Scott spark the tråd

pwestblad

Ny medlem
Scott spark the tråd
Hej! Jag äger en RC 900 WORLD CUP 2019. På den sitter en RockShox SID RL3 Air framgaffel, 100 mm slaglängd, vikt 1620 gram. Kör en hel del på stökigare stigar med mycket sten, stora rötter, och utförsbackar, skulle önska gaffeln svalde mer av ojämnheterna än vad denna gör, samtidigt som jag önskar en snabb cykel för typ långlopp. Har läst här på forumet att det inte går att uppgradera gaffeln till typ 120 mm slaglängd. Har någon något tips om annan tänkbar gaffel ca 120 mm slaglängd, som inte ökar totalvikten på cykeln nämnvärt, och som fungerar med den låsningsmekanism TwinLoc som finns på cykeln? Tack på förhand!

Kastebo

Ny medlem
Scott spark the tråd
Hej! Jag äger en RC 900 WORLD CUP 2019. På den sitter en RockShox SID RL3 Air framgaffel, 100 mm slaglängd, vikt 1620 gram. Kör en hel del på stökigare stigar med mycket sten, stora rötter, och utförsbackar, skulle önska gaffeln svalde mer av ojämnheterna än vad denna gör, samtidigt som jag önskar en snabb cykel för typ långlopp. Har läst här på forumet att det inte går att uppgradera gaffeln till typ 120 mm slaglängd. Har någon något tips om annan tänkbar gaffel ca 120 mm slaglängd, som inte ökar totalvikten på cykeln nämnvärt, och som fungerar med den låsningsmekanism TwinLoc som finns på cykeln? Tack på förhand!

Finns 120 variant av sid ultimate men det verkar väldigt svårt för att inte säga omöjligt att få tag på en som har stöd för alla lägena i twinlock (om man inte vill köpa en ny Scott spark som har en treläges ultimate). De som går att köpa har bara öppen eller stängd men funkar med twinlock frånsett då att mittenläget inte finns. Annars har Fox gafflar med tre lägen men man behöver nog byta en del i twinlocken för att få rätt utväxling på vajern.

hm

Aktiv medlem
Scott spark the tråd

Kanske kan va något ?
Om nu lockouten går åt rätt håll "spänn eller släpp vajer för hårdare"?
Min förra bmc fourstroke ramset kom med dt- Swiss 3 stegs reglage Och fox bakdämpare och som passade ihop med min fox 32 stepcast från en Scott spark och drog lika mycket vajer som scottreglaget.
Så jag killgissar att det funkar utan större gogglesökningar men är ju något jag skulle undersöka mera innan jag köpte ny gaffel .

pwestblad

Ny medlem
Scott spark the tråd
Finns 120 variant av sid ultimate men det verkar väldigt svårt för att inte säga omöjligt att få tag på en som har stöd för alla lägena i twinlock (om man inte vill köpa en ny Scott spark som har en treläges ultimate). De som går att köpa har bara öppen eller stängd men funkar med twinlock frånsett då att mittenläget inte finns. Annars har Fox gafflar med tre lägen men man behöver nog byta en del i twinlocken för att få rätt utväxling på vajern.

Tack för svar!

Jag har kollat lite grann på de alternativen du nämner. "RockShox SID Ultimate Race Day 29" Debon Air 120 Tapered Boost TwistLoc" väger 1546 gram, det är bra, till och med mindre än den 100 mm jag har nu! Som du skriver två lägen för kompression av/på, men det gör mig ingenting om det bara går att använda rakt av i Twin-lock-reglaget. Märker knappt någon skillnad mellan 70 och 100-läget ändå. Sen kommer ju den här gaffeln med ett vridhandtag för låsning av gaffeln (TwistLoc), och i och med att det är inbyggt i handtaget så behöver man ju inte få plats med ytterligare ett reglage fastklämt på styret, det är trångt nog ändå.. Sen är det det här med "offset", något jag inte visste fanns ens. Standard hittills, och på min nuvarande gaffel, är ju 51 mm. Den här gaffeln levereras bara med 44 mm offset. Har läst lite om offset och hur det påverkar styrningen, men tror att jag ska kunna hantera den ändringen.

Har även kollat på "FOX RACING SHOX 34 K FLOAT SC F-S FIT4 3POS-ADJ 29" 120MM BOOST KABOLT 44MM". Den väger 1623 gram. På min förra cykel, en Canyon Nerve, satt det Fox-gaffel 120 mm slaglängd och jag var väldigt nöjd med den. Men tveksamt om det är värt så mycket mer pengar som det rör sig om. Dessutom så är det nog som du skriver lite mer pyssel med att få den här 3-läges-gaffeln att lira med låsningsmekanismen. Och jag får inte plats med ett till reglage fastklämt på styret.

SID-gaffeln kostar som billigast drygt 8 000 kr, FOX-gaffeln knappt 13 000 kr.

pwestblad

Ny medlem
Scott spark the tråd

Kanske kan va något ?
Om nu lockouten går åt rätt håll "spänn eller släpp vajer för hårdare"?
Min förra bmc fourstroke ramset kom med dt- Swiss 3 stegs reglage Och fox bakdämpare och som passade ihop med min fox 32 stepcast från en Scott spark och drog lika mycket vajer som scottreglaget.
Så jag killgissar att det funkar utan större gogglesökningar men är ju något jag skulle undersöka mera innan jag köpte ny gaffel .

Tack för svar!

Kollat lite på DT-Swiss-gaffeln du tipsade om, och det är absolut ett tänkbart alternativ! 120 mm-modellen väger vad jag förstår bara 1540 gram, vilket är mycket bra. Den har 3-läges kompressionsinställning och enligt vad du skriver så skulle det eventuellt kunna fungera med befintligt TwinLoc-reglage. Levereras endast med 51 mm offset vad jag kan se, vet inte om det spelar så stor roll. Det jag undrar över är att fästet för bromsoket är av typ "PM6 - Direct Mount 160mm", vilket gör mig lite avvaktande då jag tagit reda på att jag har en 180 mm rotor på min nuvarande gaffel. Spelar detta någon roll? Känns som det, men kan ha fel.

Kastebo

Ny medlem
Scott spark the tråd
3d
Tack för svar!

Jag har kollat lite grann på de alternativen du nämner. "RockShox SID Ultimate Race Day 29" Debon Air 120 Tapered Boost TwistLoc" väger 1546 gram, det är bra, till och med mindre än den 100 mm jag har nu! Som du skriver två lägen för kompression av/på, men det gör mig ingenting om det bara går att använda rakt av i Twin-lock-reglaget. Märker knappt någon skillnad mellan 70 och 100-läget ändå. Sen kommer ju den här gaffeln med ett vridhandtag för låsning av gaffeln (TwistLoc), och i och med att det är inbyggt i handtaget så behöver man ju inte få plats med ytterligare ett reglage fastklämt på styret, det är trångt nog ändå.. Sen är det det här med "offset", något jag inte visste fanns ens. Standard hittills, och på min nuvarande gaffel, är ju 51 mm. Den här gaffeln levereras bara med 44 mm offset. Har läst lite om offset och hur det påverkar styrningen, men tror att jag ska kunna hantera den ändringen.

Har även kollat på "FOX RACING SHOX 34 K FLOAT SC F-S FIT4 3POS-ADJ 29" 120MM BOOST KABOLT 44MM". Den väger 1623 gram. På min förra cykel, en Canyon Nerve, satt det Fox-gaffel 120 mm slaglängd och jag var väldigt nöjd med den. Men tveksamt om det är värt så mycket mer pengar som det rör sig om. Dessutom så är det nog som du skriver lite mer pyssel med att få den här 3-läges-gaffeln att lira med låsningsmekanismen. Och jag får inte plats med ett till reglage fastklämt på styret.

SID-gaffeln kostar som billigast drygt 8 000 kr, FOX-gaffeln knappt 13 000 kr.
En viktig sak med Fox som nämnts innan men som tål att förtydliga. De kan ha funktionen pull to unlock istället för pull to lock dvs det funkar tvärt om mot det du vill. För att det ska funka måste gaffeln låsa när vajer spänns och inte tvärtom.

Inte säker din nuvarande gaffel har standard 180 skivor. Ofta så sitter det en adapter mellan gaffeln och bromsoket för att konvertera från 160 till 180. Det är annars bara skaffa en sådan så funkar 180-skivor.

Senast ändrad:

JHenning

Medlem
Scott spark the tråd
Hallå där! Jag ska byta bussningarna i det övre dämparfästet och i ramen på min Scott Spark RC 900 Pro, 2019 års modell. Är det någon här som har koll på vilka artikelnummer som gäller? Jag gissar att det är 262044 för dämparfästet och 266573 för ramen. Någon som kan bekräfta? /Johan

thludde

Ny medlem
Scott spark the tråd
Hallå där! Jag ska byta bussningarna i det övre dämparfästet och i ramen på min Scott Spark RC 900 Pro, 2019 års modell. Är det någon här som har koll på vilka artikelnummer som gäller? Jag gissar att det är 262044 för dämparfästet och 266573 för ramen. Någon som kan bekräfta? /Johan

Jag har bytt alla bussningar och lager med detta kit.

Men du kanske behöver byta de triangelformade plattorna?

Senast ändrad:

JHenning

Medlem
Scott spark the tråd
Jag har bytt alla bussningar och lager med detta kit.

Men du kanske behöver byta de triangelformade plattorna?
Tack för svar! Ok, jo det kitet fungerar ju, men jag är bara ute efter bussningarna. Jag behöver inte byta bultar och kullager (eller rättare sagt så har jag redan andra kullager). Det var därför jag funderade på andra set.

Vad menar du med de triangelformade plattorna? :)

nadderf

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Tack för svar! Ok, jo det kitet fungerar ju, men jag är bara ute efter bussningarna. Jag behöver inte byta bultar och kullager (eller rättare sagt så har jag redan andra kullager). Det var därför jag funderade på andra set.

Har för mig att dom inte säljs lösa, oklart om det är samma men annars har jag i princip oanvända bussningar till en scott spark 120mm, dvs icke RC modellen.

thludde

Ny medlem
Scott spark the tråd

De här syftade jag på:

Trekantiga plattor är inte direkt en klockren beskrivning =)

Kolla denna länken för att hitta reservdelar till Spark:

Senast ändrad:

JHenning

Medlem
Scott spark the tråd
De här syftade jag på:

Trekantiga plattor är inte direkt en klockren beskrivning =)

Kolla denna länken för att hitta reservdelar till Spark:
Jaha, fattar!

Ja, jag hittade denna sida jag med, verkar vara den bästa som finns att tillgå. Jag tror att dessa två set kan vara det som jag är ute efter:

TTR

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Behöver vägledning kring behov av och nivå för dämparservice. Cykeln är undanställd sedan slutet på oktober och lär inte köras innan det börjar torka upp i skogen så nu är ett bra tillfälle att ta tag i saken.

Jag har kört min Spark RC Team ´19 i 42h (634km) under 12 månader. Nästan uteslutande på den lokala XC-slingan. Innerben (och vad man kallar motsvarande på bakdämp) avtorkade efter varje tur. Nästan all körning i relativt torr väderlek.

Det sitter en RS SID fram och Fox bak enligt original spec. Den sistnämnda krävs att man skickar iväg för service såvitt jag förstått. Har byggt så mycket cykel (dock mest lvg) att jag kan tänka mig att göra en del själv om det inte krävs allt för dyra specialverktyg.

Nu till själva frågan: Vad är rimlig nivå på dämparservice?

solgule

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Behöver vägledning kring behov av och nivå för dämparservice. Cykeln är undanställd sedan slutet på oktober och lär inte köras innan det börjar torka upp i skogen så nu är ett bra tillfälle att ta tag i saken.

Jag har kört min Spark RC Team ´19 i 42h (634km) under 12 månader. Nästan uteslutande på den lokala XC-slingan. Innerben (och vad man kallar motsvarande på bakdämp) avtorkade efter varje tur. Nästan all körning i relativt torr väderlek.

Det sitter en RS SID fram och Fox bak enligt original spec. Den sistnämnda krävs att man skickar iväg för service såvitt jag förstått. Har byggt så mycket cykel (dock mest lvg) att jag kan tänka mig att göra en del själv om det inte krävs allt för dyra specialverktyg.

Nu till själva frågan: Vad är rimlig nivå på dämparservice?

Scott har väl krav på årlig service, annars minskar garantin till tre år.

Bortsett från garantier så hade jag servat:

- Luftburk: Öppna, torka/borsta rent och i med ny fox blå fluid. Det finns inga manualer för Scotts nude, men man kan låta bli den delen av luftburken och bara ha i lite fluid där, resten är vanlig fox float dps. Sök på nude här i forumet och kolla instruktioner hos ridefox.com.

- Sving: Plocka isär, göra rent, kontrollera lager/bussningar och dra ihop med rätt moment. Loctite blå på rena gängor.

- Gaffel: Ytterben och luftfjäder (rengöring + ny smörja). Kolla RS instruktioner.

Behövs troligen inga nya packningar till gaffel/shock efter så kort tid, låt dem sitta kvar och använd en liten pensel och specad smörja för att borsta helt rent i alla mellanrum. Skumringar och crush washers är bäst att byta.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Har en scott spark 900RC SL 2017, min lockout på bakdämparen strular.

När jag kör på mellan läget och sen ska öppna upp den helt, så vill inte den lilla ”rullen” på dämparen följa med så den låser sig och inte öppnas.
Har bytt vajer, blev ej bättre, nån med bra tipps?

BikeRunRepeat

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Ska byta styrlager till min RC. Vilka fabrikat ska man kolla på förutom Syncros?

Jag köpte detta när org. gav upp på min 900 RC team 2019, inte kört det så länge men fått bra omdömen. (Finns hos andra handlare också såklart men ville ge exakt modell)

Ubbe73

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Jag köpte detta när org. gav upp på min 900 RC team 2019, inte kört det så länge men fått bra omdömen. (Finns hos andra handlare också såklart men ville ge exakt modell)

Tackar. Då ska jag kolla.

Ophiophagus

Medlem
Scott spark the tråd
Hej
Är det väntat/rimligt att lagren fram och bak rasar efter mindre än ett år på ett par nya Syncros Silverton 1.0 Carbon? Scott spark med en lätt tjej i sadeln som kört ett par hundra mil...

MrFocus

Medlem
Scott spark the tråd
Halloj! Har en scott rc pro 2018. Upplever det som att den tappat mellanläget på dämpningen. Det är antingen helt låst eller så känns den helt mjuk. Någon som haft detta problem? Framgaffeln är nyservad och trodde väl det skulle lösa problemet men icke.

pang

Medlem
Scott spark the tråd
Halloj! Har en scott rc pro 2018. Upplever det som att den tappat mellanläget på dämpningen. Det är antingen helt låst eller så känns den helt mjuk. Någon som haft detta problem? Framgaffeln är nyservad och trodde väl det skulle lösa problemet men icke.
Det är bara bakdämparen som påverkas i mellanläget. På framgaffeln är mellanläget olåst.

KaptenKlister

Ny medlem
Scott spark the tråd
Hej, jag är en relativt nybliven mtb cyklist som har en scott spark 960 från 2020.

Är det någon som har koll på om jag måste tejpa fälgarna om jag skall konvertera till tubeless? Det ser ut att sitta en fin tejp där med fälgarna är ju "bara" tubeless ready???

PerFred

Medlem
Scott spark the tråd
Jag ska utrusta min RC 900 Comp med en dropper. Tänkte mig denna:

Men har ni tips på remote som sitter bra med övriga reglage? Den hamnar ovanför styret där reglaget till dämparen sitter antar jag? Eller finns andra kreativa lösningar för att slippa ett reglage på ovansidan av styret?

Jag har bara tittat på denna hittills:

BikeRunRepeat

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Hej! Någon som kör 30 mm-fälg med 2,35-däck på Scott Spark RC-ram? Får det plats? /Johan
Kört 2.35 Maxxis Ikon på 25mm fälg bak på RC 900 Team -19 , den får plats men är tight särskilt vid kedjestagsskyddet som bygger en del så samlas mycket lera när det är blött. Kör 2.25 Maxxis Rekon Race nu som ger betydligt bättre med plats.

JHenning

Medlem
Scott spark the tråd
Kört 2.35 Maxxis Ikon på 25mm fälg bak på RC 900 Team -19 , den får plats men är tight särskilt vid kedjestagsskyddet som bygger en del så samlas mycket lera när det är blött. Kör 2.25 Maxxis Rekon Race nu som ger betydligt bättre med plats.
Ok! Jag har precis samma upplevelse med 2,35 racing ralph på 25 mm fälg. Men Nino kör ju 2,4 Aspen på 30 mm fälg, så måste ju funka? Eller har han en specialbyggd ram?

BikeRunRepeat

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Ok! Jag har precis samma upplevelse med 2,35 racing ralph på 25 mm fälg. Men Nino kör ju 2,4 Aspen på 30 mm fälg, så måste ju funka? Eller har han en specialbyggd ram?
Det funkar ju utan problem särskilt om man ta bort kedjestagsskyddet eller har fri tillgång till nya baktrianglar :) Med 30mm fälg borde väl däckprofilen bli lite smalare också

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer