AX3L sa:
Ja det med att man trycker ut fett där har varit lite av mitt argument till att låta bli att smörja för mycket där. Bevisligen smörjde jag ju lite för sällan ändå, för lagren i den länken verkar ha skurit ihop helt.. Man behöver ju axeln för att fettet ska tryckas ut till rätt ställen (iaf på tidigare länkar) men jag funderar på bästa sättet att applicera fett i den länken. Ska man behöva montera, trycka i fett, demontera, torka och montera igen? Eller räcker det att axeln är i länken även om den är borta från cykeln?
Jo jag har nog tvättat sönder mina lager om jag ska vara ärlig... Är också duktig på att tvätta rent cykeln efter typ varje tur, men det ligger ju liksom lite i sakens natur när man kör i svensk lera. Den var iaf väldigt enkel att göra :)
Var det snustorrt i det havererade lagret? Annars misstänker jag felaktig lagerförspänning:-)
Ja, du måste ha axeln i för att fettsprutan ska funka även om du tänker plocka bort länken från cykeln. Hela konstruktionen är egentligen rätt idiotisk eftersom det går åt enorma mängder fett helt i onödan. Hade varit bättre om de bara haft gummitätningar på båda sidor precis som alla andra tillverkare använder.
Är tätningen inte skadad så ska det bra mycket till innan det kommer in vatten, särskilt då det sitter ytterligare en tätning utanför lagret. Skulle tro att lagrena behöver bytas ändå ungefär samtidigt som det behövs mer fett. Finns ju en anledning till att lager ser ut som de gör med tätningar som egentligen inte är menade att demonteras;-)
Nästa gång jag byter lager så ska jag se om det går att återvinna tätningar från de gamla och trycka dit på andra sidan. Kan finnas spår för det, om det är standardlager av nåt slag.
-------------
Angående Invisiframe så förstår jag inte riktigt vitsen. Lacken är hyfsat slitstark och jag tycker inte det är fult att man ser att cykeln är använd. Snarare tvärtom; lite patina är bara trevligt! Min har börjat bli lite matt på toppröret, men går förmodligen att polera spegelblank igen om man skulle vilja det.