Ram/Open mould eller kina kopia?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sixten Fors sa:
Kneecap är en stalker. Vilka slagningar och register har hen plöjt igenom för att få bränsle till sin stalkerkampanj? Skatteverket, folkbokföringen, fastighetsregister, transportstyrelsen, belastningsregistret är bara ett axplock.

Det är därför inte långsökt att misstänkta hen för att vara objekter utanför min portuppgång.

Hur gammal sa du att du var?

Jensen sa:
Sixten Fors sa:
Kneecap är en stalker. Vilka slagningar och register har hen plöjt igenom för att få bränsle till sin stalkerkampanj? Skatteverket, folkbokföringen, fastighetsregister, transportstyrelsen, belastningsregistret är bara ett axplock.

Det är därför inte långsökt att misstänkta hen för att vara objekter utanför min portuppgång.

Fråga Kneecap, han vet mer om mig än vad jag själv gör.

Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Sixten Fors sa:

Fråga Kneecap, han vet mer om mig än vad jag själv gör.

Du bidrar ju inte till så hög nivå heller ?

Sixten Fors sa:
Jag kanske ogillar stalkers helt enkelt

Det är ju din högst personliga åsikt, även om man undrar hur man kan vara staker bara för att man anser att du har fel.

men ”du som brukar stå och runka utanför min portuppgång”, skärp dig, det är ju du som framställer dig själv i dålig dager när du säger så. Om DU uppfattar det som att han ”retar dig”, skit att svara då. Sen är ju inte allt han säger i denna tråd ogrundat. Det du skriver är ju en högst personlig åsikt, men du skriver det som om det var den enda sanningen.

Angående nämnda ram, gaffelvinkeln, om den är så omodern så är det märkligt att många av de nya modellerna som kommer nu från erkända designers har samma som ovan nämnda ram, vilket är märkligt om det är så omodernt på racer. Ja vinklarna över huvudtaget verkar inte vara märkvärdigt mot många andra från kända tillverkare. Men vad vet de, alla dessa designern som faktiskt gör ramar, inte bara sitter på kammaren med exel, det måste ju vara något du vet som de inte vet.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Jensen sa:
Sixten Fors sa:
Jag kanske ogillar stalkers helt enkelt
Det är ju din högst personliga åsikt, även om man undrar hur man kan vara staker bara för att man anser att du har fel.
Du vet inte vad jag vet. Kneecap vet också. Nöj dig med det svaret.
Är det svaret av samma dignitet som dina svar brukar vara så gör vi med det som med de övriga: Tar det som ett apart tyckande från en ganska apart och misstänkt inte helt kurrant person.

För att ge svar till trådskaparen: i det här fallet bör du satsa på en kinaram. Vid stalking lämpar sig svarta ramar väl.

Sixten Fors sa:

Tjena!

Eftersom jag vet vad du heter så var det inte så svårt att se vad du har för bil. Det är bara att gå in på merinfo.se och sen klicka vidare på bilinnehav och då bli förflyttad till biluppgifter.se där allt står om bilen. Inget olagligt, vill man inte synas på liknande sajter får man snällt be dom att plocka bort en, eller skaffa hemlig identitet.
Ganska långt ifrån att stå och runka i en trappuppgång.
Men ja, tar du så extremt illa upp för det så ber jag om ursäkt.

Många trådar på happy brukar hamna ute i gruset utanför asfaltkanten innan någon kvicknar till och styr tillbaka.... Här vaknade ingen och det var i väg långt åt skogen...fort också tydligen..

Kneecap sa:
Sixten Fors sa:

Tjena!

Eftersom jag vet vad du heter så var det inte så svårt att se vad du har för bil. Det är bara att gå in på merinfo.se och sen klicka vidare på bilinnehav och då bli förflyttad till biluppgifter.se där allt står om bilen. Inget olagligt, vill man inte synas på liknande sajter får man snällt be dom att plocka bort en, eller skaffa hemlig identitet.
Ganska långt ifrån att stå och runka i en trappuppgång.
Men ja, tar du så extremt illa upp för det så ber jag om ursäkt.

Satt du och runkade då?

h.g.j sa:
Många trådar på happy brukar hamna ute i gruset utanför asfaltkanten innan någon kvicknar till och styr tillbaka.... Här vaknade ingen och det var i väg långt åt skogen...fort också tydligen..

Helt ärligt så fattade jag inte ens frågan från TS. ”Vilken ram är det här?”, och sedan ingen länk utan bara en bild med massa siffror som man inte orkar räkna vidare på när inte ens stack/reach finns. Eller var tanken att man själv skulle googla vidare på tabellrubriken?

Jag tyckte det var ett under att det blev en tråd överhuvudtaget.

Sixten Fors sa:
Satan vad omodern :)
Inga bromsar. 992 mm hjulbas i största storlek. 73° HTA. Rymmer den ens 25 mm däck?

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i min sammanfattning ovan? Jag anser alltså att ramen/hjulbasen är för kort. Eller som en del uttrycker sig så fint:

emmer sa:
Vilken idiot gör en tabell med tåöverlapp som inte ens är lagligt (ISO 4210) som motivering för att axelavståndet och gaffelvinkeln ska vara som på en beach cruiser?

Ok, låt oss använda ISO/TBIS 4210.

TBIS2.png

Jag antar att alla ramstorlekar är tänkta att kunna användas med 622x25 mm däck som mäter 27 mm, samt Dura-Ace R9100 vevparti (Q-faktor 146 mm) och pedaler (51 mm). Vilken är då längsta möjliga vevarmslängd? Låt oss räkna lite...
TBIS1.png

Onödigt korta vevarmar, kan jag tycka

Är verkligen tåöverlapp ett problem? Nu är inte jag någon erfaren landsvägscyklist, men de enda gångerna jag upplever det som störigt är när jag övar trackstands.

Tåöverlapp på en lvg har jag aldrig upplevt som ett problem vid cykling över 10 km/h. På en landsvägscykel är det därför för mig ingenting som spelar någon praktisk roll.

Luthman Photography sa:
Är verkligen tåöverlapp ett problem? Nu är inte jag någon erfaren landsvägscyklist, men de enda gångerna jag upplever det som störigt är när jag övar trackstands.

Nej, de flesta lutar sig snarare än vrider styret.

Raggamuffin sa:
Luthman Photography sa:

Men i branta tvära alpvägskurvor, behöver man inte svänga lite mer än att bara luta då?

Kneecap sa:
Sixten Fors sa:
Eftersom jag vet vad du heter så var det inte så svårt att se vad du har för bil. Det är bara att gå in på merinfo.se och sen klicka vidare på bilinnehav och då bli förflyttad till biluppgifter.se där allt står om bilen. Inget olagligt, vill man inte synas på liknande sajter får man snällt be dom att plocka bort en, eller skaffa hemlig identitet. Ganska långt ifrån att stå och runka i en trappuppgång. Men ja, tar du så extremt illa upp för det så ber jag om ursäkt.
Accepted. Utan stalkers behövs sällan hemlig identitet. Hoppas att du i fortsättningen kan kontrollera ditt begär av att stalka/outa.

Örjan Lax sa:
Raggamuffin sa:
Luthman Photography sa:

Men i branta tvära alpvägskurvor, behöver man inte svänga lite mer än att bara luta då?

Nej inte direkt, inte ens om man tar innerspåret uppför en serpentin och står upp har jag lyckats slå tårna i framhjulet på min korta aero-båge.

På cx kan det vara störigt på vissa tävlingar med trånga svängar men loose some / win some.

Har nog haft tåöverlapp på racer, mer eller mindre de senaste 19 åren. Och då har jag inte stora fötter. Har det skapat problem? Kan inte minnas nån gång det skapat problem annat än när man försöker balansera och svänga 90 grader typ, nästintill stillastående.

Skulle blir förvånad om inte många på touren har det med och verkar inte skapa massa problem

Finns det en risk att man som 194 lång aldrig har upplevt känslan av en för stor cykel, även om den på pappret är "rätt". Det är en känsla som är svår att förklara i excel, men jag kör hellre en strl ner om jag måste välja på LVG.

Och som många redan påpekat tåöverlapp är inte ett reellt problem.

Man kan fråga sig varför många lvg-cyklister föredrar en mindre ram, oavsett storlek på cyklist.
Vad är felet med den större ramen? Två gissningar:
- Den större ramen är för hög fram för att få till tillräckligt låg/aero position.
- Den större ramen med längre reach kräver kortare stam, och eftersom den större ramen ofta har ännu brantare HTA blir styrningen/stabiliteten lidande, cykeln blir för twitchy helt enkelt med den kortare stammen.

Lösning:
En modern ram som är tillräckligt lång/låg behöver inte väljas en stl mindre för att vara tillräckligt låg fram.
En modern ram med samma HTA på XXL som det är på Small behöver inte monsterlånga stammar med större ramstorlek för att vara tillräckligt stabila.

Sixten,

Vad är det som gör att du är så bestämd och fördömande? Jag ser ingen glimt i ögat heller. Allt verkar vara svart eller vitt i din värld.

Är det inte jobbigt att gå genom livet och ha det så hela tiden? Eller är det bara på Happy du raljerar?

landen sa:
Finns det en risk att man som 194 lång aldrig har upplevt känslan av en för stor cykel, även om den på pappret är "rätt".
Jag är också >190, men <194, och har ännu inte haft ngn ram som har varit för stor, åtminstone inte både för lång och för hög.
På en av mina (lvg-)cyklar, som jag sitter riktigt bra på, har jag en ram med reach>43cm och stack<60cm (73,5 grader styrvinkel), en styrtapp på 12cm och ett styre med reach >10cm.
Jag började med en 10cm tapp, men det blev inte bra för än jag bytte till en på 12cm, både vad gäller sittställning och "styrbalans"
Men jag har inget tåöverlapp, inget jag har märkt åtminstone

landen sa:
jag kör hellre en strl ner om jag måste välja på LVG.
Alla sådana förenklade tumregler riskerar att bli fel ungefär lika ofta som de är rätt
Bättre är att utgå i från cyklisten förhållande mellan längd och grenmått (dvs ben);
-För den som har proportionerligt långa ben i förhållande till kroppslängd: välj den mindre ramen
-För den som har proportionerligt korta ben i förhållande till kroppslängd: välj den större ramen
Men även detta är en förenkling och bäst är det förstås att välja strikt utifrån den enskilde cyklisten behov, krav och preferenser

Hos en cyklist på 190cm kan grenmåttet variera minst 10cm, åtminstone enl detta diagram
Inseam-v-Height-Graph.jpg

Redigerat: Diagrammet kommer från: http://speedtheory.co.nz/the-difference-between-boys-girls-part-1/

/Håkan

Senast ändrad:
Skogling sa:
Sixten,

Vad är det som gör att du är så bestämd och fördömande? Jag ser ingen glimt i ögat heller. Allt verkar vara svart eller vitt i din värld.

Är det inte jobbigt att gå genom livet och ha det så hela tiden? Eller är det bara på Happy du raljerar?

+1.

Sixten Fors sa:
Man kan fråga sig varför många lvg-cyklister föredrar en mindre ram, oavsett storlek på cyklist.
- Den större ramen är för hög fram för att få till tillräckligt låg/aero position.
- Den större ramen med längre reach kräver kortare stam, och eftersom den större ramen ofta har ännu brantare HTA blir styrningen/stabiliteten lidande, cykeln blir för twitchy helt enkelt med den kortare stammen.

Lösning:
En modern ram som är tillräckligt lång/låg behöver inte väljas en stl mindre för att vara tillräckligt låg fram.
En modern ram med samma HTA på XXL som det är på Small behöver inte monsterlånga stammar med större ramstorlek för att vara tillräckligt stabila.

Det intressanta här är första meningen. Det kan inte tänkas att det ligger något i vad dessa ”många cyklister” säger? Många cyklister tycker en sak, Sixten tycker en annan, Sixten har rätt, alla andra har fel. Sixten tycker något är omodernt, alla som designar ramar där ute har fel, de vet inte vad de gör.

Självklart finns det ingen skriven regel hur det ska vara, eller som är applicerbar på alla. Det är ju vad alla andra tycker, så som du skriver här på happy, utan tillstymmelse till glimt i ögat, så verkar du särskilja dig i att du tycker att det finns en regel, din.

mattel och Skogling. (Lite Bjorre).

Bilagor

• tax.jpg
    tax.jpg
    227.4 KB · Besök: 68
Jensen sa:
Sixten Fors sa:

Lösning:

Det intressanta här är första meningen. Det kan inte tänkas att det ligger något i vad dessa ”många cyklister” säger? Många cyklister tycker en sak, Sixten tycker en annan, Sixten har rätt, alla andra har fel. Sixten tycker något är omodernt, alla som designar ramar där ute har fel, de vet inte vad de gör.

Självklart finns det ingen skriven regel hur det ska vara, eller som är applicerbar på alla. Det är ju vad alla andra tycker, så som du skriver här på happy, utan tillstymmelse till glimt i ögat, så verkar du särskilja dig i att du tycker att det finns en regel, din.
Utvecklingen går mot modernare cyklar, även för lvg, även om det går långsamt. Ramen i denna tråd med hjulbas 942-992 mm, öppna drop-outs och fälgbroms är inte en representant för det nya, det är en over-run från förr.

Många har redan insett att 19 mm däck inte är bäst/snabbast, många vill ha möjligt att köra 28 mm och vissa upp till 32 mm däck i sina ramar. Många har redan insett att hydrauliska skivbromsar är överlägset fälgbroms, den utvecklingen går just nu raketfort. Flera moderna cyklar är redan runt 1050 mm långa (hjulbas) i största stl. Men... det kommer nog ytterligare utveckling inom något år. Samma HTA oavsett storlek t.ex., BMC är i princip redan där (tabell nedan). Men jag hade gärna sett 71° istället för 72° så att man man använda ännu kortare stam. För XXS och XS skulle 584 mm hjul vara ett bra alternativ, de kan då använda samma HTA som de större cyklarna. Men 584 mm kräver fler hjul i servicebilen, vilket kanske blir för dyrt.
HTA.png

Inom alla mtb-dicipliner har cyklarna blivit längre/lägre/flackare. Hjulbasen har växt 10 cm. Sadelrören 2-3° brantare, styrhuvud 3-8° flackare, alltid samma HTA oavsett ramstorlek. Reach har ökat. Nya 40-70 mm stammar har ersatt de gamla 80-120 mm stammarna. Cyklarna är snabbare än någonsin, oavsett underlag. Trots allt detta är de tydligen så kvickstyrda att det efterfrågas gafflar med mindre offset (allt från xc till dh).

[/quote]
Utvecklingen går mot modernare cyklar[/quote]

Här kan väl vi alla ändå samsas kring något? Och imorgon är en annan dag...

F1-bilar är uppenbart felkonstruerade eftersom de inte är byggda för Paris-Dakar. Fy så omoderna de är.

Kan man sammanfatta modesixtens tokerier med att vi kommer se en massa xc-hojar på nästa tdf?

emmer sa:
Kan man sammanfatta modesixtens tokerier med att vi kommer se en massa xc-hojar på nästa tdf?

En Nordest Bardino med bockstyre måste ju vara perfekt annars. :)

Ibland saknar jag den Sixten som tyckte att man skulle köpa 2x10 istället för 1x11 på sin Grand Canyon... Innan allt "modernt" var bättre per automatik.

ceel sa:
emmer sa:

Ibland saknar jag den Sixten som tyckte att man skulle köpa 2x10 istället för 1x11 på sin Grand Canyon... Innan allt "modernt" var bättre per automatik.
Eller den Sixten som påstod att hans canyon lvg hybrid med rakt styre var överlägsen alla bockstyrecyklar.

Egentligen är det ju inte särskilt radikalt att ifrågasätta lvg-cyklars geometrier. Korta framtrianglar som kompenseras med absurt långa styrstammar och framåtriktade styren är ju faktiskt ganska unikt för lvg, sett till alla tvåhjulingar (mc inkluderat). Jag har ifrågasatt det titdigare och mötts av samma besserwisserattityd från samma lvg-cyklister som gjort narr av Sixten i denna tråd.

Argumenten kring styregenskaper faller platt. Det skulle inte vara några problem att göra en lvg både tillräckligt kvickstyrd och samtidigt troligen mer fartstabil än dagens hojar med en annan (längre) geometri.
Att hänga med överkroppen över framhjulet känns inte optimalt.

Däremot har en mtb-cyklist (Makten om jag inte minns fel) levererat ett vettigt motargument: med längre front-center skulle man inte kunna ligga lika tight på rulle och därmed sumpa en okänd procent lägre luftmotstånd vid klungkörning. Detta är en skälig anledning att kompromissa med köregenskaper, och borde vara det som besserwissarna fokuserar på när det ska sablas ner resonemang om förändringar på materialet.

H. sa:
Det skulle inte vara några problem att göra en lvg både tillräckligt kvickstyrd och samtidigt troligen mer fartstabil än dagens hojar med en annan (längre) geometri.
Att hänga med överkroppen över framhjulet känns inte optimalt.
Upp till bevis då
Du och modesixten/Anders? får väl gå ihop och tillverka ramar med den geometri som ni tycker att de skall ha
Gör ni en i rätt strl för mig och jag efter provcykling tycker funkar bättre för mig,tex jmf med den jag skrev om här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3453811/3454800#msg-3454800
så lovar jag att köpa den. Jag lovar dessutom att betala MYCKET för den.
Men glöm inte att bockstyrecyklar av idag har >120 års utveckling bakom sig, därför behöver jag bli övertygad IRL

Under tiden vi väntar på denna fantastiska ram så kan väl du berätta mer om din egen bakgrund och erfarenhet av
-Bockstyrecyklar
-Konstruktion av (bockstyre-)cyklar
-Konstruktion av vad som helst mekaniskt

Sixten(Anders?) får gärna göra sammalunda, men med tanke på hans förkärlek för Excel är han nog endast ekonom.

Om du/ni inte är villiga, eller kapabla, att göra detta så framstår ni ju som.....

/Håkan

ceel sa:
emmer sa:

Jag är inte landsvägscyklist men... jag tror Sixten har rätt om landsvägscyklars utveckling. Den som lever får se :)

Men just den där Nordest-ramen blir väl för lång för UCI:s regel om 185 cm maxlängd på cykeln? Med landsvägshjul och däck blir minsta storleken c:a 186,2 cm lång, om jag räknar rätt.

Angående Sixtens språkliga stil blir jag förvånad att det är gamla forumrävar som upprörs mest. Den som är bekant med stilen borde enkelt kunna översätta "ocyklingsbar" till "lite sämre, tycker jag" i huvudet. För nyreggade är det kanske lite förvirrande, även om jag inte riktigt förstår problemet med att folk tycker saker. Sixtens inlägg har ju en tydlig avsändare, det är inte Wikipedia liksom.

För att hjälpa folk att inte bli sårade har jag gjort ett userscript som lägger till "...tycker jag" i slutet av Sixtens inlägg: https://greasyfork.org/sv/scripts/374826-slippa-bli-sårad-av-att-sixten-tycker-saker/code

emmer sa:

Förstår jag dig rätt att det inte längre är ett problem med kinacykeln "som inte ens är laglig (ISO 4210)" om man använder 175 mm vevar på M, 160 mm vevar på S eller 155 mm vevar på XS? Eller är lagligt fortfarande viktigt? Du tappade mig på vägen någonstans.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp