Säljs enskilda kassett ringar

Johnnydue

Medlem
Jag har en favoritväxel för raksträckor som är extremt sliten nu med de sju andra ringarna ser precis ut som nya. Kan man ersätta en ring bara? Det är en vanlig shimano 8 växlar och borde finnas överallt.

Man kan absolut ersätta bara en ring, tvivlar dock på att det går att köpa en ny enskild. Men att hitta nån halvsliten beggad kanske går?

Det går, men frågan är om det finns till 8-delat. När jag kollar hos Rose som jag vet brukar ha lösa drev hittar jag bara fr 9-delat och uppåt. För 8-delat finns bara hela kassetter.
Så det är nog som MTBemil säger om du kan hitta nån beg kassett att plocka ifrån. Ett tips är ju att kolla med nån cykelhandlare, med lite tur kanske de sparar de drev som är bra fr utbytta kassetter.

Jag har en favoritväxel för raksträckor som är extremt sliten nu med de sju andra ringarna ser precis ut som nya. Kan man ersätta en ring bara? Det är en vanlig shimano 8 växlar och borde finnas överallt.
Har du plockat av kassetten och undersökt om ringarna är "lösa" eller sammansatta till en "klump"?

Trodde att lösa drev inte längre fanns att köpa Hur fint att man fortfarande kan byta enskilda drev!

Kanske funkar det med en 9-delat drev. Dom är 1.78 mm tjock, versus 1.8 mm för 8-delat.

Trodde att lösa drev inte längre fanns att köpa Hur fint att man fortfarande kan byta enskilda drev!

Kanske funkar det med en 9-delat drev. Dom är 1.78 mm tjock, versus 1.8 mm för 8-delat.
Två hundradelars skillnad ! Är det inte toleransen i tillverkningen?
Annars är det min erfarenhet, att en klinga som passar till en niodelad kassett, också passar till en åttadelad. Klingornas gods tjocklek för 7-8-9 delade kassetter är 1,7 mm.

Senast ändrad:
Två hundradelars skillnad ! Är det inte toleransen i tillverkningen?
Annars är det min erfarenhet, att en klinga som passar till en niodelad kassett, också passar till en åttadelad. Klingornas gods tjocklek för 7-8-9 delade kassetter är 1,7 mm.

Jag tog det från bikegremlin.com. Antar att det är samma tjocklek.

Det finns lösa drev upp till 29t. Det är samma innerbredd på kedjor från 8s upp till 11s, det som skiljer är godsets tjocklek på kedja - enligt en intervju med nån från Shimano jag läste för nåt år sen.

Ja, men jag skulle inte blanda drev från olika tillverkare på samma kassett. Gissar att blanda Shimano 8 och 9-delat skulle funka, men jag vet inte om sitter ramparna på samma ställe (gissar dock att det är så).

Jag skulle inte heller blanda. Men kör Miche av anledning. Anledningar, rentav.

det skiljer också avstånd mellan dreven...
Det stämmer. Bara att ta fram miniräknare, för den nördigaste, o räkna vilken spacer som passar. Men när jag nu mäter ett drev på 10-delad så ligger det mellan 1,7 och 1,8mm brett. För avståndet mellan är det bara att ta spacern det ska vara - 8s spacer för 8-delat, 10s spacer för 10-delat.

Jag skulle inte heller blanda. Men kör Miche av anledning. Anledningar, rentav.

Vad är anledningar då?

Jag är riktigt nöjd med Shimano 9 och 10-delat. Ännu mer nu jag vet att jag kan köpa lösa drev.

Undrar dock om CS-6600 Ultegra 10-delat drev skulle passa på min CS-5700 105 10-delat kassett. Det står "bara kompatibel med CS-6600", men inser inte varför det inte vara kompatibel med CS-5700. Så skulle jag kunna köra ännu längre med min 12-27 favoritkassett!

Det stämmer. Bara att ta fram miniräknare, för den nördigaste, o räkna vilken spacer som passar. Men när jag nu mäter ett drev på 10-delad så ligger det mellan 1,7 och 1,8mm brett. För avståndet mellan är det bara att ta spacern det ska vara - 8s spacer för 8-delat, 10s spacer för 10-delat.
för de minsta dreven sitter ju spacern sas fast. och dreven är alltsomoftast bredare än det större dreven.

Vad är anledningar då?

Jag är riktigt nöjd med Shimano 9 och 10-delat. Ännu mer nu jag vet att jag kan köpa lösa drev.

Undrar dock om CS-6600 Ultegra 10-delat drev skulle passa på min CS-5700 105 10-delat kassett. Det står "bara kompatibel med CS-6600", men inser inte varför det inte vara kompatibel med CS-5700. Så skulle jag kunna köra ännu längre med min 12-27 favoritkassett!
Främst att jag kan få de utväxlingar jag vill ha, inte de farbror Shimano &all tycker jag skall ha.
Och att delar finns i lövikt.
Och att de är tillverkade i EU.

Främst att jag kan få de utväxlingar jag vill ha, inte de farbror Shimano &all tycker jag skall ha.

Nu jag kör 10-delat är Shimano 105 12-13-14-15-16-17-19-21-24-27 har jag inget att klaga på. Tyvärr har Shimano slutat att tillverka den kombination till 105. DuraAce finns fortfarande. Men med lösa mindre drev kan jag överleva många år.

Till 11-delat har Shimano ingen 11-27 eller 11-28 kassett med 16t drev, dum! Sram har. Men kanske är dom redan vid 14-delat när jag behöva köpa ny drivlinjen.

för de minsta dreven sitter ju spacern sas fast. och dreven är alltsomoftast bredare än det större dreven.
Haha, meh :-). Man får ha koll på d man byter/ändrar. Ska man byta de två minsta dreven får man köpa lösa så de passar. E samma me de minsta som sitter på en stjärna eller vad d kallas. Men nu pratade TS om nånstans i mitten.

I samma anda håller jag på o experimenterar lite här hemma. Har fått tag i ett gäng kasetter o drev till vrakpris. Så har köpt några minsta drev så att de kommer med rätt avstånd. Jag kanske skapar en tråd om d sen.
Just nu, inte testat än men kasetten är "byggd", så ska jag prova en 11-delad kasett 11-50t med stjärnan från en 10-delad (4 drev med 10s avstånd), övriga har 11s avstånd medan 11t o 13t har 10s avstånd.
Sramano-kasetten jag nämnde är byggd av en 10-delad stjärna med 28-32-36t, sen ett gäng shimano 8s drev ner till 13t o 11t som e 10s. Denna funkar som en kasett bör funka. Alla dreven e nya.

Byter med vad?

Kanske har jag någon gång använt min 12t. Bra att ha i fall man har en riktigt bra dag.
absolut! byter alltså 11-12-14-16- till 12-13-14-16-

om smådreven kommer till användning beror ju på framklingan:) eftersom jag på min mtb kör 2x händer det ibland på stig, kör då lilla klingan som typ singelklinga.

och av och till är det rejs någon undanlöpa på grusväg. skönt kunna ha tillgång till höga snabba tätt liggande växlar då. utan gnaget, kurret och bromsandet från 11t.

eller om någon memil vill tramsa sig när man är på väg till mtb-träff:)

Nämnda 11-delade som jag har byggt, men inte testat, är stegad: 11-13-15-18-21-24-28-32-36-42-50t. 28-42t sitter ihop med 10 delat avstånd. 50t är en extender cog. 11-13t är från 10-delad. Sen är det 11-delat spacer mellan 15-18-21-24-28t. Den bör funka utan krusiduller. Har använt 11 delad kasett med 10-bakväxlare förr, och sen finns ju m5120 eller vad den bakväxlaren heter.

pröva gärna 12-14-16-18- och slipp det det där gapet 15-18. som bonus får du en högstaväxel som är användbar till öka farten snarare än att rulla med.

Gillar detta. Både renovering och bygge. Vi får införa pant på kassett och sortera dreven styckvis eller slitage.
Själv kan jag knappt se om en kugg är slut eller ej så jag för återkomma.
Har ett gäng begnande 10s så det kanske ger tillfälle till problembaserad inlärning

Gillar detta. Både renovering och bygge. Vi får införa pant på kassett och sortera dreven styckvis eller slitage.
Själv kan jag knappt se om en kugg är slut eller ej så jag för återkomma.
Har ett gäng begnande 10s så det kanske ger tillfälle till problembaserad inlärning
har en mycket enkelt metod för att identifiera om dem är slitna, när drevet som ska vara 23t helt plötsligt är 22, eller tillåmed 21t. då ersätter man det drevet och flyttar ut den ett snäpp. behöver bara byta ett drev itaget på det viset

Tillbaka
Topp