Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Jag har en ny 940 där hisspinnen inte låser i utdraget läge. Vajern går inte tillbaka helt utan att jag hjälper till på reglaget. Med sadeln i nedtryckt läge så går vajern däremot tillbaka. Jag har dragit ut hisspinnen ur ramen och vajern hade en liten knyck på sig. Jag böjde till det med fingrarna men det hjälpte inte. Är det någon som har några tips?

Mussla.

Scott spark the tråd
mussla sa:
Jag har en ny 940 där hisspinnen inte låser i utdraget läge. Vajern går inte tillbaka helt utan att jag hjälper till på reglaget. Med sadeln i nedtryckt läge så går vajern däremot tillbaka. Jag har dragit ut hisspinnen ur ramen och vajern hade en liten knyck på sig. Jag böjde till det med fingrarna men det hjälpte inte. Är det någon som har några tips?

Mussla.

Byt vajer och hölje. Knyckar och knäckar är kass. Det måste löpa lätt.

Scott spark the tråd
marr sa:
mussla sa:

Mussla.

Byt vajer och hölje. Knyckar och knäckar är kass. Det måste löpa lätt.

Tack. Låter rimligt.

Scott spark the tråd
Supersonic sa:
Någon som vet hur man hittar en manual för inställning av dämpningen via trestegade Twinlock-reglaget så att det blir rätt både bak och fram?

Har du i låst läge ska väl båda vajrarna helt spända. Känner du något glapp i höljerna i låst läge får du spänna...

Scott spark the tråd
Äger idag en Spark 950 2016. Trivs bra på den men funderar ändå att byta då grabben med all säkerhet kommer ta över den. Nyare Spark skiljer en del mot den jag har. Velar lite mellan en RC eller en Spark 940/930/920. Cyklar ganska blandat och en stunden känner man att en 940 skulle passa. Nästa stund en RC osv.

Geometrin på min 950 vs nyare skiljer en del. Känner dock att jag idag inte är så begränsad av cykeln (snarare föraren som begränsar). Möjligen en sänkstolpe och något flackare gaffelvinkel skulle vara ett plus.

Ute efter en mångsidig hoj om möjligt där fokus är stigcykling i blandad miljö och något motionslopp framöver.

Någon som kan ge en bra beskrivning hur en Spark 2016 skiljer sig mot en ny?

Scott spark the tråd
Scott spark the tråd
Ubbe73 sa:
Äger idag en Spark 950 2016. Trivs bra på den men funderar ändå att byta då grabben med all säkerhet kommer ta över den. Nyare Spark skiljer en del mot den jag har. Velar lite mellan en RC eller en Spark 940/930/920. Cyklar ganska blandat och en stunden känner man att en 940 skulle passa. Nästa stund en RC osv.

Geometrin på min 950 vs nyare skiljer en del. Känner dock att jag idag inte är så begränsad av cykeln (snarare föraren som begränsar). Möjligen en sänkstolpe och något flackare gaffelvinkel skulle vara ett plus.

Ute efter en mångsidig hoj om möjligt där fokus är stigcykling i blandad miljö och något motionslopp framöver.

Kör 920 2018 idag, kör några långlopp om året, trampar gärna stig annars (tekniskt är kul) Har inte kört någon RC men såvida man inte jagar sista sekunderna i långloppskuppen tror jag "vanliga" Spark är mer allsidig och bättre val eftersom den är mer mot trail/AM.
Fokuserar du mer på XC så är nog RC bättre val...

Scott spark the tråd
SemiImbecille sa:
Ubbe73 sa:

Kör 920 2018 idag, kör några långlopp om året, trampar gärna stig annars (tekniskt är kul) Har inte kört någon RC men såvida man inte jagar sista sekunderna i långloppskuppen tror jag "vanliga" Spark är mer allsidig och bättre val eftersom den är mer mot trail/AM.

Hur upplever du rappheten i 920? Någon erfarenhet av hur geometrin påverkar cyklingen mellan en Spark "gammal" och en ny 2018)?

Scott spark the tråd
Ubbe73 sa:
SemiImbecille sa:
Ubbe73 sa:

Hur upplever du rappheten i 920? Någon erfarenhet av hur geometrin påverkar cyklingen mellan en Spark "gammal" och en ny 2018)?

Har tyvärr inte så många referenser, har gått ifrån Scale till Spark , inte kört någon Spark med gamla geometrin, men det jag läst mig till är ju att nya är mer åt trail än gamla, dock har den kvar en hel del XC-rötter så det är ingen renodlad trailhoj som Genius utan någonstans mellan RC och Genius. Någon annan har säkert mer erfarenheter på hur stor skillnaden är.

Kör förövrigt en XL så det är ingen liten hoj ;)

Scott spark the tråd
Jag är precis på väg att inhadla en Rc team och har ett par frågor angående denna modell, vet någon vad hjulparet väger?
Är hjulen tubeless förberedda, alltså bara ut med slang och i med vätska?
Jag är 176 lång och antar att M är enda storleken som gäller för mig?

Scott spark the tråd
crillez sa:
Jag är precis på väg att inhadla en Rc team och har ett par frågor angående denna modell, vet någon vad hjulparet väger?
Hjulen är tejpade och klara, i med ventiler och gucka så är det bara köra. Täta och fina på en gång. Jag är 181 och har en L vilket är helt rätt för mig. Hjulen har jag inte vägt..

Scott spark the tråd
crillez sa:

Wc modellens hjul väger om jag inte minns fel runt 1750, så man får nog räkna på lite där

Scott spark the tråd
Nästa års Spark WC och PRO!

Pro kommer ha nya shimano xtr och kommer därför att ta extra lång tid att levereras.
Fick de här bilderna från en holländsk butik på instagram efter att ha snackat med dem. Hela 2019 Scott katalogen släpps den 28 Juni.

Bilagor

• unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    26.7 KB · Besök: 98
  • unnamed (1).jpg
    unnamed (1).jpg
    24.1 KB · Besök: 163
Scott spark the tråd
Upptäckte idag att det ligger olja i luftkammaren på min bakdämpare. En fox float dps 2017. Vad beror det på? Har haft cykeln i 2 månader så det känns ju som att man får sträcka upp ÅF och kräva omedelbar åtgärd/ersättningsdämpare
Någon annan som upplevt detta?

Scott spark the tråd
karher sa:
Upptäckte idag att det ligger olja i luftkammaren på min bakdämpare. En fox float dps 2017. Vad beror det på? Har haft cykeln i 2 månader så det känns ju som att man får sträcka upp ÅF och kräva omedelbar åtgärd/ersättningsdämpare

Vad är liksom problemet då?
Mer kött på benen innan du ska börja sträcka upp folk, kan behövas då du verkar ha koll koll.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Kan komma ur min också vill jag minnas när jag ska fylla på luft. Har fungerat utan problem ändå i över ett år=kanske ska vara så. Kan lika mkt om dämpare som bilmotorer...

Scott spark the tråd
Släpptes 2019 modellerna idag? har googlat men inte hittat.. Känns lite halvdumt att jag har en 2018 modell beställd, vad tror vi om 2019 modellerna?

Scott spark the tråd
Goddamn72 sa:
Jag har bytt airshaften i framdämparen på min Spark 930 2017 från 120 till 140mm slaglängd vilket påverkade flera faktorer positivt, bl.a ett högre bb. Utöver det något flackare gaffelvinkel och inte minst blev den roligare i stökigare partier.
Upplever inte att jag slår i pedalerna alls lika ofta som innan och minimal påverkan i klättring uppför.

Mors!
Fortfarande nöjd med 140mm airshaft?
Lite sugen att testa på min 930 2017 åxå. Vore finfint om du eller någon vill länka till grejjerna som behövs och passar.

Någon som hittat andra lösningar för den låga BB´n?
Pertan

Scott spark the tråd
Någon som vet vad hjulen till Spark 940 resp 920 2018 väger? Funderar på 920 alt. 940 och prisskillnaden är som vanligt en faktor. Kan tänka mig att betala för en 920, men då blir det inga uppdateringar på ett tag. Alternativet är en 940 med ex ett par lättare hjul. Vilken väg ses som den bästa/smartaste?

Scott spark the tråd
Ubbe73 sa:
Någon som vet vad hjulen till Spark 940 resp 920 2018 väger? Funderar på 920 alt. 940 och prisskillnaden är som vanligt en faktor. Kan tänka mig att betala för en 920, men då blir det inga uppdateringar på ett tag. Alternativet är en 940 med ex ett par lättare hjul. Vilken väg ses som den bästa/smartaste?

Med original däck, slang och skivor väger hjulen ca 4kg.
10k mer för att få halva ramen i kolfiber som på 920 känns lite saftigt.

Köp en 940 och nya hjul eller iaf däck. Dom som sitter på är riktigt skit

Scott spark the tråd
pertan sa:
Goddamn72 sa:
Jag har bytt airshaften i framdämparen på min Spark 930 2017 från 120 till 140mm slaglängd vilket påverkade flera faktorer positivt, bl.a ett högre bb. Utöver det något flackare gaffelvinkel och inte minst blev den roligare i stökigare partier.
Upplever inte att jag slår i pedalerna alls lika ofta som innan och minimal påverkan i klättring uppför.

Mors!
Lite sugen att testa på min 930 2017 åxå. Vore finfint om du eller någon vill länka till grejjerna som behövs och passar.

Pertan

Körde med denna:

https://www.fanatikbike.com/collect...x-34-float-air-shaft-2018?variant=44784715267

Har också 930 2017. Airshaften såg lite annorlunda ut (2018). Men verkar lira ändå.

Scott spark the tråd
karher sa:

Oljan ska smörja tätningarna.
Utan olja skulle det gå väldigt trögt och luften läcka ut. Kolven måste ha en tunn oljefilm som tätningarna glider på.

Scott spark the tråd
Jajjas sa:
Ubbe73 sa:

Med original däck, slang och skivor väger hjulen ca 4kg.
10k mer för att få halva ramen i kolfiber som på 920 känns lite saftigt.

Köp en 940 och nya hjul eller iaf däck. Dom som sitter på är riktigt skit

Någon som har tips på däck att byta till som är bättre än originalen?

Scott spark the tråd
pertan sa:
Goddamn72 sa:

Mors!

Pertan

Tjena,
Jag är fortfarande supernöjd med resultatet, tycker hojen blivit så som den skulle varit från början. Jag tog koden på dämparen och gav till min lbs och bad dom kolla med Fox vilken shaft som passade så jag kan dessvärre inte länka till någon sidan med delen.

Scott spark the tråd
Ok tackar för input!
Pertan

Goddamn72 sa:
pertan sa:
Goddamn72 sa:

Mors!

Pertan

Tjena,
Jag är fortfarande supernöjd med resultatet, tycker hojen blivit så som den skulle varit från början. Jag tog koden på dämparen och gav till min lbs och bad dom kolla med Fox vilken shaft som passade så jag kan dessvärre inte länka till någon sidan med delen.

Scott spark the tråd
c.o.h.j sa:
Hej ja bytte rill maxxis ikon Blev grymt mycket bättre. Bra på alllt. Ev lite tröga på grusväg...

Är de lättare än maxis forekaster som sitter original? På vilket vis blev det bättre än original?

Finns det olika Maxxis forekaster förresten? Jag såg några hos lbs som var vikbara och hade fullt med vita symboler på sig. Jag får för mig att det inte är såna som sitter original, men det kanske det är?

Scott spark the tråd
mussla sa:
c.o.h.j sa:
Hej ja bytte rill maxxis ikon Blev grymt mycket bättre. Bra på alllt. Ev lite tröga på grusväg...

Är de lättare än maxis forekaster som sitter original? På vilket vis blev det bättre än original?

Finns det olika Maxxis forekaster förresten? Jag såg några hos lbs som var vikbara och hade fullt med vita symboler på sig. Jag får för mig att det inte är såna som sitter original, men det kanske det är?

Ikon rullar lite bättre. Ikon ä mer ”sommardäck”. Forekaster mer höst o vårt. Eller mer när underlaget ä lite mer blandat mellan torrt o blött. O ja de finns i minst 2 versioner. Möjligen mer. Tex med 3c (tre sorters gummi för mer grepp), tr (tubless ready) och exo (extra skydd mot skärskador på sidorna)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp