power2max

power2max
Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Nyheter! Man kan för 50 euro få sin P2M
> uppgraderad med en temperatursensor som ska lösa
> problemet med kalibreringen.
> http://www.dcrainmaker.com/2012/08/power2max-announces-updates-to-power.html

Intressant, riktigt smutt om det funkar! :-)

Kul att de säger öppet att den andra uppgraderingen, beräkningen av höger/vänster effektbalans, egentligen inte tillför något och att de har gjort det bara för att kunder har frågat efter det. :-D

Slutligen älskar jag nedanstående bildtext:

(The above photo has nothing to do with updates, it was merely a Power2Max sitting in a glass of water. I thought it was interesting, thus, this seemed like a fine place to put it in the post.)

power2max
Jag är jäkligt sugen på att beställa en.
Råder det något konsensus när det kommer till val av vev? Rotor 3D fungerar bra?
Har en Canyon Ultimate CF SLX med BSA BB.

power2max
Det blev en beställning. Rotor 3D-vev och sen Stronglight CT2-klingor + SM-BB9000 från annat tyskt håll.
Leverans vecka 40 för uppdaterade P2M.

power2max
emilh skrev:
> Det blev en beställning. Rotor 3D-vev och sen
> Stronglight CT2-klingor + SM-BB9000 från annat
> tyskt håll.
> Leverans vecka 40 för uppdaterade P2M.

Har du fått bekräftelse att du får de nya med tempsensor?

power2max
Kan ngn tipsa mig? Jag kanske är helt illiterat, men Power2Maxs hemsida har i alla fall ingen direkt anvisning till mig som jag blir klok på.

Jag har en Canyon Aeroad med Campa Recordkomponenter (53/39) och Ultra Torque vevparti.

Kan jag överhuvudtaget köra Power2Max?
Om ja, exakt vad skall jag köpa av dem?
Vad kan jag behålla av existerande utrustning? Dreven borde väl vara en keeper. Pedalarmarna? Vevlagret?

Hur enkelt är det att montera själv, eller bör ngn med mer cykelmekskicklighet göra det?

Några andra tips? (Jag förstår det där med temperaturkalibreringen, men det skall vara löst med ny release nu).

Tacksam för klok input, eftersom jag själv inte blir klok på detta.

power2max
Ja, du kan köra P2M.

Men du måste byta allt. Dvs nytt vevparti, klingor och vevlager.

Idag har du vevlagerkoppar eftersom lagret sitter på vevpartiet, så nytt vevlageger som passar till ditt nya vevparti. Klingorna/dreven är 135 BCD så de går inte att använda på några andra vevpartier än Campas egna.

Rotor ger väl mest för pengarna hos P2M skulle jag tro.

//Ola

power2max
Campa har 135 mm bultcirkeldiameter (till skillnad mot i princip alla andra som har 130 mm), så du kan inte använda dina klingor på annat än Campavevar.

Du behöver kompletta nya vevar (med Power2Max-spindel) och vevlager. En del kommer påstå att du måste ha speciella drev om du har 11-delat, men det är en myt.

Senast ändrad:
power2max
JT skrev:
> Du behöver kompletta nya vevar (med
> Power2Max-spindel) och vevlager. En del kommer
> påstå att du måste ha speciella drev om du har
> 11-delat, men det är en myt.

Lika bra att byta rubbet. Inkl. ramen. För säkerhets skull.

power2max
Tille skrev:
> Lika bra att byta rubbet. Inkl. ramen. För
> säkerhets skull.

Jag brukar slänga hela cykeln när växelhöljena är tröga.

power2max
JT skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lika bra att byta rubbet. Inkl. ramen. För
> > säkerhets skull.
>
> Jag brukar slänga hela cykeln när växelhöljena
> är tröga.

+1 var det inte det jag skrev

power2max
McOla skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Tille skrev:
> >
>
> > -----
> > > Lika bra att byta rubbet. Inkl. ramen. För
> > > säkerhets skull.
> >
> > Jag brukar slänga hela cykeln när
> växelhöljena
> > är tröga.
>
>
> +1 var det inte det jag skrev

Brukar du ge tändstickor till pyromaner och sprit till alkoholister också ?

Tack JT/McOla för mkt bra input. Märkligt nog, när det har med cykel att göra, slutar det alltid med "det dyraste". Hmmm.

power2max
Fliken skrev:
> Märkligt nog,
> när det har med cykel att göra, slutar det
> alltid med "det dyraste".

När köpte du din första cykel, igår?

/Håkan

power2max
HåkanC skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Märkligt nog,
> > när det har med cykel att göra, slutar det
> > alltid med "det dyraste".
>
> När köpte du din första cykel, igår?
>
>
> /Håkan

Faktiskt inte. Den senaste kom dock häromdagen, tack för att Du frågade.

Den första seriösa cykeln, RIP, var en riktigt fin Gary Fischer Kaitai från mitten/slutet nittiotalet som kallades för gula faran. Det var när ngn "lånade den" utan att fråga mig först, som missbruket kom igång på allvar. Och nu sitter man där och skjuter upp väntwurrar i armvecket mellan de stora inköpen.

Regel 1 är att det alltid måste finnas ngt cykelrelaterat i postgången, som väntar på att levereras, annars mår man inte bra.

Regel 2 är tt det kostar ungefär 1000 kronor i cykelshopping för att må bra i en dag. En ny tröja, en dags lycka. En ny stadscykel, en veckas lycka. En ny fincykel, en månads lycka.

I det här fallet, med en effektmätare och lite lull-lull verkar man se framemot två veckors lycka, snarare än vad jag först hoppades (en veckas lycka). Ni som tror att det är endorfinerna i cyklingen som självmedicinerande hindrar depressionen, tänk om.

power2max
Vill passa på att ställa en fråga till er andra Power2Max-användare nu när den här tråden seglade upp igen:
Har ni upplevt några irriterande fördröjningar när ni kör intervaller?
Jag har lite problem med att under ca 10-15 sekunder efter en intervall då jag först coastat någon sekund och sen börjat trampa igen så verkar P2M rapportera noll-effekt, vilket inte stämmer.
Detta är i kombination med TrainerRoad.

Coastandet är inte längre än ett par sekunder och borde inte vara länge nog för att P2M ska nollställa sig eller gå i viloläge.

power2max
Hemma har vi två P2M och kör med Trainerroad båda två. Inget dylikt problem. Däremot hade jag annat problem i början. Då tog jag min Garmin 705 och körde paralellt för att se om den hade samma fel. Det hade den inte, så då drog jag slutsatsen att P2M gjorde rätt. Felet fanns i datorn och hade med Ant+ Adobe Air och OS X att göra. Felet var att alla värden totalt sett låg 10-15 sekunder efter.

power2max
Jag hittar ingen info på tillverkarens hemsida om hur man ska göra för att få den uppgraderad. Det nämns här och var i bloggar och diskussionsforum, men jag hittar ingen konkret information! Var finns det?

power2max
geologen skrev:
> Jag hittar ingen info på tillverkarens hemsida om
> hur man ska göra för att få den uppgraderad.
> Det nämns här och var i bloggar och
> diskussionsforum, men jag hittar ingen konkret
> information! Var finns det?

Maila dem och säg att du vill få den uppgraderad. Du får en adress att skicka grejorna till och sedan kostar det 50 euro.

power2max
Vilken timing geologen, jag hade precis tänkt leta upp tråden för att fråga samma sak. Nu ska man väl få düska precisionswatt till våren! :-)

power2max
geologen skrev:
> Jupp!
> Segt bara att vara utan den. Undrar hur länge?
> Mer än två veckor vore jobbigt.

Jag ska försöka tima det med en cykelresevecka (med hyrracer) och efterföljande rehabvecka då jag ändå inte orkar cykla... :-)

power2max
Det här med vevlager +ANNAT är ju en jäkla djungel...

Funderar på Power2Max för att mäta watt på tempohoj (Scott Plasma 20) och linjehoj (Wilier Cento1SR). Har även ett PowerTap-hjul, men det är inget hjul som jag vill köra långa triathlontävlingar på t.ex. Båda har Shimano Ultegra-vevpartier. Är det då Rotor3D som är mitt alternativ för att det är det enda som är kompatibelt med HollowtechII? (Wilier själva säger ju att dom har BB386EVO)

Vad behöver jag köpa? Vevparti med armar (förstås), kedjeringar, skruvar, verktyg för Rotor3d. Något mer?

Sen är ju den stora frågan om det ska vara kompakt eller vanligt. Har gärna kompakt på linjehojen, men är inte lika säker på att jag vill ha det på tempohojen. Alla dessa val.

Eller har jag missuppfattat allt?

power2max
Köp hela paketet från P2m. Dvs, inkl vevar. Drev och drevbultar löst utöver från annat håll.

Kompakt eller inte är förstås svårt om du ska byta mellan cyklar. Själv förstår jag inte tjusningen med kompakt, så för mig var valet enkelt.

power2max
geologen skrev:
> Köp hela paketet från P2m. Dvs, inkl vevar. Drev
> och drevbultar löst utöver från annat håll.

Absolut, frågan är bara var man hittar Rotor till bäst priser. Men det borde alltså fungera med Rotor 3D för mig (och båda cyklarna)?

> Kompakt eller inte är förstås svårt om du ska
> byta mellan cyklar. Själv förstår jag inte
> tjusningen med kompakt, så för mig var valet
> enkelt.

Tjusning och tjusning. När det är dags att cykla berg gillar jag kompakt, men för triathlon och svenska förhållanden är det nog vettigast med 53/39.

power2max
mattel skrev:
> 300

mattel skrev:
> 4600

Vad är det du håller på med?

power2max
Beställde precis en P2M/Rotor 3D (för hollowtech II) med Praxis Works som ringar. Google och jag har gemensamt kommit fram till att Praxis Works antagligen är det bästa sedan skivat bröd och växlar lika bra som Dura-Ace 7900

power2max
Ja, alltså, allt sånt står på P2m-sidan. Vilka vevlagertyper de olika vevpartierna funkar ihop med. Rotor 3D (utan "+") är för HTII-lager. Faktiskt alla vevlager med externa lager och 24 mm genomgående axel, tror jag.

power2max
MattiasK skrev:
> Jag tackar självklart allra ödmjukast för dessa
> klargörandet avseende kompabiliteten för Rotor3D
> och HollowtechII... ;)

Ja de är kompatibla. Jag hade själv sånt där Ultegra Hollowtech II-grejs tidigare och det funkade finfint med Rotor 3D-vevpartiet. Det kan vara lite av en djungel med vevlager och sånt när man aldrig har satt sig in i det. Även om det står på hemsidan så blev jag förvirrad och jag ställde till slut en dum fråga i tråden för att vara säker. :-)

power2max
DT skrev:
> Ja de är kompatibla. Jag hade själv sånt där
> Ultegra Hollowtech II-grejs tidigare och det
> funkade finfint med Rotor 3D-vevpartiet. Det kan
> vara lite av en djungel med vevlager och sånt
> när man aldrig har satt sig in i det. Även om
> det står på hemsidan så blev jag förvirrad och
> jag ställde till slut en dum fråga i tråden
> för att vara säker. :-)

Nu tackar jag allra ödmjukast på riktigt :) Fördelen med dumma frågor är att de brukar vara lätt att besvara. Och ska man nu beställa ngt för typ €1000 så vill iaf jag vara säker på att det blir rätt. Och då får det väl bli en och annan dum fråga för att vara säker. Vevlager är en djungel som jag inte satt mig in i ännu. Ännu en anledning till dumma frågor.

Men är fortfarande inte helt säker på att det blir helt bra. Tempohojen har ju utanpåliggande HTII-lager (SM-BB6700) och där borde det inte vara några problem. Wiliern har dock BB386EVO som enligt Rotors hemsida http://www.rotorbike.com/nueva/infotecnica/ROTOR Standard Deviation BB collection ROAD ENG.pdf inte funkar med Rotor3D och 24mm genomgående axel... Men å andra sidan sitter det ju samma typ av Ultegra-vevparti på båda cyklarna.

Eller så är det återigen jag som inte fattat någonting alls...

power2max
geologen skrev:
> Segt bara att vara utan den. Undrar hur länge?
> Mer än två veckor vore jobbigt.

Nu har jag någon form av facit. Köpte en Temperaturkompensation igår och fick sedan en orderbekräftelse. Jag ska sända in min P2M senast 7 februari och har sedan ett preliminärt leveransdatum vecka 8.

Så 2-3 veckor får man räkna med att vara utan den.

power2max
Min egen erfarenhet. Jag har Campa. Campa har 135-mm diameter för klingorna. Power2Max har det inte. Alltså behöver man "hela kokaringen" om man skall byta bort ett Campa mot ett P2M.

Det skar för mycket i min själ att ta bort ett 12 månader gammalt Record, för ett tekniskt sämre alternativ.

Det slutade dock med att jag köpte ett PowerTap istället och byggde ett träningshjul med Watt, så baksidan av mitt val är att finhjulet inte har effektmätning. Dubbelmoral och icke rationellt måhända. Dock behövde jag ett par träningshjul så alternativkostnaden blev inte fullt så stor i alla fall.

Men, tänk alltså på att Campa inte är direkt utbytbar på billigaste sättet.

power2max
Allvarligt talat - om man nu kan hävda en skillnad i funktion mellan Campa och Shimano eller SRAM, så är den i så fall så mikroskopisk att den är helt irrelevant jämfört med den enorma nytta man har av en effektmätare i sin träning. PT-nav är ett väldigt låst alternativ jämfört med ett vevparti.
Sen kunde du ju haft kvar allt annat Campa men bara bytt till andra drev med samma tandantal...

power2max
geologen skrev:
> Allvarligt talat - om man nu kan hävda en
> skillnad i funktion mellan Campa och Shimano eller
> SRAM, så är den i så fall så mikroskopisk att
> den är helt irrelevant jämfört med den enorma
> nytta man har av en effektmätare i sin träning.
> PT-nav är ett väldigt låst alternativ jämfört
> med ett vevparti.
> Sen kunde du ju haft kvar allt annat Campa men
> bara bytt till andra drev med samma tandantal...

Geologen, jag kan ha uttryckt mig oklart. Det var just "bara dreven" (eller "klingan") man inte kunde byta eftersom P2M har 130 eller 110 mm, men Campa har 135 mm. Därför innebar ett byte från Campa till P2M en mkt större operation (och kassering), än från Shimano till P2M. Man bör tänka på det. För Campa räcker det helt enkelt inte med det nya drevet. Jag försökte abolsut inte uttrycka en åsikt om Campans företräde före Shimano eller tvärtom.

power2max
Nej, du missuppfattade mig. Naturligtvis kan man inte flytta över dreven. Men man skaffar nya/andra drev för 130/110 mm BCD. Dessa är inte Campa, men det är ju sak samma. Det var det jag menade!

Tillbaka
Topp