Scott spark the tråd

zmalex

Ny medlem
Scott spark the tråd
Hej,

Har en Scott Spark 940 2020 års modell och har skruvat på och bytt allt på den förutom service av framgaffel, service dämpare bak samt att byta ut till nya lager i armen.

Frågor.
  1. Var kan jag hitta rätt lager till cykeln? https://www.westbrookcycles.co.uk/ har en del kit men inte till 2020 års modell.
  2. Serva gaffel och dämpare. Var kan jag köpa kit med rätt packningar och oljor?
  3. Är det värt besväret att serva gaffel och dämpare själv eller ska jag lämna in?
Tack!
 

Hobbes

Medlem
Scott spark the tråd
Är det samma Ram på de nya sparkarna? Rc och 900.
Tycker måtten känns väldigt lika och vill inte köpa en 910 då den är snordyr
Här finns liten input vad som skiljer mellan Spark och Spark RC.

 

Ustzeust

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Här finns liten input vad som skiljer mellan Spark och Spark RC.

Dom skriver att måtten på rc- och 900-ramarna är identiska, frågan är om dom är byggda likadant.
Känns skumt om man ska behöva betala 60lax för en 900 i full plast men bara 40k för en rc.
 

Hobbes

Medlem
Scott spark the tråd
Det finns 3 olika kolfiber-ramar till Spark/Spark RC; HMX SL, HMX och HMF.
Det är även någon variant som kör alu-swing.

Utöver ram är samma skiljer det rätt mycket på dämpare, gaffel och övriga komponenter mellan för en 40k och en för 60k. Kan kanske vara svårt att motivera dock.
 

Ustzeust

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Det finns 3 olika kolfiber-ramar till Spark/Spark RC; HMX SL, HMX och HMF.
Det är även någon variant som kör alu-swing.

Utöver ram är samma skiljer det rätt mycket på dämpare, gaffel och övriga komponenter mellan för en 40k och en för 60k. Kan kanske vara svårt att motivera dock.
Och mellan spark 920 och 910 så skiljer det bara 10000 men man får väldigt mycket bättre spec + full kol-ram på 910.
Och kan hur kan "flex stays" fungera med en baksving i alu?
 

thludde

Medlem
Scott spark the tråd
Hel allihopa.
Har en Spark 900 RC PRO 21. Är riktigt, riktigt nöjd med cykeln med det finns en liten grej... nämligen bromsarna.
Har xt8100 på min andra cykel och är lite besviken med xtr9100. Ok, vikt vikt bla bla, men varför är klossarna så mycket mindre än XT?
Det räcker liten touch med xt och man känner bromskraften direkt. Det inte mycket man kan göra åt designen, men vad tycker Ni? Vad kör ni för beläg? Är ni nöjda med XTR?
Lite bilder på klossar.
XT, Mt200 och XTR.
Jag har RC PRO 2020, även den med XTR-bromsar. Jag är också lite besviken över bromsarna. Har luftat flera gånger å då känns de skarpa och bra men efter ett tag lite svampiga igen. Irriterar mig även på att bromspunkten ”vandrar” om man kör en liten stund utför och pump-bromsar. Har bara testat med original belägg men har nån tips på bättre så testar jag gärna andra..
 

Artix

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Jag har RC PRO 2020, även den med XTR-bromsar. Jag är också lite besviken över bromsarna. Har luftat flera gånger å då känns de skarpa och bra men efter ett tag lite svampiga igen. Irriterar mig även på att bromspunkten ”vandrar” om man kör en liten stund utför och pump-bromsar. Har bara testat med original belägg men har nån tips på bättre så testar jag gärna andra..
Har 180 skivor fram och bak nu. Testade klossar från bilden men det blev inte bättre. Nu kör jag ori. Shimano klossar och det är ok, men känns aldrig som XT 😞
 

Bilagor

  • Screenshot_20220721-173825.png
    Screenshot_20220721-173825.png
    175.8 KB · Besök: 17

Hcb123

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Måste vara som du skriver.

Vad finns det för alternativ?
- Gå ner till XT 8100
- Uppgradera till XTR fyrkolvsok
- Testa andra klossar...
- ???

Vet inte vad som skulle funka bäst, du har ju provat den billigaste lösningen med beläggen.
Nu börjar saker kosta pengar.

Kanske prova att byta ett handtag först, eller om du kan låna ett av nån för att testa.
Ser inte att andra belägg skulle göra skillnad för svampigheten.

Är det luft i den när du luftar om dom ?
Kanske det tar in i nån dålig koppling.
Hr du kollat dom ?

/henrik
 

Artix

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Vet inte vad som skulle funka bäst, du har ju provat den billigaste lösningen med beläggen.
Nu börjar saker kosta pengar.

Kanske prova att byta ett handtag först, eller om du kan låna ett av nån för att testa.
Ser inte att andra belägg skulle göra skillnad för svampigheten.

Är det luft i den när du luftar om dom ?
Kanske det tar in i nån dålig koppling.
Hr du kollat dom ?

/henrik
Jag tror allting är ok. Svagheten ligger i de micro bromsbeläggen.
 

pme

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Jag har RC PRO 2020, även den med XTR-bromsar. Jag är också lite besviken över bromsarna. Har luftat flera gånger å då känns de skarpa och bra men efter ett tag lite svampiga igen. Irriterar mig även på att bromspunkten ”vandrar” om man kör en liten stund utför och pump-bromsar. Har bara testat med original belägg men har nån tips på bättre så testar jag gärna andra..
Det låter som att du antingen inte lyckats lufta dem helt, eller att de på något sätt tar in luft. Jag gissar på det första ;-)
 

glitch

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
För en som är för gammal (och grinig ;-) ) för formatet, vad är slutsatsen? Enduro MTB verkade tycka att Epicen var roligare som stigcykel - även om Treken vann.
Ok, plågade mig igenom klippet. Gav inte så värst, typ Trek är mest trail bike, Epic mest xc racer på rymmen. Spark mitt emellan. Känns som Epicen får vara kvar i stallet ett tag till :)
 

Agorazo

Medlem
Scott spark the tråd
Hej. Hur står det till med service på Scott Spark?

Är det mer kostsamt än andra märken? Efter lite sökande här på forumet verkar det nämligen som att bakdämparen Fox Nude måste skickas till Danmark för helservice, gör det att priset och tiden sticker iväg?

Det verkar också vara så att inte alla Spark har Fox Nude. Spark 940 -22 har en Rockshox Pike Select RL3. Spelar det roll på vilka som kan serva dem?
 

Hcb123

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Samma på alla scott med fox Twinlock, skicka till Danmark för fullservice.
Betalade 1750 för att fullserva min bakdämpare på geniusen förra sommaren, framgaffeln gjorde jag själv.

/henrik
 

jonte987

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Nya spark verkar ha super boost vev med 56.5 chainline. (jämfört med vanligt + 0mm offset = 55mm).
Stämmer det och i så fall har någon kollat vilken offset det kommer med?
 

Mini_me

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Hej. Hur står det till med service på Scott Spark?

Är det mer kostsamt än andra märken? Efter lite sökande här på forumet verkar det nämligen som att bakdämparen Fox Nude måste skickas till Danmark för helservice, gör det att priset och tiden sticker iväg?

Det verkar också vara så att inte alla Spark har Fox Nude. Spark 940 -22 har en Rockshox Pike Select RL3. Spelar det roll på vilka som kan serva dem?
Gamla Nuden (dvs satt på Sparken innan den nya ramen kom) servade jag hos Trek GBG. Skulle kolla med dom hur det är med nya (om det ens är en nya dämpare).

Ping @Preacher sim kanske kan reda ut frågan.
 

pme

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Gamla Nuden (dvs satt på Sparken innan den nya ramen kom) servade jag hos Trek GBG. Skulle kolla med dom hur det är med nya (om det ens är en nya dämpare).

Ping @Preacher sim kanske kan reda ut frågan.
Enligt min LBS så har Fox/Scott släppt på kravet sedan ett par år, så nu räcker det med att köpa dyra verktyg och gå en kurs för att få serva Nude.
 

Preacher

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Hej. Hur står det till med service på Scott Spark?

Är det mer kostsamt än andra märken? Efter lite sökande här på forumet verkar det nämligen som att bakdämparen Fox Nude måste skickas till Danmark för helservice, gör det att priset och tiden sticker iväg?

Det verkar också vara så att inte alla Spark har Fox Nude. Spark 940 -22 har en Rockshox Pike Select RL3. Spelar det roll på vilka som kan serva dem?

Du behöver inte sända den till Danmark.
Servicekostnad är i paritet med den vanliga Fox DPSen så länge det är service och inte byte av intern hårdvara.
 

Artix

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Hur mycket spänner ni TA på bakaxel?
Har en RC Pro 21 med Syncros axlar och tycker att det går trögare för bakhjulet när jag spänner med det lilla Syncros verktyget.
Nåt känt problem?
 

thludde

Medlem
Scott spark the tråd
Verkar som min fjäder i twinlock-reglaget har vikt sig fel och den vill inte riktigt returnera till öppet läge. Någon som vet om man kan få tag i endast fjädern och byta?
 

krip

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Äntligen fått min nya Spark och på första turen mindes jag varför jag sålde min gamla Spark för ett par år sedna. Helvete vad låg den är!! Är det någon som testat att byta till 165mm vevparti för att kanske undvika några av alla islag?
 

glitch

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Äntligen fått min nya Spark och på första turen mindes jag varför jag sålde min gamla Spark för ett par år sedna. Helvete vad låg den är!! Är det någon som testat att byta till 165mm vevparti för att kanske undvika några av alla islag?
Vilket är konstigt då den geometrimässigt (inte RC) snarare hör hemma på stök och brötstigar med rötter och stenar som sticker upp. Provrullade nya lite igår och blev kanske inte "blown away". Fin "allroundcykel" och säkert ett bra val i ett encykelhem.
 

krip

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Vilket är konstigt då den geometrimässigt (inte RC) snarare hör hemma på stök och brötstigar med rötter och stenar som sticker upp. Provrullade nya lite igår och blev kanske inte "blown away". Fin "allroundcykel" och säkert ett bra val i ett encykelhem.
Nja stök och bröt är väl kanske att ta i. Den klarar av enklare stök men det är verkligen inget man brötar ner där jag med lätthet kör ner med min Yeti. Det är en fantastisk allound cykel och framför allt är den 100 gånger roligare uppför jämfört med min Yeti. Bortsett från att man slår i tramporna då.

Blir ett par nya 165 cranks!
 

Artix

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Äntligen fått min nya Spark och på första turen mindes jag varför jag sålde min gamla Spark för ett par år sedna. Helvete vad låg den är!! Är det någon som testat att byta till 165mm vevparti för att kanske undvika några av alla islag?
Det är ändå ganska intressant hur olika vi upplever Sparken. Själv har jag inte ett märke under BB. Har några på vevarmar, men det är annan sak. Jag missar helt enkelt stenar eller andra hinder.
Tror vet nån som borde veta lite mer om det, eller han vill prata? 😃

 

krip

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Det är ändå ganska intressant hur olika vi upplever Sparken. Själv har jag inte ett märke under BB. Har några på vevarmar, men det är annan sak. Jag missar helt enkelt stenar eller andra hinder.
Tror vet nån som borde veta lite mer om det, eller han vill prata? 😃

Tror du får jobba lite på den här meningen för det är helt omöjligt att förstå vad du menar "Tror vet nån som borde veta lite mer om det, eller han vill prata?"

Min kommentar handlar främst om att vevarna tar i inte BB. Det handlar mycket om hur det ser ut där man cyklar. Är det väldigt stenigt så är det självklart större risk att slå i.

Jag brukar alltid ta det folk säger med en nypa salt när det står produktens namn på alla kläder personen har på sig. Har sett typ alla tester som finns kring Sparken och det är en och annan kommentar om att den är låg så inget jag har hittat på.
 

glitch

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Tror du får jobba lite på den här meningen för det är helt omöjligt att förstå vad du menar "Tror vet nån som borde veta lite mer om det, eller han vill prata?"

Min kommentar handlar främst om att vevarna tar i inte BB. Det handlar mycket om hur det ser ut där man cyklar. Är det väldigt stenigt så är det självklart större risk att slå i.

Jag brukar alltid ta det folk säger med en nypa salt när det står produktens namn på alla kläder personen har på sig. Har sett typ alla tester som finns kring Sparken och det är en och annan kommentar om att den är låg så inget jag har hittat på.
räcker med en titt i geotabellen, nästan 5 mm lägre än min epic evo. Sen påverkar sag och hur dämparen jobbar. Nya verkar plushare och mer aktiv av vad jag läst mig till = mer kompression som medför stundtals ännu lägre bb.
 

Artix

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Tror du får jobba lite på den här meningen för det är helt omöjligt att förstå vad du menar "Tror vet nån som borde veta lite mer om det, eller han vill prata?"

Min kommentar handlar främst om att vevarna tar i inte BB. Det handlar mycket om hur det ser ut där man cyklar. Är det väldigt stenigt så är det självklart större risk att slå i.

Jag brukar alltid ta det folk säger med en nypa salt när det står produktens namn på alla kläder personen har på sig. Har sett typ alla tester som finns kring Sparken och det är en och annan kommentar om att den är låg så inget jag har hittat på.
Sorry för min otydlighet eller svenska, men jag menade att Scotty är garanterat sponsrad av Scott, och kanske känner till problemet, men pratar aldrig om den. Bara spekulerar.
 

krip

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Sorry för min otydlighet eller svenska, men jag menade att Scotty är garanterat sponsrad av Scott, och kanske känner till problemet, men pratar aldrig om den. Bara spekulerar.
Problem och problem. Vet inte om man kan säga att det är ett generellt problem utan det handlar nog mycket om hur det ser ut där man cyklar. Är det väldigt steniga partier uppför så kommer man definitivt ha ett problem men på många ställen funkar det säkert kanon. Både Hellas och NICK i Stockholm är väldigt steniga och då det är högt tryck på spåren så gröps det ut år efter år så det blir bara mindre jord och mer sten för varje år som går. Jämför jag med Högbo där jag kör en del så är det en helt annan typ av spår som är enklare att cykla även om man har en låg BB. Sedan är det ju många som föredrar en låg BB när det går utför så det är mycket en avvägning. Personligen tycker jag det är ett problem just där jag cyklar men jag är väldigt nöjd med cykeln i övrigt och jag hoppas 165 cranks skall hjälpa mig lite att bli av med alla islag.

Vad gäller Scotty så hör man ju bara på namnet att han har varit sponsrad sedan födseln :)
 

thludde

Medlem
Scott spark the tråd
Ser

Ser ut som pinnen fjädern sitter på har böjt sig , du kan inte ta bort fjädern, börja tillbaka pinnen och sätta tillbaka fjädern fast vänd igen så den böjde fjäderdelen sitter över pinnen ?

/henrik
Tack för tipset. Testade att lossa fjädern och vända den. Själva stiftet var rakt men knycken på fjädern gör att det går lite trögt ändå. Har beställt nya fjädrar så återkommer när jag testat byta…
 

hm

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Äntligen fått min nya Spark och på första turen mindes jag varför jag sålde min gamla Spark för ett par år sedna. Helvete vad låg den är!! Är det någon som testat att byta till 165mm vevparti för att kanske undvika några av alla islag?

Blir lite högre om man klämmer in breda fälgar och stora däck ..
 

glitch

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Blir lite högre om man klämmer in breda fälgar och stora däck ..
Breda fälgar ger väl snarare lägre BB eftersom däcket blir bredare och därför mindre högt. Grövre däck med högre dobbar ger högre BB och mer rullmotstånd - och då kan man fundera på om man valt rätt cykel eftersom en del rapphet försvinner.
 
Topp