H.
Aktiv medlem
Ram/Open mould eller kina kopia?
skier sa:H. sa:.....
Det är odiskutabelt att den förändrade geometrin har gjort cyklarna snabbare och kapablare. Oavsett slaglängd. Tack vare geometrin tar sig en hoj med 120mm slaglängd fram lika snabbt i rejält stökig terräng som tidigare krävde mer slaglängd. Huruvida det är roligt eller ej är en irrelevant fråga. För att nå högre fart har den längre hjulbasen uppenbarligen bidragit positivt, och geometriändringarna drivs in även på allt mer kortslagiga hojar. Kolla tex Epic Evo.
Proffs eller ej, det går snabbare.
Att det går snabbare i skogen är nog ingen som ifrågasätter i den här tråden, men går det fortare på asfalt för det?
jag får en känsla att man försöker lösa ett problem som inte finns på landsvägscyklar. De är redan tillräckligt stabila för att cykla 70km/h utan händerna på styret, behövs det då mer stabilitet? Eller är det kanske bättre att satsa på att göra dem snabbmanövrerade i en klunga?
Mitt svar som du citerar var riktat till Håkans inlägg och berör MTB.
Likväl kan man titta på i princip alla andra tvåhjulingar. Ju snabbare man förväntas köra, desto längre är hjulbasen. Och likaså sitter kontaktpunkterna (händerna) oftast i eller kring en linje som skär styraxeln. Att ha händerna 30 cm framför styraxeln vilket inte är ovanligt på en lvg är i ett vidare perspektiv ovanligt.
Med detta synsätt är det därför inte konstigt att väcka frågan "varför är det på detta vis" och kunna förvänta sig vänligare och intelligentare svar än vad många här har bidragit med. För det finns säkerligen skäl. Men att bara säga att det bygger på 120 års utveckling är att göra det lätt för sig och svarar heller inte på frågan.
Parallellen med MTB kan åter göras: För fem år sedan kunde man svara Mondraker och Nikolai/geometron: "MTB-cyklarna har nått dit de är idag genom 40 års utveckling, varför skulle det bli bättre av att ändra". Fast hade man sagt det hade ju risken varit stor att man får stå där med en "Internet är bara en fluga" tio år senare.
Om vi vänder på det, om ni skulle börja med ett blankt papper och rita en landsvägshoj, hur skulle den se ut? Jag skulle i alla fall ta mer inspiration från dagens sport-motorcyklar än 1800-talets säkerhetscyklar.