andreasjoh
Aktiv medlem
Pulszon/kraftzon
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
andreasjoh sa:Va kan man säga om förhållandet mellan kraftzon och puls? Jag Klarar att ligga på en mycket högre puls när jag springer. När jag tävlar i zwift blir de mest pulszon 3 och orkar inte pressa benen hårdare.
andreasjoh sa:Va kan man säga om förhållandet mellan kraftzon och puls? Jag Klarar att ligga på en mycket högre puls när jag springer. När jag tävlar i zwift blir de mest pulszon 3 och orkar inte pressa benen hårdare.
bellasoda sa:andreasjoh sa:Va kan man säga om förhållandet mellan kraftzon och puls? Jag Klarar att ligga på en mycket högre puls när jag springer. När jag tävlar i zwift blir de mest pulszon 3 och orkar inte pressa benen hårdare.
Om man inte cyklat så mycket så orkar inte benen med att trampa, trots att konditionen finns där. Jag vet inte om det gäller för dig, men det kan vara förklaringen till att du lyckas pressa dig hårdare när du springer.
I zon 4 eller över så bygger man ju mjölksyra. För min del så ökar alltid pulsen då. Så länge jag ligger under mjölksyratröskeln så stabiliserar ju sig pulsen. Men om jag kör en längre intervall i zon 4 eller över då stiger alltid pulsen och till slut så närmar jag mig maxpuls. Om jag inte av någon annan anledning ger upp innan det vill säga.
Det tar längre tid att träna musklerna än hjärtat.andreasjoh sa:bellasoda sa:andreasjoh sa:Va kan man säga om förhållandet mellan kraftzon och puls? Jag Klarar att ligga på en mycket högre puls när jag springer. När jag tävlar i zwift blir de mest pulszon 3 och orkar inte pressa benen hårdare.
Om man inte cyklat så mycket så orkar inte benen med att trampa, trots att konditionen finns där. Jag vet inte om det gäller för dig, men det kan vara förklaringen till att du lyckas pressa dig hårdare när du springer.
I zon 4 eller över så bygger man ju mjölksyra. För min del så ökar alltid pulsen då. Så länge jag ligger under mjölksyratröskeln så stabiliserar ju sig pulsen. Men om jag kör en längre intervall i zon 4 eller över då stiger alltid pulsen och till slut så närmar jag mig maxpuls. Om jag inte av någon annan anledning ger upp innan det vill säga.
Stämmer. Tränar hjärta mer än jag cyklar. Hoppas på en snabb ökning med zwift i vinter ?
Luzen sa:Det tar längre tid att träna musklerna än hjärtat.
Nope. Anpassningar till en god rörelseekonomi tar mycket längre tid.stefank sa:Luzen sa:Det tar längre tid att träna musklerna än hjärtat.
Tvärtom är det väl ändå
Jajjas sa:Pulszonerna är baserad på din maxpuls, effektzonerna är baserad på din tröskeleffekt.
Effektzonerna gissar jag baseras på coggans effekt zoner och vill man att det ska stämma med puls så bör man använda samma tabell för sina pulszoner.
Då ställer du alltså in pulszon 4 efter vad du har för puls när du ligger i effektzon 4.
”% of threshold hr”
saarela sa:Jajjas sa:Pulszonerna är baserad på din maxpuls, effektzonerna är baserad på din tröskeleffekt.
Effektzonerna gissar jag baseras på coggans effekt zoner och vill man att det ska stämma med puls så bör man använda samma tabell för sina pulszoner.
Då ställer du alltså in pulszon 4 efter vad du har för puls när du ligger i effektzon 4.
”% of threshold hr”
Antar att "time" i tabellen refererar till hur länge du kan ligga i den zonen?
Varför skulle man bara kunna ligga 1,5h i zon1 men i zon2 kan man ligga i 14 dagar? Eller fattar jag helt fel?