Ringklocka till Landsväg?

Astral

Ny medlem
Hallå använder folk ringklocka på Landsvägscyklar? eller gör man som Stenmark
stenmark.JPG

https://euro.knog.com.au/bike/accessories/oi-bike-bells.html såg denna stilrena plinga att ha på cykeln, vad tror ni om den?

Visst har man en plingeling men!
"-Man tänker på vikten" sa Bill
"-Vikten är vad man tänker på" sa Bull
"-Dummrar! Man måste ju tänka på vikten" sa Elake Måns

Strutsen sa:
Ringklocka nej, busvissla ja simpel as that.

Eftersom busvisslande inte riktigt funkar brukar jag - i lite olika tonlägen, beroende på situationen. - vråla ett försynt "håll höger!"
Och då gör hönsen på cykelbanan faktiskt så!

me.I.am sa:
Henrik_E sa:
Folk som har ringklocka borde även ha stingpinne så man ser på långt håll vilka töntar de är.
Länk till någon bra lätt stingpinne?
Hör med närmsta cykelklubb.
De brukar kunna bidra med stingpinnar som cyklar bredvid, framför och bakom.
Är lite gay för man får inte full träning på grund av draghjälp men man slipper bli påkörd själv.

Den racer som ibland används till jobbpendling (mitt inne i Sthlm city) är kittad med en ringklocka. Stör mitt estetiska sinne (det lilla jag har av det), men i vissa situationer i stadsmiljö är den inte så dum, så jag har fallit till föga.

Jag har ringklocka på min racer. Den behövs självklart inte när jag cyklar lopp (motionslopp) eller är ute på landsvägarna (inte så ofta i alla fall), men man ska ju komma ut ur staden också... Och rent generellt brukar folk reagera bättre på en ringklocka än på vrålande och busvisslingar. Har inte valt den lättaste eller mest diskreta modellen men en som har samma färg som styrstammen/styret så den är ändå inte så iögonfallande.

Och visst, jag kan väl köra med stingpinne också. Vem bjussar?

Har ringklocka på alla mina cyklar, absolut bästa sättet att få den till vänster att gå till höger och den till höger att gå till vänster.

Men skämt åsido, tycker inte det finns något bra alternativ. Ett pling på lagom avstånd brukar faktiskt få folk att flytta sig, eller i vart fall att inte vingla hur som helst.

Jag tycker det beror på situation vad som är bäst. Som förvarning är den ofta rätt bra. Vid mer panikartade situationer när någon gör något totalt oväntat och där det inte finns så stora marginaler tycker jag det är effektivare att vråla.

GoranS sa:
Jag tycker det beror på situation vad som är bäst. Som förvarning är den ofta rätt bra. Vid mer panikartade situationer när någon gör något totalt oväntat och där det inte finns så stora marginaler tycker jag det är effektivare att vråla.
Särskilt som det lämnar händerna fria att bromsa och styra.

GoranS sa:

Det är inte så att dessa "panikartade situationer" uppstår för att de framför dig inte har en jävla aning om att du kommer farandes, för att du undlåtit att plinga, samtidigt som du ändå av nån outgrundlig anledning håller fart som om ingen fanns framför dig?

Jag upphör aldrig att förvånas av alla sinnessjuka förklaringar till varför man inte ska ha ringklocka på cykeln.

Bevare oss för plingmonglon som försöker normalisera att föra ljud varenda gång de ser en medtrafikant. Folk som är så osäkra kan gott hålla sig hemma.

Makten sa:
GoranS sa:

Det är inte så att dessa "panikartade situationer" uppstår för att de framför dig inte har en jävla aning om att du kommer farandes, för att du undlåtit att plinga, samtidigt som du ändå av nån outgrundlig anledning håller fart som om ingen fanns framför dig?

Jag upphör aldrig att förvånas av alla sinnessjuka förklaringar till varför man inte ska ha ringklocka på cykeln.

För första gången (tror jag) håller jag med dig.

Makten sa:
GoranS sa:

Om du läser några inlägg högre upp kan du konstatera att jag skriver att jag har ringklocka på den racer som jag använder vid jobbpendling. Ditt antagande är dessutom felaktigt.

Senast ändrad:
Bäst att tillägga att mitt +1 på Maktens:

"Det är inte så att dessa "panikartade situationer" uppstår för att de framför dig inte har en jävla aning om att du kommer farandes, för att du undlåtit att plinga, samtidigt som du ändå av nån outgrundlig anledning håller fart som om ingen fanns framför dig?
Jag upphör aldrig att förvånas av alla sinnessjuka förklaringar till varför man inte ska ha ringklocka på cykeln."

var generellt och inte riktat mot GöranS

Äh. Vill man inte ha och beredd att ta böter för att framföra en cykel i otillåtet utförande och inte deltar i motionslopp där det är obligatoriskt så strunta i det. Ingen dör och himlen rasar inte ner.

Personligen gillar jag att ha plinga, men tycker inte att folk som har en avvikande åsikts skall stenas....

Henrik_E sa:
Bevare oss för plingmonglon som försöker normalisera att föra ljud varenda gång de ser en medtrafikant. Folk som är så osäkra kan gott hålla sig hemma.

Låt mig gissa att du inte begagnar GC-banor särskilt ofta?

GoranS sa:
Om du läser några inlägg högre upp kan du konstatera att jag skriver att jag har ringklocka på den racer som jag använder vid jobbpendling. Ditt antagande är dessutom felaktigt.

Utmärkt! Men när uppstår då de "panikartade situationerna" när du tvingas vråla? :-)

Ett exempel: Cykelbana där det får plats två cyklister. Jag kommer ikapp en cyklist, plingar, personen framför ser ut att hålla stabilt till höger så jag utgår från att denne hört mitt pling och uppmärksammat mig, jag börjar passera men precis då "vinglar" personen kraftigt åt vänster. I det läget anser jag att ett vrål är bättre än att flytta en hand från bromshandtag så att jag kan plinga igen. Naturligtvis bromsar jag kraftigt, men mitt vrål gör i alla fall att personen avbryter sitt vänstervingel. Visar sig sedan att personen haft lurar med musik och inte hört mitt pling.

Min inställning är att det är meningslöst att vara kategorisk. Målet är att kunna färdas säkert och då får man ta till det hjälpmedel som man för stunden känner är bäst, oavsett om det är ringklocka, rösten eller att vara tyst.

GoranS sa:
Ett exempel: Cykelbana där det får plats två cyklister. Jag kommer ikapp en cyklist, plingar, personen framför ser ut att hålla stabilt till höger så jag utgår från att denne hört mitt pling och uppmärksammat mig, jag börjar passera men precis då "vinglar" personen kraftigt åt vänster. I det läget anser jag att ett vrål är bättre än att flytta en hand från bromshandtag så att jag kan plinga igen. Naturligtvis bromsar jag kraftigt, men mitt vrål gör i alla fall att personen avbryter sitt vänstervingel. Visar sig sedan att personen haft lurar med musik och inte hört mitt pling.

Alltså, hur sinnessjuka förklaringar kan man ha för att inte ha ringklocka på cykeln.

(sorry, kunde inte låta bli)

me.I.am sa:
GoranS sa:

Alltså, hur sinnessjuka förklaringar kan man ha för att inte ha ringklocka på cykeln.

(sorry, kunde inte låta bli)

Att cyklister plötsligt vinglar över från ena sidan till den andra har jag aldrig varit med om (efter att man i god tid plingat på dem), så det är en ganska sinnessjuk förklaring, ja. Men om detta nu märkligt nog skulle inträffa så är nog ett vrål lämpligt.

Därtill; om vrål funkar men inte ringklocka, så är förmodligen den sistnämnda för lågmäld;-)

Tillbaka
Topp