Santa Cruz Hightower - The tråd

AX3L sa:
Intressant angående lager! Du har inte kört på original Santa Cruz som utbyteslager alltså?

Jag bytte till spårkullager när originalen (vinkelkontakt) rasade för att de var för hårt dragna. Det tog evigheter för återförsäljaren att skaka fram nya originallager, som jag dock nu satt i. Med facit i hand höll spårkullager spända på känn betydligt bättre än original spända till vansinnesmoment.

wenna sa:
Nä det är utan distans på angular lagrena, givetvis är det bara en fingervisning och därför jag säger rekommenderat. Rekommenderat moment på radial lagrena med distans är 180 in/lbs

Då är det nog det höjda momentet jag syftar på, alltså 60. Men jag minns inte eftersom imperial-moment inte säger mig ett skvatt utan att räkna om, och det orkar jag inte just nu:-))

Hur som helst finns det ganska många duktiga cykelmekare som anser att det är galenskap att spänna lager med moment. Vinkelkontakt tål visserligen högre last (betydligt fler kulor) men gör man märken i lagerbanorna så decimerar man livslängden. Sen är det skapligt med friktion i axelns gänga och cylindriska del mot ramen, så man har ingen större aning om hur hårt det blir i slutändan. Bättre att dra åt och vrida på länkarna. När det börjar kännas lite "grusigt" är det för hårt.

Jag kom fram till att angivet moment minus ett kvarts varv varv var optimalt. Märktes direkt när man drog angivet moment att det blev trögt när man cyklade länkaget (utan dämpare eller hjul som makten skrev tidigare). Det var på den"gamla" lagertypen.

Som en ren anekdot drog jag mina med 4Nm dvs ganska precis uppdaterade (?) specen på 35 inch-pound. Upplevde att det rörde sig fritt utan glapp då och iom att jag dragit till specen slutade jag, så jag provade inte att dra hårdare heller iof..

Inte jättekul läsning om lagerproblem när man precis klickat hem en Santa Cruz Hightower CC 2018 ram..

Det blev iallafall en Santa Cruz Hightower CC 2018 i färgen gloss mango & orange i storlek XL. Ramen kommer med en FOX Float DPS Factory men jag har en tanke på att sätta på en FOX Float X2 factory som jag har på min nuvarande Specialized Enduro som också skall aggera donatorhoj.

Cykeln kommer köras med både 29 och + hjul med gaffeln i 140mm läge till att börja med.

Har ni några tips inför byggandet med tanke på lager, fett, åtdragningsmoment m.m.?
my18_hightower_orange_1.png

Senast ändrad:
Fråga kring drivlina.
Kommer montera GX Eagle på HT LT med TRUVATIV GXP BOTTOM BRACKET 68/73MM
Behöver jag skaffa distanser eller annat?
Verktyget för BB är det samma som shimano XT?

PatrikHA sa:
Fråga kring drivlina.

Allt som behövs för att montera vevlagret är inkluderat. Samma verktyg som gamla ht2(shimano har släppt 2st nya dimensioner).

Scut sa:
Har ni några tips inför byggandet med tanke på lager, fett, åtdragningsmoment m.m.?

Antar att ramen kommer monterad och det kan faktiskt vara vettigt att skruva isär länkaget och dra ihop det själv. På min 5010 var varken axlar eller skruvar låsta med Loctite. De gängade upp sig efter ~3 turer och hojen började knaka hysteriskt.
Jag kan hjälpa dig med justering av lagerspänning om du inte har koll på det själv, men det tror jag att du har:-)

[för det är väl dig jag pratat med på fejjan?]

BjornR sa:
PatrikHA sa:
Fråga kring drivlina.

Allt som behövs för att montera vevlagret är inkluderat. Samma verktyg som gamla ht2(shimano har släppt 2st nya dimensioner).

Tack, inga distanser eller annat för kedjelinje?
Kan ju givetvis kolla när jag har allt men vill gärna ha det klart innan så jag inte behöver leta när jag väl skall bygga

Makten sa:
Scut sa:

Antar att ramen kommer monterad och det kan faktiskt vara vettigt att skruva isär länkaget och dra ihop det själv. På min 5010 var varken axlar eller skruvar låsta med Loctite. De gängade upp sig efter ~3 turer och hojen började knaka hysteriskt.
Jag kan hjälpa dig med justering av lagerspänning om du inte har koll på det själv, men det tror jag att du har:-)

Lägger till att du med fördel kan peta bort tärningarna på övre länken och fylla på med ett fett värt namnet. Liksom att du tar en fettspruta och fyller på ordentligt i undre länken redan innan du kör. Eller ja, allt detta är iaf viktigt att göra innan det blir grisigt väder men du kan ju lika gärna göra det direkt. Så kan du dubbelkolla axlarna och fixa med loctite samtidig.

Ni som fått nya lager på lifstidsgarantin..... har ni fixat det via formuläret på SC:s hemsida (står att det bara är för US o kanada). Om inte har någon fått det via Komking?

AX3L sa:
Makten sa:
Scut sa:

Lägger till att du med fördel kan peta bort tärningarna på övre länken och fylla på med ett fett värt namnet. Liksom att du tar en fettspruta och fyller på ordentligt i undre länken redan innan du kör. Eller ja, allt detta är iaf viktigt att göra innan det blir grisigt väder men du kan ju lika gärna göra det direkt. Så kan du dubbelkolla axlarna och fixa med loctite samtidig.

Makten: Ok, det kommer jag göra. Nya 2018 ramarna ska ha gått från vinkelkontaktlager till vanliga radiella lager (vad nu menar eftersom vinkelkontaktlager är en radialkullagertyp) men jag tolkar det som vanliga kaplsade spårkullager eller rull lager. Ny ttåtdragningsmoment för 2018 för nedre länken är 180 in*lb (20.3 Nm)
Däremot så har säger de att man bara skall behöva justera lager en gång (efter 5-10h) på 2018 ramarna de gamla skall ju justeras varje 20-30h.

Källa
https://www.santacruzbicycles.com/en-US/node/2148

Ja, det är mig du har pratat med på fejjan.

AX3L: är de lagren dåligt fyllda med fett, för att öppna ett nytt fabrikkapslat lager är ju som att be om vatten/smuts inträngning?
Undrelänken kommer garanterat att fyllas. Kör ni något speciellt fett? Annars så kommer jag köra på ett litiumförtvålat minalojebaseratsmörjfett för lager.

Edit: ändrat åtdragningsmoment till korrekt enhet.

Senast ändrad:
Santa Cruz egna fett är riktigt bra, följer med fettsprutan.
Det är kletigt som satan.
Annars hade kört typ nåt marinfett eller dylikt. Det är små rörelser och inga höghastighetsrotationer så mer fokus på vattenavstötning.
Jag hade inte öppnat lagrena på ny cykel men tagit bort alla täcklock och lagt nytt fett mellan täcklock och lagret.

Scut sa:
AX3L sa:
Makten sa:
Scut sa:

AX3L: är de lagren dåligt fyllda med fett, för att öppna ett nytt fabrikkapslat lager är ju som att be om vatten/smuts inträngning?
Undrelänken kommer garanterat att fyllas. Kör ni något speciellt fett? Annars så kommer jag köra på ett litiumförtvålat smörjfett för lager.

Erbarmligt dåligt fyllda med fett, och med ett väldigt dåligt fett (enligt min ödmjuda åsikt). Pilla bort den tätningen behöver du inte oroa dig för, det är en metall/plast-tätning som du lätt pillar bort och monterar lika fint igen. Angående fett kör jag ibland ett specialfett från Morgan blue (https://www.cykloteket.se/artikel/morgan-blue-aquaproof-paste-monteringspasta/) eller vanligt marinfett från Biltema. Jag vet att Morgan Blue produkten kanske inte är avsedd för det, men den fungerar bra för stryrlager osv. Värt att notera är att det INTE rekommenderas att köra med något litiumbaserat fett eftersom det går hårt åt tätningar osv. Iaf var det konsensus jag hittade senast jag försökte googla upp något bra fett för ändamålet. "Vanligt marint fett" tror jag tom SC ofta rekommenderar.

AX3L sa:
Erbarmligt dåligt fyllda med fett, och med ett väldigt dåligt fett (enligt min ödmjuda åsikt). Pilla bort den tätningen behöver du inte oroa dig för, det är en metall/plast-tätning som du lätt pillar bort och monterar lika fint igen. Angående fett kör jag ibland ett specialfett från Morgan blue (https://www.cykloteket.se/artikel/morgan-blue-aquaproof-paste-monteringspasta/) eller vanligt marinfett från Biltema. Jag vet att Morgan Blue produkten kanske inte är avsedd för det, men den fungerar bra för stryrlager osv. Värt att notera är att det INTE rekommenderas att köra med något litiumbaserat fett eftersom det går hårt åt tätningar osv. Iaf var det konsensus jag hittade senast jag försökte googla upp något bra fett för ändamålet. "Vanligt marint fett" tror jag tom SC ofta rekommenderar.

Vad anser du vara dåligt med fett? Standradfyllning på kullager ligger ju vid 1/3-2/3 av volymen i lagret.
Ang. tätingen så blir den inte detsamma efter demontering av tätninngen, det kan man göra när man renoverar lager som en nödlösning, det har jag gjort på tillräckligt många lager för att veta.

Vad är vanligt marinfett? Vanligaste förtjockningsmedlet för marintsmörjfett är just litiumtvål, andra varianter är kalsiumtvål men används invändigt i tex vattenpumpar då vattnet själv är smörjande/kylande, kalciumförtjockat har nämligen sämre värmetåliget och bättre vattentålighet.
Gummitätningen i kullager består i typ 99 fall av hundra av nitrilgummi (NBR) och tar inte skada av lithium. Skf fyller tom sina kaplsadelager med litiumförtjockatfett.

Så lithium är nog inte problemet.

Men tack för svar.

Scut sa:
AX3L sa:

Vad anser du vara dåligt med fett? Standradfyllning på kullager ligger ju vid 1/3-2/3 av volymen i lagret.
Ang. tätingen så blir den inte detsamma efter demontering av tätninngen, det kan man göra när man renoverar lager som en nödlösning, det har jag gjort på tillräckligt många lager för att veta.

Vad är vanligt marinfett? Vanligaste förtjockningsmedlet för marintsmörjfett är just litiumtvål, andra varianter är kalsiumtvål men används invändigt i tex vattenpumpar då vattnet själv är smörjande/kylande, kalciumförtjockat har nämligen sämre värmetåliget och bättre vattentålighet.
Gummitätningen i kullager består i typ 99 fall av hundra av nitrilgummi (NBR) och tar inte skada av lithium. Skf fyller tom sina kaplsadelager med litiumförtjockatfett.

Men tack för svar.
Det diskuteras bland annat här: https://singletrackworld.com/forum/topic/santa-cruz-grease-gun-alternative/ och om man söker på "santa cruz lithium grease" så får man upp många som säger att det inte ska vara lithiumbaserat. Jag är ingen tribolog (och det är antagligen inte ingenjörerna på SC heller) så jag tänker inte ge mig in i någon diskussion :) Jag använde just kalciumbaserat/förtjockat (Biltema har båda delarna). Angående fyllning så tycker inte jag att man ska jämföra ett maskinlager med ett kullager gjort för såhär små rotationer även om det ofta är lager för höga varvtal som används även till det. Att köra keramiska lager är ju ren idioti på allt under 10k RPM enligt all teori jag hört och läst, samtidigt används det i finare hjullager osv till cyklar med vad jag vet väldigt gott resultat.

Dina kunskaper verkar betydligt större än mina så jag ska inte argumentera emot alls egentligen. Du och alla andra får givetvis fylla era lager med vad som helst, men jag kommer även fortsättningsvis hålla mig borta från Lithiumbaserat så länge inte SC uttryckligen säger annorlunda. Tätningen är för övrigt en stålring med lite plastöverdrag och ingen gummipackning per se. Den kanske skadas av demontering, men jag kommer nog peta bort den och fylla på med fett även fortsättningsvis :)

Får man förresten fråga vad du jobbar med eller varför du har så bra koll på smörjmedel? Inte för att jag misstror dig, bara nyfiken!

AX3L sa:
Scut sa:
AX3L sa:

Men tack för svar.
Det diskuteras bland annat här: https://singletrackworld.com/forum/topic/santa-cruz-grease-gun-alternative/ och om man söker på "santa cruz lithium grease" så får man upp många som säger att det inte ska vara lithiumbaserat. Jag är ingen tribolog (och det är antagligen inte ingenjörerna på SC heller) så jag tänker inte ge mig in i någon diskussion :) Jag använde just kalciumbaserat/förtjockat (Biltema har båda delarna). Angående fyllning så tycker inte jag att man ska jämföra ett maskinlager med ett kullager gjort för såhär små rotationer även om det ofta är lager för höga varvtal som används även till det. Att köra keramiska lager är ju ren idioti på allt under 10k RPM enligt all teori jag hört och läst, samtidigt används det i finare hjullager osv till cyklar med vad jag vet väldigt gott resultat.

Dina kunskaper verkar betydligt större än mina så jag ska inte argumentera emot alls egentligen. Du och alla andra får givetvis fylla era lager med vad som helst, men jag kommer även fortsättningsvis hålla mig borta från Lithiumbaserat så länge inte SC uttryckligen säger annorlunda. Tätningen är för övrigt en stålring med lite plastöverdrag och ingen gummipackning per se. Den kanske skadas av demontering, men jag kommer nog peta bort den och fylla på med fett även fortsättningsvis :)

Får man förresten fråga vad du jobbar med eller varför du har så bra koll på smörjmedel? Inte för att jag misstror dig, bara nyfiken!

Jag ska kolla upp vad som står på forumet och kanske till och med prata med Santa Cruz om deras fett (jag tycker sånt här är roligt). Ang. Fylla lagren med fett så är det bra att fortsätta eftersom du börjat.

Jo, jag jobbar med drift och underhåll på fartyg. (motorer, pumpar, el och hydraulik m.m.) Så jag jobbar mycket med fett, lager, annat smörj m.m. och har en och en annan utbildning i sammanhanget.

Scut sa:
AX3L sa:
Scut sa:
AX3L sa:

Men tack för svar.

Jag ska kolla upp vad som står på forumet och kanske till och med prata med Santa Cruz om deras fett (jag tycker sånt här är roligt). Ang. Fylla lagren med fett så är det bra att fortsätta eftersom du börjat.

Jo, jag jobbar med drift och underhåll på fartyg. (motorer, pumpar, el och hydraulik m.m.) Så jag jobbar mycket med fett, lager, annat smörj m.m. och har en och en annan utbildning i sammanhanget.

Jag tog bara en tråd i mängden, det finns många trådar som säger samma sak. Däremot inget officiellt från SC vad jag kunnat hitta, så säg jättegärna till om du får något bra svar! :)

Intressant! Jag hade en kort period som underhållsingenjör och kan väl lite mer än snittet om kullager och lagerskador på verktygsmaskiner och andra mer högvarviga applikationer. Gjorde ett litet arbete med att ta fram algoritmer för detektion av lagerskador också, men det är knappast applicerbart här. Så alltid kul med lite relevant praktisk erfarenhet, för den brukar förvånansvärt ofta tillverkare sakna.

Sorry för OT!

PatrikHA sa:
BjornR sa:
PatrikHA sa:
Fråga kring drivlina.
Tack, inga distanser eller annat för kedjelinje?
Kan ju givetvis kolla när jag har allt men vill gärna ha det klart innan så jag inte behöver leta när jag väl skall bygga
Kedjelinjen styrs endast av vilken klinga du har. Standard 6 mm offset (inåt) https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=175031 eller boost 3 mm offset (inåt) https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=175039 på klingan. Exakt samma vevparti i båda fallen, exakt samma vevaxel och Q-faktor.
Inga distanser mellan vevlager och ram, på någon sida.
Ingen distans på höger sida mellan vevparti och vevlager, GXP axeln skall "flyta fritt" på högra sidan i vevlagret.
På vänstra sidan spänner vänster vevarm fast vevaxeln kring det vänstra lagret i vevlagret.
Standard Hollowtech-II BB-verktyg. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=91645
Inte det mindre storleken för XT/Ultegra eller ännu mindre XTR/DA, till vilka denna adapter används https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=155722

Bilagor

• GXP BB.png
    GXP BB.png
    31.9 KB · Besök: 96
AX3L sa:
Jag tog bara en tråd i mängden, det finns många trådar som säger samma sak. Däremot inget officiellt från SC vad jag kunnat hitta, så säg jättegärna till om du får något bra svar! :)

Intressant! Jag hade en kort period som underhållsingenjör och kan väl lite mer än snittet om kullager och lagerskador på verktygsmaskiner och andra mer högvarviga applikationer. Gjorde ett litet arbete med att ta fram algoritmer för detektion av lagerskador också, men det är knappast applicerbart här. Så alltid kul med lite relevant praktisk erfarenhet, för den brukar förvånansvärt ofta tillverkare sakna.

Sorry för OT!

Jag personligen är lite allergisk mot de internetrykten som är så väldigt vanliga i mtbsvängen. Jag har skrivit och frågat SC om vad de rekommenderar/använder. Men jag skulle gissa på ett aluminium komplex baserat fett pga. goda egenskaper för vidhäftning och mot smuts och vatten. (de är generellt blå) och kompatibilitet med andra fetter. Troligen i ngli 2

Ärligt talat så är det rätt viktigt att man inte blandar de som inte är kompatibla med varandra.
Basoljan, förtjockningsmedlet och additiverna skall ju inte reagera med varandra. Fast generellt så kommer det inte göra någon skillnad på ett länkage där arbetstemperaturen inte kommer gå upp.
Men det finns tex kombinationer som att aluminiumkomplex och kalciumkomplex förtjockningsmedel icke är kompatibla, jag har för mig att de kommer falla sönder och bli gryniga.

Man kanske skulle plugga kemi och tribologi. ;) för sådana här saker är ju kul att nörda i.

Scut sa:
AX3L sa:

Sorry för OT!

Jag personligen är lite allergisk mot de internetrykten som är så väldigt vanliga i mtbsvängen. Jag har skrivit och frågat SC om vad de rekommenderar/använder. Men jag skulle gissa på ett aluminium komplex baserat fett pga. goda egenskaper för vidhäftning och mot smuts och vatten. (de är generellt blå) och kompatibilitet med andra fetter. Troligen i ngli 2

Ärligt talat så är det rätt viktigt att man inte blandar de som inte är kompatibla med varandra.
Basoljan, förtjockningsmedlet och additiverna skall ju inte reagera med varandra. Fast generellt så kommer det inte göra någon skillnad på ett länkage där arbetstemperaturen inte kommer gå upp.
Men det finns tex kombinationer som att aluminiumkomplex och kalciumkomplex förtjockningsmedel icke är kompatibla, jag har för mig att de kommer falla sönder och bli gryniga.

Man kanske skulle plugga kemi och tribologi. ;) för sådana här saker är ju kul att nörda i.

Ska bli kul att höra! Jag delar annars din åsikt om självutnämnda profeter, inom alla områden. Men det gäller även folk som har mycket praktisk erfarenhet och borde ha koll. Att blanda fel smörjmedel (kanske framförallt vissa oljor med vissa fetter) är ett reellt problem och jag har sett när resultatet blivit tvål någon gång på jobbet. Ärligt talat vet jag inte om det spelar så stor roll i ett länkage eller hur stor risken är där med den lilla rörelsen som blir, men ändå.

Som sagt, ska bli kul att höra SC svar!

alum sa:
Någon i denna tråd som har erfarenhet av 150mm gaffel på vanliga HT? Med 29” alltså.

Jag kör 150mm på vanliga HT med både 29" och 27.5+. Gillar den skarpt... känns tom lite bättre på 29" så nästan så jag skulle velat ha 160 till 27.5+.

alum sa:
Någon i denna tråd som har erfarenhet av 150mm gaffel på vanliga HT? Med 29” alltså.

På min HT CC stl XL med 135 mm bak och 29x2,4" hjul kör jag 160 mm fram. Eller rättare sagt valbart 160/130 mm med en Pike RCT3 Dual Position Air. Jag tycket att den funkar riktigt bra i båda lägena, 130 mm slag och cykeln blir nästan en XC-racer :)
Kör flip-chip i högläge för att jag har 175 mm vevar och inte gillar pedal-strikes på de rotiga och steniga stigar jag trampar runt på.

130 mm slag och flip-chip High, reach 492 mm
180706_003_M.jpg

160 mm slag och flip-chip High, reach 477 mm
180706_002_M.jpg

Har försökt att räkna ut mått och vinklar för de olika "konfigurationer" jag använder.
GeoHTCC.png

Senast ändrad:
Scut sa:
Sixten: vad får du om du mäter?
Mäter vad? Inverkan av flip-chip har jag mätt. Är det några mått du saknar i tabellen ovan?
Det enda måttet jag är osäker på är stack, beror lite på var man mäter och höjd på lock till övre styrlagret. Jag har Ritchey WCS low. Inget mått som är superviktigt för mig då cykeln är låg nog fram med sitt relativt korta 110 mm styrrör i stl XL.

Sixten: Ok, då tolkade jag ditt "Har försökt att räkna ut mått och vinklar för de olika "konfigurationer" jag använder." som just framräknade mått.

glitch sa:
Wenna hur gick det med din topaz? Visst hade du en repig kolv?

Fick tillbaka den igår men inget direkt svar på vad som orsakat skadan, bara att dom servat den och bytt kolv. Tog några veckor men gick ändå smärtfritt och kostnadsfritt.

Scut sa:
Sixten: Ok, då tolkade jag ditt "Har försökt att räkna ut mått och vinklar för de olika "konfigurationer" jag använder." som just framräknade mått.
Jag har utgått från geotabelllerna som Santa publicerat för 27,5" och 29" hjul med olika AC-mått och flip-chip-inställning, och justerat från dessa mått. Jag har inte kontrollmätt alla vinklar/mått från geotabellen. Så man kan säga att det är en kombination av uträkningar och några egna mått. Men jag är rätt bra på att räkna så jag tror att jag räknat rätt i alla fall.

En snabb koll med vinkelskivan i datorn (som bara har hela grader) visar att det inte är helt fel i alla fall.
HT2.png

HT1.png

Sixten Fors sa:
Scut sa:
Jag har utgått från geotabelllerna som Santa publicerat för 27,5" och 29" hjul med olika AC-mått och flip-chip-inställning, och justerat från dessa mått. Jag har inte kontrollmätt alla vinklar/mått från geotabellen. Så man kan säga att det är en kombination av uträkningar och några egna mått. Men jag är rätt bra på att räkna så jag tror att jag räknat rätt i alla fall.

En snabb koll med vinkelskivan i datorn (som bara har hela grader) visar att det inte är helt fel i alla fall.

Snyggt!

Det enda jag funderar på är ifall reachmåttet och sadelröretsvinkel bibehålls med längre AC mått på gaffeln i det låga läget.
Pike 140mm - ac 551mm, 160mm - ac 571mm. Det bör bli kortare och flackare.

Flip-chip påverkar bakaxelns höjd med ca 5 mm, bb-drop 3 mm. reach 3 mm, vinklar 0,2 grader.
+20 mm AC ger ungefär hjulbas +8 mm, reach -9,5 mm, bb-drop +6,5 mm, stack +7,3 mm, vinklar -0,9 grader.

Senast ändrad:
Nu verkar stämma. Enda skillnaden är att du kör 160mm istället för 140mm på geotabellen.

Så måtten på en XL i 29/låg med 160mm är:
Reach 465.5mm
Hjulbas 1223mm
BB höjd 343.5mm
Stack 630.3mm
Sadelrörsvinkel 73.4 grader
Gaffelvinkel 66.1 grader

Reagerade på att det verkar orimligt att måtten skulle vara samma trots ändring av AC +20mm.

Du har nog alla mått du behöver. Stoppar man in mått från geotabell i kalkylatorn nedan får man andra stack & reach än geotabell. VIlket som är rätt eller fel låter jag vara osagt. BB-höjden obelastad känns inte så intressant för mig i alla fall, viktigare för mig är BB-höjd vid 25-100% sag. En annan sak att tänka på är att man har fler mm i sag på en gaffel med längre slaglängd, så skillnaderna i mått/vinklar mellan 551 och 571 mm AC är inte lika stora när man cyklar som när cykeln hänger i depåstället.

Bilagor

• HT3.png
    HT3.png
    12.5 KB · Besök: 105
KiwiQ sa:
Tips på ramskydd? Vad kör ni ,invisi? Eller finns det budget-tips? Får hem en XXL ram i veckorna,,

Jag bet i det sura äpplet och beställde invisiframe (spräckte budgeten så då kan man lika gärna göra det ordentligt)
I övrigt så brukar jag nyttja mig av rubbermastictejp 2228 från scotch och helikoptertejp för att skydda utsatta ställen.

Tack för alla tips!

Ska testa biltema som Sixten tipsar om (??! Rolig du) och kolla in Rockguardz

Invisi verkar mkt bra men priset är inte försvarbart .. inte priset på cykeln heller för den delen :)

Hur funkar Biltemas självhäftande skydd? Någon som testat?

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:

Om det där ska bli rätt så måste du fota cykeln exakt vinkelrätt från sidan och stå ordentligt långt ifrån den med kameran (gärna med teleobjektiv så du får rimlig upplösning efter beskärning). Ju närmare du står, desto mer fel kommer vinklarna i bilden bli.

Fick svar från Santa Cruz ang. viilket fett som de använder i länkaget.

"We Use Jet-lube, Marine MP grease. This is a calcium/lithium blend waterproof grease."

Slutsats: Ett marinfett med lithium, kalsiuminförtjockning kommer fungera bra!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp