Pumpade däcket av fälgen - Alkemi och raseri

eketjall sa:
Sixten, den här storheten mm*bar vad är det för storhet (seriös fråga alltså)? Du benämner den utan enhet, nästan som en konstant, men den har ju enheten N/m om man härleder SI-enheter från mm*bar.
Det är inte viktigt. Det viktiga (intressanta, relevanta) är hur tryck och bredd förhåller sig till varandra, och påverkar cylinderspänningen (som vi vill hålla konstant) i däckssidan, vars väggtjocklek är konstant (TPI, antal lager) oavsett om det är ett racer- eller mtb-däck. Enligt formel nedan:

Cylspnning.png

Senast ändrad:
Nu börjar det verkligen bli snillen som kopulerar... f'låt pokulerar... f'låt spekulerar.

Använd formler ni(du) begriper er på och innan ni(du) börjar tillämpa dom på fel saker så fundera på varför korven spricker som den spricker och her lastfördelningen i tvärsnittet (det faktiska och inte någon husmoderstipsbaserad approximation) ser ut givet konstant inre radiellt tryck.

Sixten Fors sa:
eketjall sa:
Sixten, den här storheten mm*bar vad är det för storhet (seriös fråga alltså)? Du benämner den utan enhet, nästan som en konstant, men den har ju enheten N/m om man härleder SI-enheter från mm*bar.
Det är inte så noga. Det viktiga är hur tryck och bredd förhåller sig till varandra, och påverkar cylinderspänningen (som vi vill hålla konstant) i däckssidan, vars väggtjocklek är konstant (TPI, antal lager) oavsett om det är ett racer- eller mtb-däck. Enligt formel nedan:
Det var inte svar på frågan iofs. Om storheten har någon betydelse mer än att slumpen och att den oftast är samma inom rekommenderade däckstryck på given däcksbredd så är det ju faktiskt en kraft som verkar på någon sträcka givet enheten, N/m.
Det är den jag var intresserad av.

eketjall sa:
Sixten Fors sa:
eketjall sa:
Det är inte viktigt. Det viktiga (intressanta, relevanta) är hur tryck och bredd förhåller sig till varandra, och påverkar cylinderspänningen (som vi vill hålla konstant) i däckssidan, vars väggtjocklek är konstant (TPI, antal lager) oavsett om det är ett racer- eller mtb-däck. Enligt formel nedan:
Det var inte svar på frågan iofs. Om storheten har någon betydelse mer än att slumpen och att den oftast är samma inom rekommenderade däckstryck på given däcksbredd så är det ju faktiskt en kraft som verkar på någon sträcka givet enheten, N/m.
Jag har formulerat om svaret.

Hade jag vetat att man måste kunna massa svåra saker om fysik och cylinderspänning i tunnväggiga kärl för 4 år sedan, då jag började med slanglöst i skogen, då vete tusan om jag hade konverterat.

Nu visste jag inte det. Och det har gått ganska bra. Bortsett ett par försök med för dåligt tätande sidoväggar på lättdäck...

Senast ändrad:
Orkar inte läsa tråden så kan man få en sammanfattning? eller egentligen bara svaret på: Vem är kränkt?

Skogling sa:
Hade jag vetat att man måste kunna massa svåra saker om fysik och cylinderspänning i tunnväggiga kärl för 4 år sedan, då jag började med slanglöst i skogen, då vete tusan om jag hade konverterat.
Precis. Det är inte viktigt och du behöver inte veta. Det enda som är viktigt (bra att veta, förstå) är hur tryck och bredd förhåller sig till varandra.

Det finns hur många trådar som helst på Happy där det är solklart uppenbart att TS inte fattat sambandet.

Exempel:

Lvgcyclisten som tror att sin gamla 15 mm smalfälg som klarar hela 9 bar (med 23 mm däck) är starkare än t.ex. en 20 mm mtb-fälg som bara klarar 3,8 bar (med 55 mm däck). När de i verkligheten är exakt lika starka. Med resultatet att ännu en omodern 15 mm smalfälg inhandlas.

Eller en lvgcyklist som byter från gamla 23 mm smaldäck (som faktiskt mäter 23 mm) till moderna 28:or (som kanske mäter hela 31 mm). Men behåller samma tryck på 9 bar som hen har kört de senaste 20 åren. När motsvarande tryck för det nya däcket är 6,7 bar. Med resultatet att ytterligare ett 400 kr Conti GP4000 Sii blir slarvsylta på första försöket.

Samt ett gäng trådar där det diskuteras "rätt tryck för mtb" utan att tala om vid vilken bredd på däcket.

Samt alla trådar där folk pumpar sönder däckssidor och blåser däck av fälgen, pga. felaktigt (för högt) tryck. Och undrar varför.

Samt alla rookies som regelmässigt pumpar däcken på nya cykeln till maxtryck som står på däckssidan, och gärna lite till för att slippa pumpa så ofta, alla vet ju att trycket sjunker över tid.

Senast ändrad:
Sidan tre vi nå i denna urflippad tråd helt utan goda råd vi rådvilla stå.

Bilagor

• IMG_20170420_214054_132.jpg
    IMG_20170420_214054_132.jpg
    13.2 KB · Besök: 117
Prova lite mindre tryck + tid så brukar däcket krypa på plats istället för att smälla på plats. Det kan ta några minuter. Tror framgången med den metoden beror på lägre friktion mellan fälg och däcksida pga lägre tryck (max 2 bar), men har inga diagram på det, det kan säkert någon annan bidra med. :)

Känns lite såhär just nu.
Fantastiskt kul kommentarer dock!
Tack än en gång Happykollektivet för att jag spontangarvar :)

e17-4.jpg

jij sa:
Prova lite mindre tryck + tid så brukar däcket krypa på plats istället för att smälla på plats. Det kan ta några minuter. Tror framgången med den metoden beror på lägre friktion mellan fälg och däcksida pga lägre tryck (max 2 bar), men har inga diagram på det, det kan säkert någon annan bidra med. :)

Här kommer ett ojämnt ekrat diagram.
_20180620_214419.JPG

undrar vad det blir för tensionstryck i väggen på avgassystemet? ser ganska klent ut;)

om man vill läsa mer om tryck vs tensionstryck i olika tjocka däck eller mått på fälg finns hos lennard zinn en bra genomgång. summan av kardemumman som sixten skriver längre upp är att ett tjockt däck med lägre tryck uppnår lika stor hårdhet och väggtension liksom stress på fälgkanter som ett tunnare däck med lägre tryck.

sambandet är tydligen linjärt i proportion till radien. jag trodde felaktigt att det med ett givet tryck att tensionen ökade snabbare än radien:)

i artikeln diskuterar han också om olika radier påverkar risken för tryckökning pga värmeutveckling från fälgbromsar vs risken för blowout.

http://www.velonews.com/2017/03/bik...e-tire-pressure-rim-width-heat-buildup_433214

och lite grundläggande förklaring hittas här.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/ptens.html#lap2

Sixten Fors sa:
eketjall sa:
Sixten Fors sa:
eketjall sa:
Jag har formulerat om svaret.

Att det är viktigt för hur mycket eller lite man bör pumpa ett däck hur tryck och däcksbredd förhåller sig till varandra är inget jag sagt emot.
Men isf är det ju bara viktigt att vara läskunnig och läsa vad det står på däckssidan.

Jag var intresserad av fysiken bakom formeln. Hur kraften verkar på däcket.
Men du verkar bara gjort ett antagande (iofs inte nödvändigtvis fel) att alla däck har samma tjocklek och räknat med diametern istf radien.
Men det hade ju varit mycket lättare att förstå vad du menade om du faktiskt skrivit den fullständiga formeln och sagt att det var just cylinderspänning och att enheten är N/m^2.

eketjall sa:
Men du verkar bara gjort ett antagande (iofs inte nödvändigtvis fel) att alla däck har samma tjocklek och räknat med diametern istf radien.
Men det hade ju varit mycket lättare att förstå vad du menade om du faktiskt skrivit den fullständiga formeln och sagt att det var just cylinderspänning och att enheten är N/m^2.

Jag använder ingångsvärden som en svensk cyklist har koll på, det råkar vara tryck i bar och däckbredd i mm. Mer indata behövs inte. Svaret blir det det blir, runt 200. Enhet ointressant, annars blir det för krångligt för 99 av 100.

Alla däck har inte exakt samma konstruktion, vilket både du och jag är fullt medvetna om. Men de däck som har liknande konstruktion (t.ex. findäck som är lätta och följsamma) har alla runt 0,5 mm tjocka väggar, lika många TPI/EPI och antal lager. Oavsett 25 eller 75 mm däck. För att de är konstruerade att användas med samma last, en cyklist. Alltså, kraften i däckssidan är konstant, tjockleken är konstant, och tryck * bredd är konstant. Vid max tillåtet tryck.

Bilagor

• dack4.png
    dack4.png
    77.2 KB · Besök: 97
  • conti2.png
    conti2.png
    6.8 KB · Besök: 106
ökar möjligen inte risken för explosion med slang? tänkte pga veckad eller klämd slang, och plötslig tryckökning indäcket när slangen går sönder...

efter nattens regnrusk ska jag nu ut på tur, varken slang eller kludd i däcken, 75 mm däck och 40 mm fälg, 1,4 bar känns tryggt:)

Jag har tackålov aldrig varit med om att vare sig däck eller slang exploderat, & då har jag ändå varit uppe på både 5 & 6 bar för att få däcket att krypa upp rätt. Däcken har heller inte blivit utmattade vad jag har märkt, utan funkat finfint ända tills det varit slitet nog att byta ut. Sen hålla på med gucka & kladda & klydda, näe, det är inget för mig. Verkar funka kanonfint för många, det är ju bra. Det kanske funkar för mig pga att jag har hopplöst omoderna smala 26or? Kanske för att jag har 30mm gaffelben? Jag har mao en fruktansvärt tråkig cykel, säkerligen alldeles för brant styrvinkel med! Tur att jag inte upptäckt det själv?

nej det blir förstås ingen tryckökning totalt sett när en slang exploderar.

men man ser ändå att exploderande klämda slangar sas tar med sig däcket vid explosion som rimligtvis startat med en bristning i själva slangen. hur det går till kan ju herrar ingenjörer spekulera i.

det är väl typ en halv promille (??) av landsvägsåkarna som kör utan slang 2018 och väldigt mycket mindre än så bland vanliga cyklister.

så slang fortsätter att regera. själv skäms jag inte för att köra latexslang ibland även på mtb, slipper då kluddet och och får samma sköna rull.

och som sagt vissa däck går utmärkt att köra utan varken kludd eller slang.

så 2019.

kais01 sa:
men man ser ändå att exploderande klämda slangar sas tar med sig däcket vid explosion som rimligtvis startat med en bristning i själva slangen. hur det går till kan ju herrar ingenjörer spekulera i.
Enkelt
Enda sättet för slangen att explodera, med en mer eller mindre kraftig knall, är om åtminstone en del av den är utanför däcket,
dvs typiskt är en liten del av den klämd mellan däck o fälgkant.
Är slangen till 100% inuti däcket finns det ju inget utrymme för den att expandera så mkt att den kan explodera.
Jag hoppas att man inte behöver vara ingenjör för att förstå den skillnaden?

/Håkan

Tillbaka
Topp