Sadel i våg, men vilken del?

Foss

Aktiv medlem
Jag har ny sadelstolpe och ska ställa in sadeln. Har inte tänkt på det så mkt tidigare men vilken del av sadeln (phenom) är det som ska vara parallell/i våg? Sadeln är ju lite uppbyggd bakåt. Kan man utgå från railsen?

Bilagor

• 5DED7A6E-BDA7-438F-82F2-90E8335848A7.jpeg
    5DED7A6E-BDA7-438F-82F2-90E8335848A7.jpeg
    150 KB · Besök: 902
Jag undrar lite det samma. Kör med mittendelen vågrätt och det verkar bra - dock blir läget i längsled lite kinkigt så vet inte säkert om jag gillar den formen på sadeln bättre än klassisk form.

Personligen brukar jag lägga ett vattenpass längs sadelns mittlinje. Ger en vinkel som med Selle Italia SLR-sadlar funkar för mig.

Det beror så klart lite på din vikt och även hur mkt rails och ev stolpe flexar när du är på hojen. Tycker också det ser bra ut som ett utgångsläge och sedan får man pröva sig fram. Härlig sadel för övrigt min favorit på mtb och cx.

Jag gör som ni säger å provar. Men blir tokig på det här med set-back. Gjorde en bike-fit av andra hojen å sitter som i en soffa efter det. Vill ha samma känsla i den här hojen så jag köpte en sadelstolpe med setback för å kunna få bak sadeln (relativt centrum vevparti) lika mycket men det är tji. Fortfarande 0,6 cm för långt fram. Finns det stolpar med ännu mer setback?

När man bajkfittar är det drygt med canyon eftersom deras styrstammar är udda mått. :(

Mycket skön sadel. Du skulle ha köpt en cykel den matchar... Nä men om det fortfarande inte är bra enligt bikefit så är det ju fel cykel... Däremot är ju bikefit en hel vetenskap så störa dig inte blind på det. Känns det bra och fungerar bra så är det ofta bra.

Nej man mäter inte på railsen. Du sitter ju på sadeln! Tycker vinkeln ser bra ut, men det är bara att prova. Alla sadlar är olika men om man lägger ett vattenpass på den främre delen och får den rak brukar det bli bra för mig.

NickPick sa:
Mycket skön sadel. Du skulle ha köpt en cykel den matchar... Nä men om det fortfarande inte är bra enligt bikefit så är det ju fel cykel... Däremot är ju bikefit en hel vetenskap så störa dig inte blind på det. Känns det bra och fungerar bra så är det ofta bra.

Nej man mäter inte på railsen. Du sitter ju på sadeln! Tycker vinkeln ser bra ut, men det är bara att prova. Alla sadlar är olika men om man lägger ett vattenpass på den främre delen och får den rak brukar det bli bra för mig.

Jag tyckte cykeln var bra tills jag gjorde bikefit på den andra cykeln och fick känna hur bra det kunde kännas :) Det gick iaf att köra 30 mil i bra hastighet utan nämnvärda krämpor med just den här cykeln så helt fel kan det väl inte blivit :)

I de mätningar jag sett/hört så har man utgått från mittdelen, alltså ungefär där det är två streck i tapeten/murbruket på din bild. Tanken är att man startar med vågrätt under perineum. Att sadeln följer stussen uppåt baktill och dippar lite framtill har ju mer med att komma på smidigt och inte glida av.

Spacekitty sa:
Foss sa:
Spacekitty sa:
Jag lägger planka (eller liknande) över hela och vattenpass ovanpå.

Men funkar det verkligen med dom här sadlarna som är ”höga bak”?

Det fungerar på min Phenom och andra liknande jag haft.
Då är den lutad uppåt framtill, därför brukar man inte mäta den enkla metoden med bräda eller vattenpass över hela.
Olika anatomi på kvinnor och män såklart, men alla bikefitters säger att sadeln aldrig någonsin ska luta uppåt, och helst inte nedåt.

NickPick sa:
Då är den lutad uppåt framtill, därför brukar man inte mäta den enkla metoden med bräda eller vattenpass över hela.
Olika anatomi på kvinnor och män såklart, men alla bikefitters säger att sadeln aldrig någonsin ska luta uppåt, och helst inte nedåt.

Den är inte lutad uppå, den är ju i våg.

Senast ändrad:
Såhär mäter UCI, över hela sadeln. Numera får man ha hela +-9 grader, tidigare var det 1 eller 2, har jag för mig.
Men om du inte tävlar så spelar det ju ingen roll, då får du ha den hur du vill.

Skrmavbild2019-06-14kl.20.25.06.png

Senast ändrad:

Så gör jag med. Och sen justerar jag så att libellen ligger mellan märket och bakre delen av glaset. Då passar det MIG ?

Spacekitty sa:
Såhär mäter UCI, över hela sadeln. Numera får man ha hela +-9 grader, tidigare var det 1 eller 2, har jag för mig.
Bevisen för att UCI består av rymlingar från nån anstalt för galenpannor blir allt starkare. Får man ha vilken skostorlek man vill, eller är det 43 plusminus 1 som gäller?

Valhalla_ sa:
kais01 sa:
vågrätt sadel är ungefär lika bra som vågrät sittyta i bilen:)
Har du bilens säte framåtlutat också? ?

det finns ju bilar som har närmast plan sittyta för baksätet. om man vill pröva konceptet. usch.

plan sittyta på cykel passar för damtrallor. vid mera aktiv position vinklas enligt mig lämpligen framåt. nissarna på uci vet förstås att det ger bättre kraftutveckling. att man slipper en konstig böj i ländryggen och hoptryckta lungor är en ytterligare bonus.

det var följdaktligen länge förbjudet.

Foss sa:
Jag gör som ni säger å provar. Men blir tokig på det här med set-back. Gjorde en bike-fit av andra hojen å sitter som i en soffa efter det. Vill ha samma känsla i den här hojen så jag köpte en sadelstolpe med setback för å kunna få bak sadeln (relativt centrum vevparti) lika mycket men det är tji. Fortfarande 0,6 cm för långt fram. Finns det stolpar med ännu mer setback?

När man bajkfittar är det drygt med canyon eftersom deras styrstammar är udda mått. :(
Hur mycket setback är det på stolpen, 20mm? Vet att en av Canyons VCLS2.0-stolpar, tror det är S15, har justerbar setback 13-25mm.

Om cykeln är ny är det ju bara att kontakta svenska Canyon så skickar de en stam i den längd du vill ha, och du skickar in den "gamla". Då får man ju "rätt" stam också, och inte nåt skräp fr LBS.

Det är ju väldigt individuellt det där.
Men på mina ergonsadlar passar det mig om de första 2/3 delarna är i våg.

kais01 sa:
Valhalla_ sa:
kais01 sa:
vågrätt sadel är ungefär lika bra som vågrät sittyta i bilen:)
Har du bilens säte framåtlutat också? ?

det finns ju bilar som har närmast plan sittyta för baksätet. om man vill pröva konceptet. usch.

plan sittyta på cykel passar för damtrallor. vid mera aktiv position vinklas enligt mig lämpligen framåt. nissarna på uci vet förstås att det ger bättre kraftutveckling. att man slipper en konstig böj i ländryggen och hoptryckta lungor är en ytterligare bonus.

det var följdaktligen länge förbjudet.

Hahaha!! :)

Regeländringen kom ju också till för att en studie på brittiska bancyklister visade att det uppkom mer fick krämpor/problem i reproduktionsdelarna vågrätt vinkel. Främst för kvinnor om jag minns rätt, men att det även var fördelaktigt för män att få luta sadeln mer framåt.

det behövs ingen studie för att komma fram till det;)

gissar att de också blev varse alarmerande höga siffror för prostatacancer hos träningsaktiva cyklister.

man undrar ju lite lätt hur plansadel-evangeliet ens fick fotfäste från början?

ooms sa:
Foss sa:

Hur mycket setback är det på stolpen, 20mm? Vet att en av Canyons VCLS2.0-stolpar, tror det är S15, har justerbar setback 13-25mm.

Om cykeln är ny är det ju bara att kontakta svenska Canyon så skickar de en stam i den längd du vill ha, och du skickar in den "gamla". Då får man ju "rätt" stam också, och inte nåt skräp fr LBS.

Sist jag köpte cykel (2018) hade dom ändrat till att man får köpa lösa stammar för ca halva priset, styrkombon byttes fortfarande.
Oavsett en bra service.

M

Tillbaka
Topp