Scott spark the tråd

krip

Ny medlem
Tycker Scott's reglage suger!

Byggde en egen lösning som jag är sjukt nöjd med! Väldigt skönt att alltid ha enkel tillgång till droppern utan att behöva flytta handen.

A47EF6EF-7D44-43A7-87BC-8332BF7531B2.jpeg

JHenning

Medlem
freort sa:
JHenning sa:
Ni som kör med dropper på er Scott Spark RC - vad använder ni för reglage? Finns det något som lirar särskilt bra med TwinLoc-systemet?
https://r2-bike.com/SCOTT-Remote-Twinloc-Down-Clamp-for-Suspension-Fork-Damper-and-Dropper-Seatpost-2019

2019 modellen är lite nättare.
Tack! Har sett dessa, men känns ju onödigt att behöva köpa hela kitet, om man redan har reglaget till dämparna. Möjligen kanske man kan köpa bara dropper-delen separat? I annat fall får man väl köpa något annat over bar-reglage...

freort

Ny medlem
JHenning sa:
freort sa:
JHenning sa:
Ni som kör med dropper på er Scott Spark RC - vad använder ni för reglage? Finns det något som lirar särskilt bra med TwinLoc-systemet?
https://r2-bike.com/SCOTT-Remote-Twinloc-Down-Clamp-for-Suspension-Fork-Damper-and-Dropper-Seatpost-2019

Tack! Har sett dessa, men känns ju onödigt att behöva köpa hela kitet, om man redan har reglaget till dämparna. Möjligen kanske man kan köpa bara dropper-delen separat? I annat fall får man väl köpa något annat over bar-reglage...
Körde med denna innan, men fick fila ner den något då det tog i de andra reglagen

https://www.bike-discount.de/en/buy/tranzx-lever-for-remote-seatpost-vertical-609070?delivery_country=171&gclid=EAIaIQobChMI0Y6b16ea5gIVx8CyCh3vPAH6EAQYGCABEgJFC_D_BwE

Jensen

Aktiv medlem
JHenning sa:
freort sa:
JHenning sa:

Tror det blir svårt att köpa Den löst utan reglaget då den är en del av reglaget. Men jag kan ju ha fel. Men ser så ut

JHenning

Medlem
Tack för ytterligare input!

På samma tema - är twinloc-systemet så knasigt att det bara kan användas med Syncros-handtagen? Om man tar av själva twinloc-enheten från handtaget är ju själva klämman för stor för att kunna greppa om själva styret...

ers

Medlem
JHenning sa:

På samma tema - är twinloc-systemet så knasigt att det bara kan användas med Syncros-handtagen? Om man tar av själva twinloc-enheten från handtaget är ju själva klämman för stor för att kunna greppa om själva styret...
När cykeln levererades ny så medföljde en påse med reflexer osv. I denna låg även en lite plast bit som du lägger under klämman till twinlocken så den greppar runt styret om du byter handtag. Inget svårt att tillverka denna själv så det fungerar.

Senast ändrad:

JockeS

Aktiv medlem
ers sa:
JHenning sa:

När cykeln levererades ny så medföljde en påse med reflexer osv. I denna låg även en lite plast bit som du lägger under klämman till twinlocken så den greppar runt styret om du byter handtag. Inget svårt att tillverka denna själv så det fungerar.
Alt om man inte fick med den plastdelen, så kan man såga av delen från befintligt handtag och sätta under twinlocken

JHenning

Medlem
JockeS sa:
ers sa:
JHenning sa:

Alt om man inte fick med den plastdelen, så kan man såga av delen från befintligt handtag och sätta under twinlocken
Skönt att höra - tack!

Tommy#46

Ny medlem
Jag tyckte redan från början att original twinlock + dropper reglage på min Spark var uselt.
Jag gav det dock en chans men efter ett år byggde jag om det.

Personligen har jag svårt att få upp tummen till den onaturliga vinkeln som originalreglaget har, särskilt om det börjat gå utför och man hamnat längre bak på cykeln.

Jag tycker alltid dropper reglaget skall sitta under styret för att ge optimal vinkel och smidig användning i alla lägen. Optimalt är väl att ha allt under handtaget, men när man nu måste välja så tycker jag denna lösning är den bästa för mig.

Bilagor

krip

Ny medlem
Tommy#46 sa:
Jag tyckte redan från början att original twinlock + dropper reglage på min Spark var uselt.

Personligen har jag svårt att få upp tummen till den onaturliga vinkeln som originalreglaget har, särskilt om det börjat gå utför och man hamnat längre bak på cykeln.

Jag tycker alltid dropper reglaget skall sitta under styret för att ge optimal vinkel och smidig användning i alla lägen. Optimalt är väl att ha allt under handtaget, men när man nu måste välja så tycker jag denna lösning är den bästa för mig.
Helt enig! Blir aldrig bra när man måste upp med tummen ovanför styret! Det var den främsta anledningen till att jag byggde mitt gripshift reglage.

JHenning

Medlem
Tommy#46 sa:

Schysst, den där lösningen ser intressant ut! Man använder ju nog droppern mer frekvent än lockout:en så då kanske det är rimligare att ha dropperspaken underst än tvärtom.

Jensen

Aktiv medlem
Tommy#46 sa:
Jensen sa:
Nu är de ju allt som oftast placerade på undersidan från början. I alla fall på de finare modellerna
Vilka modeller menar du?
Vad jag vet är kombinationsreglaget likadant på nya hojar.
Så här ser det ut på Spark 910 år 2020.

Menade att de spakarna till dämpare/gaffel numera satt under och att det kanske blev lite mer ergonomiskt. Men förstår vad du menar nu

JHenning

Medlem
Någon som har koll på hur många volume spacers det sitter i RS Sid-gaffeln på Spark RC 900 Pro, 2019, i originalutförande? Tänkte köpa hem verktyg för att öppna upp gaffeln och spacers på samma gång, så kan i nuläget inte själv öppna upp och kolla...

Luzen

Aktiv medlem
Vad säger geoexpertisen?
Skulle en RC 900 Pro 2019 i Smail passa min sambo som är 162cm lång och 74 i grenlängd?
Hur lång är stammen på en Small 2019?

dalaride

Ny medlem
Ska skicka på ett ovalt drev på min Spark 940 (2018), är det lungt med 34T eller tar det i ramen?

Skillnaden på 32T och 34T, hur stor är den?

Vad skulle expertisen ge för råd om jag tidigare körde med 32T oval och 11-42 på min Scale och trampade sällan ur på det.

BobSacamano

Ny medlem
Postar min fråga här också:

Ska köpa en spark. Det blir en 940 eller 900 RC team kompl med dropper. Båda 2019 från LBS.

Vad är det som talar för och emot. Priset är ju nästan samma (Liten rea på 2019) sånär som på någon 1000-lapp.

mir

Medlem
Jag hade satsat på RC900 team. Kolfiberram och bättre gaffel samt säkert bättre komponenter.

BobSacamano sa:
Postar min fråga här också:

Ska köpa en spark. Det blir en 940 eller 900 RC team kompl med dropper. Båda 2019 från LBS.

Vad är det som talar för och emot. Priset är ju nästan samma (Liten rea på 2019) sånär som på någon 1000-lapp.

JHenning

Medlem
Det här med dropp från sadel till styre på Scott Spark RC - hur ser det ut för er? Jag ligger på ca 45 mm (topp av sadel till topp av handtag på styret) vilket i vissa lägen kan kännas som lite mycket. Funderar därför på att slänga på en riser bar med rise på 20-30 mm. Eller så kanske det bara handlar om att vänja sig vid aggressiv XC-geo? :)

Luzen

Aktiv medlem
JHenning sa:
Det här med dropp från sadel till styre på Scott Spark RC - hur ser det ut för er? Jag ligger på ca 45 mm (topp av sadel till topp av handtag på styret) vilket i vissa lägen kan kännas som lite mycket. Funderar därför på att slänga på en riser bar med rise på 20-30 mm. Eller så kanske det bara handlar om att vänja sig vid aggressiv XC-geo? :)
Du kan ju alltid vānda stammen till att borja med.

JHenning

Medlem
Luzen sa:
JHenning sa:
Yes, tack för tips! Men tror inte jag vinner så många mm på det utifrån hur min styrstam ser ut, dessvärre.

Jajjas

Medlem
JHenning sa:
Luzen sa:
JHenning sa:
Yes, tack för tips! Men tror inte jag vinner så många mm på det utifrån hur min styrstam ser ut, dessvärre.
Om du har en stam på -6° så brukar den se rak ut om den är vänd neråt. Vänder du på den kommer den peka uppåt.

Senast ändrad:

Luzen

Aktiv medlem
JHenning sa:
Luzen sa:
JHenning sa:
Om du har originalstammen så blir det ett par cm.

Jensen

Aktiv medlem
JHenning sa:
Luzen sa:
JHenning sa:
Beror lite på länge och vinkel. Men säg att det är en 80 mm och -8 nu. Flipper du den äre ju Drygt 20 mm om jag inte räknat fel

-Andy-

Aktiv medlem
JHenning sa:
Luzen sa:
JHenning sa:
Standardtipset ovan är en bra början. Det är snabbt, enkelt och gratis och påverkar ofta mer än man tror. Precis som med sadelposition och sadelhöjd kan det var klokt att ändra lite i taget och inte göra jättehopp.

Vad är det för vinkel på styrstammen idag? Tänk på att du får dubbla antalet grader när du vänder på den, dvs. om styrstammen är vinklad 8 grader blir skillnaden 16 grader när du vänder på den (8+8). Det borde ge en kännbar skillnad.

JHenning

Medlem
Okej, tack hörni! Jag ska prova att vända på grejerna och se vad som händer :)

Förstår att det är individuellt men mest för att få en referenspunkt - vad kör ni andra med för dropp, på ett ungefär?

Foss

Aktiv medlem
Vad har ni för skärmar till era sparkar? Jag skulle vilja ha något både fram och bak. På gamla cykeln hade jag en ass-saver bak men är sugen på nån som skyddar cykeln lite mer. Till min brukshoj har jag en sån där som man fäster på sadelstolpen men jag anser att den är för ful för att utsmycka sparken. #fåfäng

Foss sa:
Vad har ni för skärmar till era sparkar? Jag skulle vilja ha något både fram och bak. På gamla cykeln hade jag en ass-saver bak men är sugen på nån som skyddar cykeln lite mer. Till min brukshoj har jag en sån där som man fäster på sadelstolpen men jag anser att den är för ful för att utsmycka sparken. #fåfäng
Jag kör på mudhugger både fram- och balvarianten. Är nog steget mot ännu fulare, men väldigt effektiv!

Foss sa:
Jag har en sån här https://www.sks-germany.com/en/products/flap-guard/ fram på gaffeln och en bak på svingen, mest för att skydda dämparna från alltför mycket lera. Sen har jag en sån här https://www.sks-germany.com/en/products/mud-x/ för att försöka undvika lera på flaskan.

Slutligen har jag en sån här https://www.sks-germany.com/en/products/shockblade-28-29-zoll/ fram och en sån här https://www.sks-germany.com/en/products/x-blade-28-29-zoll/ bak, men de kanske går in i kategorin "för fula"...

Mamel

Medlem
Hej alla Spark-ägare,
Jag har fått i uppdrag att köpa en cykel åt min granne i 50-årspresent. Själv känner jag mig hemma på cyklar som Specialized Camber/Stumpjumper, Scott Genius eller Trek Fuel EX och hade tänkt mig att grannen skulle ha något liknande. Nu har jag dock fått erbjudande att köpa en Scott Spark, som jag aldrig har cyklat på.

Kan ni försöka bortse från att ni självklart anser att Spark är världens bästa cykel och ge ett objektivt råd. Hur "XC-betonad" är Sparken i förhållande till de cyklar jag nämnde? Funkar sittställningen för en 50-årig nybörjare som är allmänt vältränad och som vill cykla stig på Järvafältet eller blir det alltför framåtlutat?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer