power2max

power2max
Jag har kört 11-delad Campakedja på SRAM-drev i flera år utan några som helst problem. Man behöver inte ha varken Campadrev eller ens speciella drev avsedda för 11-delat.

Så länge kedjan klättrar på växelramperna så är klingor+kedja inte mycket till raketforskning, det går att köra på väldigt många olika kombinationer.

power2max
Fast har du Ultergra eller Dura-Ace innan måste du ju iaf byta stora klingan när du köper ett P2M Rotor 3D om det inte skall se helt j-vla konstigt ut.

Jag har själv precis beställt ett P2M Rotor 3D att byta ut mot mitt Campa Chorus som idag sitter på cykeln. Jag tog det som intäkt att dessutom testa Q-rings.

//Ola

power2max
McOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast har du Ultergra eller Dura-Ace innan måste
> du ju iaf byta stora klingan när du köper ett
> P2M Rotor 3D om det inte skall se helt j-vla
> konstigt ut.

Du menar för färgens skull?

Jo det är möjligt. Själv tycker jag det är en non-issue då klingor är slitdelar som ändå byts ut med jämna mellanrum. Och själva effektmätaren är så pass dyr att en merkostnad på ~50€ i vilket fall inte är så mycket att bråka om i sammanhanget. :-)

power2max
DT skrev:
> McOla skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast har du Ultergra eller Dura-Ace innan
> måste
> > du ju iaf byta stora klingan när du köper ett
> > P2M Rotor 3D om det inte skall se helt j-vla
> > konstigt ut.
>
> Du menar för färgens skull?
>

Nej - av respekt för sporten!

power2max
NLC skrev:
> DT skrev:
> -----
> > McOla skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fast har du Ultergra eller Dura-Ace innan
> > måste
> > > du ju iaf byta stora klingan när du köper
> ett
> > > P2M Rotor 3D om det inte skall se helt j-vla
> > > konstigt ut.
> >
> > Du menar för färgens skull?
> >
>
> Nej - av respekt för sporten!

+1

power2max
Så här svarade Power2Max mig, när jag för ett par månader sedan frågade dem om Campa-kompatibilitet.

"Our knowledge after your frame has a PressFit BB86 BB standard, right?

Here you will see all the possibilities you have for PressFit BB86:
http://power2max.de/techdetails_kompatibilitaet.php?&lang=en .
In your case you need a new crank, bb and chainrings too.
A compatibility with Campa cranks is impossible, because we need a crank
with a separate spider. Power2max is the spider and measures power between
crank and chainrings. But you can use one of our offered versions (incl. a
new crank set) for the Campa-Group with the right bottom bracket. "

power2max
Ja, men du skaffar ju ett av vevpartierna från P2m som passar med vevlagret, och sen sätter du på drev i den storlek du vill ha. Vevpartiet blir inte längre Campa, men allt övrigt kan du ha kvar i Campa.

power2max
3d+ funkar ju både med BB386EVO (om nu din hoj har det), bsa (som du verkar ha på scotten om du har utanpåligande lager du skruvar i) och bb86 om din scott har det. handlar bara om olika lager. en de t klart vanliga 3d, passar i ännu fler ramar

power2max
En liten grej som jag bittert fick erfara i dag är att batterivarningen är alldeles för nära inpå att den dör av batteribrist. Förrförra passet jag körde var första gången batterivarningen dök upp. Det passet varade i ungefär en timme. Sen körde jag ett till, utan att nån batterivarning kom, också på ungefär en timme. Inför dagens pass var mätaren stendöd. Två timmars användning efter första och enda batterivarningen är jäkligt snävt, tycker jag.

power2max
Och nu är frågan...
Chansa på ett batteri från Teknikmagasinet för 25 spänn och ha det i morgon? Eller beställa ett sånt jävla Renata för tre gånger så mycket och få vänta på det i kanske en vecka eller mer...?

power2max
geologen skrev:
> Och nu är frågan...
> Chansa på ett batteri från Teknikmagasinet för
> 25 spänn och ha det i morgon? Eller beställa ett
> sånt jävla Renata för tre gånger så mycket
> och få vänta på det i kanske en vecka eller
> mer...?

Gå och lägg dig nu... det skall jag göra, blev precis klar med årets första cykelbygge så nu kan man somna gott :-)

power2max
geologen skrev:
> Och nu är frågan...
> Chansa på ett batteri från Teknikmagasinet för
> 25 spänn och ha det i morgon? Eller beställa ett
> sånt jävla Renata för tre gånger så mycket
> och få vänta på det i kanske en vecka eller
> mer...?

ELFA har det, och de har väl butik i Gbg?

//Ola

power2max
Jo, jag kollade ELFA i går (en butik vars enda fördel är sortimentet - på andra punkter är de nåt av det sämsta som finns, särskilt priser).
ELFA verkar dåliga på lagerhållning. Inget i Gbg-butiken och närmare en vecka leverans om man beställer. Lite som Cyclecomponents förr om åren... :)

Jag hade för mig att jag fick med ett extra batteri med mätaren, men så var det visst inte...

power2max
Jag har två extra Renata-batterier hemma som jag beställde hyfsat billigt på eBay.
Om det är akut kan du få låna tills du får hem.

Annars testa att köra batteri från Teknikmagasinet så länge.
Om jag minns rätt så var det främst vid större temperaturskillnader som det kunde vara problem med annat än Renata-batterierna och ska du köra inomhus så kanske det funkar ändå?

power2max
Om det bara är det som skiljer är det ett enkelt val. Men jag har läst att det kan vara problem med passformen. Att Renata-varianten har andra dimensioner, modellnamnet till trots. Men jag tänker ändå testa med Teknikmagasinet. 25 spänn är inget att hänga upp sig på... Funkar det, så funkar det. Utomhusrundor med mätaren på blir det knappast förrän i mars ändå.

power2max
geologen skrev:
> Men, är det ingen som håller med mig om att två
> timmars förvarning om att batteriet ska ta slut
> är väldigt kort?

Jo, det är faktiskt riktigt dåligt. Man skulle ju kunna tro att det var när säg 10% återstod, dvs ett antal tiotal timmar i alla fall.

power2max
geologen skrev:
> är väldigt kort?

För en gångs skull håller jag med dig :o)

/G

power2max
geologen skrev:
> är väldigt kort?

Jo, visst är det för lite.
Har du någon uppfattning om hur många timmar du fick ur batteriet totalt?

power2max
Fast om man bara ser till att ha reservbatterier hemma så är ju det värsta som kan hända pga den korta varseltiden att man inte får effektdata från slutet av en långrunda.

Men det kan ju vara nog så irriterande - siffrorna i WKO+ Performance Manager blir missvisande! :-)

power2max
emilh skrev:
> Har du någon uppfattning om hur många timmar du
> fick ur batteriet totalt?

Jag skulle säga att jag fick ut 250-280h från mitt första batteri.

power2max
Ca 230 timmar. Det är lite svårt att räkna exakt eftersom jag inte kan separera ut data för olika cyklar där jag reggar allt jag cykeltränar. Men 230 +/- 10 timmar i alla fall.

power2max
DT skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Men, är det ingen som håller med mig om att
> två
> > timmars förvarning om att batteriet ska ta
> slut
> > är väldigt kort?
>
> Jo, det är faktiskt riktigt dåligt. Man skulle
> ju kunna tro att det var när säg 10% återstod,
> dvs ett antal tiotal timmar i alla fall.

Äsch, var glad för att den iaf varnade innan det var slut. Förra våren så slutade mitt PT-nav skicka effekt/fart/kadens-data 17 mil in på en 40-milare. Det blev sjukt låg snitteffekt på den turen...

power2max
Här är en jämförelse mellan originalbatteriet (Renata 2450) till P2m och ett 2450 från Teknikmagasinet. Renata-batteriet är till höger, med en rödbrun ring. Det syns tydligt att de har olika profil, och det är nog enda skälet till att P2m-tillverkarna rekommenderar just originalvarianten. Nu ska jag testa att sätta i det nya och se om det ens passar.

2450vs2450.jpg

power2max
Det passade och funkade. Men det sitter inte helt fast som originalet, så det kanske kommer att glappa i drift. Men då lär det räcka med att sätta på en tjockare bit skumgummi på locket som trycket batteriet på plats.

power2max
geologen skrev:
> Det passade och funkade. Men det sitter inte helt
> fast som originalet, så det kanske kommer att
> glappa i drift. Men då lär det räcka med att
> sätta på en tjockare bit skumgummi på locket
> som trycket batteriet på plats.

Men om originalbatteriet kostar 42 spänn från Power2Max och det generiska batteriet 25 spänn från Teknikmagasinet, varför ska man då hålla på och modda sin effektmätare för att spara 17 spänn per halvår? :-)

power2max
Tja, eftersom originalbatteriet är svårt (läs: omöjligt) att få tag i med kort varsel, så är det absolut en poäng med att veta hur bra det funkar att använda de lättillgängliga alternativen. Dåligt av P2m att välja en batterityp som inte verkar vara standarddimensioner på. Men de får väl nån procent av förtjänsten som tack...

power2max
Enheten igång och funkar. Fick kalibreringsfel ett par gånger först, men jag skulle tro att det är enheten som startar upp internt då. Nu funkar kalibreringen normalt.

power2max
Fast ett så kort varsel är alltid ett problem. 20-30 timmar tycker jag vore lagom som första varning. Det är ca 10 procent av max. Sen en andra varning vid fem timmar kvar, ungefär. De allra flesta av mina rundor under sommarhalvåret är längre än två timmar, och jag skulle bli rätt sur om det händer under en runda, särskilt om jag vet att jag presterat bra.

power2max
Jag funderar starkt på en Power2Max. Men jag vill i så fall kunna använda det på min Canyon AL9 som har BB30, samt en framtida Monark ergometer.
Är det möjligt med detta upplägg, dvs att flytta wattmätaren någorlunda enkelt mellan två så olika cyklar?

power2max
Eftersom jag har HTII-vevlager (valde det aktivt till nya ramen eftersom jag ogillar de här nya överdimensionerade vevlagervarianterna) så har jag satt samma på Monarken och jag flyttar en hel del. Ska göra det från räser till Monark senare i kväll, faktiskt. Jag byter drev också när jag flyttar, så det tar lite extra tid, men ska man ha samma drev så tar flytten bara 2-3 minuter totalt.

Hur det blir om man har BB30 är svårare att säga. Då får man nog välja en P2m för HTII-lager och sen använda adapter i ramen, för Monarken sväljer inga bautalager.

power2max
kave skrev:
> Jag funderar starkt på en Power2Max. Men jag vill
> i så fall kunna använda det på min Canyon AL9
> som har BB30, samt en framtida Monark ergometer.
> Är det möjligt med detta upplägg, dvs att
> flytta wattmätaren någorlunda enkelt mellan två
> så olika cyklar?

Canyon AL med BB30?

power2max
geologen skrev:
> Fast ett så kort varsel är alltid ett problem.
> 20-30 timmar tycker jag vore lagom som första
> varning. Det är ca 10 procent av max. Sen en
> andra varning vid fem timmar kvar, ungefär. De
> allra flesta av mina rundor under sommarhalvåret
> är längre än två timmar, och jag skulle bli
> rätt sur om det händer under en runda, särskilt
> om jag vet att jag presterat bra.

Bra exempel å hur beroende man blir av en Wattmätare! Nu tränar jag inte på samma sätt längre men när jag var lite mer ambitiös så kände jag lika dant, ett träningspass utan effektdata är inget träningspass typ.

Powertap varnar förresten inte alls för lågt batteri.

power2max
Supertramp skrev:
> Vad krävs förresten för att montera Power2max
> på en Canyon Aeroad med Ultegra di2 compact?

Byte av vevar till t.ex. Rotor3D (utan plus).

power2max
Tillbaka
Topp