power2max

power2max
Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > HåkanC skrev:
> >
>
> > -----
> > > lindbacks skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Vad är Normaliserad effekt?
> > >
> > > Här förklaras Normalized Power
> > >
> >
> http://home.trainingpeaks.com/articles/cycling/nor
>
> >
> > >
> >
> malized-power,-intensity-factor,-training-stress-s
>
> >
> > > core.aspx
> > >
> > >
> > > /Håkan
> >
> > Tack, här citerar jag direkt ur texten:
> > "it is an estimate of the power that you could
> > have maintained for the same physiological
> "cost"
> > if your power output had been perfectly
> constant
> > (e.g., as on a stationary cycle ergometer),
> rather
> > than variable"
> >
> > Vilket är vad jag förklarade tidigare...
>
>
> som sagt, du förstår inte vad det handlar om
> eftersom ditt eget exempel fäller dig.

Jag förstår vad du avser, men det finns inget stöd för det i den citerade texten. Men vad spelar det för roll när värdena man får från beräkningen av NP är nonsens oavsett hur bra eller dålig teorin bakom är, eftersom avvikelsen från snitteffekt ofta är helt absurd.

power2max
geologen skrev:
> Jag förstår vad du avser, men det finns inget
> stöd för det i den citerade texten. Men vad
> spelar det för roll när värdena man får från
> beräkningen av NP är nonsens oavsett hur bra
> eller dålig teorin bakom är, eftersom avvikelsen
> från snitteffekt ofta är helt absurd.

Snitteffekten är den effekt som säger att om jag kör på 20kW i en minut och rullar utan att trampa i 59 så har jag ändå snittat över 300W under en hel timme ...

Just saying! :)

power2max
selstam skrev:
> geologen skrev:
> > Jag förstår vad du avser, men det finns inget
> > stöd för det i den citerade texten. Men vad
> > spelar det för roll när värdena man får
> från
> > beräkningen av NP är nonsens oavsett hur bra
> > eller dålig teorin bakom är, eftersom
> avvikelsen
> > från snitteffekt ofta är helt absurd.
>
> Snitteffekten är den effekt som säger att om jag
> kör på 20kW i en minut och rullar utan att
> trampa i 59 så har jag ändå snittat över 300W
> under en hel timme ...
>
> Just saying! :)

;) :D

power2max
Jeg tror det kommer an på hvordan man træner om NP kan bruges eller ikke.
Under intervaller er NP normalt i 1:1 forhold med de "rigtige" watt
For min del er NP en guideline hvis jeg kører et 20 min interval og bliver kort afbrudt af en bil eller jeg skal svinge (hernede i Skåne har vi ikke veje hvor man kan køre 10 mil igennem skoven)
I de tilfælde passer NP med det jeg faktisk ville have kørt i "rigtige" watt.

En ting er at have en wattmåler, noget andet er at forstå hvad det output betyder i feks. WKO+

Men en ting er sikkert at NP som en guideline for en hel træningsrunde ikke siger noget som helst!

power2max
Pedalatlet skrev:
> Med risk för lite OT-glidning, men ändå inte
> helt OT.
> I Golden Cheetah motsvaras NP av xPower och from
> v3 har Golden Cheetah licens från Trainingpeaks
> att använda NP.
>
> Ang P2M glidning så har vi här hemma de senaste
> dagarna testat att lägga in 3 st korta
> nollkadenser för att justera mätarna under 60
> min trainerpass och det blir snabbt en vana som
> man inte längre tänker på. En komplett mätare
> med vevar för runt 9000 känns för oss som
> normalamatörer att vi kan leva med egenheten att
> behöva nolla mätaren ett par gånger under ett
> pass. Ute på landsvägen känns det som ett rent
> teoretiskt problem.

Men vem vill sluta trampa flertalet gånger under ett tempolopp eller ännu värre, i stigningarna på mallorca under våren?? (Då dessutom temperaturen skiftar rätt rejält, tex 25grader i botten och kanske bara +6 på toppen)
Crap produkt...väntar på svår från supporten på Vector ang temeratur issue...

power2max
lindbacks skrev:
> Pedalatlet skrev:
> -----
> > Med risk för lite OT-glidning, men ändå inte
> > helt OT.
> > I Golden Cheetah motsvaras NP av xPower och
> from
> > v3 har Golden Cheetah licens från
> Trainingpeaks
> > att använda NP.
> >
> > Ang P2M glidning så har vi här hemma de
> senaste
> > dagarna testat att lägga in 3 st korta
> > nollkadenser för att justera mätarna under 60
> > min trainerpass och det blir snabbt en vana som
> > man inte längre tänker på. En komplett
> mätare
> > med vevar för runt 9000 känns för oss som
> > normalamatörer att vi kan leva med egenheten
> att
> > behöva nolla mätaren ett par gånger under
> ett
> > pass. Ute på landsvägen känns det som ett
> rent
> > teoretiskt problem.
>
> Men vem vill sluta trampa flertalet gånger under
> ett tempolopp eller ännu värre, i stigningarna
> på mallorca under våren?? (Då dessutom
> temperaturen skiftar rätt rejält, tex 25grader i
> botten och kanske bara +6 på toppen)
> Crap produkt...väntar på svår från supporten
> på Vector ang temeratur issue...

Sådan er det med strain gauges, som sikkert også er monteret i Vector.
Når nu du skal køre tempo i bjergene på Mallorca :D

power2max
lindbacks skrev:
>
> eller ännu värre, i stigningarna
> på mallorca under våren??

När jag cyklar runt i Dolomiterna så är det alltid något någongång som gör att man rullar litet och hinner få en naturlig nollning. På Passo Giau startade vi med ca +25 C och hade på toppen runt 0 och det var inga konstigheter att på de 15 km stigning få in ett antal sekunder med noll kadens. Man rullar över en bro här och där, en serpentinsväng som flackar litet etc etc. Så var det på Stelvio, Sella-rundan och alla andra stigningar, det kommer lite rullmöjligheter här och där. Iallafall för mig på min cykel.

Men visst, man får ju vad man betalar för och något måste ju P2M dra ner på när den kostar betydligt mindre än andra mätare. Jag medger ärligt att jag är skitnöjd med mätaren och vad den gett för pengarna.

power2max
Vad dennatråden gett hittills är att P2M faktisky INTE fungerar till det den ska , nämligen att mäta effekt .
Tacksam för detta då jag tidigare hade för avsikt att sälja PT-setet och köpa P2M .
Intressant att se hur ni försöker hitta på ursäkter för att få den att fungera istället för att lämna tillbaka skiten .

Mvh Martin

power2max
Den fungerar säkerligen ypperligt till linjelopp och diverse annan cykling .

Men i min gubbfettovärld har man mest användning för en effektmätare när man kör ex tempo eller vid tränng .
Långa intervaller ex går inte att köra med en effektmätare som behöver kalibraras ideligen .

Känss som att snålheten bedrar visheten om man väljer P2M isf ex SRM .

Har alltid trott att det är min trainer som sänker motståndet efter nåra minuter så att jag får justera upp motståndet mha PT , kan ju vara så att det är PT som också fadar .
Efter en justering är den dock stabil i minst 2 timmar .

Martin

power2max
manurhin skrev:
> Har alltid trott att det är min trainer som
> sänker motståndet efter nåra minuter så att
> jag får justera upp motståndet mha PT , kan ju
> vara så att det är PT som också fadar .
> Efter en justering är den dock stabil i minst 2
> timmar .

Vet inte mycket om PT-naven, men på en trainer kan motståndet nog skilja ganska mycket mellan kallstart och när den har blivit varm.

power2max
manurhin skrev:

> Har alltid trott att det är min trainer som
> sänker motståndet efter nåra minuter så att
> jag får justera upp motståndet mha PT , kan ju
> vara så att det är PT som också fadar .
> Efter en justering är den dock stabil i minst 2
> timmar .
-----------------------------------------------------------------
Det är nog din trainer som är ojämn, min slpper tex inte ner motståndet när jag reglerar om jag inte ruskar i vajern samtidigt, dessutom sjunker det efter ca 4-5 minuter när den börjar bli varm :-) T

power2max
Gårdagens pass verkar ha funkat bättre. Vet inte varför, men jag fick mycket mindre differens på värdet före och efter nu. Dessutom höll sig effekten där den förväntades vara nästan hela tiden. När den sjönk märkbart följde jag Kasper1:s teknik och det verkar räcka bra för nollning. Nollade under vilan mellan intervallerna.

Tveksamt däremot om jag kommer att sätta den på tempohojen. Det blir nog snarare så att jag flyttar över Polarens effektmätare på den, och sätter P2M på räsern i stället. Då blir det bästa mätare för varje tillämpning.

power2max
Säkert inga jätteproblem men jobbigt om man är osäker på värdena man ser på displayen. P2Max verkar väldigt smidig men trots bökigheterna med SRM så verkar det lite tillförlitligare fortfarande. Att missa Zero offset på SRM straffar sig dock då jag nyligen hade värden som en dopad Floyd Landis på trainern.

power2max
Fråga: om man ska hålla vevarmarna vågrätt under kalibrering, är det då inte svårt att undvika att man belastar trådtöjningsgivarna med en liten kraft som kommer att påverka kalibreringen?

power2max
Balans skrev:
> Fråga: om man ska hålla vevarmarna vågrätt
> under kalibrering, är det då inte svårt att
> undvika att man belastar trådtöjningsgivarna med
> en liten kraft som kommer att påverka
> kalibreringen?

jo, och det är det som är meningen för att nollställa mätaren efter grundspänningen i systemet. du ser på displayen om siffrorna fladdrar eller är stabila.

power2max
Jag tror att det nog funkar rätt bra ändå. Det kanske är nån form av inkörningsperiod i mätaren?
Nu under de senaste intervallpassen har det sett mycket bättre ut. När jag körde tröskelintervaller senast kunde jag i efterhand inte se nån egentlig avvikelse alls under intervallerna, och jag gjorde bara omkalibreringar under vilan mellan intervallerna och i slutet av femminutersuppvärmningen. Skillnaden mellan början och slutet på en 20-minutare var t ex inom 3 W, dvs som mest ca 1 procent eller ca 0.05 kp, och då ska man komma ihåg att jag mikrojusterar motståndet då och då eftersom pendeln gradvis skiftar position under intervallerna, så felet kan lika gärna ligga där, helt eller delvis.

Senaste 4x4-passet körde jag med 4.0 på pendeln (hur stor min visuella felmarginal är vet jag inte, men säkert 0.05 kp). I omräkningen har jag räknat med verkan av att kadensen anges i heltal men naturligtvis kan variera från -0.5 till +0.5 från heltalsvärdet.

Intervall . Effekt . Kadens . "Baklängesräknad" kp (angiven effekt/kadens)
1 . 337 W . 84 . 3.99-4.04
2 . 331 W . 82 . 4.01-4.06
3 . 331 W . 81 . 4.06-4.11
4 . 323 W . 80 . 4.01-4.06

Så nu är jag betydligt lugnare än tidigare.

power2max
geologen skrev:
> Jag tror att det nog funkar rätt bra ändå. Det
> kanske är nån form av inkörningsperiod i
> mätaren?

Bumpar den här tråden. Någon ytterligare feedback på hur P2M fungerar? Omkalibreringen funkar ungefär som den skall? Har Geologen måhända några ytterligare mätserier att tillkännage?

Sitter med fingret på köpknappen... :-)

power2max
När jag kör Powertapen med konstant effekt på trainern så varierar också effekten med tiden.
Första 30sek så brukar effekten sjunka ungefär 20W. Sedan fortsätter den sjunka kanske 10-20W till, efter ca 5 minuter har den nästan stabiliserat sig.

Jag har dock alltid förutsatt att det är trainerns motstånd som varierar. Att den bromsar för mycket innan den blivit varm. Men nu när jag läser det här så blir jag osäker. Kanske är det Powertap som visar fel?

Ett annat konstigt fenomen med Powertaps autokalibrering är att när jag kör passet 10/20 (vilket är 10sek ca 600W / 20sek ca 80W) 2 x 20 minuter så ballar kalibreringen ur 5 minuter in i andra 20-minutaren. Då sjunker angiven effekt ca 80W. Varje gång vid exakt samma tidpunkt i passet.

photo.aspx

Min teori är att datorn letar efter rull-perioder och att den på något sätt tror att den aktiva vilan är frirull. Konstigt dock att det bara sker under just detta pass. Och att felet uppstår efter på exakt samma ställe i passet. För att kalibreringen ska bli rätt igen måste man koppla loss cykeln ur trainern och frirulla ett tag (ganska länge). Men nu läste jag manualen och man kan viss nollställa kallibreringen manuelt också.

EDIT: Man ser att kadens-kurvan (grön kurva) också ändrar sig samtidigt som effekten sjunker. Antagligen använder Powertap min-värderna för vridmoment i trampcykeln för att räkna ut kadensen. Och när nollan ligger fel så funkar det inte längre. I varje fall inte under aktiva vilan då den tycker att effekten är i princip noll (fast den egentligen är 80W).

EDIT2: Man ser också att effekten sjunker något under första 20-minutaren. För att sedan börja på lite högre nivå igen i andra 20-min. Min teori: Jag gjorde en kort paus innan andra 20-min (för att sätta igång programmet 10/20). Då gjordes en kalibrering. Börjar mer och mer misstro de effektvärden jag fått när jag kört trainer med Powertap...

Senast ändrad:
power2max
Intressant att även Powertap (eventuellt) kan visa så pass mycket fel.

Det är väl bara att konstatera att om man vill ha ett perfekt effektmätarsystem, som aldrig ger några konstigheter vid kalibrering/temperaturdiffar/whatever, så får man bita i det sura äpplet och punga ut med en summa motsvarande en mindre afrikansk nations BNP för ett SRM-vevparti.

Men för oss som tycker att det är för mycket pengar och som kan leva med vissa glitchar då och då, så är P2M iaf på pappret intressant, men det beror ju på hur stora och ofta förekommande glitcharna är. Därav mitt intresse för att veta om någon har ytterligare feedback? :-)

power2max
Supertramp skrev:
>
> EDIT2: Man ser också att effekten sjunker något
> under första 20-minutaren. För att sedan börja
> på lite högre nivå igen i andra 20-min. Min
> teori: Jag gjorde en kort paus innan andra 20-min
> (för att sätta igång programmet 10/20). Då
> gjordes en kalibrering. Börjar mer och mer
> misstro de effektvärden jag fått när jag kört
> trainer med Powertap...

Har du kontrollerat mot hastigheten också på PT navet då du kör på trainer, avviker även den? Hur länge har du haft det? PT nav går ju inte att kalibrera på egen hand, de måste skickas iväg på service, man kan ju däremot kontrollera om navet är OK genom att kika på Torque värdet som beskrivs hur man gör i manualen. Naven slits dock som allt annat på en cykel, lager behöver bytas, det blir spel i lager och passning mellan axel och lager. Du kan göra ett eget test som du kan se om du goglar på Stomp test, där du räknar fram och jämför det med uppgivet Torque värde.

Ett exempel kan du hitta här:
http://www.thecyclingaddiction.blogspot.com/2010/05/powertap-torque-test-rough-initial-test.html

Tycker själv att SRM är på tok för dyra om man inte är sponsrad, för cyklister som får sin utrustning betald är väl detta en bra val, för en annan dödlig så är detta pengar som jag personligen hade lagt på något annat. 3 resor till Italien och cyklat kanske! ;-)

Vad gäller pedalabaserade system så är det ju så pass nytt att man ju inte vet hur dessa fungerar i det långa loppet, Garmin blev fördröjd och Polar har återkallat delar av sina levererade pedaler.
Det nya Quarq Red verkar ju lovande, men hur mycket kommer det att kosta?

power2max
Polars mätare är helt okänslig för temperaturförändringar. Men som jag skrivit tidigare hade det varit busenkelt att temperaturkorrigera mätare som Power2max med en extra töjningsgivare som inte sitter på en belastad del utan bara påverkas av temperatur.

power2max
geologen skrev:
> Polars mätare är helt okänslig för
> temperaturförändringar.

Verkar dock inte finnas att köpa längre....

power2max
heklamama skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Polars mätare är helt okänslig för
> > temperaturförändringar.
>
> Verkar dock inte finnas att köpa längre....

Oj, är det så illa? Trist, för den har klara fördelar som ingen annan effektmätare på marknaden har, just eftersom den inte behöver kalibreras, nånsin.

power2max
Med min rätt ringa erfarenhet av P2M än så länge (inskränker sig till ett antal Monarkpass) så känns den hysfat stabil... som Geologen också noterat så är den lite "lynnig" i början och jag försöker "kalibrera" ett par gånger under uppvärmningen samt vid pauser i intervallerna. Verkar som om den blir stabilare och stabilare.

Eftersom jag inte har några direkta tävlingsambitioner, utan är mer en prylglad excel-gubbe så passar den mig alldeles utmärkt, i alla fall gör den träningen roligare = mer träning :-)

Har dock ingen erfarenhet av andra wattmätare, så ta min åsikt för vad den är... skall i alla fall bli kul att montera på linjehojjen så fort den eländiga dödsisen tinar...

power2max
mrwalker skrev:
> Du kan göra ett eget test som du
> kan se om du goglar på Stomp test, där du
> räknar fram och jämför det med uppgivet Torque
> värde.

Jag gjode ett försök att kontrollera min Powertap. Hade ingen bra referensvikt dock. Men vad jag också upptäckte är att vridmomentet (som sedan räknas om till Watt genom att multiplicera med hastigheten på hjulet) registreras i heltal med enheten pound*tum. Jag testade med att hänga 1,5kg i veven vilket motsvarar lite beroonde på utväxling vridmoment = 30. Avrundningsfelet blir då i storleksordningen 3%. Över tiden spelar det ingen roll vid vanlig cykling eftersom avrundningsfelet jämnar ut sig över tid. Men för en enda mätning så blir felet för stort för att göra en korrekt kallibrering.

EDIT: I testen som du länkar till så använder han större vikt, och på bilden ser man att vridmomentet = 130. Då blir ju avrundningsfelet lägre, ca +/- 0,4%

Senast ändrad:
power2max
Snabb fråga om Power2Max och det här med vevpartier och vevlagerstandarder, som jag är jäkligt dålig på.

Jag har en Scott CR1 från 2009 med Ultegra Hollowtech II-vevparti (6650), och ett SM-BB7900-vevlager.

Visst skulle ett Rotor 3D-vevparti, http://www.power2max.de/produkt_rotor.php passa som handen i handsken? På hemsidan står det att "The ROTOR 3D is compatible with all conventional BB24 bottom brackets, for example by ROTOR or Shimano Hollowtech II."

Det passar, eller? Jag behöver inte byta vevlager, utan bara ta bort mitt Ultegra-parti och trycka in Rotor-partiet?

På deras kompatibilitets-sida så snackar de om någon "dipping area of the bracket" som inte får överstiga 47mm: http://www.power2max.de/support_kompatibilitaet.php, men det är bara om man har BB86 eller BB90 vilket jag antar inte gäller mig?

Sorry för n00b-frågor, men just vevlager brukar jag inte vara och pilla på, och det vore ju dumt att köpa något som inte passar... :-)

Senast ändrad:
power2max
gabbeon skrev:
> Jag tror att nyckeln är "The ROTOR 3D is
> compatible with all conventional BB24 bottom
> brackets, for example by ROTOR or Shimano
> Hollowtech II."

Jo jag vet, kanske lite överdrivet att fråga om det när det i princip är så uppenbart det kan bli. ;-)

Asch, jag sätter in pengarna.

power2max
Maila dom... dom var grymt snabba med att svara om deras SRAM S900-vevparti skulle kunna funka med Ultegra Di2-växlar (fast nu tror jag att det blir SRAM Red växel i alla fall...)

power2max
Din shimano BB skal fungere fint med et rotor vevparti.

DT skrev:
> Jag undrar ödmjukast om någon möjligen har ett
> svar till min vevlagerfråga ovan... :-)

power2max
Efter hvad jeg har hørt så har Garmin og polar problemmer med at finde en "algoritme" som kan kompesere for ojævn vej samt hvis man står op i pedalerne og dermed belaster pedalen med kropsvægten.

power2max
Kasper1 skrev:
> Efter hvad jeg har hørt så har Garmin og polar
> problemmer med at finde en "algoritme" som kan
> kompesere for ojævn vej samt hvis man står op i
> pedalerne og dermed belaster pedalen med
> kropsvægten.
--------------------------------------------------------
Det har inte Powertap lyckats med heller, dom får peakar utan någon spurt på 700-1200w ibland vilket jag valt att ignorera just som gupp... :-/ T

power2max
Tack! Blir till att beställa i morgon; de har utlovat leverans vecka 13 vid beställning den här veckan, blir väl lagom till att racersäsongen kommer igång på allvar. :-)

power2max
Ikväll var det så dags för premiärtur på trainern med nya effektmätaren. Gick ner i källaren och tänkte se hur mycket jag drabbades av zero offset drift. Pillade lite med cykeln innan jag började trampa, så den hade säkert lite tid på sig att anpassa sig till temperaturen.

zero offset (tid värde)
00:00 -956
09:00 -919
18:00 -921
28:00 -921 (Här ändrar jag fläktriktningen)
50:00 -927

http://connect.garmin.com/activity/155227449

Ändrade tyvärr fläktens riktning inför sista 20 minutersintervallet. Höll på att koka över efter 28 minuter :) Överlag verkar det ju bekräfta vad man vet. Den är känslig för temperaturdrift i början, men efter 10 min vekar den vara rätt stabil. Hoppas att det blir lite mindre känsligt när jag "nött in" grejjerna. Jag klickade ur pedalerna och körde "Calibrate" i min edge 500. Slope enligt protkollet är 0.164766

Edit: Och nu blev jag och fundera på om min FTP är ställd för lågt. Sista intervallet som var 20 min snittade jag 334W. FTP inställd till 295. Ligger den närmare 305 kanske?

/Edvard

Senast ändrad:
power2max
Inga egentliga problem. Vid ett enda tillfälle, för några dagar sen, har jag sett att cykeldatorn tappat kontakten med effektmätaren. Var felet låg vet jag inte. Kan ha varit nån radiostörning i den täta klungan. Kanske batteriet som börjar ta slut. Hur som helst varade det bara i 1-2 sekunder.

Jag rekommenderar den varmt!

Tillbaka
Topp