Rengöringsmedel innan vaxning av kedjan?
Innehåller det inte ptfe och att det är det som gör att det smörjer bättre men möjligtvis sämre för miljön?Cerabike är mycket bättre än Squirt. Lite svårare att få tag på dock.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Innehåller det inte ptfe och att det är det som gör att det smörjer bättre men möjligtvis sämre för miljön?Cerabike är mycket bättre än Squirt. Lite svårare att få tag på dock.
Jo, enl hemsidan skall det innehålla PTFEInnehåller det inte ptfe och att det är det som gör att det smörjer bättre men möjligtvis sämre för miljön?
Förra helgen fick jag testa AB i regn och lera under ett ettapplopp. Och kedjevaxet försvann ganska omgående när kedjan blev lerig. Kedjan bara ramla av framdrevet. Blev tvungen att spola av kedjan och lägga på vanlig kedjeolja för att kunna fortsätta loppet.Någon som testat Absolute blacks Graphenlube? Beställde hem 2 små flaskor för blöta dagar. Hur fungerar det i regn?
Har använt deras smält vax denna sommar och är nöjd med det under torra förhållanden. Iochförsig har jag ingen erfarenhet av vax från förr.
Nä. BananaSlip är ett bra mellanting.Är vax ett absolut måste?!
av vaxer uppges silca hot melt och super secret lube av zfc stå emot våt smuts bättre, i likhet med smoove, squirt, och absolute black flytande. samtliga saknar självrenande förmåga och bör kokas bort efter en våt tur.Förra helgen fick jag testa AB i regn och lera under ett ettapplopp. Och kedjevaxet försvann ganska omgående när kedjan blev lerig. Kedjan bara ramla av framdrevet. Blev tvungen att spola av kedjan och lägga på vanlig kedjeolja för att kunna fortsätta loppet.
Vaxet höll ca 1 h och oljan 5h.
Så nu är frågan, vilja vax fungerar i regn?
Kriteriet är att drivlinan hålls ren och klarar blöta leriga stigar mm.
Ooops, trodde detta var ett skömt men tydligen var det ett kedjesmörj. ,??Nä. BananaSlip är ett bra mellanting.
Fungerar AB flytande grafenvax i blött väder?själv försökte jag alltså grafen-vägen, dock absolute blacks hårdvax var inte vidare bra. lite överraskande då deras flytande alternativ är ohotad etta. tyvärr även när det gäller pris, det är ju helt enkelt bara löjligt. men man skulle ju kunna pröva någon hemmablandning med grafen i ett bättre vax?
Nä, den är rätt bra. Överlever ett tag i regn utan att vara wetlube smutigt.Ooops, trodde detta var ett skömt men tydligen var det ett kedjesmörj. ,??
Är vanligt syltparrafin ett bättre eller sämre vax? Har ett par block liggande som jag tänkte prova att vaxa kedjan i. Plus ett par block AB som jag inte provat än.om man vill ha rester av smutsiga lösningsmedel att ta hand om, och sprida teflonpulver ut i naturen skall man följa råden från den mannen. men han är ju kul att titta på.
tidigare i tråden nämnda molten speed wax går ifrån teflon nu, ersätts med wolframdisulfid. om det är så mycket bättre att sprida wolfram kan man ju diskutera, men det är ändå ett piss i missisippi jämfört med vad vi sprider från dubbdäck på bilar.
själv försökte jag alltså grafen-vägen, dock absolute blacks hårdvax var inte vidare bra. lite överraskande då deras flytande alternativ är ohotad etta. tyvärr även när det gäller pris, det är ju helt enkelt bara löjligt. men man skulle ju kunna pröva någon hemmablandning med grafen i ett bättre vax?
Prova! Lär väl inte kosta så mycket med ett försök?Är vanligt syltparrafin ett bättre eller sämre vax? Har ett par block liggande som jag tänkte prova att vaxa kedjan i. Plus ett par block AB som jag inte provat än.
det vet jag inte riktigt. syltvax kan vara lite mjukt och svettigt ungefär som absolute blacks icke optimala vax, men det är ju nästan gratis att prova.Är vanligt syltparrafin ett bättre eller sämre vax? Har ett par block liggande som jag tänkte prova att vaxa kedjan i. Plus ett par block AB som jag inte provat än.
Strunt i det och följ den där killen jag postade som sade att det är oerhört viktigt att det är rätta grejerna. Vad kan hända? Du står där med en äcklig sörja.Ja det blir ett långvarigt test när jag inte cyklar så väldigt mycket o växlar mellan 3-4 cyklar.
Vart finns info om att Speed Molten går ifrån PTFE? Mest nyfiken om min senaste batch från dom har PTFE eller Wolfram. Märken ingen skillnad i alla fall.om man vill ha rester av smutsiga lösningsmedel att ta hand om, och sprida teflonpulver ut i naturen skall man följa råden från den mannen. men han är ju kul att titta på.
tidigare i tråden nämnda molten speed wax går ifrån teflon nu, ersätts med wolframdisulfid. om det är så mycket bättre att sprida wolfram kan man ju diskutera, men det är ändå ett piss i missisippi jämfört med vad vi sprider från dubbdäck på bilar.
själv försökte jag alltså grafen-vägen, dock absolute blacks hårdvax var inte vidare bra. lite överraskande då deras flytande alternativ är ohotad etta. tyvärr även när det gäller pris, det är ju helt enkelt bara löjligt. men man skulle ju kunna pröva någon hemmablandning med grafen i ett bättre vax?
hos zerofrictioncycling. han är på gång att testa den nya, har därmed gissat att nya modellen är på väg till kund i närtid, om det inte redan skett.Vart finns info om att Speed Molten går ifrån PTFE? Mest nyfiken om min senaste batch från dom har PTFE eller Wolfram. Märken ingen skillnad i alla fall.
molybdendisulfid och wolframdisulfid lär ha liknande egenskaper, men wolframdisulfid uppges ha mindre friktion.Pa den gamla riktigt onda tiden kunde man bada kedjor i vax med tillsats av MoS2 ( om man nu orkar hålla på med sånt) vilket gav ett mycket bra smörjande resultat. Molybdendisulfid är kanske ett trots allt bättre ämne att sprida i naturen då det i huvudsak är en kolförening?
Testa? Skiljer det sig för dig från prova eller använda?Tänkte testa Tru-Tension Tungsten All weather lube.
Själv så uppskattade jag allitterationen.Testa? Skiljer det sig för dig från prova eller använda?
Oavsett det så hoppas jag att du blir nöjd med din nya kedjesmörja efter att du har använt/provat/testat den.
Det är ungefär som första gången du använder dina nya hjul du byggt. Du testar OCH använder dem för första gången.Testa? Skiljer det sig för dig från prova eller använda?
Oavsett det så hoppas jag att du blir nöjd med din nya kedjesmörja efter att du har använt/provat/testat den.
Hur många hjul har du byggt?Det är ungefär som första gången du använder dina nya hjul du byggt. Du testar OCH använder dem för första gången.
har kört en sväng skak med avfettning i flaska och/eller koka med diskmedelstablett följt av ultraljudsbad i koncentrerad spolarvätska. går nog närmast bra utan ultraljud om man har lite mer tålamod.Tänkte testa Tru-Tension Tungsten All weather lube. Fick idag! Det blir ju spännande. Får försöka rengöra kedjan/drivlinan på något sätt nu bara. Har tyvärr hunnit smörja den två ggr med annat eftersom det tog sådan tid att få detta. Men det ska nog blir bra ändå.
Visa bilaga 513369
liten rapport om detta. test eller inte test är frågan. absolute black wax på egen hand håller max 100 km per behandling och tar sedan tvärslut på några km under utvecklande av gnissel och motstånd utan like. går då att rädda med tru tension.molybdendisulfid och wolframdisulfid lär ha liknande egenskaper, men wolframdisulfid uppges ha mindre friktion.
undviker egentligen helst båda, har nu på prov tweakat det underlägsna absolute black wax med tru tension all weather lube modellen utan wolfram, och det är hittills något lovande.
läste häromdagen på zfc att bytet av formula redan skett för cirka ett år sedan. nya molten speed wax är under test, går preliminärt ungefär lika bra som silca hot melt. dvs oöverträffat bäst så länge man orkar vaxa om kedjan var typ 300 km.Vart finns info om att Speed Molten går ifrån PTFE? Mest nyfiken om min senaste batch från dom har PTFE eller Wolfram. Märken ingen skillnad i alla fall.
Tänkte testa Tru-Tension Tungsten All weather lube. Fick idag! Det blir ju spännande. Får försöka rengöra kedjan/drivlinan på något sätt nu bara. Har tyvärr hunnit smörja den två ggr med annat eftersom det tog sådan tid att få detta. Men det ska nog blir bra ändå.
Var fick du tag i flaskan? Fais du vélo ! Annullerade ordern senast jag försökte köpa mer.Tänkte testa Tru-Tension Tungsten All weather lube. Fick idag! Det blir ju spännande. Får försöka rengöra kedjan/drivlinan på något sätt nu bara. Har tyvärr hunnit smörja den två ggr med annat eftersom det tog sådan tid att få detta. Men det ska nog blir bra ändå.
Visa bilaga 513369
finns iaf här:)Var fick du tag i flaskan? Fais du vélo ! Annullerade ordern senast jag försökte köpa mer.
Då testar jag där då. Oroväckande att ha nästan slut...finns iaf här:)
BananaSlip Tungsten All Weather Bike Chain Lube – Bicycle Chain, Cassette & Drivetrain Lubricant 50ml : Amazon.co.uk: Sports & Outdoors
Shop BananaSlip Tungsten All Weather Bike Chain Lube – Bicycle Chain, Cassette & Drivetrain Lubricant 50ml. Free delivery and returns on all eligible orders.www.amazon.co.uk
jag beställde direkt från tillverkaren, man fick en lite påse gummibjörnar också :) men frakten kostade lika mycket som varan så därför tog jag två :)Då testar jag där då. Oroväckande att ha nästan slut...
Beställde också just två nya.... Har en annan (odryg) smörja som är bra, men tunn lösningsmedelsvax är knepigt att applicera utan att ta av kedjan och det orkar man ju inte alltid göra....jag beställde direkt från tillverkaren, man fick en lite påse gummibjörnar också :) men frakten kostade lika mycket som varan så därför tog jag två :)
vad gillar du den då?Då testar jag där då. Oroväckande att ha nästan slut...
Den är bra! Alla smörjor har sina + och - men jag tycker om bananguckat. Kör det de flesta cyklarna. Tog iofs den anda senast på randoracern för att jag ville spara på bananoljan till "brukscyklarna".vad gillar du den då?
inga, vad det nu har med saken att göra. förstår inte varför du ska behöva ordmärka, speciellt när du ordmärker på något som isig inte är fel :D så märkligt inlägg.Hur många hjul har du byggt?
Och när du använder dina egenbyggda nya hjul för första gången;
testar eller provar du dem då också?