Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:
Börjar fundera om konvertera från Eagle till 11-delat. Har ju Quarq vevparti med nya typen av klinga (x sync 2) samt Eagle kedja. Fungerar den kedjan med en xx1/x01 kassett? Behöver ny bakväxel samt trigger shifter och kassett iaf.

Anledningen? När det inte går köra mer än 36 finns ingen användning för 50 klingan. Kassetten väger 100g mer än 11-delad. Onödig vikt.

Motfråga. Kommer du bli snabbare av 100 gram mindre på kassett? Inte bättre att lägga pengarna på hjul?
Så in i helvete mkt snabbare. Ffa om jag köper lätta hjul med lättviktsbromsskivor.

Scott spark the tråd
Gör en sökning om eaglekedjan passar till 11delat istället. Med tanke på prisskillnaden så är det säkert vettigare att köpa en som är till för 11delat och spara/sälja resten av grejerna från eagle.

Ps. Jag hörde att spec Epic S-works inte gillar en större klinga än 36 heller, och det är samma där... Dom ligger i toppskiktet i de snabba loppen...

Men det är underbart att du gör cyklandet till en hel vetenskap :)
Det är fortfarande hård träning som gör störst skillnad, tyvärr. Annars hade jag köpt en dyrare cykel.

Scott spark the tråd
Men i övrigt så borde kedjan funka, även om det klart är den billigaste utgiften av de där tre.

Jag tvivlar på att du kommer känna skillnad på de där 100g just där, men det är jag det.

Skillnaden mellan eagle och icke eagle är ju heller inte enbart 12delat och 50 kaka. Räkna med att få lägga pengar imellan oxå. Jag hade valt finare fälgar tex för de pengarna. Om du nu ändå inte tänkt köpa värsta värsta. Kanske gå ål in på styrstam med då?

Scott spark the tråd
NickPick sa:
Gör en sökning om eaglekedjan passar till 11delat istället. Med tanke på prisskillnaden så är det säkert vettigare att köpa en som är till för 11delat och spara/sälja resten av grejerna från eagle.

Ps. Jag hörde att spec Epic S-works inte gillar en större klinga än 36 heller, och det är samma där... Dom ligger i toppskiktet i de snabba loppen...

Men det är underbart att du gör cyklandet till en hel vetenskap :)
Det är fortfarande hård träning som gör störst skillnad, tyvärr. Annars hade jag köpt en dyrare cykel.
De låg i toppskiktet med 11-delat ja...;).
Vetenskap finns i allt. Ju mer insatt man blir i cykling desto mer weight weenie blir man. Stör mig mest på att det inte går köra 38 klinga på sparken. Eagle skulle kunna flyttas till en Scale där det går köra minst 38.

Scott spark the tråd
Välkommen hem Blixten

Bilagor

• 20170228_171550[1].jpg
    20170228_171550[1].jpg
    432.9 KB · Besök: 120
Scott spark the tråd
Nu är det nära. Hoppas min 950 (ja inte alls lika flashig som era men precis lika välkommen :) ) kommer den här veckan! Perfekt när snön och isen börjar försvinna!

Scott spark the tråd
Jag behöver en medium så det är ju kört ändå. Får nog kolla vidare på nåt annat eller avvakta ett tag till och se om läget förändras till det bättre.
Kasst av Scott att har så dålig koll att man säljer slut innan säsongen. Lär väl tappa en del köpare..

Scott spark the tråd
MrFocus sa:
Jag behöver en medium så det är ju kört ändå. Får nog kolla vidare på nåt annat eller avvakta ett tag till och se om läget förändras till det bättre.
Kasst av Scott att har så dålig koll att man säljer slut innan säsongen. Lär väl tappa en del köpare..

http://www.evaldsmtb.se/mountainbik...oss-country/scott-cykel-spark-rc-900-pro-2017

Själv beställde jag min i början på september och fick den i slutet på januari. Men redan när jag beställde så började det ta slut.

Scott spark the tråd
MrFocus sa:

Fast lite så har det varit de senaste 5 åren och de säljer bra ändå. Eller säljer slut i alla fall.

Scott spark the tråd
Man kan tycka vad man vill om att cyklarna säljs slut så fort. Har som sagt varit likanande förhållanden i många år. Men är knappast unikt för Scott.
Sen ska man komma ihåg att den svenska marknaden bara är "en droppe i havet"....

Scott spark the tråd
Jensen sa:
MrFocus sa:

Fast lite så har det varit de senaste 5 åren och de säljer bra ändå. Eller säljer slut i alla fall.

Jo det är ju så tyvärr. Det gäller att vara på hugget. Sen vill man ju helst klämma och känna lite innan köp men ska man ha nåt så får man köpa halvt i blindo ?

Scott spark the tråd
xyklisten sa:
Man kan tycka vad man vill om att cyklarna säljs slut så fort. Har som sagt varit likanande förhållanden i många år. Men är knappast unikt för Scott.
Sen ska man komma ihåg att den svenska marknaden bara är "en droppe i havet"....

Jajo om det ny inte är slutsålt i Europa. Me tanke på att de kommer direkt från Europalagret och inte från svenskt lager. Även om det inte är unikt så brukar många kunna trolla fram nya. Om än med långa väntetider. Här handlar det om helt slut. Man borde kunna tillverka lite fler och sälja utan att riskera att stå med allt för många kvar.

Scott spark the tråd
Äntligen kom min 720!
Blir och byta däck och köra tubeless.
(Fick ett Scott-paraply på köpet!)

Bilagor

• scott-spark-720.png
    scott-spark-720.png
    259.8 KB · Besök: 112
Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Vad tror ni om lösningen med bakdämparen upp-och-ner i ramen? Den är väl vänd på det viset för att få till en clean dragning av lock-outen. Men gropen ser ut att kunna bli en ordentlig skit-samlare med risk för kärvande reglage på dämparen. Funkar kanske för sydländska klimat men här i lervällingens hemland... kanske inte optimalt?

Bilagor

• sparkRC10-1024x682.jpg
    sparkRC10-1024x682.jpg
    79 KB · Besök: 110
Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Då jag ofrivilligt blev av med min Hardtails i höstas så är jag nu på jakt efter en ersättare. En Spark 950 vore verkliget trevligt men tvivlar på att jag kan få pengasäcken (läs lite plastpåse) att räcka hela vägen fram. Tittar därför på 2 alternativ och det är en Scale 950 alternativt en Spark 960.

Kör gärna stökig singletrack och härliga stigar med möjlighet till bra fart. Kör även Cykelvasan varje år så det blir en del sådan terräng också... Matchvikten har pendlat mellan 105 och 115 kg de senaste säsongerna.
Kommer från en udda variant av Aspect 29" med RS Recon TK Solo Air samt XT växlar och Deore reglage. Köptes då jag fick bra pris av bekant som då jobbade på sportaffär. Körställningen kändes något upprätt men trivdes bra i övrigt. Dock står en FS på önskelistan.

Några tips och tankar?
Får jag råd blir det en Spark 950 men...
Ser ni några risker för besvikelse eller problem med hållfasthet med en Spark 960 kontra de övriga 2? Får ju ha i åtanke vad jag kört på tidigare...

Scott spark the tråd
sparhawk sa:
Då jag ofrivilligt blev av med min Hardtails i höstas så är jag nu på jakt efter en ersättare. En Spark 950 vore verkliget trevligt men tvivlar på att jag kan få pengasäcken (läs lite plastpåse) att räcka hela vägen fram. Tittar därför på 2 alternativ och det är en Scale 950 alternativt en Spark 960.

Kör gärna stökig singletrack och härliga stigar med möjlighet till bra fart. Kör även Cykelvasan varje år så det blir en del sådan terräng också... Matchvikten har pendlat mellan 105 och 115 kg de senaste säsongerna.
Kommer från en udda variant av Aspect 29" med RS Recon TK Solo Air samt XT växlar och Deore reglage. Köptes då jag fick bra pris av bekant som då jobbade på sportaffär. Körställningen kändes något upprätt men trivdes bra i övrigt. Dock står en FS på önskelistan.

Några tips och tankar?
Ser ni några risker för besvikelse eller problem med hållfasthet med en Spark 960 kontra de övriga 2? Får ju ha i åtanke vad jag kört på tidigare...

Hittade på detaljspecar och jämförde i detalj. Pratade med en säljare hos LBS som menade att Spark 950 var "hållbarare" än Spark 960 på gund av bättre (läs kraftigare/mer stryktåligt) komponenter såsom tex vevparti.
När jag nu kollat specarna så verkar det som om detta var i grunden fel; båda har samma vevparti, vevlager, växelreglage, framväxel, kassett, fälg, ekrar. Nav skiljer dock både fram och bak men känns som om det kvittar. Bakväxel skiljer också (XT vs SLX) och det spelar mindre roll för min del.
Det som dock skiljer, och som kan spela roll, är gaffel och bakdämpare. Fram på Spark 960 sitter RS Recon Silver och det hade jag på den försvunna cykeln så det känns rätt OK. Bak sitter X-fusion Nude och den vet jag ingenting om och har inte lyckats hitta några detaljer.
Känns som LBS säljarens argument om sämre hållbarhet på Spark 960 vs 950 känns udda (felaktigt).
Något jag missar??

Scott spark the tråd
sparhawk sa:
sparhawk sa:

Några tips och tankar?

Hittade på detaljspecar och jämförde i detalj. Pratade med en säljare hos LBS som menade att Spark 950 var "hållbarare" än Spark 960 på gund av bättre (läs kraftigare/mer stryktåligt) komponenter såsom tex vevparti.
När jag nu kollat specarna så verkar det som om detta var i grunden fel; båda har samma vevparti, vevlager, växelreglage, framväxel, kassett, fälg, ekrar. Nav skiljer dock både fram och bak men känns som om det kvittar. Bakväxel skiljer också (XT vs SLX) och det spelar mindre roll för min del.
Det som dock skiljer, och som kan spela roll, är gaffel och bakdämpare. Fram på Spark 960 sitter RS Recon Silver och det hade jag på den försvunna cykeln så det känns rätt OK. Bak sitter X-fusion Nude och den vet jag ingenting om och har inte lyckats hitta några detaljer.
Känns som LBS säljarens argument om sämre hållbarhet på Spark 960 vs 950 känns udda (felaktigt).
Något jag missar??

Fanns den ena i lager men inte den andra?

Scott spark the tråd
950 har dropper - 960 har det inte samt andra dämpare, nav och bakväxel som du rendan nämnt. Att det skulle vara någon direkt kvalitetsskillnad är bara bs från handlarens sida. Det handlar mer om skillnad i spec där 960:an har enklare/billigare komponenter. Inte sämre kvalitet för den sakens skull.

Scott spark the tråd
Just det med naven är ju dock en sak som faktiskt spelar in lite i det här fallet. 960 har vanlig QR medan 950 har genomgående 12x148mm axel, vilket styvar upp bakändan en del vilket inte är helt fel med tanke på matchvikten.
Lite bättre bromsar och bättre dämpare (dels allmänt bättre känsla plus att det bara är två lägen på gaffeln på 960) gör att om du nu skulle få råd tror jag faktiskt du har glädje i långa loppet av att lägga den extra slanten för en 950. Men med det sagt så är ju 960 absolut ingen dålig cykel och kommer säkert funka fint den med.

Och när det kommer till "kör gärna stökig singletrack och härliga stigar med möjlighet till bra fart" så är det faktiskt sjukt kul med dropper-stolpe, just saying. :)

Scott spark the tråd
Cyklist sa:
Just det med naven är ju dock en sak som faktiskt spelar in lite i det här fallet. 960 har vanlig QR medan 950 har genomgående 12x148mm axel, vilket styvar upp bakändan en del vilket inte är helt fel med tanke på matchvikten.
Lite bättre bromsar och bättre dämpare (dels allmänt bättre känsla plus att det bara är två lägen på gaffeln på 960) gör att om du nu skulle få råd tror jag faktiskt du har glädje i långa loppet av att lägga den extra slanten för en 950. Men med det sagt så är ju 960 absolut ingen dålig cykel och kommer säkert funka fint den med.

Och när det kommer till "kör gärna stökig singletrack och härliga stigar med möjlighet till bra fart" så är det faktiskt sjukt kul med dropper-stolpe, just saying. :)

Tack för input (även inlägg ovan). Och Ja, räcker pengapåsen blir det 950... Förra cykeln var HT med vanlig QR och samma gaffel som 960 (fast 5 år äldre) så det är jag inte orolig för.
Får leta något att sälja...

Scott spark the tråd
Jag förstår varför det skiljer så mycket i pris men det är stor skillnad. 960 ligger runt 21k och 950 runt 27k så sistnämnda kostar ca 28% mer.

Båda väger in på 13,7 kg men 950 har dropperpost.

Snålspecad, hur menar du då?

Scott spark the tråd
Nu har man bytt däck och gått tubeless på min 720. Passade på att väga lite däck och hjul medans man gjorde bytet. P g a den billiga digitalvågen och inte så exakta mätningar, så är det säkert +/-10g på vissa mått.

Bakhjulet (Syncros XR2.5) inkl. nav, kassett och broms: ~1630 g, Maxxis-däck: 740 g, slang: 146 g.
Framhjul (samma som bak) inkl. nav, broms: 1030 g, samma däck/slang.

Efter bytet till Schwalbe Racing Ralph EVO snakeskin TL easy + 60ml DocBlue (hela bakhjulet): 2250 g. Minskning med 266 g.
Framhjul, Schwalbe Rocket Ron EVO snakeskin TLe + 60ml DocBlue (hela hjulet): 1630 g. Minskning med 283 g.

Totalt ~550 g mindre.

Scott spark the tråd
Ser att nya Sparken har kommit i en no-name variant.

Tror ni att det är från samma fabrik eller e den sämre nåt sätt. KOstar bara 6 tusen ungefär.

Tack för svar

spark.jpg

Scott spark the tråd
Kreativt av dessa kineser, snyggaste fulkinesen just nu imho.
Troligen skiljer tillräckligt mycket för att inte åka dit på upphovsrättsintrång, som reliefen vid styrhuvudet och dämparens nedre montering är inte av trunnion typ.
Vikt på ram finns ingen uppgift om ? Säkert en bra ram att bygga själv på, om man har delar och intresse.

Scott spark the tråd
Nja, den ramen har diskurerats en del här tidigare.
Priset med frakt från yushin bikes är 769$.
Med tull och moms blir det cirka 13.000:- plus tullens avgifter samt ombudets.
En cykelram är rätt svårt att få igenom tullfritt längre.

Scott spark the tråd
kave sa:

Jag hittar inte vad en plastram scott spark 2017 kostar. Vet någon annan det kanske?

Scott spark the tråd
NickPick sa:
kave sa:

Jag hittar inte vad en plastram scott spark 2017 kostar. Vet någon annan det kanske?

50000:- med gaffel o dämpare.
https://www.cykellagret.se/cyklar/scott/scott-mtb/scott-spark

Tillbaka
Topp