Ringklocka till Landsväg?

me.I.am sa:
GoranS sa:
Ett exempel: Cykelbana där det får plats två cyklister. Jag kommer ikapp en cyklist, plingar, personen framför ser ut att hålla stabilt till höger så jag utgår från att denne hört mitt pling och uppmärksammat mig, jag börjar passera men precis då "vinglar" personen kraftigt åt vänster. I det läget anser jag att ett vrål är bättre än att flytta en hand från bromshandtag så att jag kan plinga igen. Naturligtvis bromsar jag kraftigt, men mitt vrål gör i alla fall att personen avbryter sitt vänstervingel. Visar sig sedan att personen haft lurar med musik och inte hört mitt pling.

Alltså, hur sinnessjuka förklaringar kan man ha för att inte ha ringklocka på cykeln.

(sorry, kunde inte låta bli)

Det mest sinnessjuka där är väl att det krävs att man har ringklocka för att kunna nyttja den förklaringen... således borde det inte ens ha varit ett försök att förklara varför man inte vill ha ringklocka - utan snarare varför ringklocka inte är bästa lösning i alla lägen...

Makten sa:
me.I.am sa:
GoranS sa:
Ett exempel: Cykelbana där det får plats två cyklister. Jag kommer ikapp en cyklist, plingar, personen framför ser ut att hålla stabilt till höger så jag utgår från att denne hört mitt pling och uppmärksammat mig, jag börjar passera men precis då "vinglar" personen kraftigt åt vänster. I det läget anser jag att ett vrål är bättre än att flytta en hand från bromshandtag så att jag kan plinga igen. Naturligtvis bromsar jag kraftigt, men mitt vrål gör i alla fall att personen avbryter sitt vänstervingel. Visar sig sedan att personen haft lurar med musik och inte hört mitt pling.

Alltså, hur sinnessjuka förklaringar kan man ha för att inte ha ringklocka på cykeln.

Att cyklister plötsligt vinglar över från ena sidan till den andra har jag aldrig varit med om (efter att man i god tid plingat på dem), så det är en ganska sinnessjuk förklaring, ja. Men om detta nu märkligt nog skulle inträffa så är nog ett vrål lämpligt.

Du cyklar sällan inne i städer antar jag? Är ju inte direkt något ovanligt att både fotgängare och cyklister lullar runt utan att ha koll på omgivningen...

Makten sa:
Därtill; om vrål funkar men inte ringklocka, så är förmodligen den sistnämnda för lågmäld;-)
Nja, snarare att en ringklocka på håll inte hörs så tydligt nör vederbörande lyssnar på musik i hörlurar, men ett vrål på nära höll när vederbörande vinglar ut framför dig hörs igenom hörlurarna...
Sedan kan man så klart argumentera för att ringklockas också skulle höras genom musiken om den lät mer, men nån gräns får det ju vara på hur mycket en ringklocka ska låta...

Jag jobbar vid Hötorget i Stockholm och jag har inte känt behov av att vråla för att få folk att flytta på sig. Ett pling (i stan på nära håll) räcker nästan alltid med klockan jag länkade till.

e120guru sa:
Sedan kan man så klart argumentera för att ringklockas också skulle höras genom musiken om den lät mer, men nån gräns får det ju vara på hur mycket en ringklocka ska låta...

Nä.
http://www.thehornit.com/
Funkar till allt från tonårszombies, rullatorpensionärer till hantvärkare i vita skåpbilar.
Snygg är den väl inte på räsern/CX men jag har redan såväl sadelväska (slangar/verktyg) som topprörsväska (nycklar, diverse smått) när jag pendlar och skiter högaktningsfullt i stilregler om det är praktiskt för mig. :-D

Det är fredag och årets sista. Hoppas på en intressant verbal uppgörelse mellan de som tutar med 120 dB-tutor så fort en medtrafikant är inom 50 meters radie och de som anser att alla som har ringklocka är sinnesslöa idioter som borde spärras in. Själv är jag med mitt anpassa-efter-situation-förhållningssätt alltför radikal så jag håller mig borta från tråden för att den inte alldeles ska spåra ur.

Passade på att beställa en hidemybell när jag ändå var ute efter ett nytt datorfäste. Att Froome också kör med det måste innebära att klockan hörs tydligt, han är ju en sån där bråttomcyklist som måste plinga jättelångt från de förvirrade lattemammorna och rollatortanterna på gångstigen. Väl?

Jag kör om folk någon gång per mil, men då har de oftast en hund. Om jag plingar på något hundratal meters avstånd är nästan alltid hunden nära sin ägare som artigt och tacksamt nickar år mig när jag kör förbi... Varför skulle jag välja bort du så kraftfullt redskap?

e120guru sa:
me.I.am sa:
GoranS sa:

Det mest sinnessjuka där är väl att det krävs att man har ringklocka för att kunna nyttja den förklaringen... således borde det inte ens ha varit ett försök att förklara varför man inte vill ha ringklocka - utan snarare varför ringklocka inte är bästa lösning i alla lägen...

Trodde att "(sorry, kunde inte låta bli)" skulle göra att det framgick att det var ironiskt, eller kanske snarare en liten lätt parodi på @Maktens haveri i hans svar till GoranS lite längre upp.

T.o.m. jag som annars ibland missar sådant lyckades snappa upp det, så jag utgår från att de flesta andra också gjorde det.

Edarion sa:
Jag kör om folk någon gång per mil, men då har de oftast en hund. Om jag plingar på något hundratal meters avstånd är nästan alltid hunden nära sin ägare som artigt och tacksamt nickar år mig när jag kör förbi... Varför skulle jag välja bort du så kraftfullt redskap?

Bara för att det är lite småtöntigt? ?

Det är däri problemet ligger. Tanter och fula gubbar har ringklocka och det vill inte balla Allan ha.

Bengt-re sa:
Edarion sa:

Det är däri problemet ligger. Tanter och fula gubbar har ringklocka och det vill inte balla Allan ha.

Hur kan du tycka att det är viktigare att vara balla Allan än att smidigt kunna passera ett hundekipage?

e120guru sa:
Du cyklar sällan inne i städer antar jag? Är ju inte direkt något ovanligt att både fotgängare och cyklister lullar runt utan att ha koll på omgivningen...

Jodå, det gör jag. Att fotgängare har svårt att följa en rät linje är vanligt, men cyklister brukar göra det (så länge de inte väjer för något framför).

Nja, snarare att en ringklocka på håll inte hörs så tydligt nör vederbörande lyssnar på musik i hörlurar, men ett vrål på nära höll när vederbörande vinglar ut framför dig hörs igenom hörlurarna...

Det är väl inget som hindrar att man vrålar OM ringklockan inte hjälper? Att vråla så fort man ska förbi någon verkar onödigt, särskilt eftersom det inte brukar synas om vederbörande har lurar förrän man är väldigt nära.

Uppstår det "paniksituation" där man "måste vråla" så borde man väl snarast fokusera på att bromsa?

me.I.am sa:
Bengt-re sa:
Edarion sa:

Hur kan du tycka att det är viktigare att vara balla Allan än att smidigt kunna passera ett hundekipage?

Jag tycker inte det. Jag har ringklocka på alla mina cyklar. Men jag är en gubbe och inte ball.

Makten sa:
e120guru sa:

Jodå, det gör jag. Att fotgängare har svårt att följa en rät linje är vanligt, men cyklister brukar göra det (så länge de inte väjer för något framför).

Det är väl inget som hindrar att man vrålar OM ringklockan inte hjälper? Att vråla så fort man ska förbi någon verkar onödigt, särskilt eftersom det inte brukar synas om vederbörande har lurar förrän man är väldigt nära.

Uppstår det "paniksituation" där man "måste vråla" så borde man väl snarast fokusera på att bromsa?

Även med min bristande simultanförmåga klarar jag av att bromsa och vråla samtidigt.

Senast ändrad:
För mig gör den det nere i bocken men klarar nog inte om de skulle ligga ett eller två vajerhöljen under också. Bifogar en väldigt dålig bild med barnsitshållare och allt, klockan sitter på höger sida.

IMG_4738.jpeg

Luzen sa:
Går den där Spurcycle utanpå styrlindan eller blir det för tight?

nikasp sa:
För mig gör den det nere i bocken men klarar nog inte om de skulle ligga ett eller två vajerhöljen under också. Bifogar en väldigt dålig bild med barnsitshållare och allt, klockan sitter på höger sida.

Utan beskrivande text hade det nästan kunnat vara "Happys nyårspyssel - hitta ringklockan!"

GoranS sa:
Även med min bristande simultanförmåga klarar jag av att bromsa och vråla samtidigt.

Vad ska vrålet tillföra då, annat än att den du vrålar på blir rädd och/eller förbannad? Är det inte vettigare att hålla sådan fart att dessa "paniksituationer" inte uppstår? Jag har aldrig varit med om en sån nämligen, så jag förstår inte riktigt hur det går till.

Edit: Däremot har jag förstås varit med om att fotgängare inte hör, och då saktar man in precis bakom och säger högt "ursäkta!" eller liknade. Men det kanske inte är tillräckligt ballt att sakta in ordentligt?

Senast ändrad:
Makten sa:
GoranS sa:

Vad ska vrålet tillföra då, annat än att den du vrålar på blir rädd och/eller förbannad? Är det inte vettigare att hålla sådan fart att dessa "paniksituationer" inte uppstår? Jag har aldrig varit med om en sån nämligen, så jag förstår inte riktigt hur det går till.

Jag beskrev situationen ovan. Vilken del av beskrivningen är det du har problem att förstå? I aktuell situation avbröts i alla fall personens vänstervingel i samband med mitt skrik och jag blev inte sidledstacklad.

Ska man undvika vingel hos fotgängarna så borde det enklaste vara att bara blåsa förbi och hoppas på det bästa. Ringer eller hojtar man inducerar man i det närmaste självsvängning på föremålet för uppmärksamheten vilket nästan oundvikligen leder till panikbroms och svavelosande kommentarer från de som nästan blir påkörda trots att de precis innan som yra höns sprungit fram och tillbaka på gångstigen i sin iver om att inte vara i vägen (med omvänt resultat såklart). Givetvis inser de inte sin egen skuld i den uppkomna situationen.

tinkerbell sa:
Ska man undvika vingel hos fotgängarna så borde det enklaste vara att bara blåsa förbi och hoppas på det bästa. Ringer eller hojtar man inducerar man i det närmaste självsvängning på föremålet för uppmärksamheten vilket nästan oundvikligen leder till panikbroms och svavelosande kommentarer från de som nästan blir påkörda trots att de precis innan som yra höns sprungit fram och tillbaka på gångstigen i sin iver om att inte vara i vägen (med omvänt resultat såklart). Givetvis inser de inte sin egen skuld i den uppkomna situationen.

Självsvängningen dör ut efter några sekunder, men så länge kan man förstås inte vänta om man har jetebråttom på sitt Stravasegment.

tinkerbell sa:
Ringklockediskussionerna brukar iofs vara meningslösa men jag gör ett litet försök:
Ovanstående resonemang funkar kanske oftast, priset kommer dock förr eller senare bli en påkörning av någon i hög fart bakifrån eftersom denne väljer att ta ett snedsteg. (Dessutom många rädda och förbannade gångare som tycker cyklister är farliga, iofs blir vissa arga om man plingar också även om jag har svårt att se ett plingeling som speciellt aggressivt.)
Med en plingning på långt håll hinner de flesta irra lite och sedan vända sig om och oftast hålla en rak kurs. Får man inte uppmärksamheten tycker jag man bör passera mycket långsamt även om fotgängaren är den som gör "fel".

Senast ändrad:
Makten sa:
GoranS sa:

Edit: Däremot har jag förstås varit med om att fotgängare inte hör, och då saktar man in precis bakom och säger högt "ursäkta!" eller liknade. Men det kanske inte är tillräckligt ballt att sakta in ordentligt?

Håll ut Makten! Några inlägg till så har du snart vrängt ditt missförstånd tidigare i tråden till att vara att GoranS har fel oavsett om han vrålar/skriker/plingar/etc. Och plinga, tyder inte det på att man inte anpassat hastigheten tillräckligt? Hang on in there!

Vassego! Jag är särskilt nöjd med att bilden även hamnade på sniskan trots att den visas rättvänd i iCloud och Windows Explorer :P

Johan Falk sa:
nikasp sa:

Utan beskrivande text hade det nästan kunnat vara "Happys nyårspyssel - hitta ringklockan!"

Makten sa:
GoranS sa:
Vad tror du är svaret på frågan du ställer?

Att du är en av de där "satans cyklisterna" som uppfattas som hänsynslösa av gångtrafikanter:-)

Incidenten mellan mig och en annan cyklist uppstår p.g.a. att jag är en hänsynslös "satans cyklist" i gångtrafikanternas ögon? Detta blir konstigare och konstigare. Vi kan inte bara komma överens om att allt är Lances fel istället!? Blir så mycket enklare då.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Makten sa:
GoranS sa:
Vad tror du är svaret på frågan du ställer?

Att du är en av de där "satans cyklisterna" som uppfattas som hänsynslösa av gångtrafikanter:-)

Incidenten mellan mig och en annan cyklist uppstår p.g.a. att jag är en hänsynslös "satans cyklist" i gångtrafikanternas ögon? Detta blir konstigare och konstigare. Vi kan inte bara komma överens om att allt är Lances fel istället!? Blir så mycket enklare då.

Snart blir det sidan tre och då kan vi kasta in en bild på en cyklande diktator vi gemensamt kan skylla på!

Är det något problem på landsvägar som måste uppmärksammas med ringklocka? Jag har aldrig behov av någon ringklocka på landsvägen.

Problem är väl vanligtvis på cykelbanor som är hårt trafikerade?

Miss Lycka sa:
Är det något problem på landsvägar som måste uppmärksammas med ringklocka? Jag har aldrig behov av någon ringklocka på landsvägen.

Precis, lite konstigt att alla tjatar om situationer ute på landsvägen, cyklister/fotgängare som vinglar till, hade varit mycket vettigare att diskutera situationer i stan/på cykelbanor.

GoranS sa:

Hela mitt resonemang utgick från vad du skrev i ditt första inlägg, nämligen:

"Vid mer panikartade situationer när någon gör något totalt oväntat och där det inte finns så stora marginaler tycker jag det är effektivare att vråla."

Det tolkade jag, förhoppningsvis felaktigt, som att det är något som uppstår lite då och då. Har det bara hänt nån gång så förstår jag dig mycket väl. Jag missade nämligen ditt inlägg om vingel-cyklist-incidenten eftersom du inte vände dig till mig med citat:-)

Miss Lycka sa:

Enligt min erfarenhet så uppmärksammar inte landsvägar ringklockor. Potthålen växer inte igen och gruset flyttar sig inte hur mycket man än plingar. Och inte är det några hoper av folk heller som är på pokenad.

Makten sa:
GoranS sa:

Hela mitt resonemang utgick från vad du skrev i ditt första inlägg, nämligen:

"Vid mer panikartade situationer när någon gör något totalt oväntat och där det inte finns så stora marginaler tycker jag det är effektivare att vråla."

Det tolkade jag, förhoppningsvis felaktigt, som att det är något som uppstår lite då och då. Har det bara hänt nån gång så förstår jag dig mycket väl. Jag missade nämligen ditt inlägg om vingel-cyklist-incidenten eftersom du inte vände dig till mig med citat:-)

Sedär, kommer det att bli ett gott slut på tråden där @Makten godkänner GoranS beteende?

Tillbaka
Topp