Ringklocka till Landsväg?
På pendlarhärket: https://www.rosebikes.com/article/xtreme-spacerbell/aid:51571 Vriden 90 grader så syns den knappt under styrstammen men funkar likväl utmärkt (om en liten ringklocka duger).
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
me.I.am sa:GoranS sa:Ett exempel: Cykelbana där det får plats två cyklister. Jag kommer ikapp en cyklist, plingar, personen framför ser ut att hålla stabilt till höger så jag utgår från att denne hört mitt pling och uppmärksammat mig, jag börjar passera men precis då "vinglar" personen kraftigt åt vänster. I det läget anser jag att ett vrål är bättre än att flytta en hand från bromshandtag så att jag kan plinga igen. Naturligtvis bromsar jag kraftigt, men mitt vrål gör i alla fall att personen avbryter sitt vänstervingel. Visar sig sedan att personen haft lurar med musik och inte hört mitt pling.
Alltså, hur sinnessjuka förklaringar kan man ha för att inte ha ringklocka på cykeln.
(sorry, kunde inte låta bli)
Makten sa:me.I.am sa:GoranS sa:Ett exempel: Cykelbana där det får plats två cyklister. Jag kommer ikapp en cyklist, plingar, personen framför ser ut att hålla stabilt till höger så jag utgår från att denne hört mitt pling och uppmärksammat mig, jag börjar passera men precis då "vinglar" personen kraftigt åt vänster. I det läget anser jag att ett vrål är bättre än att flytta en hand från bromshandtag så att jag kan plinga igen. Naturligtvis bromsar jag kraftigt, men mitt vrål gör i alla fall att personen avbryter sitt vänstervingel. Visar sig sedan att personen haft lurar med musik och inte hört mitt pling.
Alltså, hur sinnessjuka förklaringar kan man ha för att inte ha ringklocka på cykeln.
Att cyklister plötsligt vinglar över från ena sidan till den andra har jag aldrig varit med om (efter att man i god tid plingat på dem), så det är en ganska sinnessjuk förklaring, ja. Men om detta nu märkligt nog skulle inträffa så är nog ett vrål lämpligt.
Nja, snarare att en ringklocka på håll inte hörs så tydligt nör vederbörande lyssnar på musik i hörlurar, men ett vrål på nära höll när vederbörande vinglar ut framför dig hörs igenom hörlurarna...Makten sa:Därtill; om vrål funkar men inte ringklocka, så är förmodligen den sistnämnda för lågmäld;-)
e120guru sa:Sedan kan man så klart argumentera för att ringklockas också skulle höras genom musiken om den lät mer, men nån gräns får det ju vara på hur mycket en ringklocka ska låta...
Nu har jag i och för sig en kopia från ebay men den fästanordningen är extremt flexibel vad gäller diameter på styret.Luzen sa:Går den där Spurcycle utanpå styrlindan eller blir det för tight?
e120guru sa:me.I.am sa:GoranS sa:Ett exempel: Cykelbana där det får plats två cyklister. Jag kommer ikapp en cyklist, plingar, personen framför ser ut att hålla stabilt till höger så jag utgår från att denne hört mitt pling och uppmärksammat mig, jag börjar passera men precis då "vinglar" personen kraftigt åt vänster. I det läget anser jag att ett vrål är bättre än att flytta en hand från bromshandtag så att jag kan plinga igen. Naturligtvis bromsar jag kraftigt, men mitt vrål gör i alla fall att personen avbryter sitt vänstervingel. Visar sig sedan att personen haft lurar med musik och inte hört mitt pling.
Det mest sinnessjuka där är väl att det krävs att man har ringklocka för att kunna nyttja den förklaringen... således borde det inte ens ha varit ett försök att förklara varför man inte vill ha ringklocka - utan snarare varför ringklocka inte är bästa lösning i alla lägen...
Edarion sa:Jag kör om folk någon gång per mil, men då har de oftast en hund. Om jag plingar på något hundratal meters avstånd är nästan alltid hunden nära sin ägare som artigt och tacksamt nickar år mig när jag kör förbi... Varför skulle jag välja bort du så kraftfullt redskap?
Bengt-re sa:Edarion sa:Jag kör om folk någon gång per mil, men då har de oftast en hund. Om jag plingar på något hundratal meters avstånd är nästan alltid hunden nära sin ägare som artigt och tacksamt nickar år mig när jag kör förbi... Varför skulle jag välja bort du så kraftfullt redskap?
Bara för att det är lite småtöntigt? ?
Det är däri problemet ligger. Tanter och fula gubbar har ringklocka och det vill inte balla Allan ha.
e120guru sa:Du cyklar sällan inne i städer antar jag? Är ju inte direkt något ovanligt att både fotgängare och cyklister lullar runt utan att ha koll på omgivningen...
Nja, snarare att en ringklocka på håll inte hörs så tydligt nör vederbörande lyssnar på musik i hörlurar, men ett vrål på nära höll när vederbörande vinglar ut framför dig hörs igenom hörlurarna...
Sedan kan man så klart argumentera för att ringklockas också skulle höras genom musiken om den lät mer, men nån gräns får det ju vara på hur mycket en ringklocka ska låta...
me.I.am sa:Bengt-re sa:Edarion sa:Jag kör om folk någon gång per mil, men då har de oftast en hund. Om jag plingar på något hundratal meters avstånd är nästan alltid hunden nära sin ägare som artigt och tacksamt nickar år mig när jag kör förbi... Varför skulle jag välja bort du så kraftfullt redskap?
Bara för att det är lite småtöntigt? ?
Det är däri problemet ligger. Tanter och fula gubbar har ringklocka och det vill inte balla Allan ha.
Hur kan du tycka att det är viktigare att vara balla Allan än att smidigt kunna passera ett hundekipage?
me.I.am sa:Glömde smajlisen
:)
Och en liten nyårsbonus:
Makten sa:e120guru sa:Du cyklar sällan inne i städer antar jag? Är ju inte direkt något ovanligt att både fotgängare och cyklister lullar runt utan att ha koll på omgivningen...
Jodå, det gör jag. Att fotgängare har svårt att följa en rät linje är vanligt, men cyklister brukar göra det (så länge de inte väjer för något framför).
Nja, snarare att en ringklocka på håll inte hörs så tydligt nör vederbörande lyssnar på musik i hörlurar, men ett vrål på nära höll när vederbörande vinglar ut framför dig hörs igenom hörlurarna...
Sedan kan man så klart argumentera för att ringklockas också skulle höras genom musiken om den lät mer, men nån gräns får det ju vara på hur mycket en ringklocka ska låta...
Det är väl inget som hindrar att man vrålar OM ringklockan inte hjälper? Att vråla så fort man ska förbi någon verkar onödigt, särskilt eftersom det inte brukar synas om vederbörande har lurar förrän man är väldigt nära.
Uppstår det "paniksituation" där man "måste vråla" så borde man väl snarast fokusera på att bromsa?
Bengt-re sa:me.I.am sa:Glömde smajlisen
Och en liten nyårsbonus:
Usch jag är på tramshummör - bäst att gå ut och mecka med en cykel istället för att bara bidra till tramsspridningen här.
Måste ju serva ringklockan ;-)
Ifall den inte räcker till: Hojtarolja....fhloston sa:Vad rekommenderar du för olja till ringklockan? ;-)Bengt-re sa:Usch jag är på tramshummör - bäst att gå ut och mecka med en cykel istället för att bara bidra till tramsspridningen här.me.I.am sa:Glömde smajlisen
Och en liten nyårsbonus:
Måste ju serva ringklockan ;-)
Luzen sa:Går den där Spurcycle utanpå styrlindan eller blir det för tight?
nikasp sa:För mig gör den det nere i bocken men klarar nog inte om de skulle ligga ett eller två vajerhöljen under också. Bifogar en väldigt dålig bild med barnsitshållare och allt, klockan sitter på höger sida.
GoranS sa:Även med min bristande simultanförmåga klarar jag av att bromsa och vråla samtidigt.
Makten sa:GoranS sa:Även med min bristande simultanförmåga klarar jag av att bromsa och vråla samtidigt.
Vad ska vrålet tillföra då, annat än att den du vrålar på blir rädd och/eller förbannad? Är det inte vettigare att hålla sådan fart att dessa "paniksituationer" inte uppstår? Jag har aldrig varit med om en sån nämligen, så jag förstår inte riktigt hur det går till.
GoranS sa:Vilken del av beskrivningen är det du har problem att förstå?
tinkerbell sa:Ska man undvika vingel hos fotgängarna så borde det enklaste vara att bara blåsa förbi och hoppas på det bästa. Ringer eller hojtar man inducerar man i det närmaste självsvängning på föremålet för uppmärksamheten vilket nästan oundvikligen leder till panikbroms och svavelosande kommentarer från de som nästan blir påkörda trots att de precis innan som yra höns sprungit fram och tillbaka på gångstigen i sin iver om att inte vara i vägen (med omvänt resultat såklart). Givetvis inser de inte sin egen skuld i den uppkomna situationen.
Ringklockediskussionerna brukar iofs vara meningslösa men jag gör ett litet försök:tinkerbell sa:Ska man undvika vingel hos fotgängarna så borde det enklaste vara att bara blåsa förbi och hoppas på det bästa. Ringer eller hojtar man inducerar man i det närmaste självsvängning på föremålet för uppmärksamheten vilket nästan oundvikligen leder till panikbroms och svavelosande kommentarer från de som nästan blir påkörda trots att de precis innan som yra höns sprungit fram och tillbaka på gångstigen i sin iver om att inte vara i vägen (med omvänt resultat såklart). Givetvis inser de inte sin egen skuld i den uppkomna situationen.
Makten sa:GoranS sa:Även med min bristande simultanförmåga klarar jag av att bromsa och vråla samtidigt.
Vad ska vrålet tillföra då, annat än att den du vrålar på blir rädd och/eller förbannad? Är det inte vettigare att hålla sådan fart att dessa "paniksituationer" inte uppstår? Jag har aldrig varit med om en sån nämligen, så jag förstår inte riktigt hur det går till.
Edit: Däremot har jag förstås varit med om att fotgängare inte hör, och då saktar man in precis bakom och säger högt "ursäkta!" eller liknade. Men det kanske inte är tillräckligt ballt att sakta in ordentligt?
Makten sa:GoranS sa:Vilken del av beskrivningen är det du har problem att förstå?
Varför situationen uppstår över huvud taget. Jag börjar mer och mer förstå varför så många hatar cyklister.
Johan Falk sa:nikasp sa:För mig gör den det nere i bocken men klarar nog inte om de skulle ligga ett eller två vajerhöljen under också. Bifogar en väldigt dålig bild med barnsitshållare och allt, klockan sitter på höger sida.
Utan beskrivande text hade det nästan kunnat vara "Happys nyårspyssel - hitta ringklockan!"
GoranS sa:Vad tror du är svaret på frågan du ställer?
Makten sa:GoranS sa:Vad tror du är svaret på frågan du ställer?
Att du är en av de där "satans cyklisterna" som uppfattas som hänsynslösa av gångtrafikanter:-)
GoranS sa:Makten sa:GoranS sa:Vad tror du är svaret på frågan du ställer?
Att du är en av de där "satans cyklisterna" som uppfattas som hänsynslösa av gångtrafikanter:-)
Incidenten mellan mig och en annan cyklist uppstår p.g.a. att jag är en hänsynslös "satans cyklist" i gångtrafikanternas ögon? Detta blir konstigare och konstigare. Vi kan inte bara komma överens om att allt är Lances fel istället!? Blir så mycket enklare då.
Miss Lycka sa:Är det något problem på landsvägar som måste uppmärksammas med ringklocka? Jag har aldrig behov av någon ringklocka på landsvägen.
Problem är väl vanligtvis på cykelbanor som är hårt trafikerade?
GoranS sa:Incidenten mellan mig och en annan cyklist uppstår p.g.a. att jag är en hänsynslös "satans cyklist" i gångtrafikanternas ögon? Detta blir konstigare och konstigare. Vi kan inte bara komma överens om att allt är Lances fel istället!? Blir så mycket enklare då.
Miss Lycka sa:Är det något problem på landsvägar som måste uppmärksammas med ringklocka? Jag har aldrig behov av någon ringklocka på landsvägen.
Problem är väl vanligtvis på cykelbanor som är hårt trafikerade?
Makten sa:GoranS sa:Incidenten mellan mig och en annan cyklist uppstår p.g.a. att jag är en hänsynslös "satans cyklist" i gångtrafikanternas ögon? Detta blir konstigare och konstigare. Vi kan inte bara komma överens om att allt är Lances fel istället!? Blir så mycket enklare då.
Hela mitt resonemang utgick från vad du skrev i ditt första inlägg, nämligen:
"Vid mer panikartade situationer när någon gör något totalt oväntat och där det inte finns så stora marginaler tycker jag det är effektivare att vråla."
Det tolkade jag, förhoppningsvis felaktigt, som att det är något som uppstår lite då och då. Har det bara hänt nån gång så förstår jag dig mycket väl. Jag missade nämligen ditt inlägg om vingel-cyklist-incidenten eftersom du inte vände dig till mig med citat:-)
gerrardsdobbar sa: