Scott spark the tråd

krip

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Blir lite högre om man klämmer in breda fälgar och stora däck ..
Kanske skall testa det men tyckte jag hade fått lite skav på baksvingen av de 2.4 som sitter där idag. Kan vara smuts men kändes lite skumt och jag satte på lite skyddsfilm för att vara på den säkra sidan.

krip

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Breda fälgar ger väl snarare lägre BB eftersom däcket blir bredare och därför mindre högt. Grövre däck med högre dobbar ger högre BB och mer rullmotstånd - och då kan man fundera på om man valt rätt cykel eftersom en del rapphet försvinner.
Skulle ju kunna vara en lösning om man vet att man skall cykla stök. Jag har tex två uppsättningar hjul så ganska enkelt att skifta mellan dessa utifrån vilken terräng man skall cykla.

zmalex

Ny medlem
Scott spark the tråd
Verkar som kullagret i huben på min Spark 940 2020 håller på att ge upp.

Det går att köpa en ny hub här men eftersom det inte är något fel på själva hubben men jag skulle vilja byta ut kullager.

Är det någon som vet
  1. Vilka kullager det kan vara som sitter i hub body?
  2. Vilka kullager som kan sitta i själva navet (inte hub body) och hur man byter dem?

Artix

Aktiv medlem
Scott spark the tråd

Det går att köpa en ny hub här men eftersom det inte är något fel på själva hubben men jag skulle vilja byta ut kullager.

Är det någon som vet
  2. Vilka kullager som kan sitta i själva navet (inte hub body) och hur man byter dem?
Vet inte vad du har för axlar, men i mina Syncros sitter nånting som heter Xsero (skit)
Ska besöka Sverull och beställa nya jag kan ha som backup.

Bilagor

• DSC_5699.JPG
    DSC_5699.JPG
    222.7 KB · Besök: 32

zmalex

Ny medlem
Scott spark the tråd

Är det någon som vet

Öppnade upp och tog bilder
  1. FH-904 hub body ska ha 6802
  2. Själva navet ska ha 6903
Det finns en video för hur man plockar isär FH-904. Behöver dock skaffa en smalare låsringstång för att få ut låsringen samt en ratchet ring om jag ska ge mig på att plocka isär själva navet.

Bilagor

• 2022-08-02 11.35.34.jpg
    2022-08-02 11.35.34.jpg
    495 KB · Besök: 30
  • 2022-08-02 11.41.50.jpg
    2022-08-02 11.41.50.jpg
    483.8 KB · Besök: 30

krip

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Kört första rundan med 165 vevparti istället för 175. Tyckte det var lite mindre islag men i övrigt kände jag ingen skillnad. Skall utvärdera det ytterligare men det verkar lovande!

thludde

Medlem
Scott spark the tråd

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    462.9 KB · Besök: 21

thludde

Medlem
Scott spark the tråd
Hej!
Jag har fått grymt missljud i min Spark RC 900 PRO 2020. Det knakar och lever so. Jag aldrig varit med om tidigare! Det började efter att jag installerat dropper post. Min gissning är att det kommer från vevlagret men jag är inte säker.. Men när jag installerade droppern plockade jag ut vevlagret för att trä vajerhöljet och efter det kom ljuden. Jag har bytt vevlager tidigare utan problem. Men ljudet kommer när jag trampar tungt typ i uppförsbackar. Både när jag sitter och står upp. Jag var inte säker på var det kom ifrån så servade hela baksvingen + dämpare så allt är nyss rengjort och infettat. Hur gör ni andra när ni pressar in vevlager? Kör ni med fett eller nån sån där loctite som limmar lagren i ramen? Jag har bara kört med fett och det har funkat fint tidigare..

Tacksam för synpunkter, tips och idéer!

fasth

Ny medlem
Scott spark the tråd
Jag har årets modell av Scott spark RC Team. Den har ju ingen dropper och det vill jag nu montera. Min fundering är vad behöver jag för reglage? Jag vill ha ett som kan låsa både gaffel, dämpare och justera dropper.
Jag har också en Spark RC Team och min lbs beställde ett twinlock med reglage för dropper (sånt som sitter på Spark) från scott när dom installerade min dropper. Borde gå att beställa direkt från scott, dom brukar vara hjälpsamma!

Scott spark the tråd
Jag tänkte plocka bort kassetten och se över bodyn på min 2022 Spark Rc Team med Sram.
Utanför kassetten sitter en "end cap" med spår för en nyckel som är felgängad (dvs lossnar om man skruvar medsols). När jag lossar den så lossnar hela kassetten och i den sitter själva bodyn fast.
Jag antar att den inte ska sitta där egentligen, utan sitta på hjulaxeln, men att den kärvat fast. Kan jag försöka banka ut den från kassetten eller kommer end-cap:en vara i vägen? End-cap:en går inte att lossa helt utan efter att den lossnat från hjulaxeln så snurrar den bara.

På min förra cykel hade jag en låsring ytterst på kassetten men det finns ingen sån här.

Bilagor

• IMG_3217.jpeg
    IMG_3217.jpeg
    536.1 KB · Besök: 45
  • IMG_3214.jpeg
    IMG_3214.jpeg
    557.4 KB · Besök: 40
  • IMG_3211.jpeg
    IMG_3211.jpeg
    638.7 KB · Besök: 42

poqa

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Jag tänkte plocka bort kassetten och se över bodyn på min 2022 Spark Rc Team med Sram.
Utanför kassetten sitter en "end cap" med spår för en nyckel som är felgängad (dvs lossnar om man skruvar medsols). När jag lossar den så lossnar hela kassetten och i den sitter själva bodyn fast.
Jag antar att den inte ska sitta där egentligen, utan sitta på hjulaxeln, men att den kärvat fast. Kan jag försöka banka ut den från kassetten eller kommer end-cap:en vara i vägen? End-cap:en går inte att lossa helt utan efter att den lossnat från hjulaxeln så snurrar den bara.

På min förra cykel hade jag en låsring ytterst på kassetten men det finns ingen sån här.
Kasetten skruvar du loss från bodyn mha ett kasettverktyg och en kedjepiska.

AndersJB

Aktiv medlem
Scott spark the tråd

Använde du den yttre "muttern" där det är märkt "loosen" på?
Som är vänstergängad?
Den skruvar man loss bodyn med,inte kassetten!
Kasetten släpper man med en vanlig kasetthylsa som har utvändiga splines.

Du måste skruva tillbaka allt och börja om och använda kasetthylsa och kedjepiska.

Slå inte ut nått!!
Allt sitter gängat,så slår du går skiten sönder!

Scott spark the tråd
Tack för svaren!
Ja men se där! Då var det inget konstigt special ändå då. :) Jag blev nog lite förvirrad av den där end-cap:en, tyckte inte att det fick plats nåt kassettverktyg runt den men då ska jag göra så och inte försöka banka ut den. :D

jarna

Medlem
Scott spark the tråd
är det någon som har en extra klingbult till - Crankset: Shimano XTR FC-M9020-B2 / Hollowtech 2 34x24 T

spark 2017
ska förhoppningsvis köra bockstensturen på lördag
min lbs försöker oxo med shimano

pme

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Hej hopp någon som testat?
Isåfall upplever ni någon skillnad ifrån fox dämparen? och isåfall vilken skillnad.
Jag bytte till en dylik för ett år sedan, efter att pistongen på min Fox-dämpare gått av två år i rad (drygt ett år efter fullsevice = ingen garanti från Fox).
Jag har inte märkt någon försämring, eller längtat efter att byta tillbaka. Snarare har jag inte vågat byta tillbaka till min Fox av rädsla för ytterligare en oväntad pogofiering när jag minst önskar det.

Artix

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Har ni kanske betäckningen eller mått på lager till swingarm till en Spark 2021?
Och en fråga till. Vilket kit ska man ha till 900 Rc Pro 20121?

Bilagor

• 265448.jpg
    265448.jpg
    85.6 KB · Besök: 13
Senast ändrad:

thludde

Medlem
Scott spark the tråd
Har ni kanske betäckningen eller mått på lager till swingarm till en Spark 2021?
Och en fråga till. Vilket kit ska man ha till 900 Rc Pro 20121?
Tjena! Det måste ju vara samma som i Spark 2020 och där sitter 6802-lager, typ sådana här: https://r2-bike.com/ENDURO-BEARINGS-Bearing-61802-6802-LLB-15-x-24-x-5-mm-ABEC-3

Vill du hela kitet med bussningar och bultar är det detta:

zmalex

Ny medlem
Scott spark the tråd
Hej igen,

När jag ändå plockat sönder hela baknavet och bytt kullager tänkte jag ge mig på att byta ringnut som såg lite sliten ut.

I min enfaldighet trodde jag min Scott Spark 940 2020 som har en Formula FH-904 microspline freehub var kompatibel med dt swiss 3 pawl microsplines och köpte än gängring

Men icke. Visar sig att FH-940 ringnut är större och jag hittar inte någonstans på nätet där man skulle kunna köpa en.

Tips mottages :)

NickPick

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Maila formula och fråga om dom säljer det löst, annars är den nog ett nytt nav som gäller?
Om den ringen är sliten kanske bodyn också är det menar jag.

Slingshot74

Medlem
Scott spark the tråd
Frågar åt min bror som inte hänger på nätet..

Fråga 1:
Hur stort framdrev kan man ha på en Spark 910 av 2020 årsmodell utan att ändra något annat??
Han är en segtrampare och upplever att han trampar ur den då det går utför.

Fråga 2:
Han upplever det lite irriterande att höra ticket från baknavet och ser det som en utmaning att trampa hela tiden så det är tyst. Men då jag är storebror och är rädd om honom i och med att han har svår diabetes så undrar jag om det finns någon lösning i att byta baknavet? Cykeln är helt stock i sin spec.
Jag vill ju inte att han trampar ihjäl sig.

Luzen

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Frågar åt min bror som inte hänger på nätet..

Fråga 1:
Hur stort framdrev kan man ha på en Spark 910 av 2020 årsmodell utan att ändra något annat??
Han är en segtrampare och upplever att han trampar ur den då det går utför.

Fråga 2:
Han upplever det lite irriterande att höra ticket från baknavet och ser det som en utmaning att trampa hela tiden så det är tyst. Men då jag är storebror och är rädd om honom i och med att han har svår diabetes så undrar jag om det finns någon lösning i att byta baknavet? Cykeln är helt stock i sin spec.
Jag vill ju inte att han trampar ihjäl sig.
Fråga 2: olika nav låter olika mycket. Förstår inte vad dia har med frågan att göra dock. (Har själv dia typ 1)

Topp