Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Jag kommer tillbaka till styrstamsfrågan.. Finns det någon kunnig som vet hur man ersätter orginal styrstammen på ett snyggt sätt?

Orginal sitter sär Syncros egen FL styrstam som är lite speciellt utformad, spacersen likaså. Den lägsta spacern ligger mot en platsbricka (den som ligger mot lagret) och denna bricka är formad på samma konstiga sätt. Byter man ut spacers till vanliga runda så blir det en springa mellan upphöjningen och vanliga spacern som det sökert blir att ligga smuts i.

Se bifogad bild. Vilken täckbricka ska man köpa för att börja rada upp vanliga spacers för en vanlig styrstam?
IMG_0085.PNG

Scott spark the tråd
Funderade också på det när jag sänkte styret. Måste vara annan anledning än bara längden du vill byta? Annars finns det väl längre med det utseendet att få tag i?

Scott spark the tråd
Scott spark the tråd
Ingen sån funktion som Trek har utan det verkar vara för syns skull. Det gäller att hitta lämplig "vanlig" topplock så är problemet ur världen.
/Sommis

Scott spark the tråd
Jag hittade ett slaktad styrlager i verkstan som jag kunde använda men det borde rimligtvis gå att hitta bara topplocket :)

Bilagor

• DSC_0233.JPG
    DSC_0233.JPG
    261.6 KB · Besök: 148
Scott spark the tråd
Fox rekommendation är enl nedan. Var exakt ska jag mäta ifrån på dämparen?

Bilagor

• IMG_3142.PNG.jpg
    IMG_3142.PNG.jpg
    114.9 KB · Besök: 152
  • IMG_3152.JPG
    IMG_3152.JPG
    141.6 KB · Besök: 146
Scott spark the tråd
Fick du inte med en nybörjarguide med cykeln?
Från orange och nedåt till själva tätningen. Dvs kolvens rörelse.

Om jag förklarar dåligt så googla "how to measure sag mtb". :)

Scott spark the tråd
NickPick sa:
Fick du inte med en nybörjarguide med cykeln?
Från orange och nedåt till själva tätningen. Dvs kolvens rörelse.

Om jag förklarar dåligt så googla "how to measure sag mtb". :)
Inget sånt med. Enda orangea på bilden är klistermärke. Frågan är för att vara mer specifikt om det är det övergång guld och det yttersta svarta jag ska mäta från eller från svarta platta kante (strax nedanför i bilden ovan.

Scott spark the tråd
Dra gummiringen i botten. Sätt dig försiktigt på cykeln i normal cykelställning, kliv av försiktigt så du inte gungar hojens fjädring. Mät sedan skillnaden på gummiringens placering jämfört med bottenläget upp till där den nu befinner sig.

Scott spark the tråd
Supersonic sa:
Dra gummiringen i botten. Sätt dig försiktigt på cykeln i normal cykelställning, kliv av försiktigt så du inte gungar hojens fjädring. Mät sedan skillnaden på gummiringens placering jämfört med bottenläget upp till där den nu befinner sig.
Vi är på nästa steg. Fotot är från det du säger men frågan är bottenläget, var exakt det befinner sig.

Scott spark the tråd
Scott listar 165X40mm för Spark RC 900. Oavsett hur mycket kolv som sticker ur luftburken så rör den sig bara 40 mm som mest.
Om du vill ha 25% sag så ska alltså måttet nedan vara 10 mm:

IMG_3152c.jpg

Scott spark the tråd
Eveningstar sa:
Scott listar 165X40mm för Spark RC 900. Oavsett hur mycket kolv som sticker ur luftburken så rör den sig bara 40 mm som mest.
Då stämmer inte tabellen ovan. Å andra sidan så kanske det gäller annan dämpare?

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Eveningstar sa:
Då stämmer inte tabellen ovan. Å andra sidan så kanske det gäller annan dämpare?
Jag tror att tabellen avser en gaffel och inte en bakdämpare. =)

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Vi är på nästa steg. Fotot är från det du säger men frågan är bottenläget, var exakt det befinner sig.

Sag är inte en så exakt vetenskap som du verkar vara inne på.

Sag är en utgångspunkt som sällan är precis så som man vill ha det. Sag påverkas ju endast av din vikt, men det finns en hel rad faktorer som kommer att göra att du vill justera trycket uppåt eller neråt. Exempelvis åkstil, terräng, hur fort du kör osv. Du kommer säkert ha olika setuper för en lektur i skogen och eventuella tävlingar. När du har hittat exakt hur många psi du vill ha för att få dina åkegenskaper, så är du hemma och behöver aldrig mer fundera över sag.

Så att sitta och mäta hur många mm sag du har är inte så produktivt :)

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Tvåa på bollen;)
Jag har aldrig mätt sag på mina racehojar utan kör alltid första vändorna med gaffelpumpen i bakfickan. Sen är det bara ut o bomba på!! Kolla mätringen fylla på eller släppa ur. Tabeller och sag är som sagt bara en fingervisning i min värld.
/Sommis

Scott spark the tråd
Nu kört in dubbdäcken lite på asfalt. Gungar på en del på slätt med fullgung. Känns som att allting går via bakre dämparen och inget fram. Fyllt i fram enl viktspecifikation, och 150 psi bak. Känns mjuk bak men hårt fram. Kanske bara ovana?

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Nu kört in dubbdäcken lite på asfalt. Gungar på en del på slätt med fullgung. Känns som att allting går via bakre dämparen och inget fram. Fyllt i fram enl viktspecifikation, och 150 psi bak. Känns mjuk bak men hårt fram. Kanske bara ovana?

Att det gungar lite i det helöppna läget kommer du nog inte undan. Är det helt slätt så är det ju lägga att låsa, menar jag. Jag har inte kört med exakt det länkaget, men spontant låter 150 psi lite i underkant beroende på vikt. Har du kört nånting på den typen av stig som du kommer att använda cykeln på? Ta en sväng och kolla hur mycket slag du använder med hjälp av sagringen.

Scott spark the tråd
150 psi låter lite. Har inte hunnit prova min cykel ännu men vill minnas att våran säljare på scott sa att 2017 års bakdämpare ska ha betydligt högre tryck än 2016. Jag låg runt 150psi förra året/70kg.
/Sommis

Scott spark the tråd
Jag har slagit in siffrorna på fox hemsida men det finns inget att läsa om dämparen där ännu. Väger 80-81 kg. Jag har lagt i 85 i framdämparen.

Scott spark the tråd
sommis sa:
Tvåa på bollen;)
Jag har aldrig mätt sag på mina racehojar utan kör alltid första vändorna med gaffelpumpen i bakfickan. Sen är det bara ut o bomba på!! Kolla mätringen fylla på eller släppa ur. Tabeller och sag är som sagt bara en fingervisning i min värld.
/Sommis

Som sagt. :)
Du fick ingen manual med, finns den online? Där står mycket rookiefrågor och även specifik information.

Scott spark the tråd
Kikade snabbt tidigare och upplevde den helt generell för fox. Ska dubbelkolla imorgon om det står nåt om just min gaffel och dämpare.

Så här ser det ut på fox hemsida när jag slår in sifforna på dämparen.

Bilagor

• IMG_0660.PNG.jpg
    IMG_0660.PNG.jpg
    128.7 KB · Besök: 133
Senast ändrad:
Scott spark the tråd
En bättre bild på styrlagret :) den brickan jag har kommer ifrån en spark 930 av 2017 års modell jag knyckt.
/Sommis

Bilagor

• DSC_0003.JPG
    DSC_0003.JPG
    231.1 KB · Besök: 82
Scott spark the tråd
Goda nyheter
Imorgon ska jag hämta min spark premium som skulle komma 20 April
värt att fira

Bilagor

• 20170227_181229[1].jpg
    20170227_181229[1].jpg
    216 KB · Besök: 130
Scott spark the tråd
Börjar fundera om konvertera från Eagle till 11-delat. Har ju Quarq vevparti med nya typen av klinga (x sync 2) samt Eagle kedja. Fungerar den kedjan med en xx1/x01 kassett? Behöver ny bakväxel samt trigger shifter och kassett iaf.

Anledningen? När det inte går köra mer än 36 finns ingen användning för 50 klingan. Kassetten väger 100g mer än 11-delad. Onödig vikt.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Wilkas sa:
Oggler sa:
Är det någon som har viktuppgifter på Spark-ramarna? Ram inklusive dämpare.
https://dfp2hfrf3mn0u.cloudfront.net/201/2017_Tech & Facts Report_Spark_EN_Print_pdf_1.pdf
På sida 15 :)

Tack för info. Här stod det tex vikt för spark 900HMF. Vad innebär det? Är det en ram i helkolfiber?

Är det någon som har koll på vad den enklaste Sparkramen i kolfiber väger? Dvs kol i huvudtriangeln och alu i baksvingen.

Det vore också kul att veta vad de enklare aluminiumramarna väger.

Och slutligen. Går det att få tag på lösa ramar? Eller ha Scott gjort samma sak som Specialized som endast säljer high-end-ramar löst?

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Börjar fundera om konvertera från Eagle till 11-delat. Har ju Quarq vevparti med nya typen av klinga (x sync 2) samt Eagle kedja. Fungerar den kedjan med en xx1/x01 kassett? Behöver ny bakväxel samt trigger shifter och kassett iaf.

Anledningen? När det inte går köra mer än 36 finns ingen användning för 50 klingan. Kassetten väger 100g mer än 11-delad. Onödig vikt.

Motfråga. Kommer du bli snabbare av 100 gram mindre på kassett? Inte bättre att lägga pengarna på hjul?

Tillbaka
Topp