Körde ett 45-minuterspass i går, lite blandat men inte särskilt intensivt.
Jag kollade kalibreringen precis innan jag började trampa och fick då värdet -463. Direkt efter passet var värdet -515 (som jämförelse gjorde 4 kg kalibreringsvikt en skillnad på ca 40). Då hade jag gjort flera nollningar under passet för att motverka glidning i värdena eftersom jag tyckte mig se en rätt tydlig glidning mot lägre värden under passet.
Det här är väldigt tråkigt, för jag ville komma ifrån att behöva rigga upp spegel och ständigt hålla koll på pendelns position och finjustera hela tiden, och växla motstånd på bestämda tidpunkter. Nu är det tyvärr uppenbart att Power2max inte alls duger för mitt tänkta användningsområde. Dessutom kommer den inte heller att funka på tempocykeln, eftersom jag även där kommer att frihjula minimalt, och helst inte alls under mycket långa perioder. Att göra planerade uppehåll och hålla pedalerna helt stilla i närmare 10 sekunder skulle vara förödande. Så det lutar åt att jag sätter Polaren på tempocykeln (eftersom Polaren aldrig behöver kalibreras och är helt opåverkad av temperaturförändringar, och den ändå vissar korrekta värden för den typ av cykling som tempolopp innebär), och sen sätter P2M på räsern, där man frihjular mycket, mycket oftare.
Jävligt surt, milt uttryckt! Särskilt eftersom en inbyggd temperaturkorrektion är riktigt enkel, och billig, att göra.