Sadel i våg, men vilken del?

Bilagor

• 20190609_143202.jpg
    20190609_143202.jpg
    359 KB · Besök: 287
bengt, den där sadelvinkeln ser ut som något jag skulle kunna stå ut med.

kul att fler upptäckt komforten med framåtlutat.

kais01 sa:
bengt, den där sadelvinkeln ser ut som något jag skulle kunna stå ut med.

kul att fler upptäckt komforten med framåtlutat.

Jag håller fortfarande på att experimentera dock, men har kört 15-20 mil sådär och det känns bra. Skall testa med mina tunnaste bibs idag och se hur det känns. Tror att jag gillar det - men jag har haft "fel" förr och ändrat mig. Skall rotera fram styret lite dock - det är bekvämt i droops men lite för mycket bakåt i hoodsen (jo jag vet- borde isf flytta ner reglagen en bit, men det orkar jag inte nu...)

Framlutad sadel är effektivare enligt nån artikel jag läste häromdagen. Nu hittar jag inte den idag men jag är beredd att hålla med, även ur annan synpunkt.

Hittade artikeln som kullkastar alllt?
Lyckligtvis är inte Velominatis "regler" bindande för någon cyklist

Hittade artikeln som kullkastar alllt?

Tolkar jag det rätt så testade dem på en 8 graders lutning och tiltade ned sadeln med 8 grader, så den i slutändan hamnar i våg?
1.4% skillnad och med en effekt på 3w per kg under klättringen vilket ju inte är någon jätteinsats och tyder på att försökskaninerna kanske inte var jättetränade heller. Samma personer hade nog tyckt livet blev rätt jobbigt de 99% av övrig tid som det inte är 8 grader uppför (om de bott i sverige) med allt vad framåtglid och vikt på händerna innebär. Den bästa vinkeln är den som är skön under flera timmar, 8 grader nedåt skulle inte jag vilja cykla med på platten i alla fall ...

Tolkar jag det rätt så testade dem på en 8 graders lutning och tiltade ned sadeln med 8 grader, så den i slutändan hamnar i våg?
1.4% skillnad och med en effekt på 3w per kg under klättringen vilket ju inte är någon jätteinsats och tyder på att försökskaninerna kanske inte var jättetränade heller. Samma personer hade nog tyckt livet blev rätt jobbigt de 99% av övrig tid som det inte är 8 grader uppför (om de bott i sverige) med allt vad framåtglid och vikt på händerna innebär. Den bästa vinkeln är den som är skön under flera timmar, 8 grader nedåt skulle inte jag vilja cykla med på platten i alla fall ...
När får vi auto-tilt beroende på lutning?

Var ju någon "klurig" ingenjörslösning på tapeten nyligen med ställbart huvud på stolpen, dock med fasta lägen har jag för mig. Bara att paketera på nåt sätt tillsammans med ordet "gravel" så är framgången ett faktum.

Var ju någon "klurig" ingenjörslösning på tapeten nyligen med ställbart huvud på stolpen, dock med fasta lägen har jag för mig. Bara att paketera på nåt sätt tillsammans med ordet "gravel" så är framgången ett faktum.
Aenomaly Switchgrade
www.aenomalyconstructs.com

Rätt intressant grej, skulle gärna prova. Men kanske svårt att hinna med att fippla ibland. Tror den är bäst för långa klättringar till toppen varpå man vilar en stund, switchar om sadeln och sen åker ner till botten.

Precis, funkar säkert kalas om man ska klättra 1000 hm först på en väg / grusväg. Men känns rätt meningslöst härhemma

Hmmm det låter som det kan finnas en marknad för en ”landsvägs dropper” där du kan justera sadelvinkeln alltefter markens lutning ?.

Aenomaly Switchgrade
www.aenomalyconstructs.com

Rätt intressant grej, skulle gärna prova. Men kanske svårt att hinna med att fippla ibland. Tror den är bäst för långa klättringar till toppen varpå man vilar en stund, switchar om sadeln och sen åker ner till botten.
Asch du har väl råd med 2 lakan plus lite tull och moms för att kunna vicka lite på sadeln? ?
Jag kan skicka dig en passande insex för bara 2 lappar - ett fynd! Guldeloxerad! - som du kan skruva med medan du vilar dig där på toppen ?

Hör hemma här, IMHO https://happyride.se/forum/threads/...-om-att-vi-kunde-vara-utan-ot-och-ot.3688249/

Senast ändrad:
Asch du har väl råd med 2 lakan plus lite tull och moms för att kunna vicka lite på sadeln? ?
Jag kan skicka dig en passande insex för bara 2 lappar - ett fynd! Guldeloxerad! - som du kan skruva med medan du vilar dig där på toppen ?

Hör hemma här, IMHO https://happyride.se/forum/threads/...-om-att-vi-kunde-vara-utan-ot-och-ot.3688249/
Insex är ju jobbigt för man hittar inte tillbaka till rätt läge så lätt. Men 3 lakan för en sån där grej lägger jag hellre än 3 lakan extra för en onödigt flådig drivlina, t.ex.

Tillbaka
Topp