Scott spark the tråd

Mr_H_G_Superman

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Ja, de ser ju balla ut! :)

Det blev längre slaglängd på RC. 120 mm både fram och bak. Trail-Spark har dock samma som 2021-modellen, dvs 130 mm fram och 120 mm bak.

De har passat på att höja priserna rejält. Riktpriset på nya Spark 950 är 40 000 spänn. 2021-modellen kostar 32 000...

NickPick

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Ja, de ser ju balla ut! :)

Det blev längre slaglängd på RC. 120 mm både fram och bak. Trail-Spark har dock samma som 2021-modellen, dvs 130 mm fram och 120 mm bak.

De har passat på att höja priserna rejält. Riktpriset på nya Spark 950 är 40 000 spänn. 2021-modellen kostar 32 000...
Tråkigt med tanke på hur länge dom har mjölkat 40+are med emotionella band till märket Scott på "nuvarande" spark.
PS. Tänkte nog kanske beställa en... Får se när om den kommer.

OskarLodin

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Hej har en fråga till alla kunniga!

har en scott spark rc 900 SL med en fox 32 gaffel fram! Nu till frågan: När jag har dämparna helt låsta sen åker in i skogen och släpper reglaget till mellan läget så släpper bara bak dämparen men framgaffeln helt stel ? Men när jag inte sitter på cykeln funkar det klockrent?
Ibland blir det likadant för mig. Man måste gunga lite med gaffeln för att den ska släppa. Tror det har att göra med hur låsningen är konstruerad.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Cykeltillverkarna blir otroligt nog sämre och sämre på att producera cyklar för varje år som går eftersom att det blir dyrare och dyrare, även när inflationen är borträknad.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Cykeltillverkarna blir otroligt nog sämre och sämre på att producera cyklar för varje år som går eftersom att det blir dyrare och dyrare, även när inflationen är borträknad.
Hur kommer du fram till den slutsatsen?
Kostnaden för att producera cyklar ökar rimligen med den ökande komplexiteten, snarare än pga att de blir sämre på produktion.
Dessutom är priset på cyklar i bästa fall avlägset kopplat till produktionskostnaderna. Cyklarna säljs för det pris folk är beredda att betala. Just nu är det brist på cyklar, den som har en fungerande lina och kan få ut cyklar behöver knappast rea ut dem, så varför skulle de göra det?

mtbkr

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Kostnaden för att producera cyklar ökar rimligen med den ökande komplexiteten, snarare än pga att de blir sämre på produktion.
Dessutom är priset på cyklar i bästa fall avlägset kopplat till produktionskostnaderna. Cyklarna säljs för det pris folk är beredda att betala. Just nu är det brist på cyklar, den som har en fungerande lina och kan få ut cyklar behöver knappast rea ut dem, så varför skulle de göra det?
Såg den här artikeln på Pinkbike som iofs jämför USD-priser.
https://www.pinkbike.com/news/throw...bike-prices-changed-in-the-past-10-years.html

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Kostnaden för att producera cyklar ökar rimligen med den ökande komplexiteten,
Ökande komplexitet tror jag inte alls, snarare borde cyklar vara lättare att bygga för varje år som går. Det är samma delar som ska sättas ihop. Teknikutveckling gör inte saker dyrare utan billigare. Däremot kan det ligga något i det du säger om brist och vem som kan leverera, tillverkarna passar på att höja vinsterna medans det är uppgång. Det saknas tillfredsställande konkurrens (i icke-coronatider också) för att pressa kostnaderna till kundernas fördel.

Jensen

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Ökande komplexitet tror jag inte alls, snarare borde cyklar vara lättare att bygga för varje år som går. Det är samma delar som ska sättas ihop. Teknikutveckling gör inte saker dyrare utan billigare. Däremot kan det ligga något i det du säger om brist och vem som kan leverera, tillverkarna passar på att höja vinsterna medans det är uppgång. Det saknas tillfredsställande konkurrens (i icke-coronatider också) för att pressa kostnaderna till kundernas fördel.
Det är lättare o lättare att bygga OM målet fortsatt är att inte förbättra. Om man samtidigt som man blir duktigare, höjer ribban pga just att man nu behärskar en sak, dax att gå vidare så kan det ju driva upp priserna.
Men främst skulle jag säga att det är frågan om efterfrågan och tillgång. När det gäller scott har de ju sålt slut rätt tidigt, år efter år. Inte så tidigt som i år, men alltid tidigt. När man sen inte äger själva tillverkningen själv så är det ju inte bara att rampa upp den och även om man äger tillverkningen själv, så tillverkar man ju fortfarande troligen åt andra, åtaganden man inte bara kan säga upp ( man gör dessutom vinst på att konkurrenters hojar säljer bra med eftersom man tillverkar dem). Att vi sen har en köpstark marknad där fler o fler kliver in på klart dyrare hojar än de skulle behöva i kombination med att priserna för varje år ökat lite, så är det ju inte inget ovanligt att någon köper en 77-80k hoj. För 20 år sen var det fantasisummor, inte idag.

glitch

Aktiv medlem
Scott spark the tråd

Fast ökande komplexitet? Kom igen. Hälften är påhittad komplexitet.
De flesta åker fortfarande runt med en vajer som drar en fjäderbelastad arm.
På mtb xc går alla över till flex kedjestag, många till singlepivot typ, något som fanns för evigheter sen.
Hydrauliska bromsar har fortfarande ingen lyckats göra helt klockrena....nivån hade varit oacceptabel på bilar eller mc.
De största revolutionerna är typ bredare nav som ingen behövde (20x110 fanns) och taffligt invändigt dragna kablar. Påhittad innovation.
Jämför en 10 år gammal bil idag med en modern elbil, där kan man motivera att det hänt nåt.
Skalfördelarna borde vara enorma så att byta nån skruv och svarva nåt gram till på en växel motiverar knappast prisutvecklingen.
Herregud ett hjul är fortfarande en fälg med ekrar, nippöar och ett nav, som en droska.

jonte987

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Det brukar bara var de mest extrema lyxprodukterna typ begränsad utgåva av nån Ferrari som tar slut på det här sättet. Högst medvetet så klart i det fallet.
Kan ni se vw sälja slut på golf i april år efter år Något är ruttet i branschen.

Jim.E

Medlem
Scott spark the tråd
Hejsan. Ska byta lager i mitt bekhjul tillhörande RC WC 2020. Syncros brandat nav. Har kommit dit bilderna visar men hur faen får jag ur axeln? Är nån invändig insex på bromssidan och vänterhängad ändhylsa på drivsidan

Bilagor

• AF75BE01-9D57-445B-8E8F-E3832880A519.jpeg
    AF75BE01-9D57-445B-8E8F-E3832880A519.jpeg
    641.2 KB · Besök: 43
  • 7A40B348-FF42-4C15-BC28-C370299B5540.jpeg
    7A40B348-FF42-4C15-BC28-C370299B5540.jpeg
    598.3 KB · Besök: 44

nadderf

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Hejsan. Ska byta lager i mitt bekhjul tillhörande RC WC 2020. Syncros brandat nav. Har kommit dit bilderna visar men hur faen får jag ur axeln? Är nån invändig insex på bromssidan och vänterhängad ändhylsa på drivsidan
I många baknav kan man använda axel för att oxå pressa ut lagren, dvs om du tar en gummiklubba på ena sidan så kommer både lager och axel att komma ur

Ubbe73

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Funderar på en ny/begagnad Spark RC. Nya modellen verkar vara trevlig men funderar på om det är för mycket utförsgeometri för en amatör?!? Jag uppskattar att trampa uppför såväl som nedför. Kör idag en RC Team och upplever att det är en fullt kapabel geometri på den både upp och ned.

zw3n

Ny medlem
Scott spark the tråd
Har kört en begagnad Spark RC -18 ett tag och nu har det uppstått ett klapp i det nedre dämparfästet. Trodde det var bussningen som var slut men efter att ha beställt och monterat en ny är glappet fortfarande kvar.

Funderar nu på om den röda delen i skissen nedan ska sitta som den gör med flänsen mot dämparen (bild 1) eller om den ska sitta åt andra hållet med flänsen mot skruvhuvudet (bild 2). Någon som vet eller kan kolla hur det sitter på en annan Spark RC 2018-2020?

Bild 1:
alt1.png

Bild 2:
alt2.png

zw3n

Ny medlem
Scott spark the tråd
Den ska sitta som bild 2.
Vad baserar du det på?
Har kollat med två andra Spark-ägare nu och deras sitter också som på bild 1. Känns som att man kan sätta ramen i spänn om man vänder på den rödmarkerade bussningen så att flänsen hamnar som en bricka på utsidan likt bild 2. Glappet försvann dock när jag testmonterade på det sättet.

pang

Medlem
Scott spark the tråd
Vad baserar du det på?
Har kollat med två andra Spark-ägare nu och deras sitter också som på bild 1. Känns som att man kan sätta ramen i spänn om man vänder på den rödmarkerade bussningen så att flänsen hamnar som en bricka på utsidan likt bild 2. Glappet försvann dock när jag testmonterade på det sättet.
Så satt den på min från fabrik samt att verkstan monterade den så efter att jag bytte ram. Därför antar jag att den ska vara så.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer