Sadel i våg, men vilken del?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
NickPick sa:Mycket skön sadel. Du skulle ha köpt en cykel den matchar... Nä men om det fortfarande inte är bra enligt bikefit så är det ju fel cykel... Däremot är ju bikefit en hel vetenskap så störa dig inte blind på det. Känns det bra och fungerar bra så är det ofta bra.
Nej man mäter inte på railsen. Du sitter ju på sadeln! Tycker vinkeln ser bra ut, men det är bara att prova. Alla sadlar är olika men om man lägger ett vattenpass på den främre delen och får den rak brukar det bli bra för mig.
Spacekitty sa:Jag lägger planka (eller liknande) över hela och vattenpass ovanpå.
Foss sa:Spacekitty sa:Jag lägger planka (eller liknande) över hela och vattenpass ovanpå.
Men funkar det verkligen med dom här sadlarna som är ”höga bak”?
Då är den lutad uppåt framtill, därför brukar man inte mäta den enkla metoden med bräda eller vattenpass över hela.Spacekitty sa:Foss sa:Spacekitty sa:Jag lägger planka (eller liknande) över hela och vattenpass ovanpå.
Men funkar det verkligen med dom här sadlarna som är ”höga bak”?
Det fungerar på min Phenom och andra liknande jag haft.
NickPick sa:Då är den lutad uppåt framtill, därför brukar man inte mäta den enkla metoden med bräda eller vattenpass över hela.
Olika anatomi på kvinnor och män såklart, men alla bikefitters säger att sadeln aldrig någonsin ska luta uppåt, och helst inte nedåt.
kais01 sa:vågrätt sadel är ungefär lika bra som vågrät sittyta i bilen:)
kais01 sa:vågrätt sadel är ungefär lika bra som vågrät sittyta i bilen:)
Skogling sa:S-formad sadel?
Raggamuffin sa:Kan man inte ha den som det blir bäst för en själv?
Raggamuffin sa:Kan man inte ha den som det blir bäst för en själv?
Har du bilens säte framåtlutat också? ?kais01 sa:vågrätt sadel är ungefär lika bra som vågrät sittyta i bilen:)
Bevisen för att UCI består av rymlingar från nån anstalt för galenpannor blir allt starkare. Får man ha vilken skostorlek man vill, eller är det 43 plusminus 1 som gäller?Spacekitty sa:Såhär mäter UCI, över hela sadeln. Numera får man ha hela +-9 grader, tidigare var det 1 eller 2, har jag för mig.
Valhalla_ sa:Har du bilens säte framåtlutat också? ?kais01 sa:vågrätt sadel är ungefär lika bra som vågrät sittyta i bilen:)
Hur mycket setback är det på stolpen, 20mm? Vet att en av Canyons VCLS2.0-stolpar, tror det är S15, har justerbar setback 13-25mm.Foss sa:Jag gör som ni säger å provar. Men blir tokig på det här med set-back. Gjorde en bike-fit av andra hojen å sitter som i en soffa efter det. Vill ha samma känsla i den här hojen så jag köpte en sadelstolpe med setback för å kunna få bak sadeln (relativt centrum vevparti) lika mycket men det är tji. Fortfarande 0,6 cm för långt fram. Finns det stolpar med ännu mer setback?
När man bajkfittar är det drygt med canyon eftersom deras styrstammar är udda mått. :(
kais01 sa:Valhalla_ sa:Har du bilens säte framåtlutat också? ?kais01 sa:vågrätt sadel är ungefär lika bra som vågrät sittyta i bilen:)
det finns ju bilar som har närmast plan sittyta för baksätet. om man vill pröva konceptet. usch.
plan sittyta på cykel passar för damtrallor. vid mera aktiv position vinklas enligt mig lämpligen framåt. nissarna på uci vet förstås att det ger bättre kraftutveckling. att man slipper en konstig böj i ländryggen och hoptryckta lungor är en ytterligare bonus.
det var följdaktligen länge förbjudet.
Jag har det i alla bilar där pedalerna är placerade cirka 80 cm under och 10 cm framför stolen.Valhalla_ sa:Har du bilens säte framåtlutat också? ?kais01 sa:vågrätt sadel är ungefär lika bra som vågrät sittyta i bilen:)
Eld sa:Jag har det i alla bilar där pedalerna är placerade cirka 80 cm under och 10 cm framför stolen.Valhalla_ sa:Har du bilens säte framåtlutat också? ?kais01 sa:vågrätt sadel är ungefär lika bra som vågrät sittyta i bilen:)
ooms sa:Hur mycket setback är det på stolpen, 20mm? Vet att en av Canyons VCLS2.0-stolpar, tror det är S15, har justerbar setback 13-25mm.Foss sa:Jag gör som ni säger å provar. Men blir tokig på det här med set-back. Gjorde en bike-fit av andra hojen å sitter som i en soffa efter det. Vill ha samma känsla i den här hojen så jag köpte en sadelstolpe med setback för å kunna få bak sadeln (relativt centrum vevparti) lika mycket men det är tji. Fortfarande 0,6 cm för långt fram. Finns det stolpar med ännu mer setback?
När man bajkfittar är det drygt med canyon eftersom deras styrstammar är udda mått. :(
Om cykeln är ny är det ju bara att kontakta svenska Canyon så skickar de en stam i den längd du vill ha, och du skickar in den "gamla". Då får man ju "rätt" stam också, och inte nåt skräp fr LBS.