Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har du plockat av kassetten och undersökt om ringarna är "lösa" eller sammansatta till en "klump"?Jag har en favoritväxel för raksträckor som är extremt sliten nu med de sju andra ringarna ser precis ut som nya. Kan man ersätta en ring bara? Det är en vanlig shimano 8 växlar och borde finnas överallt.
Två hundradelars skillnad ! Är det inte toleransen i tillverkningen?Trodde att lösa drev inte längre fanns att köpa Hur fint att man fortfarande kan byta enskilda drev!
Kanske funkar det med en 9-delat drev. Dom är 1.78 mm tjock, versus 1.8 mm för 8-delat.
Trodde att lösa drev inte längre fanns att köpa Hur fint att man fortfarande kan byta enskilda drev!
Kanske funkar det med en 9-delat drev. Dom är 1.78 mm tjock, versus 1.8 mm för 8-delat.
Två hundradelars skillnad ! Är det inte toleransen i tillverkningen?
Annars är det min erfarenhet, att en klinga som passar till en niodelad kassett, också passar till en åttadelad. Klingornas gods tjocklek för 7-8-9 delade kassetter är 1,7 mm.
Miche har givetvis. Från 8-delat och uppåt.
![]()
PRIMATO 8 SH
www.miche.it
Ja, men jag skulle inte blanda drev från olika tillverkare på samma kassett. Gissar att blanda Shimano 8 och 9-delat skulle funka, men jag vet inte om sitter ramparna på samma ställe (gissar dock att det är så).
Det finns lösa drev upp till 29t. Det är samma innerbredd på kedjor från 8s upp till 11s, det som skiljer är godsets tjocklek på kedja - enligt en intervju med nån från Shimano jag läste för nåt år sen.
Ja, men jag skulle inte blanda drev från olika tillverkare på samma kassett. Gissar att blanda Shimano 8 och 9-delat skulle funka, men jag vet inte om sitter ramparna på samma ställe (gissar dock att det är så).
Det stämmer. Bara att ta fram miniräknare, för den nördigaste, o räkna vilken spacer som passar. Men när jag nu mäter ett drev på 10-delad så ligger det mellan 1,7 och 1,8mm brett. För avståndet mellan är det bara att ta spacern det ska vara - 8s spacer för 8-delat, 10s spacer för 10-delat.det skiljer också avstånd mellan dreven...
Jag skulle inte heller blanda. Men kör Miche av anledning. Anledningar, rentav.
jag blandar:)
kör shimano 12 och 13t på sram 1080-kassetter. varit misärfritt.
för de minsta dreven sitter ju spacern sas fast. och dreven är alltsomoftast bredare än det större dreven.Det stämmer. Bara att ta fram miniräknare, för den nördigaste, o räkna vilken spacer som passar. Men när jag nu mäter ett drev på 10-delad så ligger det mellan 1,7 och 1,8mm brett. För avståndet mellan är det bara att ta spacern det ska vara - 8s spacer för 8-delat, 10s spacer för 10-delat.
jodå:)Men du använder 12t ändå inte, eller?
jodå:)
byter för att slippa 11t. gör ingen människa glad.
Främst att jag kan få de utväxlingar jag vill ha, inte de farbror Shimano &all tycker jag skall ha.Vad är anledningar då?
Jag är riktigt nöjd med Shimano 9 och 10-delat. Ännu mer nu jag vet att jag kan köpa lösa drev.
Undrar dock om CS-6600 Ultegra 10-delat drev skulle passa på min CS-5700 105 10-delat kassett. Det står "bara kompatibel med CS-6600", men inser inte varför det inte vara kompatibel med CS-5700. Så skulle jag kunna köra ännu längre med min 12-27 favoritkassett!
Främst att jag kan få de utväxlingar jag vill ha, inte de farbror Shimano &all tycker jag skall ha.
Haha, meh :-). Man får ha koll på d man byter/ändrar. Ska man byta de två minsta dreven får man köpa lösa så de passar. E samma me de minsta som sitter på en stjärna eller vad d kallas. Men nu pratade TS om nånstans i mitten.för de minsta dreven sitter ju spacern sas fast. och dreven är alltsomoftast bredare än det större dreven.
absolut! byter alltså 11-12-14-16- till 12-13-14-16-Byter med vad?
Kanske har jag någon gång använt min 12t. Bra att ha i fall man har en riktigt bra dag.
har en mycket enkelt metod för att identifiera om dem är slitna, när drevet som ska vara 23t helt plötsligt är 22, eller tillåmed 21t. då ersätter man det drevet och flyttar ut den ett snäpp. behöver bara byta ett drev itaget på det visetGillar detta. Både renovering och bygge. Vi får införa pant på kassett och sortera dreven styckvis eller slitage.
Själv kan jag knappt se om en kugg är slut eller ej så jag för återkomma.
Har ett gäng begnande 10s så det kanske ger tillfälle till problembaserad inlärning
Så vem skrev då detta?Jag letade ihjäl mig för två år sedan efter lösa Shimano-drev (de minsta) till 8-kassetter. Lyckades inte.