Rengöringsmedel innan vaxning av kedjan?

Dags för ny kedja igen och nu testar jag kastrull-metoden några inlägg upp i tråden:

Alltså har jag kokat kedjan med diskmedelstablett 15min X 2under omrörning, sköljt sen noga med vatten, sen ett ett par spritbad över natten x 2, sköljt igen, torkat och på med Squirt.

Ska köra Rando på lördag, så utvärderar efter det. Men en klar fördel här är att slippa slabba med avfettning/bensin/diesel. Den överblivna rödspriten blev spolarvätska till bilen??
Utvärdering av kastrullmetoden med diskmedelstablett: Metoden ej godkänd!

Nu efter gårdagens 20-milare i finväder så blir det svart klet på rengöringstrasan och det är inte vägdamm. Tydligt att metoden ovan inte biter på fabrikskletet på ny kedja.

Jag återkommer i tråden om 300 mil när det är dags för ny kedja. Om inget bättre tips inkommer så återgår jag då till bensin eller liknande skit för rengöring av ny kedja innan Squirt.

vad smorde du med då?

på fabriksny kedja är det är nog bra med ett par omgångar lacknaftabaserad avfettning först. men sen måste ju den bort i sin tur om man skall köra vaxbaserat.

där är min erfarenhet att etanol inte riktigt duger, åtminstone inte utan ultraljud, då är det bra att gå emellan med dismedelstablett i kokande vatten..

Jag har satsat på lacknafta och sedan t-röd och skakar i en gammal shaker. Upplever att det går snabbt och är rimligt smidigt.

vad smorde du med då?

på fabriksny kedja är det är nog bra med ett par omgångar lacknaftabaserad avfettning först. men sen måste ju den bort i sin tur om man skall köra vaxbaserat.

där är min erfarenhet att etanol inte riktigt duger, åtminstone inte utan ultraljud, då är det bra att gå emellan med dismedelstablett i kokande vatten..
Jag smorde med Squirt om det var det du menade?

Jo, steget du skriver här med avfettning gjorde jag inte. Trodde jag skulle kunna slippa det och enbart köra diskmedelstablett och därefter bad i rödsprit. Men resultatet ej tillfredsställande som sagt.

Jag är också trött på avfettning. Jag tänkte prova varm såpa i ultraljud vid nästa tillfälle. Antagligen blir det väl en hinna kvar på kedjan, det kanske går att skölja bort med vatten? Känns som någonting jag kan tänka mig @weldion provat?

Lacknafta och rödsprit efteråt. Läs på ZFC. Ultraljudstvätt behövs inte.
Squirt på rengjord kedja har problem att tränga in. Välj något annat utan ”initial penetration issues” (t ex UFO drip v 2) eller börja med vaxbad.

Jag smorde med Squirt om det var det du menade?

Jo, steget du skriver här med avfettning gjorde jag inte. Trodde jag skulle kunna slippa det och enbart köra diskmedelstablett och därefter bad i rödsprit. Men resultatet ej tillfredsställande som sagt.
just squirt är väl i största allmänhet känt för att ge geggig drivlina efter ett tag?

men en extra kokning nu, i bara vatten följt av sprit kanske gör susen??

men squirt är nog i första hand ett race day-preparat tänkt för att kunna stå emot långa etapper, och t ex adam kerins tester tyder på att man lyckats bra med det. baksidan är att skit som fastnar sitter där den sitter. ingen självrenande förmåga nästan alls (se hans block 5; ren miljö efter smutsig i block 4; slitaget fortsätter oförminskat)

har själv inte testat squirt, men däremot deras low temp. slutade snabbt med det, för det ger en trög sirapskänsla.

Du tvättar aldrig 100% , det som sitter i kedjan med din metod. Har försökt med olika medel , och lyckades ALDRIG . Rester kommer tillbaka efter 25 km , och du har blandning av gammal smuts och nylagd vax.
Det rekommenderas inte att försöka med en använd, smutsig kedja. Börja med en ny och ta bort fabriksfettet. Sram kräver lite extra möda.

just squirt är väl i största allmänhet känt för att ge geggig drivlina efter ett tag?

men en extra kokning nu, i bara vatten följt av sprit kanske gör susen??

men squirt är nog i första hand ett race day-preparat tänkt för att kunna stå emot långa etapper, och t ex adam kerins tester tyder på att man lyckats bra med det. baksidan är att skit som fastnar sitter där den sitter. ingen självrenande förmåga nästan alls (se hans block 5; ren miljö efter smutsig i block 4; slitaget fortsätter oförminskat)

har själv inte testat squirt, men däremot deras low temp. slutade snabbt med det, för det ger en trög sirapskänsla.
Visst drar squirt åt sig mög, men långt mindre än oljor som inte stelnar alls enligt min erfarenhet, och med bonusen att fastnat mög inte blir keramik-artat utan går att borsta bort ganska lätt. Så kanske sämre än varmvaxning där man kan få till mer stelnat vax, men klart bättre än olja vad gäller mögansamling.

Ett slags mellanting är vanliga Peaty's link lube som är nån slags vaxvänlig olja med vaxpartiklar.

Jag orkar aldrig ta av och bearbeta kedja eller pilla med petrokemi utan torkar och borstar, mättar med smörja och torkar i omgångar istället. Tänkte testa smoove nästa gång jag handlar smörja.

Jo, enl hemsidan skall det innehålla PTFE
Och det ärt inte endast miljöfarligheten utan även hälsovådligheten som gör att man bör undvika PTFE, kan tydligen tom öka risken för högt kolesterolvärde och flera cancerformer.
"Utsläpp av PFAS/PFOS, som användes vid tillverkningen av PTFE, i vattendrag har lett till att många människor som är bosatta i närheten av ett sådant vattendrag har förhöjd halt av kemikalierna i blodet och därmed ökad risk för bland annat högt kolesterolvärde och flera cancerformer."

Det är alltså inte PTFE i sig som är det farliga som jag förstår det. Verkar vara ett allmänt missförstånd kring detta?

Tillbaka
Topp