power2max

power2max
kave skrev:
-------------------------------------------------------
> GurraG: Tack.
>
> Då kan jag sätta på ett sådant på en
> Monarkcykel och köra Power2Max enheten där
> också?

Nej.

power2max
Det får bli olika vevlager på cykeln och på Monarken, men en P2m med 24 mm axel kommer att kunna flyttas mellan dem. Vad för vevlager som behövs för PF86 vet jag inte.

power2max
Jensen skrev:
> Pressfit86 finns det rotor lager till som för att
> standarden klarar deras 3D+ vevar.

Frågan är dock om Monarken klarar 30mm axel...

power2max
Jensen skrev:
> Pressfit86 finns det rotor lager till som för att
> standarden klarar deras 3D+ vevar.

Jag satt själv och valde mellan 3D och 3D+ till min Scott Addict som har PF86. Men jag valde 3D eftersom jag då iaf enkelt kan sätta den på Monarken samt att det känns som kulorna i Rotors lager 4130 blir aningens små.

http://www.rotorbike.com/products/road/bb86-frame_40

power2max
geologen skrev:
> Egentligen borde det vara pissenkelt att göra en
> mätare som själv kompenserar för
> temperaturvariationer. Allt man behöver är en
> extra töjningsgivare (eller vad det nu heter på
> svenska?) som inte mäter belastning utan endast
> temperaturförändringarnas inverkan. Om man då
> gör ett testprotokoll där man kyler ner mätaren
> till, säg, -40°C och sen värmer upp den gradvis
> och vid var tionde (typ) grad så gör man en
> statisk kalibrering. Fortsätter man upp till ca
> +50°C så bör det räcka, och då kan man
> programmera in temperaturens påverkan i form av
> en justeringskurva som automatiskt appliceras
> baserat på den extra givarens data.

Citerar mig själv från tidigare i tråden. Jag har nyss läst det faktiska förfarandet när de uppgraderar P2m med den nya temperaturkorrektionen. De installerar en termometer (inte en töjningsgivare som jag föreslog) och kyler ner sensorn till -20°C, driver den i en kalibreringsrigg under gradvis uppvärmning till +70°C och registrerar värden kontinuerligt under tiden. När det är klart programmeras den individuella kompensationskurvan in i enheten och under användning sen så kollas temperaturskillnaden från senaste nollställning och värdet justeras därefter enligt kompensationskurvan.

Synd att de inte byggde in det från början.

power2max
Nu har jag fått tillbaka min P2M från uppgradering. För de som är intresserade så såg tidsramarna ut så här:

- Beställde uppgradering 23/1
- Fick orderbekräftelse 23/1 med instruktioner om att skicka in enheten senast 7/2 med preliminär återleverans vecka 8
- Skickade enheten med Posten (1:a klass REK 10000kr) den 31/1, kom fram den 4/2
- Fick tillbaka den idag 22/2, dvs som utlovat vecka 8

Man får alltså vara utan effektmätning i ca 3 veckor, så det är hög tid att komma till skott snart om man vill ha den lagom till utomhussäsongen börjar.

En lite märklig sak är att enheten jag fick tillbaka ser helt jäkla splitter ny ut, inte ett spår av någon användning. Såvida de inte har gjort en extreme makeover på min mätare (som iofs var i gott skick, men inte såhär) så verkar det som att jag har fått en ny. De kanske sabbade min mätare under uppgraderingen och gav mig en ny istället? Nåja, det är ju ingen nackdel. :-)

power2max
Jag skickade min i går. Drygt 180 spänn för att skicka (utlandsrek värde 10 000 kr), sen närmare 70 euro som de ska ha, med returfrakten inräknad. Ska vara inne senast 28/2.

Synd att jag inte visste det där med att din ser ny ut innan jag skickade min, för då hade jag gjort en liten markering nånstans på den för att garanterat känna igen den. Fast min var ganska smutsig på de vita dekordelarna. Jag har hanterat den med lätt smutsiga mekhandskar många gånger nu, och det sätter sig fast i dekoren.

Jag har fått beräknad leverans vecka 11, dvs i mitten av mars. Tidigare än så tror jag inte jag kör med räsern utomhus ändå, och i vilket fall så har jag ändå vevparti så jag kan cykla utan effektmätning.

power2max
DT skrev:
> Nu har jag fått tillbaka min P2M från
> uppgradering. För de som är intresserade så
> såg tidsramarna ut så här:
>
> - Beställde uppgradering 23/1
> - Fick orderbekräftelse 23/1 med instruktioner om
> att skicka in enheten senast 7/2 med preliminär
> återleverans vecka 8
> - Skickade enheten med Posten (1:a klass REK
> 10000kr) den 31/1, kom fram den 4/2
> - Fick tillbaka den idag 22/2, dvs som utlovat
> vecka 8
>
> Man får alltså vara utan effektmätning i ca 3
> veckor, så det är hög tid att komma till skott
> snart om man vill ha den lagom till
> utomhussäsongen börjar.
>
> En lite märklig sak är att enheten jag fick
> tillbaka ser helt jäkla splitter ny ut, inte ett
> spår av någon användning. Såvida de inte har
> gjort en extreme makeover på min mätare (som
> iofs var i gott skick, men inte såhär) så
> verkar det som att jag har fått en ny. De kanske
> sabbade min mätare under uppgraderingen och gav
> mig en ny istället? Nåja, det är ju ingen
> nackdel. :-)

Har den samma ANT+ ID? :)

power2max
geologen skrev:
> Synd att jag inte visste det där med att din ser
> ny ut innan jag skickade min, för då hade jag
> gjort en liten markering nånstans på den för
> att garanterat känna igen den. Fast min var
> ganska smutsig på de vita dekordelarna.

Min var i gott skick, men just de där vita delarna hade en del missfärgningar som man knappast kan få bort, så det är nästan garanterat en ny mätare som jag fick tillbaka. Ska kolla när jag kommer hem om det står ID-nummer i den gamla manualen.

Det är väl inte fel att få en helt ny mätare, men lite märkligt att de inte meddelade det...

power2max
emilh skrev:
> Har den samma ANT+ ID? :)

Just det, det är ett sånt där ID också. Då lär ju min Garmin märka om det är en ny mätare, ska kolla det. :-)

power2max
geologen skrev:
>..och kyler ner sensorn till -20°C,
> driver den i en kalibreringsrigg under gradvis
> uppvärmning till +70°C och registrerar värden
> kontinuerligt under tiden. När det är klart
> programmeras den individuella kompensationskurvan
> in i enheten och under användning sen så kollas
> temperaturskillnaden från senaste nollställning
> och värdet justeras därefter....

Men herregud! Den kommer ju visa fel när du cyklar och det är varmare än +70°C!!!

power2max
bjorre skrev:
> Men herregud! Den kommer ju visa fel när du
> cyklar och det är varmare än +70°C!!!

Ja, sån skit!

power2max
Jeg sendte også mit ned til opdatering og fik et helt nyt tilbage. Da de skrev at der var fel på den gamle. (Jeg er helt overbevist om at den viste for lidt watt ;o)

power2max
Asch, vad fasen.

Det verkar som att jag har förlagt den där ringen som man drar fast vevarmen på spindeln med på ett Rotor 3D-vevparti. Den som han har i handen här:

Rotor.jpg

Det var ju jäkligt klantigt. Får ta och kontakta P2M och/eller Rotor på måndag och höra om den går att köpa separat. Måste ju gå att få tag i på något sätt? :-(

power2max
DT skrev:
> Asch, vad fasen.
>
> Det verkar som att jag har förlagt den där
> ringen som man drar fast vevarmen på spindeln med
> på ett Rotor 3D-vevparti.
>
> Det var ju jäkligt klantigt. Får ta och kontakta
> P2M och/eller Rotor på måndag och höra om den
> går att köpa separat. Måste ju gå att få tag
> i på något sätt? :-(

De snälla tyskarna skickade mig en ny free of charge, nu jäklar ska all missad trainer-tid tas igen med temperaturkorrigerad och NASA-kalibrerad effektmätare! :-)

bild.JPG

power2max
Gött!

Om en dryg vecka bör min vara hemma igen. Så länge jag kör på testcykeln är det inte så kinkigt att vara utan. Bara jag har kadensdata och minns vilka tidsintervall jag hade en viss belastning, så är det enkelt att skapa effektvärden genom Excel.

power2max
I dag kom min hit efter uppgraderingen. UPS-killen hade fått portkoden, så då gick det smidigt. Han var här runt kl 10.

Jag fick inte nån ny enhet, utan det var min gamla som återvände. Oljefläckar och smuts kvar.
Däremot var den vita plasten på insidan (mot vevlagret) utbytt. Förmodligen kommer de åt innandömet den vägen.

Jag skickade ner den med det tomma batteriet i, men beställde också ett extra. Jag ville se om de genomskådade det hela och tog mitt separat beställda batteri och stoppade i, eller om de satte i ett nytt utöver det.
Den kom åter utan batteri i batteriluckan, men med TVÅ separata batterier, båda dessutom med en uppsättnings miniskruvar för batterilocket! Eftersom jag redan hade ett 2450 från Teknikmagasinet som funkade fint, så stoppade jag i det igen. Nu har jag alltså två batterier för framtida bruk. :)

I kväll blir det test. 4x4 står på schemat.

power2max
Hittade även detta på en tysk blogg. Ett försök till kortfattad översättning under:

"Power2Max Auto-Zero
Da der Power2Max Leistungsmesser eine relativ hohe Temperaturdrift (ca. 4W pro Grad Celsius) aufweist, ist es umso wichtiger, dass der Leistungsmesser oft “Auto nullt”. D.h. den von Null wegdriftenden Nullpunkt entsprechend zurücksetzt. Dies geschieht im Regelfall automatisch, wenn man rollt und nicht tritt. Allerdings war das genaue Schema dafür lange Zeit nicht bekannt. Kürzlich habe ich in der wattage group zum ersten Mal eine konkrete Erklärung gelesen, die wie folgt lautet:

Seit dem letzten Auto-Zero muss die Kurbel zumindest 5 Mal gedreht worden sein und es müssen 30 Sekunden vergangen sein. Das ist zum Schutz der Batterie, damit bei einer längeren Abfahrten nicht dauernd genullt wird.

Für 2 Sekunden darf keine Kraft an der Kurbel anliegen. Da die Verarbeitung und Übertragung der Messwerte auf das Display des Radcomputers (z.b. Garmin Edge) auch ca. 2 Sekunden dauert, ist im Regelfall das Auto-Zero bereits vorbei, bis am Display 0W angezeigt werden.

“Keine Kraft an der Kurbel” bedeutet, dass keiner der 100 Messwerte, die der Leistungsmesser in den 2 Sekunden erfasst, mehr als +/-1 PPM (= interne Messgrösse, die ca. 1 Nm entspricht) vom arithmetische Mittelwert aller 100 Messpunkte abweichen darf."

Eftersom P2m har en rätt hög temperaturavdrift, ca 4 W per °C, är det desto viktigare att effektmätaren nollställs automatiskt ofta. Det sker normalt automatiskt när man rullar utan att trampa. Men exakt vilka regler för när autonollning sker var länge okänt. Men nu har för första gången en sammanfattning publicerat, och den lyder:

• Det måste ha gått minst fem pedalvarv och minst 30 sekunder sen senaste autonollningen, detta för att spara batteri.

• Under två sekunder måste pedalerna vara helt obelastade. Ofta är det ungefär två sekunders fördröjning i visningen på cykeldatorerna, så när displayen visar noll, så har redan nollställningen ägt rum.

• "Obelastade pedaler" betyder att de hundra mätvärden som mätaren samlar in under de två sekunderna inte får överskrida +/- 1 ppm, ungefär 1 Nm vridmoment, i aritmetiskt medelvärde (summan av alla värden delat med antalet värden).

power2max
Det är ju nästan ett konststycke att INTE frihjula en massa gånger under en normal LVG-runda. Såvida man inte kör något slags bergstempo då (just det är ju också en situation där temperaturen kan ändras ganska mycket på relativt kort tid). :-)

power2max
Första passet med den uppgraderade enheten avverkat. Ett 4x4-pass som blev 3.5x4, eller så! :D

Kalibrerade manuellt vid start (kall enhet) och fick värdet -430.

Körde tio minuters uppvärmning med lite stegring på slutet, och såg ingen tendens till avdrift. Intervallerna var sen som följer nedan. Pendeln vandrar alltid lite under intervallerna, och även om jag regelbundet finjusterar för att hålla den så rätt som möjligt, så är det ändå realistiskt lite avvikelse. Kanske inte så stor som jag anger här, men ändå. Kadensvärdet är ju heltal, så 92 kan vara allt från ~91.5 till ~92.5. Det sammantaget ger den möjliga variationen i nominell effekt som jag anger efter Monark-effekten.

I morgon kanske jag kör ett tröskelpass med konstant effekt och kadens i en timme. Bättre test för avdrift kan jag nog inte göra.

1. 4 min
Motstånd: 3.75 kp (+/- 0.05 kp)
Snittkadens: 92 (+/- 0.5)
Snitteffekt Monark: 345 W (+/- 5 W)
Snitteffekt P2m: 357 W

2. 4 min
Snittkadens: 92 (+/- 0.5)
Snitteffekt Monark: 345 W (+/- 5 W)
Snitteffekt P2m: 356 W

3. 4 min
Snittkadens: 93 (+/- 0.5)
Snitteffekt Monark: 349 W (+/- 5 W)
Snitteffekt P2m: 361 W

4. 1 min (följt av 1 min på 3 kp, ej medräknat nedan)
Snittkadens: 93 (+/- 0.5)
Snitteffekt Monark: 349 W (+/- 5 W)
Snitteffekt P2m: 367 W
(Troligtvis lite större avvikelse pga att effektpåslaget av fartökningen i svänghjulet i starten utgör större del av intervallen. Jag lät kadensen falla rätt mycket i vilan mellan och att varva upp kan ha gjort några watt extra.)

Kalibrerade manuellt efter 5-6 minuters nervarvning på ca 100 W och fick värdet -428. Väldigt nära det vid starten. Det kunde tidigare skilja flera tiotals från före till efter. Men jag är inte helt säker på om kalibreringsvärdet man får ut här påverkas av det, även om jag tror att det är så.

power2max
Tröskelpasset blir i morgon i stället, men jag ville ändå få ett jämnt pass för att se eventuell avdrift tydligare. Bilden här nedan visar resultatet.

Man kan se en mycket svag förändring med ökande effekt i förhållande till kadensen. Jag har hela tiden under passet försökt hålla pendeln prick på 2 kp. Snittkadensen för de första fem minuterna på ca 185 W och för de sista fem minuterna innan effekthöjningen till ca 300 W är båda 91. Snitteffekten är 184 W för första och 187 W för andra. Skillnaden där är nånstans mellan 1 och 2 procent. Heltalsavrundningen av kadensen kan orsaka som mest strax över 1 procents skillnad. Men variationen i pendelns position kan mycket väl ligga bakom en så liten skillnad som en dryg procent.

Så, sammanfattningsvis finns det ingen uppenbar avdrift längre i min P2m, och vetskapen om det gör att jag är nöjd med att jag fick den uppgraderad! :)

picture341.png

power2max
Idag dog (nästan) min Power2Max.
En halvtimme in i dagens runda fick jag inte längre någon kadens eller effekt från mätaren, även om cykeldatorn tyckte att den var ansluten.
Provade omstart av cykeldator, lät den stå still ett par minuter osv. Inga livstecken.

Väl hemma lät jag cykeln stå ett par timmar, provade sen att få ut nånting via USB ANT+-sticka och Trainer Road. Trainer Road hittade mätaren, men åter inga siffror.

Tog ur batteriet och satte i det igen. Voila. Allt fungerar.

Har något liknande hänt er?

power2max
Min Power2Max fortsätter att bete sig underligt.
Under dagens distanspass så sjönk rapporterade kadensen vid ett par tillfällen betänkligt, ofta ner till 0 under flera sekunder, med kadensen sjönk också effekten då beräkningen av den är beroende av den föregående.

Kan det vara batteri som är på upphällning?
Hur betedde sig din när ditt batteri började ta slut geologen?

power2max
emilh skrev:
> sjönk rapporterade
> kadensen vid ett par tillfällen betänkligt, ofta
> ner till 0 under flera sekunder,

Sluta frihjula! :)

power2max
Vic skrev:
> emilh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > sjönk rapporterade
> > kadensen vid ett par tillfällen betänkligt,
> ofta
> > ner till 0 under flera sekunder,
>
> Sluta frihjula! :)

Tänk om det vore så enkelt! :)

power2max
DT skrev:
> Oroväckande. Hur många timmar har du använt
> batteriet?

Det har inte använts mer än ca. 40 timmar.

power2max
emilh skrev:
> Min Power2Max fortsätter att bete sig underligt.
> Under dagens distanspass så sjönk rapporterade
> kadensen vid ett par tillfällen betänkligt, ofta
> ner till 0 under flera sekunder, med kadensen
> sjönk också effekten då beräkningen av den är
> beroende av den föregående.
>
> Kan det vara batteri som är på upphällning?
> Hur betedde sig din när ditt batteri började ta
> slut geologen?

Geologen har gått under jorden efter att ha blivit nedskjuten på otrevligt sätt av snake plisken för några dagar sedan. Jag känner en icke obetydlig saknad faktiskt. http://happymtb.org/forum/read.php/1/1020005/2094565#msg-2094565

Snake plisken är en sådan där fegis som skapar nytt alias och säger ngt otrevligt med ett enda inlägg.

Kom tillbaka geologen !!!

power2max
Fliken skrev:
> Geologen har gått under jorden efter att ha
> blivit nedskjuten på otrevligt sätt av snake
> plisken för några dagar sedan. Jag känner en
> icke obetydlig saknad faktiskt.
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1020005/20945
> 65#msg-2094565
>
> Snake plisken är en sådan där fegis som skapar
> nytt alias och säger ngt otrevligt med ett enda
> inlägg.
>
> Kom tillbaka geologen !!!

Hoppas att det inte är det ligger till. Jag gissar att han är på träningsläger med HCK.

power2max
Sköt iväg ett mail till Tyskland och fick ett mindre roligt svar:
The described behavior came up occasionally since beginning of September indeed. A basically problem with our firmware can be excluded. Probably it is an individual programming error of your power2max. Please be so kind and send your power2max back. Then we are able to check it.

Känt fel alltså.
Hade verkligen hoppats slippa skicka tillbaks den. Har dessutom inget extra vevparti liggandes som passar. Lagom sugen på att byta lagerskålar etc flera ggr.

Nån som vill byta till sig ett Fulcrum Racing Torq RS-vevparti mot ett DA t.ex.? :P

Senast ändrad:
power2max
Ohoj! Nu är jag hemma igen efter fyra dagar i Laholm på vårcykelläger! :D

Nä, jag flyr inte happy i första taget, haha!

Surt med din mätare! :(
Vad har du för vevlagertyp? Jag har ett vevparti du kan låna om det är så att det passar.

power2max
Titta, han lever! :)
Nästa år kanske jag hakar på till det där lägret.

HT2-vevlager på cykeln nu, medan mitt originalvevparti är Campagnolo/Fulcrum UltraTorque, därför det blir så struligt att växla.

Jag ska se om jag kan få bra deal på en originalspindel till Rotor 3D-veven av Power2Max (iaf slippa frakten), kanske nån sorts goodwill.
Annars lånar jag gärna! Gissar dock att du inte har kompakt? :)

Tillbaka
Topp