Scott spark the tråd

NickPick

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
2021 års dyraste xchoj är väl en spark?
Hade för mig den lanserades 2017 så nog kämpar den på bra.

Äntligen börjar Scott bli snygga. Vem gav dom idén att inte ha allt varselvästgult? Bra jobbat iaf 😁

grenhall

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Det ska väl sägas att jag kör SRAM runda originalklinga. Är tveksam om den klarat en oval.
Jag monterade av min quarq igår och såg att den skavt upp lacken mot framhjulet. Så 3mm spacer behövs nog bytas till för min del. Satt 2mm på drivsidan redan men det verkar inte tillräckligt. Jäkligt skumt att den skavde där dessutom. Verkar inte vara samma problem på min Scale dock.

Supersonic

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Ska ta ur en spacer i bakdämparen på min Spark RC för att få ur mer fjädringsväg.
Vet att jag ska släppa ut trycket ur dämparen. Men är det något särskilt att tänka på när man skruvar ur infästningen ur ramen, eller är det bara att skruva ur som vanliga skruvar, med mothåll på motsatta sidan?

solgule

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Ska ta ur en spacer i bakdämparen på min Spark RC för att få ur mer fjädringsväg.
Vet att jag ska släppa ut trycket ur dämparen. Men är det något särskilt att tänka på när man skruvar ur infästningen ur ramen, eller är det bara att skruva ur som vanliga skruvar, med mothåll på motsatta sidan?
Beror kanske på vad du har för dämpare och årsmodell. Jag har en fox nude med vänstergängad skruv sett från T30 sidan. Spark 2018, ej RC. Finns en liten pil med text open eller ngt sånt.

Tips: Dra fast med loctite och kontrolldra den skruven efter varje tur med momentnyckel, lite under du drog fast med för att inte förstöra loctite. Inge kul om den lossnar, då används ramen som bussning.

thludde

Ny medlem
Scott spark the tråd
Hej ny på forumet.
Har efter flera års MTB uppehåll fått tillbaks intresset av MTB och funderar på att införskaffa en SCOTT Spark RC 900 Pro.
Är det någon som vet om det är en prisvärd hoj ?
Mvh: Fredde

Tjena! Jag har kört min Spark RC 900 PRO 3 veckor nu och är supernöjd! Köpte den begagnad av en kompis.. Hade en Spark RC 900 Comp innan och skillnaden är enorm. Älskar XTR-växlarna, de är sjukt precisa! Jag gillar också Shimanos bromsar bättre än SRAM så jag kan bara säg KÖÖÖP!

sbmeg

Ny medlem
Scott spark the tråd
Hej!
Behöver nytt bakhjul till min spark rc ultimate -17.
Fungerar det med 29mm innerbredd på fälgen i kombination med 2,2-2,3" däck?

Fredde_s74

Ny medlem
Scott spark the tråd
Tjena! Jag har kört min Spark RC 900 PRO 3 veckor nu och är supernöjd! Köpte den begagnad av en kompis.. Hade en Spark RC 900 Comp innan och skillnaden är enorm. Älskar XTR-växlarna, de är sjukt precisa! Jag gillar också Shimanos bromsar bättre än SRAM så jag kan bara säg KÖÖÖP!
Tack för ditt svar Det blir nog en sådan frågan är om man skall köpa en ett år begangnad eller en helt ny

Mikael74

Medlem
Scott spark the tråd
En fråga. Har en RC 900 Team och skruvade loss bakväxlen pga knak i kassetten, då märker jag att växelörat "glappar" lite i ramen. Dvs det sitter åtdraget men går att vicka på nån mm i sidled, ska det vara så ? När bakhjulet är monteras dras ju växelrörat åt med den genomgående axeln och allt sitter o funkar bra.

solgule

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
En fråga. Har en RC 900 Team och skruvade loss bakväxlen pga knak i kassetten, då märker jag att växelörat "glappar" lite i ramen. Dvs det sitter åtdraget men går att vicka på nån mm i sidled, ska det vara så ? När bakhjulet är monteras dras ju växelrörat åt med den genomgående axeln och allt sitter o funkar bra.
Jag hade alu skruv där, men har alu ram så inte samma öra som plastram. Kan ju vara så att skruven är trasig och behöver bytas, jag har kört sönder två skruvar. Vanlig M5 i min. Ska vara alu så skruven går och inte ramen, antar jag.

Testa hemma med stålskruv först. Om det sitter bättre så köp en aluskruv. Scott har inga att sälja löst så leta på internet.

Edit: skit samma om det sitter bra när axeln är i. Kan vara bra att ha kvar Scotts skruv för garantin.

Senast ändrad:

Mikael74

Medlem
Scott spark the tråd
Jag hade alu skruv där, men har alu ram så inte samma öra som plastram. Kan ju vara så att skruven är trasig och behöver bytas, jag har kört sönder två skruvar. Vanlig M5 i min. Ska vara alu så skruven går och inte ramen, antar jag.

Testa hemma med stålskruv först. Om det sitter bättre så köp en aluskruv. Scott har inga att sälja löst så leta på internet.

Edit: skit samma om det sitter bra när axeln är i. Kan vara bra att ha kvar Scotts skruv för garantin.
Skruvarna ser hela o fina ut, men som du säger så spelar det nog mindre roll då allt sitter när axeln är åtdragen.

RDFG

Medlem
Scott spark the tråd
Hur var det med att förlänga slaglängden på rc-cyklarna? 100 till 120 mm.. Går det eller inte?

Gäller en rc team 2020 med RS sid select+ gaffel

Mikael74

Medlem
Scott spark the tråd
Styrlager, vad rekommenderas 2020 till spark rc 900 Team 2019 ?
Googlat mig fram till dessa mått
250580 IS42/28.6 - IS52/40 Headset For Scale/Spark
228441 ZS44/28.6 - ZS55/40 Headset

Gärna både övre/under

JHenning

Medlem
Scott spark the tråd
Hallå! Jag dras med knak i min Scott Spark RC 900 Pro (2019) och misstänker att flera här varit med om samma sak... Har gjort min genomgång av länkaget och upptäckte då något suspekt med den högra bussningen på den övre delen av svingarmen. Den metallbit som går in i den vita bussningen sitter så löst att jag kan ta ut den. På den andra sidan sitter allt ihop som en enhet.

Betyder detta att bussningen är utsliten? Kan det vara källan till knaket?

Jensen

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Är ute efter en wattmätare till min WC 2019.
Tittat på en Sram Quarq Dzero XX1, någon som vet om det bara är att beställa, montera och ut och köra?

om du menar bara spindeln så har quarq infästning med åtta skruvar. Medans sram kör med tre (trotts att det i grunden är samma vevar) skruvar. Så spindeln kommer inte passa rakt av, utan att du även byter vevarna.

xyklisten

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
om du menar bara spindeln så har quarq infästning med åtta skruvar. Medans sram kör med tre (trotts att det i grunden är samma vevar) skruvar. Så spindeln kommer inte passa rakt av, utan att du även byter vevarna.
Tre skruvar på de äldre sram vevarna. Nyare dub-vevar kan ha åtta skruvar, har du det så är det bara att köra.

thludde

Ny medlem
Scott spark the tråd
Hallå! Jag dras med knak i min Scott Spark RC 900 Pro (2019) och misstänker att flera här varit med om samma sak... Har gjort min genomgång av länkaget och upptäckte då något suspekt med den högra bussningen på den övre delen av svingarmen. Den metallbit som går in i den vita bussningen sitter så löst att jag kan ta ut den. På den andra sidan sitter allt ihop som en enhet.

Det skall vara lösa delar så du bör kunna dela på den sidan där det sitter ihop. Testa det och rengör och fetta in så brukar det bli tyst igen. Finns ett reparations-kit med alla bussningar och lager för svingen annars att köpa..

Kruwgah

Medlem
Scott spark the tråd
Vevpartiet på min rc 900 wc är SRAM XX1 DUB Eagle Boost. QF 168 / 32T
Kanske inte säger så mycket.

Borde väl vara sådana här?

Kastebo

Ny medlem
Scott spark the tråd
Har svurit så många gånger nu över att min Scott spark 900 elite (xxl variant av 960) från 2018 har denna idiotiska standarden 141x10 boost på bakaxeln att jag börjat fundera på om man kanske skulle kunna byta baktriangen för att kunna byta till 148 boost istället.. Är det någon som har någon aning om detta är möjligt eller inte?

Jensen

Aktiv medlem
Scott spark the tråd
Jag var nog lite snabb i tanken där.....tänkte på https://r2-bike.com/SRAM-XX1-Eagle-DUB-SL-Crank-for-Quarq-DUB-Power-Meter-Spider när "åtta" kom upp. Övriga verkar vara med tre skruvar.
Ja går ju att köpa specifika vevar för quarq. Det komiska är ju att det knappt finns vanliga klingor till dem. Ärligt talat för står jag inte varför sram inte kör med åtta skruvar på alla om quarq behöver det. De äger båda, de skulle lätt kunna göra det. Men det ä klart, sälja mer vevar. Samtidigt gör det ju att folk kanske väljer tex power2max eller annat istället.

solgule

Aktiv medlem
Scott spark the tråd

IGUS-bussningarna är självsmörjande och det ska väl gå att trycka ut axeln den glider mot med handkraft? Bussningen ska sitta mycket hårdare inpressad i hålet. Det finns toleranser för både hål och axel så det ska fungera rätt.

Går det för lätt mot axeln så märks det nog mer som glapp, inte knak. Kan bero på antingen sliten bussning eller fel diameter på hål/axel.
Om bussningen går så trögt att det rör sig på fel ställen, metall mot metall, då kan det knaka.

Scott och Fox får gärna börja hålla sig inom toleranserna som IGUS satt upp som krav för att deras bussningar ska fungera.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer