Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Octagon sa:Sadelns vinkel ska väl vara parallell med sadelstagen? ?
kais01 sa:bengt, den där sadelvinkeln ser ut som något jag skulle kunna stå ut med.
kul att fler upptäckt komforten med framåtlutat.
Äntligen, ja.Lite uppåt med främre delen cyklar man skönast.
Lite uppåt med främre delen cyklar man skönast.
Hängbung kan ju ställa till det?nej, lite neråt.
Kan det vara individuellt?
Hängbung kan ju ställa till det?
Javisst, jag tappade happy-retoriken en kort stund, stort tack!Är det detsamma som en krumbumballe?
Framförallt om man oxå har pinnar?Framlutad sadel är effektivare enligt nån artikel jag läste häromdagen. Nu hittar jag inte den idag men jag är beredd att hålla med, även ur annan synpunkt.
Lyckligtvis är inte Velominatis "regler" bindande för någon cyklistHittade artikeln som kullkastar alllt?
![]()
Time to change The Rules? Tilting your saddle nose down by eight degrees is more efficient in seated-uphill efforts, researchers find
Are the Velominati 'Rules' for cyclists now outdated? It appears at least rule #48 is according to these researchers, who found that eight degrees of downward saddle tilt improved gross efficiency by an average of 1.4%, benefiting recreational riders as well as pros. Will you be tilting your...road.cc
Hittade artikeln som kullkastar alllt?
![]()
Time to change The Rules? Tilting your saddle nose down by eight degrees is more efficient in seated-uphill efforts, researchers find
Are the Velominati 'Rules' for cyclists now outdated? It appears at least rule #48 is according to these researchers, who found that eight degrees of downward saddle tilt improved gross efficiency by an average of 1.4%, benefiting recreational riders as well as pros. Will you be tilting your...road.cc
När får vi auto-tilt beroende på lutning?Tolkar jag det rätt så testade dem på en 8 graders lutning och tiltade ned sadeln med 8 grader, så den i slutändan hamnar i våg?
1.4% skillnad och med en effekt på 3w per kg under klättringen vilket ju inte är någon jätteinsats och tyder på att försökskaninerna kanske inte var jättetränade heller. Samma personer hade nog tyckt livet blev rätt jobbigt de 99% av övrig tid som det inte är 8 grader uppför (om de bott i sverige) med allt vad framåtglid och vikt på händerna innebär. Den bästa vinkeln är den som är skön under flera timmar, 8 grader nedåt skulle inte jag vilja cykla med på platten i alla fall ...
Inte bara sadeltilt utan även lutningskorrigerad geometri. Annars kommer det aldrig gå att styra och trampa när det går uppför och utför ?När får vi auto-tilt beroende på lutning?
Ja det kan vara inviduellt.främre nos lite uppåt passar mig bästnej, lite neråt.
Kan det vara individuellt?
Aenomaly SwitchgradeVar ju någon "klurig" ingenjörslösning på tapeten nyligen med ställbart huvud på stolpen, dock med fasta lägen har jag för mig. Bara att paketera på nåt sätt tillsammans med ordet "gravel" så är framgången ett faktum.
Hmmm det låter som det kan finnas en marknad för en ”landsvägs dropper” där du kan justera sadelvinkeln alltefter markens lutning ?.Tolkar jag det rätt så testade dem på en 8 graders lutning och tiltade ned sadeln med 8 grader, så den i slutändan hamnar i våg?
1.4% skillnad och med en effekt på 3w per kg under klättringen vilket ju inte är någon jätteinsats och tyder på att försökskaninerna kanske inte var jättetränade heller. Samma personer hade nog tyckt livet blev rätt jobbigt de 99% av övrig tid som det inte är 8 grader uppför (om de bott i sverige) med allt vad framåtglid och vikt på händerna innebär. Den bästa vinkeln är den som är skön under flera timmar, 8 grader nedåt skulle inte jag vilja cykla med på platten i alla fall ...
Asch du har väl råd med 2 lakan plus lite tull och moms för att kunna vicka lite på sadeln? ?Aenomaly Switchgrade
www.aenomalyconstructs.com
Rätt intressant grej, skulle gärna prova. Men kanske svårt att hinna med att fippla ibland. Tror den är bäst för långa klättringar till toppen varpå man vilar en stund, switchar om sadeln och sen åker ner till botten.
Insex är ju jobbigt för man hittar inte tillbaka till rätt läge så lätt. Men 3 lakan för en sån där grej lägger jag hellre än 3 lakan extra för en onödigt flådig drivlina, t.ex.Asch du har väl råd med 2 lakan plus lite tull och moms för att kunna vicka lite på sadeln? ?
Jag kan skicka dig en passande insex för bara 2 lappar - ett fynd! Guldeloxerad! - som du kan skruva med medan du vilar dig där på toppen ?
Hör hemma här, IMHO https://happyride.se/forum/threads/...-om-att-vi-kunde-vara-utan-ot-och-ot.3688249/
Lite upp med främre delen är skönast med mjuk sadelDen är inte lutad uppå, den är ju i våg.
Insex är ju jobbigt för man hittar inte tillbaka till rätt läge så lätt. Men 3 lakan för en sån där grej lägger jag hellre än 3 lakan extra för en onödigt flådig drivlina, t.ex.
JaKan en drivlina vara bra till vintern, om det blir mycket snö?