Ram/Open mould eller kina kopia?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Kan man sammanfatta modesixtens tokerier med att vi kommer se en massa xc-hojar på nästa tdf?
Förstår jag dig rätt att det inte längre är ett problem med kinacykeln "som inte ens är laglig (ISO 4210)" om man använder 175 mm vevar på M, 160 mm vevar på S eller 155 mm vevar på XS? Eller är lagligt fortfarande viktigt? Du tappade mig på vägen någonstans.
Räknar man som får lära sig i grundskolan så överdriver du problemet. Men vissa har ju lättare för att räkna rätt än att räkna ut rätt sak...

HåkanC sa:
H. sa:
Det skulle inte vara några problem att göra en lvg både tillräckligt kvickstyrd och samtidigt troligen mer fartstabil än dagens hojar med en annan (längre) geometri.
Att hänga med överkroppen över framhjulet känns inte optimalt.
Upp till bevis då
Du och modesixten/Anders? får väl gå ihop och tillverka ramar med den geometri som ni tycker att de skall ha
Gör ni en i rätt strl för mig och jag efter provcykling tycker funkar bättre för mig,tex jmf med den jag skrev om här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3453811/3454800#msg-3454800
så lovar jag att köpa den. Jag lovar dessutom att betala MYCKET för den.
Men glöm inte att bockstyrecyklar av idag har >120 års utveckling bakom sig, därför behöver jag bli övertygad IRL

Under tiden vi väntar på denna fantastiska ram så kan väl du berätta mer om din egen bakgrund och erfarenhet av
-Bockstyrecyklar
-Konstruktion av (bockstyre-)cyklar
-Konstruktion av vad som helst mekaniskt

Sixten(Anders?) får gärna göra sammalunda, men med tanke på hans förkärlek för Excel är han nog endast ekonom.

Om du/ni inte är villiga, eller kapabla, att göra detta så framstår ni ju som.....

/Håkan

Ursäkta, men måste man rapportera sitt CV för att få ha en åsikt? Du är ju inte lite anal i så fall. Att hänga på ett cykelforum är kanske fel plats för dig låter det som. Ärligt talat förstår jag inte varför jag ens ska bemöda mig med att ge dig ett svar.

Senast ändrad:
freddag sa:
Angående Sixtens språkliga stil blir jag förvånad att det är gamla forumrävar som upprörs mest. Den som är bekant med stilen borde enkelt kunna översätta "ocyklingsbar" till "lite sämre, tycker jag" i huvudet. För nyreggade är det kanske lite förvirrande, även om jag inte riktigt förstår problemet med att folk tycker saker. Sixtens inlägg har ju en tydlig avsändare, det är inte Wikipedia liksom.

Tjena!

Vi rävar blir ju upprörda just för att nybörjarna inte kan läsa mellan raderna när någon skriver så. När han konsekvent skriver att en cykel med några år gammal geometri är helt ocyklingsbar på stig så tror ju nybörjarna på det. Medans vi rävar mycket väl vet att han har totalt fel.
Det går utmärkt att köpa en begagnad hoj även om den har QR, smala fälgar m.m.

Sen irriterar jag mig alltid på att han rekommenderar saker över folks budget, oavsett vilken budget som har. Ingen respekt för att folk inte vill/kan betala mer. Han må ha rätt i att ju mer pengar desto bättre cykel, men man måste ta hänsyn till folks ekonomi.

H. sa:
Ursäkta, men måste man rapportera sitt CV för att få ha en åsikt?
Det var för att få veta om det fanns något annat än tom luft och/eller fria fantasier bakom dina åsikter.
Uppenbarligen finns det inte det.
Tack för ditt svar.

/Håkan

HåkanC sa:
H. sa:
Ursäkta, men måste man rapportera sitt CV för att få ha en åsikt?
Det var för att få veta om det fanns något annat än tom luft och/eller fria fantasier bakom dina åsikter.
Uppenbarligen finns det inte det.
Tack för ditt svar.

/Håkan
Men om jag hade sagt att jag har 20 års erfarenhet av cykling, är civilingenjör i maskinteknik och jobbar som konstruktör så skulle samma inlägg ha ett värde för dig?

Är du en sån som imponeras när folk presenterar sig med titel?
Herr Diplomingenjör von finkelstjärna till din tjänst.

H. sa:
Men om jag hade sagt att jag har 20 års erfarenhet av cykling, är civilingenjör i maskinteknik och jobbar som konstruktör så skulle samma inlägg ha ett värde för dig?
Nej
Men som jag redan har skrivit skulle jag inte enbart bli imponerad utan även vara beredd att betala MYCKET för en ram konstruerad av dig (och Sixten(Anders?) med den geometri som ni tycker att en modern bockstyrecykel skall ha och som jag, efter provcykling, tycker funkar bättre för mig jmf med den ram jag skrev om här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3453811/3454800#msg-3454800

Men eftersom du uppenbart inte har något annat än tom luft och/eller fria fantasier bakom dina, trots det, bestämda åsikter så lär det väl aldrig ske.

/Håkan

Redigerat: Länken https://happyride.se/forum/read.php/1/3453811/3454800#msg-3454800

Senast ändrad:
Asså vafan, hur gammla är ni egentligen? Nån som runkar utanför sin port? Det är sånt det snackas om på mi jävla skola, jag är 15 år. Cyklister, trodde bättre om er, eller vänta, (landsvägscyklister) men skämt o sido, skärp er!

HåkanC sa:
H. sa:
Nej
Men som jag redan har skrivit skulle jag inte enbart bli imponerad utan även vara beredd att betala MYCKET för en ram konstruerad av dig (och Sixten(Anders?) med den geometri som ni tycker att en modern bockstyrecykel skall ha och som jag, efter provcykling, tycker funkar bättre för mig jmf med den ram jag skrev om här: https://happyride.se

Men eftersom du uppenbart inte har något annat än tom luft och/eller fria fantasier bakom dina, trots det, bestämda åsikter så lär det väl aldrig ske.
Fast nu frågade du ju efter mitt CV. Vilket jag tycker är extremt irrelevant och ytterst fånigt av dig. Själv lyssnar jag till vad folk säger, och om jag inte håller med förklarar jag i sak varför jag själv är av en annan åsikt.

Jag har heller aldrig påstått att det är optimalt att bygga längre landsvägscyklar. Bara att det är en rimlig fråga att ställa sig, varför de ser ut som de gör, eftersom det är lite av en udda fågel inom tvåhjulsvärlden. Vidare skrev jag att en landsvägscykel är optimerad för flera olika parametrar, men att just styregenskaperna troligen inte är den mest drivande faktorn i varför de ser ut som de gör, och att man troligen skulle kunna bygga en längre landsvägscykel som därmed mer fartstabil.

Vänligen bemöt mig i sak istället för att angripa min person.

Senast ändrad:
H. sa:
Själv lyssnar jag till vad folk säger,
Och du lägger samma vik vid det oavsett vem det är?

H. sa:
och om jag inte håller med förklarar jag i sak varför jag själv är av en annan åsikt.
We are all ears, so go ahead.

H. sa:
Vad det här med fjädring konto icke fjädring en åsikt som du tog till dig?
(Eller var det roligare att tjabba med Håkan?)

Är denna tråd apokalypsens början? Fan så tråkig ton. Dags att öppna snickerboa igen.

H. sa:
Fast nu frågade du ju efter mitt CV.
Nej
Det gjorde jag INTE. Som jag redan har skrivit ville jag bara veta om det fanns något annat än tom luft och/eller fria fantasier bakom dina bestämda åsikter.
Att det inte gör det har du nu tydligt klargjort.

H. sa:
Vidare skrev jag att en landsvägscykel är optimerad för flera olika parametrar, men att just styregenskaperna troligen inte är den mest drivande faktorn i varför de ser ut som de gör, och att om man troligen skulle kunna bygga en längre landsvägscykel som därmed mer fartstabil.
Styregenskaperna hos en landsvägscykel är mkt riktigt en kompromiss mellan flera olika parametrar, en kompromiss som har >120 års utveckling bakom sig.
För åtminstone de allra flesta vana cyklister är styrningen redan tillräckligt fartstabil, men den måsta också vara tillräckligt kvickstyrd för sådant som att kunna byta spår mitt i en kurva (undvika hål), hålla sin plats i klungan när de runtomkring dig hastigt väjer osv, osv
<REDIGERAT>
Glöm inte att styregenskaperna hos en bockstyrecykel skall funka med flera olika handpositioner
bar_drop_4.jpg

</REDIGERAT>
Är du så säker på det kommer att funka lika bra med en styrgeometri kopierad från långslagiga MTBer? Och att det behövs mer fartstabilitet på bockstyrecyklar?
Jag tror mer på resultatet av >120 års utveckling än att rakt av kopiera resultatet av de senaste 3(5?) årens förändring av styregenskaperna hos långslagiga MTBer. En utveckling vars resultat även kritiseras av flera erfarna MTB-cyklister för att den leder till tröga "skogstraktorer" istf roliga "skogsraketer".
Kan detb inte vara så att de senaste årens förändring av MTBers styrgeometri (flack styrvinkel, kort styrtapp, breda styren osv) har styrts av den längre fjädringsvägen, besvärligare terräng och tillverkarnas strävan att göra sina MTBer mer lättanvända för nybörjare/ovana cyklister?
Det är ju inte världseliten som försörjer cykelindustrin, de är ju proffs och endast "skylfönster" för tillverkarna. Hur många nybörjare/ovana cyklister går det på varje elitcyklist i världseliten? 1000, 10000 eller fler?

Men, som jag redan har skrivit flera ggr, vill du motbevisa mig får du gärna göra det.

H. sa:
+1

/Håkan

Senast ändrad:
HåkanC sa:
Men som jag redan har skrivit skulle jag inte enbart bli imponerad utan även vara beredd att betala MYCKET för en ram konstruerad av dig (och Sixten(Anders?) med den geometri som ni tycker att en modern bockstyrecykel skall ha och som jag, efter provcykling, tycker funkar bättre för mig jmf med den ram jag skrev om här: https://happyride.se
Varför länkar du till startsidan på Happy? Hittar inget om ramsnacket där.

Kneecap sa:
freddag sa:
Angående Sixtens språkliga stil blir jag förvånad att det är gamla forumrävar som upprörs mest. Den som är bekant med stilen borde enkelt kunna översätta "ocyklingsbar" till "lite sämre, tycker jag" i huvudet. För nyreggade är det kanske lite förvirrande, även om jag inte riktigt förstår problemet med att folk tycker saker. Sixtens inlägg har ju en tydlig avsändare, det är inte Wikipedia liksom.

Tjena!

Vi rävar blir ju upprörda just för att nybörjarna inte kan läsa mellan raderna när någon skriver så. När han konsekvent skriver att en cykel med några år gammal geometri är helt ocyklingsbar på stig så tror ju nybörjarna på det. Medans vi rävar mycket väl vet att han har totalt fel.

Sen irriterar jag mig alltid på att han rekommenderar saker över folks budget, oavsett vilken budget som har. Ingen respekt för att folk inte vill/kan betala mer. Han må ha rätt i att ju mer pengar desto bättre cykel, men man måste ta hänsyn till folks ekonomi.

Jag håller med om allt egentligen, utom själva upprördheten. Jag cyklar och är glad på min ht med 70 graders gaffelvinkel, QR, 193 cm kropp och 42 cm reach, ingen dropper och alldeles för smala fälgar. Och visst är det i teorin "totalt fel" att säga att min cykel är "ocyklingsbar", men det är ju samtidigt en fullständig självklarhet som ingen blir klokare av.

Jag upprör folk på precis samma sätt som Sixten, och jag känner mig ofta helt missförstådd. Jag har tränat mycket på att bädda in mina åsikter i "tycker jag", "tänker jag", "kan det inte vara så att", "jag känner att", "i min värld" och dylikt, enbart för att fungera i sociala sammanhang. I mitt huvud är det fullkomligt självklart att det jag säger enbart är min åsikt och inte Sanningen, och det tog tid innan jag begrep att omgivningen inte såg det så.

Det jag begriper av Omgivningen är att den ständigt strävar efter att nå något som för mig framstår som "falsk konsensus". En kompromiss ska uppnås genom att deltagarna efter diskussion bestämmer att de tycker likadant. Det är otroligt ansträngande för mig att låtsas tycka det som blev kompromissen. Jag känner mig falsk och manipulativ. Jag skulle vilja kunna redogöra för min åsikt och sedan acceptera en kompromiss utan att behöva ljuga om att bytt till en åsikt som matchar kompromissen. Men det är tyvärr inte kompatibelt med Omgivningen. Omgivningen blir förbannad, "men vi kom ju överens om att...!" Ja, men det betyder ju inte att jag bytt åsikt?

Jag försöker inte försvara Sixten. Jag tycker hen har fel. Ibland önskar jag att hen hade hållit truten (men det bestämmer inte jag). Jag tror hen riskerar skrämma bort nybörjare från sporten genom att höja den ekonomiska tröskeln. Jag tror det är viktigt att nybörjare kan köpa en lite sämre cykel men ändå känna att den är helt fantastisk. Jag tror Sixten sår små frön av tvivel och missnöje hos de som har lite sämre cyklar, som får dem att tro att de måste byta ut materialet istället för att försöka igen på den där svåra backen. Cykling är inte rymdraketsforskning, det handlar mest om att cykla. Tror jag. Tänker jag. Kan jag känna.

Jag försöker inte heller säga att jag och Sixten har samma diagnos. Men det verkar som att Omgivningen har det. Nån allvarlig normalstördhet som gör den oförmögen att hantera ett ord som "ocyklingsbar" på ett sansat sätt. Inget hindrar Omgivningen från att skriva sin åsikt, föreslå en nybörjare en sämre bättre begagnad cykel med kortare reach inom budget. Sixten tycker si, ni tycker så. Jag tror det går.

freddag sa:
Inget hindrar Omgivningen från att skriva sin åsikt, föreslå en nybörjare en sämre bättre begagnad cykel med kortare reach inom budget. Sixten tycker si, ni tycker så. Jag tror det går.

I ärlighetens namn brukar det väl oftast ske, men brukar snabbt och effektivt sågas jäms med fälgkanten...

h.g.j sa:
freddag sa:
Inget hindrar Omgivningen från att skriva sin åsikt, föreslå en nybörjare en sämre bättre begagnad cykel med kortare reach inom budget. Sixten tycker si, ni tycker så. Jag tror det går.

I ärlighetens namn brukar det väl oftast ske, men brukar snabbt och effektivt sågas jäms med fälgkanten...

Hehe, iofs, men inget hindrar Omgivningen från att vara mer tålmodig!

freddag sa:
Kneecap sa:
freddag sa:

Tjena!

Jag håller med om allt egentligen, utom själva upprördheten. Jag cyklar och är glad på min ht med 70 graders gaffelvinkel, QR, 193 cm kropp och 42 cm reach, ingen dropper och alldeles för smala fälgar. Och visst är det i teorin "totalt fel" att säga att min cykel är "ocyklingsbar", men det är ju samtidigt en fullständig självklarhet som ingen blir klokare av.

Jag upprör folk på precis samma sätt som Sixten, och jag känner mig ofta helt missförstådd. Jag har tränat mycket på att bädda in mina åsikter i "tycker jag", "tänker jag", "kan det inte vara så att", "jag känner att", "i min värld" och dylikt, enbart för att fungera i sociala sammanhang. I mitt huvud är det fullkomligt självklart att det jag säger enbart är min åsikt och inte Sanningen, och det tog tid innan jag begrep att omgivningen inte såg det så.

Det jag begriper av Omgivningen är att den ständigt strävar efter att nå något som för mig framstår som "falsk konsensus". En kompromiss ska uppnås genom att deltagarna efter diskussion bestämmer att de tycker likadant. Det är otroligt ansträngande för mig att låtsas tycka det som blev kompromissen. Jag känner mig falsk och manipulativ. Jag skulle vilja kunna redogöra för min åsikt och sedan acceptera en kompromiss utan att behöva ljuga om att bytt till en åsikt som matchar kompromissen. Men det är tyvärr inte kompatibelt med Omgivningen. Omgivningen blir förbannad, "men vi kom ju överens om att...!" Ja, men det betyder ju inte att jag bytt åsikt?

Jag försöker inte försvara Sixten. Jag tycker hen har fel. Ibland önskar jag att hen hade hållit truten (men det bestämmer inte jag). Jag tror hen riskerar skrämma bort nybörjare från sporten genom att höja den ekonomiska tröskeln. Jag tror det är viktigt att nybörjare kan köpa en lite sämre cykel men ändå känna att den är helt fantastisk. Jag tror Sixten sår små frön av tvivel och missnöje hos de som har lite sämre cyklar, som får dem att tro att de måste byta ut materialet istället för att försöka igen på den där svåra backen. Cykling är inte rymdraketsforskning, det handlar mest om att cykla. Tror jag. Tänker jag. Kan jag känna.

Jag försöker inte heller säga att jag och Sixten har samma diagnos. Men det verkar som att Omgivningen har det. Nån allvarlig normalstördhet som gör den oförmögen att hantera ett ord som "ocyklingsbar" på ett sansat sätt. Inget hindrar Omgivningen från att skriva sin åsikt, föreslå en nybörjare en sämre bättre begagnad cykel med kortare reach inom budget. Sixten tycker si, ni tycker så. Jag tror det går.

Bra skrivet och en spännande iaktagelse.

Gusthoren sa:
Asså vafan, hur gammla är ni egentligen? Nån som runkar utanför sin port? Det är sånt det snackas om på mi jävla skola, jag är 15 år. Cyklister, trodde bättre om er, eller vänta, (landsvägscyklister) men skämt o sido, skärp er!

Det här är fasen årets bästa inlägg!
Spot on, Gusthoren!

/T

Kneecap sa:
Å andra sidan är det 100-tals nya cykelägare som tackar mig via PM för att de valt en bättre cykel i rätt storlek än vad de (pga oerfarenhet) tittat på hos sin LBS. Många har dessutom gjort en mycket bättre affär och SPARAT pengar på att köpa rätt cykel. TCO, LCC.

HåkanC sa:
(och Sixten(Anders?)
Stalker #2?
Är det ok att jag, precis som alla andra, har ett nic som inte är mitt fulla namn inkl. personnr, adress och telefonnr?
På Happy heter jag Sixten Fors. Nöj dig med det. Djävla nolla!

Du vet ju inte varför han vill vara anonym och det är väl just det som är poängen

Sixten Fors sa:
Å andra sidan är det 100-tals nya cykelägare som tackar mig via PM för att de valt en bättre cykel i rätt storlek än vad de (pga oerfarenhet) tittat på hos sin LBS. Många har dessutom gjort en mycket bättre affär och SPARAT pengar på att köpa rätt cykel. TCO, LCC.

+1 Sixten lämnar ofta mycket bra rekommendationer med länkar och jämförelser. Framförallt till nybörjare som är lite vilsna.

ett föredöme på det planet, många andra bara "du e dum i huve om du handlar på superstarcomponents" :-)

Jag vill inte ha cyklar stulna pga. av att ALLA vet var jag bor. Är det konstigt? Många på Happy vet vem jag är, vad jag heter, mina koordinater, har träffat mig, varit hemma hos mig etc. och dessa har inga som helt problem med att inte skriva allt de vet i en tråd. Alla trådar är googlingsbara och vips vet hela världens cykeltjyvar, oavsett nationalitet, var man kan hämta cyklar.

Att outa i trådar är sjukt djävla korkat. Men jag förstår att sådana som emmer, Kneecap, HåkanC går igång på att vara korkade. De outar för att djävlas. För att de är usla och små människor.

Cred åt emmer i alla fall för att han tog bort adressen från en tråd. Det var för nästan två år sedan. Tack igen.

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
jonte987 sa:
Outa riktigt namn är väl i alla fall inte ok...
man kommer ju inte direkt skitlångt på ett förnamn. Om han inte blev så upprörd skulle ju ingen veta om det ens var hans riktiga namn....
Vad är problem med att använda ett nic? På vilket sätt är det otydligt? Vad är fördelen med att inte använda det nic som finns?

Men varför blir du så jävla pissed? Lever du på att bli hissad enkom? Alla älskar inte ditt sätt att leda flocken. Borde du inte kunna känna av det lite? Vad saknas liksom.

Sixten Fors sa:
Luthman Photography sa:
jonte987 sa:
man kommer ju inte direkt skitlångt på ett förnamn. Om han inte blev så upprörd skulle ju ingen veta om det ens var hans riktiga namn....
Vad är problem med att använda ett nic? På vilket sätt är det otydligt? Vad är fördelen med att inte använda det nic som finns?

Det är väl inget problem, men det verkade så ohyggligt känsligt. Folk kallar mig för mitt förnamn på forumet då och då och jag går inte apeshit för det.

Luthman Photography sa:
Sixten Fors sa:
Luthman Photography sa:
jonte987 sa:

Det är väl inget problem, men det verkade så ohyggligt känsligt. Folk kallar mig för mitt förnamn på forumet då och då och jag går inte apeshit för det.

Se det här som en möjlighet istället för ett problem- Skulle inte Du älska att få gå apeshit lite då och då?

Luthman Photography sa:
Vem (som kallar) och syfte kanske har en viss inverkan?

Jag brukar inte ha problem med låg nivå i trådar här på happy men den här tråden är fan en skam.

Dags för valfri moderator att vakna, dela ut ett gäng varningar och stänga tråden....

Paco sa:
Jag brukar inte ha problem med låg nivå i trådar här på happy men den här tråden är fan en skam.

Dags för valfri moderator att vakna, dela ut ett gäng varningar och stänga tråden....

Verkligen. Dags för The Banhammer!

/T

Edit: är inte Luthman moderator?

Senast ändrad:
H. sa:
Luthman Photography sa:
Sixten Fors sa:
Luthman Photography sa:
jonte987 sa:

Se det här som en möjlighet istället för ett problem- Skulle inte Du älska att få gå apeshit lite då och då?

Du menar att jag aldrig höjer min digitala röst? Jag skriker väl dagligen? Om än inte här.

Sixten Fors sa:
Luthman Photography sa:
Vem (som kallar) och syfte kanske har en viss inverkan?

Nja, jag tycker sällan att det brukar vara givande att skrika på folk eller kalla dem diverse saker på internet (om det inte är med glimten i öget), det gör bara att man ser än dummare ut.

Sixten Fors sa:
Kneecap sa:

Vad säger att dom inte blivit nöjda ändå? Alltså du är ju grymt duktig men galet tråkig attityd.

Sixten Fors sa:
HåkanC sa:
(och Sixten(Anders?)
Stalker #2?
Är det ok att jag, precis som alla andra, har ett nic som inte är mitt fulla namn inkl. personnr, adress och telefonnr?
På Happy heter jag Sixten Fors. Nöj dig med det. Djävla nolla!

Sånt där beteende är aldrig OK!
Visst HåkanC var jäkligt löjlig när han använde dubbla namn på dig men ändå.

Sixten Fors sa:
Kneecap sa:

"kanske ska prova en kortare styrstam för nu känns den lite lång" :)

Kul att Sixten Fors namn (finns på riktigt) är kapad av happys svar på Sverker Olofsson. Det är väl han det är synd om.

HåkanC sa:
H. sa:
Fast nu frågade du ju efter mitt CV.
Nej
Det gjorde jag INTE. Som jag redan har skrivit ville jag bara veta om det fanns något annat än tom luft och/eller fria fantasier bakom dina bestämda åsikter.
Att det inte gör det har du nu tydligt klargjort.
[/quote]
Vi får nog enas om att vi inte är överrens. Men i min värld var ditt sätt att ifrågasätta min kompetens och erfarenhet med önskan om att redovisa vad jag hade för bakgrund en önskan om ett "CV". Du har för övrigt fått det också. Om du kallar det för tom luft och fria fantasier är det nog ganska få du kan känna dig bekväm att diskutera cyklar med.

Att jag inte har startat ett eget cykelmärke beror mer på affärsmässiga beslut än bristande kompetens. Om du är beredd att finansiera en sådan satsning (Vi pratar nog ett antal miljoner i startkapital) är du varmt välkommen att höra av dig så kan vi fortsätta diskussionen på annan plats.

Men vi kan nog släppa detta med bakgrundskoller på varandra?

HåkanC sa:
H. sa:
Vidare skrev jag att en landsvägscykel är optimerad för flera olika parametrar, men att just styregenskaperna troligen inte är den mest drivande faktorn i varför de ser ut som de gör, och att om man troligen skulle kunna bygga en längre landsvägscykel som därmed mer fartstabil.
Styregenskaperna hos en landsvägscykel är mkt riktigt en kompromiss mellan flera olika parametrar, en kompromiss som har >120 års utveckling bakom sig.
För åtminstone de allra flesta vana cyklister är styrningen redan tillräckligt fartstabil, men den måsta också vara tillräckligt kvickstyrd för sådant som att kunna byta spår mitt i en kurva (undvika hål), hålla sin plats i klungan när de runtomkring dig hastigt väjer osv, osv
<REDIGERAT>
Glöm inte att styregenskaperna hos en bockstyrecykel skall funka med flera olika handpositioner

</REDIGERAT>
Är du så säker på det kommer att funka lika bra med en styrgeometri kopierad från långslagiga MTBer? Och att det behövs mer fartstabilitet på bockstyrecyklar?
Jag tror mer på resultatet av >120 års utveckling än att rakt av kopiera resultatet av de senaste 3(5?) årens förändring av styregenskaperna hos långslagiga MTBer.
[/quote]
Nej, jag är inte säker. Men jag har heller inte sett det testats. Det är många saker som man inte trodde var rimliga men som srnare har visat sig funka utmärkt.

HåkanC sa:
En utveckling vars resultat även kritiseras av flera erfarna MTB-cyklister för att den leder till tröga "skogstraktorer" istf roliga "skogsraketer".
Kan detb inte vara så att de senaste årens förändring av MTBers styrgeometri (flack styrvinkel, kort styrtapp, breda styren osv) har styrts av den längre fjädringsvägen, besvärligare terräng och tillverkarnas strävan att göra sina MTBer mer lättanvända för nybörjare/ovana cyklister?
Det är ju inte världseliten som försörjer cykelindustrin, de är ju proffs och endast "skylfönster" för tillverkarna. Hur många nybörjare/ovana cyklister går det på varje elitcyklist i världseliten? 1000, 10000 eller fler?

Nu är det min tur att fråga - har du testat och jämfört en modern MTB mot en äldre? Det är odiskutabelt att den förändrade geometrin har gjort cyklarna snabbare och kapablare. Oavsett slaglängd. Tack vare geometrin tar sig en hoj med 120mm slaglängd fram lika snabbt i rejält stökig terräng som tidigare krävde mer slaglängd. Huruvida det är roligt eller ej är en irrelevant fråga. För att nå högre fart har den längre hjulbasen uppenbarligen bidragit positivt, och geometriändringarna drivs in även på allt mer kortslagiga hojar. Kolla tex Epic Evo.

Proffs eller ej, det går snabbare.

H. sa:
.....
Det är odiskutabelt att den förändrade geometrin har gjort cyklarna snabbare och kapablare. Oavsett slaglängd. Tack vare geometrin tar sig en hoj med 120mm slaglängd fram lika snabbt i rejält stökig terräng som tidigare krävde mer slaglängd. Huruvida det är roligt eller ej är en irrelevant fråga. För att nå högre fart har den längre hjulbasen uppenbarligen bidragit positivt, och geometriändringarna drivs in även på allt mer kortslagiga hojar. Kolla tex Epic Evo.

Proffs eller ej, det går snabbare.

Att det går snabbare i skogen är nog ingen som ifrågasätter i den här tråden, men går det fortare på asfalt för det?
jag får en känsla att man försöker lösa ett problem som inte finns på landsvägscyklar. De är redan tillräckligt stabila för att cykla 70km/h utan händerna på styret, behövs det då mer stabilitet? Eller är det kanske bättre att satsa på att göra dem snabbmanövrerade i en klunga?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp