power2max

power2max
Guldfinger skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som testat att trampa med bara ett ben och
> avläsa balansen. På min edge 800 lyckas jag bara
> få balansen till 80/20?

Då trycker du 4 ggr så hårt som du drar. P2max och alla andra effektmätare utom pedalmätarna approximerar kraftfördelning genom att gissa noll uppåtdrag. Dvs om du trampar med högerbenet kommer nedåtgående kraften räknas till högersidan och uppåtdraget till vänster. Man kommer aldrig kunna få "rätt" resultat om man inte mäter båda sidor var för sig. (Med reservation för att jag har missförstått nånting).

power2max
Å andra sidan är det irrelevant med balansen om man inte har nån skada eller medfödd defekt som innebär påtaglig obalans. Jag hamnar alltid inom 49-51 till 51-49, trots att jag har ca 15 mm skillnad i benlängd.

power2max
Jag trampade med ett ben och trodde därför att balansen skulle visa 0/100 eftersom ingen effekt levereras på ett av benen.

Om det är så att man med balansen avser hur effektivt ett rundtramp är så blir det såklart komplicerat.

power2max
Nja, som gabbeon skrev så kan P2max 'bara' gissa balansen vä / hö eftersom den mäter i spindeln. Det är endast pedalbaserade system som kan mäta detta på riktigt. Men se det som något positivt när du kan lura den att visa 'fel' :-)

power2max
geologen skrev:
> Å andra sidan är det irrelevant med balansen om
> man inte har nån skada eller medfödd defekt som
> innebär påtaglig obalans. Jag hamnar alltid inom
> 49-51 till 51-49, trots att jag har ca 15 mm
> skillnad i benlängd.

Eftersom vi precis kommit överens om att det är approximerade värden blir det ganska svårt att dra nån slutsats angående relevansen. Dina värden skulle också kunna komma från enbensträning fast med bättre rundtramp än Guldfingers.

power2max
Haha, jo!
Men jag har bara haft användning för enbenstramp en gång. En dag i april 2009 när jag tappade vänster vevarm pga klantigt mekande dagarna innan (glömde skruva fast en sak på vevarmen).

power2max
Om jag kör med ett ben och bara lägger kraft på att trycka blir balansen 0/100%. Så hatten av för Gabbeons förklaring. Inte för att jag inte trodde på den men det är inte fel att se med egna ögon.

power2max
Jockster skrev:
> Samma här. Fick min igår, följde
> instruktionerna, installerat och klart med
> effektdata på min Garmin inom 15min inkl
> espresso.

Ngn espresso fick jag inte med min PowerTap, så nästa gång blir det Power2Max.

power2max
Ja, men man får tre gällande siffror från cykeldatorn vid kalibrering. På kalibreringsdokumentet är det typ 12 gällande siffror. Och de tre man får i datorn räcker inte till mer än +/- 5 procent eller så. Dvs meningslöst.

power2max
Efter en lång dag på kontoret förstår jag inte hur tre värdesiffror kan ge så mycket som 10% spann i nogrannhet.

Men oavsett så kan jag konstatera att jag inte fått något certifikat. Kan bero på att de glömt kalibrera eller glömt lägga i det.

Senast ändrad:
power2max
Jag är i alla fall nöjd med mitt vevparti... funderar på om man kan på något sätt anpassa det till min MTB? Har idag ett P2M kompakt parti som funkar både med 52/38 och 50/36 till LVG, baserat på SRAM's S900-vevparti med GXP-lager. Använder den idag till båda LVG-cyklarna och en gammal Monark 817e inomhuscykel.

Tillbaks till min fråga, finns det någon möjlighet att få den att funka på min Canyon Lux också?
Tror att det är BSA-standard på vevlagret så ett standard GXP-lager både funka, men hur "litet" minsta drev går att peta på med 110mm bultcirkel?
Tänkte konvertera till 2*10 i samband med detta i alla fall... funkar t.ex. 46/34? eller är 36 begränsningen? Har idag trippel-parti på MTB med 22/32/44 och använder väldigt sällan mormors-klingan.

Så vad behövs förutom klingor, ny framväxel och växelreglage?

power2max
JLarsson skrev:
> 33 verkar vara det minsta man kan få på på 110.

Aha! Så typ konvertera till 48/33 eller liknande skulle funka? Inte perfekt för stök-cykling men det skulle funka tillsammans med en 11-36 kassett på CV utan problem :-)

Tål att fundera på :-)

power2max
Det är inte bara BCD-måttet du måste hålla koll på, utan även kedjelinjen. På ditt kompakt-vevparti sitter antagligen storklingan längre in än på ditt tredelade vevparti, så det kan bli tight att få plats med en så stor klinga som 48 och risken är att den tar i kedjestaget. Ett inte alltför ovanligt problem när man vill använda lvg-vevpartier på MTB-ramar.

power2max
fredrikw skrev:
> Det är inte bara BCD-måttet du måste hålla
> koll på, utan även kedjelinjen. På ditt
> kompakt-vevparti sitter antagligen storklingan
> längre in än på ditt tredelade vevparti, så
> det kan bli tight att få plats med en så stor
> klinga som 48 och risken är att den tar i
> kedjestaget. Ett inte alltför ovanligt problem
> när man vill använda lvg-vevpartier på
> MTB-ramar.

Ahhh... bra tanke där! Skall mäta och kolla om det funkar :-) Det är det som är bra med Happy, man får reda på saker man inte ens hade tänkt på!

power2max
arnehavre skrev:
> Aha! Så typ konvertera till 48/33 eller liknande
> skulle funka? Inte perfekt för stök-cykling men
> det skulle funka tillsammans med en 11-36 kassett
> på CV utan problem

Är du säker på att det skulle bli bra?
Personligen tycker jag att en tightare, mer lvg-utvx-likn, kassett borde vara ett bättre val för CV, typ 11-28 eller 12-30, beroende på preferenser, antal tänder fram och inte minst förmåga.

Det finns många utväxlingsjämförelseverktyg på nätet, en som jag tycker är bra är
http://www.gear-calculator.com

/Håkan

power2max
Dessvärre blir det en akademisk fråga :-( Fredriks tips om kedjelinjen gjorde att gick ut och mätte, verkar som den stora LVG-klingan hamnar ungefär vid mellanklingans plats.. vilket inte funkar med någon klinga större än typ 36 då den tar i kedjestaget.

Stages har ju en XTR-vev för $890, synd att dom inte levererar till Europa bara :-(

power2max
Jag tänkte säga att P2M ju också finns i MTB-utförande, men jag ser nu att de är scheisseteure i jämförelse med LVG-mätarna. Är det svårare på något sätt att göra en effektmätare till MTB, eller är det mindre serier som gör att de blir dyrare tro?

power2max
DT skrev:
> Jag tänkte säga att P2M ju också finns i
> MTB-utförande, men jag ser nu att de är
> scheisseteure i jämförelse med LVG-mätarna. Är
> det svårare på något sätt att göra en
> effektmätare till MTB, eller är det mindre
> serier som gör att de blir dyrare tro?

Efterfrågan är väl (än så länge) inte lika stor. Själv kör jag med ett MTB-specifikt effektvevparti från Quark (bygger på Sram X0), inte SRM-pris men fortfarande ganska dyrt...

power2max
DT skrev:
> Nä det är klart. MTB-cyklister vill väl mest
> hoppa runt i skogen och trixa och joxa, inte
> träna disciplinerat. ;-)

Precis :)

Sedan blir effektsiffrorna lite svårare att analysera. Sträckan jag kör mina race-intervaller på, ganska teknisk stig som är måttligt kuperad, kan det skilja 10W i snitteffekt utan att det påverkar den totala tiden, eller ibland ökar totaltiden. Tar man dåliga linjer när det är tekniskt kan det både ta mer tid och kräva mer kraft. Så helt självklart är det inte. Men alltid kul med mer siffror tänker jag :)

power2max
Är det någon som äger ett power 2 Max vevparti till en cannondale med bb30? Isåfall villket köpte du? Lätt att installera? Fick du köpa rill något?

power2max
Nyss bytt batteri för andra gången sen jag köpte den. Inte särskilt ofta med tanke på att jag haft den i snart två år och att den säkert fått tjänstgöra i 300 timmar. MEN, den varnar inte i tid. Förra gången fick jag varningen två timmar (brukstid) innan den slocknade. Den här gången fick jag ingen varning alls, i alla fall inte som jag sett. På förra rundan fungerade den som vanligt utan några varningar, och inför nästa runda, några dagar senare, var den död.

Jag skulle önska att de gör så att den skickar en varning vid uppstart när det är ca 30-40 timmar brukstid kvar, och sen en gång till med kanske fem timmar kvar. Alltid vid uppstart, där man har maximal chans att upptäcka den.

Så tänk på det inför tävlingar eller andra viktiga lopp/rundor och ni vill ha en fungerande P2m: bytt batteri i förebyggande syfte om det inte var nyss det byttes, eller ta med ett reservbatteri och en skruvmejsel i rätt storlek, kanske också reservskruvar. Och ha bra koll på hur många timmar det gått sen senaste batteribytet.

Att byta batteri tar bara ett par minuter, men man ska ju ha det tillgängligt också...

power2max
Möjligt. Men det hjälper inte mig och alla andra som använder den nuvarande modellen. Seriöst - att varna i tid för att batteriet är på väg att ta slut är ju pissenkelt!

power2max
gabbeon skrev:
> Dagens I-landsproblem: tappad effektdata från en
> tur. ;-)

Då räknas den ju inte :)

power2max
geologen skrev:
> Möjligt. Men det hjälper inte mig och alla andra
> som använder den nuvarande modellen. Seriöst -
> att varna i tid för att batteriet är på väg
> att ta slut är ju pissenkelt!

Det beror väl lite på hur spänningskurvan för batteriet ser ut? Vissa har en förmåga att dö rätt snabbt medan andra mer fadar ut. Men visst, man kan önska sig att den varnade tidigare än 2 h innan kaputt.

power2max
NLC skrev:
> Det beror väl lite på hur spänningskurvan för
> batteriet ser ut? Vissa har en förmåga att dö
> rätt snabbt medan andra mer fadar ut. Men visst,
> man kan önska sig att den varnade tidigare än 2
> h innan kaputt.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att det är nån abnorm spänningskurva för ett 2450-batteri. Nä, det är nog bara en miss från deras sida, ungefär som avsaknaden av temperaturkompensering från början. Det är väl smällar man får ta när man är en "early adopter"...

power2max
Hur kurvan ser ut beror inte (primärt) på vilken beteckning batteriet har utan kan variera beroende på batteritillverkare och underliggande teknik (Li/MnO2, Alkaline, Silveroxid etc). CR2450, CR2320 specar formfaktor och nominell spänning men är inte en standardisering av batteriprestanda.

Men jag håller med dig om att de borde kunna(t) implementera en 2-stegsvarnare, men det kanske är något du kan tipsa dem om ?

power2max
Visst, det vet jag, men så svårt kan det inte vara. T ex skulle man kunna lagra spänningen med jämna tidsintervall, säg varje brukstimme, och få fram en ungefärlig "lutning". När sen spänningsminskningen tilltar exponentiellt är det nära slutet, oavsett batterityp. Då är det läge med en varning. Som det är nu känns det som om den är satt alldeles för sent, eller satt till en fast spänning i stället.

power2max
Som sagt, med så många bra idéer så har du väl också meddelat dina erfarenheter och åsikter till P2M så att de har möjlighet att släppa ny firmware med förbättrad funktionalitet?

Tillbaka
Topp