkaren, det är mycket bättre att sitta och gnälla här på happy och försöka komma på någon speciallösning för att kompensera för problemen.

power2max
Vi har 2 st. power2max hvoraf det ene sidder permanent på en monark 828E
Normal set ligger p2m utroligt tæt på monarken dvs. 7 % over i Watt

Dog har jeg oplevet at pludselig kan watt'ene på p2m droppe med 30-40 watt selvom belastningen på monark'en er uforandret, det hjælper ingenting at rekalibrere via min garmin og kalibreringsværdierne variere heller ikke særligt meget (-825 til -835). Dette er dog aldrig sket på landevejscyklen!

Mit bedste bud er at problemmet er relateret til at de ydre omstændigheder bliver ændret, dvs. temperatur i lokalet samt friktion samtidigt at power2max enheden aldrig får mulighed for at rekalibrere sig. På monarken bare cykler uafbrudt i hele træningspasset og ikke har naturlige pauser som på landevejen pga. trafik og andre naturlige "pauser", hvor p2m enheden kalibrer sig.

Jeg har oprettet en sag hos Saxonar på ovenstående.

power2max
Har nu äntligen fått min och lyckats pilla dit den på en gammal Monark 817e och kört ett par pass... verkar funka bra än så länge (utan att ha något att jämföra med), det enda som oroar mig är att pulsen är hög men watten låga :-) 4*4 på 260-270watt är ju jättejobbigt!!!
Nåväl, kan nog inte klandra P2M för det tror jag :-(

Dessutom var WKO+ ett lyft mot Garmin Training Centre!

God jul allihop!

power2max
Körde ett pass igår i köket... Före passet spottade P2M ur sig -1174 och efter passet (60 min) -1182 som värden på Edge 705ans kalibreringsruta. Säger det något? Är det mycket, är det lite, vem är du, vem är jag?

power2max
arnehavre skrev:
> Har nu äntligen fått min och lyckats pilla dit
> den på en gammal Monark 817e och kört ett par
> pass... verkar funka bra än så länge (utan att
> ha något att jämföra med), det enda som oroar
> mig är att pulsen är hög men watten låga :-)
> 4*4 på 260-270watt är ju jättejobbigt!!!
> Nåväl, kan nog inte klandra P2M för det tror
> jag :-(
>
> Dessutom var WKO+ ett lyft mot Garmin Training
> Centre!
>
> God jul allihop!
260-270w i 4 minuter är relativt jobbigt för dom flesta och ger därför en högre hjärtfrekvens för att syresätta dom arbetande musklerna... :-) T

power2max
Little Stereo skrev:
---------------------------------------
> -----
> 260-270w i 4 minuter är relativt jobbigt för dom
> flesta och ger därför en högre hjärtfrekvens
> för att syresätta dom arbetande musklerna... :-)
> T

Tack, känner mest att eftersom jag kanske väger mer än dom flesta (typ 88kilo) så blir det väldigt få watt/kilo :-(
Men i Sverige, där vi saknar "riktiga" backar så är väl watt/luftmotstånd en viktigare parameter, och vad är väl mer aerodynamiskt än köttbulle-form?
Får väl jobba ner kilona och upp watten antar jag!

power2max
> Tack, känner mest att eftersom jag kanske väger
> mer än dom flesta (typ 88kilo) så blir det
> väldigt få watt/kilo :-(
> Men i Sverige, där vi saknar "riktiga" backar så
> är väl watt/luftmotstånd en viktigare
> parameter, och vad är väl mer aerodynamiskt än
> köttbulle-form?
> Får väl jobba ner kilona och upp watten antar
> jag!

:D

power2max
Mailat P2M om problemet och dom svarar

Hello Stefan,

thanks for your message.

The temperature drift is an issue of power2max, we know. The drift is 2…4 watts per degree.

Power2max compensates the drift with the automatic zeroing when you break pedaling. There is one use case when power2max will get a problem: uphill racing with a big temperature difference. Then you have to break pedaling during the ride for 2…3 seconds or you get an big offset.

Under normal training and race conditions it shouldn’t be a problem. If you want to start without temperature drift you have to acclimatize the sensor 10…20 min before riding.

Our focus was to create a power meter which you are able to mount by yourself, changing the chainrings and the crank by yourself… all these without restrictions for calibration. Also power2max is water resistant, you don’t need a magnet for cadence and you can change the battery by yourself.

By the way: If the zero fits power2max is very accuracy.

Best regards and merry christmas

Your power2max Team

Så den går då fetbort för mig, inte har jag lust och trampa bakåt stup i kvarten, speciellt inte uppför backarna på mallis eller på ett tempolopp.

Är det nån som har koll på om Quarg eller SRM har några buggar i systemet som man ska passa sig för, eller den kommande Garmin pedalerna?

power2max
Jeg har selv Quarq på race og MTB (Ja vi har faktisk 4 wattmålere) den kræver at man kører vevparti 4 varv modurs for at lave et nyt "zero" hvor p2m laver autozero ved 2-3 sek uden at trampe.

Dog oplever jeg kun problemmet indendørs, hvor det er svært at holde en konstant temperatur og hvor man tramper uafbrudt 60-90 min.

Dette kan kompenseres af at man laver nogle små stops 3-4 gange under et træningspas, så viser den konstant 7 % mere i forhold til min monark. Hvilket må anses at være korrekt.

Udendørs ændre forholdene sig ikke så meget og ofte står man lidt op, bremser for en bil, svinger i en kurve, hvor vevpartiet for mulighed for at lavet et nyt zero.

Så medmindre du kører på Monark, bjergtempo eller banecykling så fungere både quarq og p2m faktisk fint.

Det er af gode grunde ikke muligt at lave autozero under belastning, da det ville give fejlværdier og de fleste metaler ændre jo egenskaber pga. temperatur.

Jeg ved ikke hvordan SRM håndterer temperatur ændringer ?!

power2max
Tja, förmodligen genom en extra töjningsgivare som inte belastas av kraften från vevarmarna, som då fungerar som temperaturkorrektion. En mycket enkel och billig lösning. Tyvärr verkar p2m sakna det. Jag vet inte vad jag ska göra. Der verkar ju vara ett fel i hur den är konstruerad, inte fel på mitt exemplar. Som det är nu är den närmast helt oduglig för det jag skulle ha den till. Usch! :(

power2max
Visst är det tråkigt att P2M-mätaren inte är temperaturkompenserad, i praktiken är det ju inte vare sig svårt eller dyrt.

Men hur varm är P2M-mätaren efter ett pass?
Om det inte är för stor temperaturskillnad (vilket det inte verkar vara) borde det väl gå att kompensera genom att värma P2M-mätaren före ett pass?
Jag skulle åtminstone börja med att mäta temperaturhöjningen hos P2M-mätaren.
Tex med en trådlös tempsensor på P2M-mätaren (om den får plats).

/Håkan

power2max
Om det varken är svårt eller dyrt kanske du skall kontakta deras produktuvecklingsavdelning och erbjuda dina tjänster? Med tanke på att temperaturdrift är ett problem som ofta uppmärksammas runt P2M, så är de säkert tacksamma för all vägledning de kan få. Du kan säkert göra dig en liten hacka på kuppen också!

/Edvard, som nog borde äta lunch innan blodsockret sjunkit alltför lågt....

power2max
Nu har jag läst en del om detta och konstaterat följande (utveckla gärna om nån vet mer)

P2M - måste man sluta trampa emellanåt för att temperaturproblemen skall göra reset
Quarq - verkar ha liknande problem då man ska trampa baklänges av och till för en reset
SRM - Inte riktigt koll, verkar funka utan reset, men det är för mycket pengar så det går bort ändå
Polar/Look - ingen aning, men då den inte stödjer ANT+ så går den bort direkt
Vector (Garmin) - verkar va det vettigaste valet, behöver ingen reset, rimligt pris (satt till 12995:- släpps Mars 2012), synd på klumpen vid vevarmen, men det possitiva uppväger detta, vänster/höger effekt är inte tråkigt och att man kan flytta den mellan cyklarna typ vid tävling

Hittade följande om Vector:
Question: "How does heat affect the strain gauges - and should one be re-zeroing often (at all) during a long ride that may start off cool but get hot?"

Vector will dynamically compensate for temperature. These particular silicon gauges have a very predictable response to temperature, in fact these particular gauges are often used in the automotive industry for the same reasons. While Vector does not have a temperature gauge, it has sensing elements. However, the Vector team isn't detailing this particular piece since it's somewhat of "a secret sauce", but did note that it's "quite effective but unique".

Enkelt val i min värld...

power2max
Lindbacks:

Min spontana reflektion över pedal-baserade system är att det dels bara funkar på tempo, landsväg och inte för cyclocross (om du inte vill köra med look-pedaler då), de är lite av ett oprövat kort, hur känsliga är pedalerna för stötar om du slår i pedalen i en kurva? Du är låst till ett pedalsystem. är det smidigare att bygga ett hjul med powertap istället? Nackdelen är ju att det snabbt blir dyrt om du vill ha många hjulpar :) Du får väl slå ihop för och nackdelar med alla system och ta det som passar bäst för dig helt enkelt.

power2max
edvardwendelin skrev:
> Lindbacks:
>
> Min spontana reflektion över pedal-baserade
> system är att det dels bara funkar på tempo,
> landsväg och inte för cyclocross (om du inte
> vill köra med look-pedaler då), de är lite av
> ett oprövat kort, hur känsliga är pedalerna
> för stötar om du slår i pedalen i en kurva? Du
> är låst till ett pedalsystem. är det smidigare
> att bygga ett hjul med powertap istället?
> Nackdelen är ju att det snabbt blir dyrt om du
> vill ha många hjulpar :) Du får väl slå ihop
> för och nackdelar med alla system och ta det som
> passar bäst för dig helt enkelt.

Ja cyclocross är inget för mig ändå, så det går ju också bort så att säga.

Lokk är det jag använder så det är ju som inga problem eller begränsning heller

Glömde PowerTap och ändå har jag själv ett sånt hjul, funkar bra till träning och på trainern men inget man vill släpa omkring på uppför Soller och Puigmajor på Mallorca...med täckskivor funkar det dock helt ok på Tempohojen. Mycket jämna och fina watt på PT är det förövrigt

MEn det som passar bäst för mig passar inte för alla, men P2M och Quarq verker meckigt med att sluta trampa för att det ska visa rätt, är lite Lorry över det där tycker jag "tänkte inte på det"!!!

power2max
lindbacks skrev:
> Vector (Garmin) - verkar va det vettigaste valet,
> behöver ingen reset, rimligt pris (satt till
> 12995:- släpps Mars 2012), synd på klumpen vid
> vevarmen, men det possitiva uppväger detta,
> vänster/höger effekt är inte tråkigt och att
> man kan flytta den mellan cyklarna typ vid
> tävling

Man bör undvika att flytta pedalerna alltför ofta, eftersom åtminstone det ena materialet är mjuk alu och de vanliga gängorna tyvärr inte är de bästa för det så bör man minimera antelat ggr man lossar/skruvar fast pedalerna.

Att flytta moderna vevpartier mellan cyklarna är enkelt, om man låter lagret sitta kvar är det, åtminstone enl mig, både enklare och går snabbare än att flytta pedaler melan cyklar.

/Håkan

power2max
HåkanC skrev:
> lindbacks skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vector (Garmin) - verkar va det vettigaste
> valet,
> > behöver ingen reset, rimligt pris (satt till
> > 12995:- släpps Mars 2012), synd på klumpen
> vid
> > vevarmen, men det possitiva uppväger detta,
> > vänster/höger effekt är inte tråkigt och
> att
> > man kan flytta den mellan cyklarna typ vid
> > tävling
>
> Man bör undvika att flytta pedalerna alltför
> ofta, eftersom åtminstone det ena materialet är
> mjuk alu och de vanliga gängorna tyvärr inte är
> de bästa för det så bör man minimera antelat
> ggr man lossar/skruvar fast pedalerna.
>
> Att flytta moderna vevpartier mellan cyklarna är
> enkelt, om man låter lagret sitta kvar är det,
> åtminstone enl mig, både enklare och går
> snabbare än att flytta pedaler melan cyklar.
>
>
> /Håkan

Håller med fullt ut, men jag har inte tänkt lägga ut pengar å ett SRM och de andra går ju enligt mig bort direkt pga konstruktionen.
Och pedalerna kommer nog att sitta på linjecykeln och typ en gång/år ev hamna på Tempohojen typ vid viktigare tävling. I övrigt så nöjer jag mig med PT med täckskivor för det ändamålet.

Jag var 99% nära att investera i ett P2M men ändrade mig snabbt då jag läser problemen dom har, tyvärr

power2max
lindbacks skrev:
> Glömde PowerTap och ändå har jag själv ett
> sånt hjul, funkar bra till träning och på
> trainern men inget man vill släpa omkring på
> uppför Soller och Puigmajor på Mallorca.

Vilket PT-nav är det du har? Och hur mkt väger det?
De nyaste PT-naven är med en vikt på endast endast 315g mindre än 50g tyngre än ett vanligt nav.
Det vanligare, och billigare, PowerTap SL+-navet är mindre än 150g tyngre än ett DA-nav
http://www.cycleops.com/en/products...ypage_images.tpl&product_id=29&category_id=20

Vilken skillnad gör den minimala xtra-vikten i praktiken för dig i de backarna?

/Håkan

Tillbaka
Topp