Pulszon/kraftzon

andreasjoh

Aktiv medlem
Pulszon/kraftzon
Va kan man säga om förhållandet mellan kraftzon och puls? Jag Klarar att ligga på en mycket högre puls när jag springer. När jag tävlar i zwift blir de mest pulszon 3 och orkar inte pressa benen hårdare.

Bilagor

• Screenshot_20200116-120352_Connect.jpg
    Screenshot_20200116-120352_Connect.jpg
    53.2 KB · Besök: 794
Pulszon/kraftzon
andreasjoh sa:
Va kan man säga om förhållandet mellan kraftzon och puls? Jag Klarar att ligga på en mycket högre puls när jag springer. När jag tävlar i zwift blir de mest pulszon 3 och orkar inte pressa benen hårdare.

Du verkar ju kunna ligga i högre effektzon än pulszon? :) Det tolkar jag som att din inställda ftp och effektzoner är för lågt ställda.

Jämför jag med mig själv när jag har hittat rätt effektzoner så stämmer de bra med pulsen. Kör dock inte efter puls när jag kör hårdare pass med effekt upp i zon 5 eller högre då pulsen reagerar lite för långsamt.

Pulszon/kraftzon
Pulszonerna är baserad på din maxpuls, effektzonerna är baserad på din tröskeleffekt.
Effektzonerna gissar jag baseras på coggans effekt zoner och vill man att det ska stämma med puls så bör man använda samma tabell för sina pulszoner.
Då ställer du alltså in pulszon 4 efter vad du har för puls när du ligger i effektzon 4.
”% of threshold hr”

Bilagor

• 2967E4B9-0120-448A-A153-A3F4AEEAD193.png
    2967E4B9-0120-448A-A153-A3F4AEEAD193.png
    41.6 KB · Besök: 4,115
Pulszon/kraftzon
Det bästa är nog ändå att ställa in pulszon efter tröskelpuls och effektzon efter tröskeleffekt. Då blir det jämförbart.
Läs gärna Joe Friel där detta beskrivs bra.

Pulszon/kraftzon
andreasjoh sa:

Om man inte cyklat så mycket så orkar inte benen med att trampa, trots att konditionen finns där. Jag vet inte om det gäller för dig, men det kan vara förklaringen till att du lyckas pressa dig hårdare när du springer.

I zon 4 eller över så bygger man ju mjölksyra. För min del så ökar alltid pulsen då. Så länge jag ligger under mjölksyratröskeln så stabiliserar ju sig pulsen. Men om jag kör en längre intervall i zon 4 eller över då stiger alltid pulsen och till slut så närmar jag mig maxpuls. Om jag inte av någon annan anledning ger upp innan det vill säga.

Pulszon/kraftzon
bellasoda sa:
andreasjoh sa:

Om man inte cyklat så mycket så orkar inte benen med att trampa, trots att konditionen finns där. Jag vet inte om det gäller för dig, men det kan vara förklaringen till att du lyckas pressa dig hårdare när du springer.

I zon 4 eller över så bygger man ju mjölksyra. För min del så ökar alltid pulsen då. Så länge jag ligger under mjölksyratröskeln så stabiliserar ju sig pulsen. Men om jag kör en längre intervall i zon 4 eller över då stiger alltid pulsen och till slut så närmar jag mig maxpuls. Om jag inte av någon annan anledning ger upp innan det vill säga.

Stämmer. Tränar hjärta mer än jag cyklar. Hoppas på en snabb ökning med zwift i vinter ?

Pulszon/kraftzon
andreasjoh sa:
bellasoda sa:
andreasjoh sa:

Stämmer. Tränar hjärta mer än jag cyklar. Hoppas på en snabb ökning med zwift i vinter ?
Det tar längre tid att träna musklerna än hjärtat.

Pulszon/kraftzon
Jajjas sa:
Pulszonerna är baserad på din maxpuls, effektzonerna är baserad på din tröskeleffekt.
Effektzonerna gissar jag baseras på coggans effekt zoner och vill man att det ska stämma med puls så bör man använda samma tabell för sina pulszoner.
Då ställer du alltså in pulszon 4 efter vad du har för puls när du ligger i effektzon 4.
”% of threshold hr”

Antar att "time" i tabellen refererar till hur länge du kan ligga i den zonen?
Varför skulle man bara kunna ligga 1,5h i zon1 men i zon2 kan man ligga i 14 dagar? Eller fattar jag helt fel?

Pulszon/kraftzon
saarela sa:
Jajjas sa:
”% of threshold hr”

Antar att "time" i tabellen refererar till hur länge du kan ligga i den zonen?
Varför skulle man bara kunna ligga 1,5h i zon1 men i zon2 kan man ligga i 14 dagar? Eller fattar jag helt fel?

Just zon 1 räknas väl som återhämtningszon. Tanken är att cykla i väldigt lungt tempo för att få lite blodflöde i muskeln och att det skulle påskynda återhämtningen. Att det står 1.5h gissar jag är att längre tid än så är onödigt om man tänker som ett återhämtningspass.

Annars så tror jag att "time" menas med hur länge man bör ligga i zonen för att få träningseffekten man är ute efter. 30 min i zon 2 ger ingen träningseffekt på din uthållighet precis som 30 sek i zon 5 inte ger någonting för din vo2max.

Pulszon/kraftzon
Hej bullen!

Jag ska ha en maxpuls på ca 188. Men idag på mina 30 sekunders intervaller på spinningscykeln kom jag bara upp i 174.. Körde med mitt billiga Elgiganten pulsband och Polar Best. Hade även min Edge 520 med mig. Efter det första intervallerna kopplade jag även upp Edge:en. Samma resultat. Det är med det här pulsbandet jag har reggat mina 188.

Är det en effekt av min träning? (Hoppas ?)
Eller hänger pulsbandet inte riktigt med i de snabba svängarna?

Pulszon/kraftzon
Kan ju varit sliten. Då kommer man väl inte alltid upp i samma maxpuls. Polar har nått så dom ändrar pulszon efter hur sliten man är. Antar dom går på hrv

Pulszon/kraftzon
Det tar väl 30 s för pulsen att reagera så frågan är väl hur många intervaller du körde och lång vila du hade mellan dom och varje set.

Jag körde 30/30 häromdagen och kom knappt över tröskelpuls.

Pulszon/kraftzon
Om du på samma pass förut har kommit upp högre i puls än vad du gjorde igår samt kände att det gick lättare nu så är det väl en rimlig chans att du har blivit bättre.

Tillbaka
Topp