Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Tyckte vi pratade rak väg. Sas inget om utförs :-) men som sagt, jag lägger inte nån vikt i det.heller inte menat som nå kritik. Varit mest nyfiken och släpper det gärna. Tråkigt att du inte fick på en 38 om det var vad du ville ha. Men kommer nog ändå gå bra

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Scott Spark är riktiga fulblodstävlingshojar avsedda för XC. De duger åt den absoluta världseliten, men inte åt folk på Happy :)

Jag tycker det är rätt mycket humor i att folk köper XC-cyklar och sedan vill att de ska ha samma maxhastighet som lvg-hojar... typ.

Efter 8 års tränande och en del tävlande så kan jag bara konstatera att de cyklister som toktrampar i nedförsbackarna alltid är mycket långsammare än de som håller igen lite utför. Det tar inte många sekunder att komma ikapp och sedan dra ifrån fart-nördarna. Det är inte i nedförsbackarna man vinner loppet.

Scott spark the tråd
Har beställt en Spark RC 900 W.C. Men hojar nu på en Scale 920 men 32 fram och 11 delat bak. Och det trampar man ur rätt ofta. Ska byta till ovalt 34. Kör en del långlopp och Vasan med tvådelat 28-39/11-36. Och nu är jag ju 44 men jag blev ifråncyklad lätt nedför på tävlingarna efter någon mil. Det är bara så att eliten är sjukt snabba! Själv klarar jag bara ca 320W innan tröskeln och kan mosa vidare upp emot 380W. Så 480W då har man tryck!
Skrotar runt Vasan på 3:17...
Ska vist få min Spark i mars :)

Scott spark the tråd
-Andy- sa:
Scott Spark är riktiga fulblodstävlingshojar avsedda för XC. De duger åt den absoluta världseliten, men inte åt folk på Happy :)

Jag tycker det är rätt mycket humor i att folk köper XC-cyklar och sedan vill att de ska ha samma maxhastighet som lvg-hojar... typ.

Efter 8 års tränande och en del tävlande så kan jag bara konstatera att de cyklister som toktrampar i nedförsbackarna alltid är mycket långsammare än de som håller igen lite utför. Det tar inte många sekunder att komma ikapp och sedan dra ifrån fart-nördarna. Det är inte i nedförsbackarna man vinner loppet.
Delvis olika användningsområden det hänvisas till. Jag är ingen teknisk XCO-åkare utan kör ju längre lopp med mer enkel terräng. Cyklarna idag är ju så bra att de ju nästan går lika fort på enkla grusvägar som lvg-hojar. Det small i 50 km/h på långa lugnet t ex.
Vänd på det istället, om du blivit avhängd lätt uppför och har möjlighet täta luckan nerför för att du har en extra växel att lägga till, det hade du valt alla dagar i veckan.

Scott spark the tråd
Snabbaste toppfart för mig på mörksuggan efter vidablickbacken nedför mot vägen, låg strax över 50 där med 32/10.
Såg att rekordet är 70km/h, men inte av någon toppåkare.
Är man medioker amatör som mig, 50% efter toppen är utförslöpan en chans till lite vila :)

Av varje producerad watt borde den ha minst nytta nedför och mest nytta uppför där man vinner mer tid. För Eliten handlar det om att vara med rätt grupp och spara sina krafter, toppfarten väldigt sekundär.

Scott spark the tråd
58,5km/h för mig på suggan. Snabbare var nog inte smart för en glad amatör. Går man i backen är det inte kul. Cyklade 34-11 där.

Davewolf / william lewis: som jag har förstått det så har iaf fox reglage samma draglängd på vajern. Bygger man om topcapen på dämparen så kan man ju få klassiska kassa reglaget man får sträcka sig efter också.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Jungfruturen just avslutad på min Spark RC Ultimate. Annorlunda från original är Quarq-vevparti och 36 T klinga.

Vilken fantastisk cykel. Känns oerhört rapp trots Ice Spiker Pro fram (inte fått bakdäcket än). Angående kedjelinjen vi diskuterat ovan så körde jag nu på rak väg med ofta kring 10-11 drevet, med dubbdäck fram, så 38 hade jag helst haft, även om 36-10 är tillräckligt för det mesta. Sen är det ju inte rak väg så ofta i alla fall iofs. Men som träningskompis är 38 bättre för mig då den ger mer möjligheter. Denna kompromiss med 36 blir dock bra när allt kommer omkring, men 50 drevet kommer sällan/aldrig användas tyvärr.

En detalj som ses på bilden var placeringen av garminfästet på styrstammen, den som ingår. Tanken var god men enheten hamnade alldeles för långt bak för mig så den tog jag av och satte på ett vanlig fäste. Långt mycket bättre.
Quarqen också helt underbar.

Sammanfattningsvis grymt nöjd med köpet. Jag fick vad jag betalade för. Enda smolket i bägaren är 38 T-debaclet.

Ser klart bättre ut, vinkeln såg väldigt konstigt ut på det andra fästet.

Scott spark the tråd
Körde lite lätt nu på morgonen. Fortfarande haksläpp över vilken kvalitet och känsla det är. Dock hade jag velat ha annat upplägg på kassetten. Hade gärna bytt 50 kakan mot ett 11-drev. Då hade jag haft 12-11-10 på de yttersta. När jag körde nu så låg jag på kadens 90 på 36-12, kändes lite för lätt. När 36-10 åker går kadensen ner till 80 direkt på typ samma watt. Nu var det iofs inte någon dag jag tänkt trycka på öht och samtidigt Ice Spiker Pro fram. Men ändå, synd att det inte går att modifiera kassetten som man vill, eller går det?

Scott spark the tråd
Nu i veckan hoppas jag få hem min nya Spark 950. Ngn som vet om det är heldragna vajerhöljen i ramen eller om det är delar. Tänker mig byta ut växelreglagen till den direkt.
Om man vill byta bromsar samtidigt är det enklast att byta kolv och handtag eller även byta slangen? Kommer att sätta på XT bromsar och reglage.

Scott spark the tråd
Mikahn sa:
Nu i veckan hoppas jag få hem min nya Spark 950. Ngn som vet om det är heldragna vajerhöljen i ramen eller om det är delar. Tänker mig byta ut växelreglagen till den direkt.
Om man vill byta bromsar samtidigt är det enklast att byta kolv och handtag eller även byta slangen? Kommer att sätta på XT bromsar och reglage.

Varför byter man komponenter på en ny cykel för de pengarna? Blir man en bättre cyklist av det?
Bara nyfiken........

Scott spark the tråd
Jag byter för att jag har dessa reglage och tycker att dom är sjukt mycket skönare att cykla med, mera distinkta än Deore som sitter på. Bättre cyklist, kanske, men i huvudet definitivt.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Körde lite lätt nu på morgonen. Fortfarande haksläpp över vilken kvalitet och känsla det är. Dock hade jag velat ha annat upplägg på kassetten. Hade gärna bytt 50 kakan mot ett 11-drev. Då hade jag haft 12-11-10 på de yttersta. När jag körde nu så låg jag på kadens 90 på 36-12, kändes lite för lätt. När 36-10 åker går kadensen ner till 80 direkt på typ samma watt. Nu var det iofs inte någon dag jag tänkt trycka på öht och samtidigt Ice Spiker Pro fram. Men ändå, synd att det inte går att modifiera kassetten som man vill, eller går det?

Samma med 1x11!
Elvadrevet 10-42 har 10-12-14... SRAM lanserar deras produkter som att single är det enda som gäller.
Vill man ha täta steg och range på <10km/h och >45km/h så passar nog dubbel bättre. Likaså om man kör 27,5 eller om det ofta är platt eller går fort utför.

Scott spark the tråd
konscious sa:
Samma med 1x11!
Elvadrevet 10-42 har 10-12-14... SRAM lanserar deras produkter som att single är det enda som gäller.
Vill man ha täta steg och range på <10km/h och >45km/h så passar nog dubbel bättre. Likaså om man kör 27,5 eller om det ofta är platt eller går fort utför.
ja än är dubbelt inte dött, men det är smidigt med singelklinga. Hoppas vi snart kan beställa upplägget på kassetten själv då löses det mesta av problemet.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
konscious sa:
Samma med 1x11!
ja än är dubbelt inte dött, men det är smidigt med singelklinga. Hoppas vi snart kan beställa upplägget på kassetten själv då löses det mesta av problemet.

Med tanke på hur sram tillverkar dem så tror jag risken är överhängande att den väntan blir lång. Det du kan göra är ju att hoppas att e-thirteen gör en 12 delad med bättre steg. Eller liknande

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
konscious sa:
Samma med 1x11!
Enda lösningen isf är dubbla klingor fram med rätt stor skillnad samt en lvg-kassett. Jag fick inte plats med en 11-32 kassett till min Scale däe jag har 11-delad XT på.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
konscious sa:
Samma med 1x11!
Enda lösningen isf är dubbla klingor fram med rätt stor skillnad samt en lvg-kassett. Jag fick inte plats med en 11-32 kassett till min Scale däe jag har 11-delad XT på.

Nä du kan inte sätta en lvg kassett utan att mobba den på en mtb body.
Jag kör 1×11 11-36 då har jag 11,12,13 längst ner.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Jag hade tänkt ha samurai sword i styrändarna. Original är dock syncros gummihandtag där det på ena sidan sitter fast med bromshandtaget. Skär man loss detta i händelse av byte?

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Jag hade tänkt ha samurai sword i styrändarna. Original är dock syncros gummihandtag där det på ena sidan sitter fast med bromshandtaget. Skär man loss detta i händelse av byte?

Tvivlar på att det sitter ihop med bromsen. Men med twinlocken. Om det är som på alla andra spark. Skulle inte förvåna mig om du kan köpa ett som inte är integrerat med handtag så som det är nu. Eller om man kan plocka isär.
Eller så kan du sköra upp handtagen på änden in mot styret (utan skära av hela kanten) så att du får in dem.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Cockpit-bild. Monterade av syncroshandtagen. Fick skära bort två plastbitar som ökar omkretsen på styret så att det går skruva fast dämparreglaget. Dessa plastbitar pulades in under metallringen och därefter gick det att skruva fast det så det håller. Sedan blåste jag på ett par Ritchey WCS Truegrip. Nu kan jag ha samurajer i styret.

Bilagor

• FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    145.8 KB · Besök: 101
Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Cockpit-bild. Monterade av syncroshandtagen. Fick skära bort två plastbitar som ökar omkretsen på styret så att det går skruva fast dämparreglaget. Dessa plastbitar pulades in under metallringen och därefter gick det att skruva fast det så det håller. Sedan blåste jag på ett par Ritchey WCS Truegrip. Nu kan jag ha samurajer i styret.

Jag gjorde samma sak på min, men det följer med en speciell plast ring med cykeln vid leverans, som man ska sätta dit vid reglagefästet, om man vill byta handtag.

Scott spark the tråd
kay sa:
Dr_Rydell sa:

Jag gjorde samma sak på min, men det följer med en speciell plast ring med cykeln vid leverans, som man ska sätta dit vid reglagefästet, om man vill byta handtag.
Följde ej med till min. Jag har ingen och LBS hade inte sett någon. Min lösning verkar dock fungera tan problem. Problem nr 2 är dock att hålen är små och det krävs en modifiering för att få in samurajer. Jag väntar på utförligare info om detta. Den andra bilden är min lösning med plasten.
IMG_3094.JPG

Bilagor

• IMG_3095.JPG
    IMG_3095.JPG
    150.9 KB · Besök: 73
Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
kay sa:
Dr_Rydell sa:

Följde ej med till min. Jag har ingen och LBS hade inte sett någon. Min lösning verkar dock fungera tan problem. Problem nr 2 är dock att hålen är små och det krävs en modifiering för att få in samurajer. Jag väntar på utförligare info om detta. Den andra bilden är min lösning med plasten.

Det bli säker bra med egentillverkad också.
Men ville bara informera om att det finns en plastdetalj för ändamålet :-) Den ser ut som en hav ring i plast ( som bokstaven C)med längsgående kanter på vardera sidor så den inte kan åka ut ur fästet, även om man inte skulle spänna åt hårt alls. Om du förstår hur jag menar.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Jag kör en Epic idag och är supernöjd med den, men har blivit sugen på ny hoj och har snöat in på Spark RC900. Kommer jag att bli tokig på scott-en när Brain sköter dämpningen helt idag. Eller det en fördel att kunna låsa manuellt?

Gillar geometrin på nya Spark...

Scott spark the tråd
Rodge68 sa:
Jag kör en Epic idag och är supernöjd med den, men har blivit sugen på ny hoj och har snöat in på Spark RC900. Kommer jag att bli tokig på scott-en när Brain sköter dämpningen helt idag. Eller det en fördel att kunna låsa manuellt?

Gillar geometrin på nya Spark...
Jag gillar tre lägen. Den blir helstum när jag låser gaffeln. Singelklinga gör ju att tummen på vä blir ledig för gaffelreglaget. Vad gör brain åt dig idag?

Scott spark the tråd
Brain sköter lock up automatiskt och man behöver inte tänka på om den är av eller på. Men samtidigt så ger den ett "comfort-sag" som gör att den inte är helt stum när den är låst. Har varit mycket nöjd som sagt, men jag har inte provat Scott´s system med reglage på styret...

Scott spark the tråd
Rodge68 sa:
Brain sköter lock up automatiskt och man behöver inte tänka på om den är av eller på. Men samtidigt så ger den ett "comfort-sag" som gör att den inte är helt stum när den är låst. Har varit mycket nöjd som sagt, men jag har inte provat Scott´s system med reglage på styret...
Ok. Jag tycker det är störande när jag vill ha helt stumt men där det flexar lite. Så nuvarande känns hur bra som helst.

Scott spark the tråd
Personligen hör jag till dom som tycker min Epic S-works sög hästpung pga av brainsystemet.
För mjuk när den ska va hård men framför allt alldeles för hård och oföljsam när man ville använda dämparna.

Scott system med tre lägen är helt överlägset brain om du frågar mig.

Scott spark the tråd
Många jag pratat med som åker Secialaized och förespråkar Brain och gillar det, säger att man inte behöver tänka på att låsa eller låsaupp dämparna hela tiden manuellt, och då är det bara koncentrera sig på cyklingen. Visst det är ju bra.....Men att använda det manuella reglaget på min Scott går ju helt på automatik utan att jag ens tänker på att jag använder det. Jag satte en. Action kamera riktat mot reglaget på ett utav minna träningspass i teknisk terräng för att se hu mycket jag använde det. Och det var fanemej nästan lika mycket som bakväxeln, hehe!! Och jag tänker inte ens längre på det överhuvudtaget Så jag kallar systemet för "NO BRAIN" Det behövs ju tydligen ingen hjärna för att använda det, hehehe!! Och med det sagt, så älskar jag Scotts manuella treläges reglage.

Scott spark the tråd
Det är nog mest internetcyklister på happy som har behov av att låsa dämparna. Om det skall gå fort i skogen, så kör man natruligtvis med öppna dämpare hela tiden.

Scott spark the tråd
Lingon sa:
Det är nog mest internetcyklister på happy som har behov av att låsa dämparna. Om det skall gå fort i skogen, så kör man natruligtvis med öppna dämpare hela tiden.

Många i världseliten i XCO menar att de använder lockouten mer än de växlar. Men vad vet dom, liksom?

Tillbaka
Topp