Makten
Aktiv medlem
Santa Cruz Hightower - The tråd
AX3L sa:Intressant angående lager! Du har inte kört på original Santa Cruz som utbyteslager alltså?
Jag bytte till spårkullager när originalen (vinkelkontakt) rasade för att de var för hårt dragna. Det tog evigheter för återförsäljaren att skaka fram nya originallager, som jag dock nu satt i. Med facit i hand höll spårkullager spända på känn betydligt bättre än original spända till vansinnesmoment.
wenna sa:Nä det är utan distans på angular lagrena, givetvis är det bara en fingervisning och därför jag säger rekommenderat. Rekommenderat moment på radial lagrena med distans är 180 in/lbs
Då är det nog det höjda momentet jag syftar på, alltså 60. Men jag minns inte eftersom imperial-moment inte säger mig ett skvatt utan att räkna om, och det orkar jag inte just nu:-))
Hur som helst finns det ganska många duktiga cykelmekare som anser att det är galenskap att spänna lager med moment. Vinkelkontakt tål visserligen högre last (betydligt fler kulor) men gör man märken i lagerbanorna så decimerar man livslängden. Sen är det skapligt med friktion i axelns gänga och cylindriska del mot ramen, så man har ingen större aning om hur hårt det blir i slutändan. Bättre att dra åt och vrida på länkarna. När det börjar kännas lite "grusigt" är det för hårt.