Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
NickPick sa:
Dr_Rydell sa:
Styret är rakt, men 9 grader sweep. http://syncros.com/se/en/products/2505420135069/FL1-0-Carbon-Handlebar---T-Bar

Var tänkt att jag skulle ha en 10 stam med mindre vinkel, men då jag inte hade någon sådan tog jag den från scalen och provade (den köptes till den för att likna djupet från sparken). Jag gillade dock positionen så pass att jag valde att behålla den. Fick tips av butiken angående bikefit också.

Har du gjort en bikefit och som den är nu är resultatet?
Ingen bikefit mer än suttit på cykeln och bedömd från sidan med lite olika styrstammar. Men jag gillar hur jag sitter, det är det som räknas.

Scott spark the tråd
Det är inte trådkapning, men snudd på..

Om vi backar tillbaka till dess att 26" fortfarande fungerade i skogen, hur gångbar var Sparken då? Det ligger ute ett ramkitt på k&s, och jag har en 100mm Reba och Ryde-hjul liggandes hemma. Det blir visserligen en slant för att få ihop en grupp + styre/stam/sadel/däck etc. Men är geometrin helt utdaterad? Jag googlade lite och hittade 68grader i styrhuvudet, 420mm kedjestag, 423/565 i reach/stack om jag nu hittade rätt tabell för medium.
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=25791

Cykeln är tänkt som stigcykel men med långloppsambitioner.

Scott spark the tråd
Ultras_P sa:
Tog en snabb premiärrepa igår med nya 910an. När jag växlar upp från lilla till stora klingan så hoppar den direkt tillbaka till lilla klingan igen. Gissar att jag ska ratta på nån av de två skruvarna H/L? Tips?
Om du rör vxl.föraren med handen och kikar noga på ändan på H/L-skruvarna så ser du funktionen på dom. De bestämmer ändläget på vxl. Justeringen vid styret styr längden på vajern och läget på vxl. efter att du växlat.

Scott spark the tråd
Supersonic sa:
Ultras_P sa:
Tog en snabb premiärrepa igår med nya 910an. När jag växlar upp från lilla till stora klingan så hoppar den direkt tillbaka till lilla klingan igen. Gissar att jag ska ratta på nån av de två skruvarna H/L? Tips?

Nej det ska du inte. Sök på Youtube med sökord rear derailleur adjustment så hittar du många bra tips.

Borde väl sökas på front derailleur i så fall :-)

Scott spark the tråd
onyx3 sa:
Supersonic sa:
Ultras_P sa:

Nej det ska du inte. Sök på Youtube med sökord rear derailleur adjustment så hittar du många bra tips.

Borde väl sökas på front derailleur i så fall :-)
Gjorde så också :) Problem löst. Tack.

Scott spark the tråd
Vad kör ni för tryck i bakdämparen på era Spark? Jag har en 920 och vid 280psi har jag ännu 30% sag.. Hur mycket ska man behöva trycka i? 300+?

Scott spark the tråd
har fått uppfattningen om att det är samma för alla med denna dämparen, känns omöjligt att komma under 30% i sag..
Jag kör just nu ca 250psi men ligger väl närmare 35% i sag.
Jag kör en 930 XL och väger 93kg..

Scott spark the tråd
Race premiär på Keps Cup Rönninge idag och jag är väldigt nöjd med min nya 900 premium, den förra var en Scale 20 för övrigt så har jag 170 psi i bakdämparen sag 30% vikt 71 kg

Bilagor

• 20170401_123016[1].jpg
    20170401_123016[1].jpg
    486.1 KB · Besök: 155
Scott spark the tråd
desmo sa:

Om vi backar tillbaka till dess att 26" fortfarande fungerade i skogen, hur gångbar var Sparken då? Det ligger ute ett ramkitt på k&s, och jag har en 100mm Reba och Ryde-hjul liggandes hemma. Det blir visserligen en slant för att få ihop en grupp + styre/stam/sadel/däck etc. Men är geometrin helt utdaterad? Jag googlade lite och hittade 68grader i styrhuvudet, 420mm kedjestag, 423/565 i reach/stack om jag nu hittade rätt tabell för medium.

Haha det är så iskallt med 26" att ingen ens orkar svara :)
Ser väl inte konstigt ut alls med geon. Den är rätt kort mot dagend trend vilket då fodrar längre styrstam. Det vanns tävlingar på 26" Spark också.

Scott spark the tråd
glitch sa:
desmo sa:

Haha det är så iskallt med 26" att ingen ens orkar svara :)
Ser väl inte konstigt ut alls med geon. Den är rätt kort mot dagend trend vilket då fodrar längre styrstam. Det vanns tävlingar på 26" Spark också.

Tanken var att jag som är kort hade fått lite längre reach på en medium.
Men helt död är inte 26" för det var någon annan som köpte ramen. Jag står således fortfarande utan skogscykel.
Tjipp!

Scott spark the tråd
Min Spark 930 har nu rullat ca 30mil. Tvättade (ej med högtryck)efter varje tur och förvarad i ett varmgarage. Styrlagret har redan börjat kärva! Hoppats på bättre kvalitet. Input på detta tack.

Scott spark the tråd
KalleKanon sa:
Min Spark 930 har nu rullat ca 30mil. Tvättade (ej med högtryck)efter varje tur och förvarad i ett varmgarage. Styrlagret har redan börjat kärva! Hoppats på bättre kvalitet. Input på detta tack.
Ta isär, rengör, dränk that mother fu*ker i fett, gå vidare i livet och keep shreddin!

Scott spark the tråd
Vilken offset är det på klingan på min nya cykel tro, köpte en 900rc WC 2017 i veckan men den lilla 32an ska bytas upp till en 34 eller 36. Ni som har koll var man köper det till bästa pris länka gärna

Scott spark the tråd
om det är standard boost så bör originalklungan ha 3 mm offset. men är ju rätt lätt mätt, kanske inte exakt men så att du vet på ett ungefär, från yttre kant av klingan som ligger emot vevarm till centrum tänder.
antingen en original klinga från valfri butik eller så typ http://garbaruk.com/chainrings-round/direct-mount/sram-gxp-boost.html eller nån av deras ovala om du vill ha det. ska du ha 36 kan de säkert tillverka en sådan åt dig. vet inte hur stort original finns i.

Scott spark the tråd
Jim.E sa:
Vilken offset är det på klingan på min nya cykel tro, köpte en 900rc WC 2017 i veckan men den lilla 32an ska bytas upp till en 34 eller 36. Ni som har koll var man köper det till bästa pris länka gärna

Den cykeln har Boost, så 3 mm offset. Kan rekommendera garbaruk (som tidigare nämnt) och absolute black. De har båda DM-drev. Samt Srams egna då, fast de kostar ju en hel del mer...

Scott spark the tråd
Har kört ett par gånger med min 930 och är supernöjd. Men upptäckte i går när jag började köra med lock-outen att framdämparen inte blir helt stum i låst läge (bakdämparen blir helt stum). På min tidigare HT med en Rockshock så blev denna helt stum i låst läge. Tycker att jag märker en viss skillnad mellan låst och öppen läge på Fox dämparen på 930:n. Någon som har erfarenhet av Fox 34 dämparen som sitter på 930:an, blir era helt stumma i låst läge eller trycks de ihop 50% när de belastas?

Scott spark the tråd
joakimwg sa:
Har kört ett par gånger med min 930 och är supernöjd. Men upptäckte i går när jag började köra med lock-outen att framdämparen inte blir helt stum i låst läge (bakdämparen blir helt stum). På min tidigare HT med en Rockshock så blev denna helt stum i låst läge. Tycker att jag märker en viss skillnad mellan låst och öppen läge på Fox dämparen på 930:n. Någon som har erfarenhet av Fox 34 dämparen som sitter på 930:an, blir era helt stumma i låst läge eller trycks de ihop 50% när de belastas?

Hej

Har en 930 och gaffeln blir helt stum vid låst läge

Scott spark the tråd
joakimwg sa:

Jag är ganska så säker på att det är din wire som har töjt sig i och med att du använt lockouten. Framgaffelns "lockout-ratt" verkar behöva hamna i exakt rätt läge för att fungera som den ska. Så se till att justera/tighta till din wire en aning så kommer det nog att fungera. Och ja, gaffeln blir helt stum vid full lock-out (på samma vis som bakdämparen).

Scott spark the tråd
onyx3 sa:
joakimwg sa:

Jag är ganska så säker på att det är din wire som har töjt sig i och med att du använt lockouten. Framgaffelns "lockout-ratt" verkar behöva hamna i exakt rätt läge för att fungera som den ska. Så se till att justera/tighta till din wire en aning så kommer det nog att fungera. Och ja, gaffeln blir helt stum vid full lock-out (på samma vis som bakdämparen).

Tack. Problemet var en justering av vajer. Tyckte jag hade provat detta när jag var ute i skogen sist, men hemma i garaget var det klart enklare.

Scott spark the tråd
Upplevt att min Fox 32 Factory-dämpare på Sparken blir helt stum, en att Rockshox Sid på Scale RC inte blir det. Kanske är vajern då. Hur vet man hur den "rattbrickan" uppepå höger gaffelben ska sitta från början (för det är väl den som det menas)?

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Supersonic sa:
Prova om du för hand kan snurra "brickan" lite till efter att vajern dragit så långt den kan så ser du om du har något spel.
Provade att vrida brickan och låsa vajern, ingen skillnad på Rockshox-gaffeln.

Vet att vissa Rockshox gafflar inte blir helt stumma i "låst" läge. Det finns fortfarande lite rörelse. Vet dock inte om det gäller alla gafflar.

Scott spark the tråd
oå rockshox dämpare (alltså inte gaffel) så är ju rl inte helt låst medans xx är tvärstum. Med motiveringen att xx är en tävlingsdämpare för "eliten" eller vad rockshox sa. Frågan är om de har något liknande för gafflar

Scott spark the tråd
Äntligen hittat ersättare för min stulna hoj (hoppas jag).
Beställde igår en Spark 950 med preliminär leveranstid på 2 veckor.
Vågar inte fira ännu men den borde ju komma när man fått prel leveransbesked.... Eller?

Glad påsk!

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Upplevt att min Fox 32 Factory-dämpare på Sparken blir helt stum, en att Rockshox Sid på Scale RC inte blir det. Kanske är vajern då. Hur vet man hur den "rattbrickan" uppepå höger gaffelben ska sitta från början (för det är väl den som det menas)?
Vilken sid är det? I princip bara nya sid WC/RLC som låser helt stumt. Gamla XX låser nästan helt stumt, kanske 97%, och de gamla med vajer, typ RL, låser kanske 90-95%...

Scott spark the tråd
Doominator1 sa:
Dr_Rydell sa:
Vilken sid är det? I princip bara nya sid WC/RLC som låser helt stumt. Gamla XX låser nästan helt stumt, kanske 97%, och de gamla med vajer, typ RL, låser kanske 90-95%...
Vid sökning på nätet verkar det vara Rock Shox SID RL3 Air DNA3 som sitter på min Scale RC 2015

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Doominator1 sa:
Dr_Rydell sa:
Vid sökning på nätet verkar det vara Rock Shox SID RL3 Air DNA3 som sitter på min Scale RC 2015
Den gaffeln bygger på motion-control dämparen, och den låser inte helt stumt. Charger-dämparen gör däremot det.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Ursäkta , menade 11-delat med 10t som minsta drev. Ganska ny på det här, men googlat lite och hittade svaret att det inte finns. Men funderar vidare och undrar om det går att sätta på en XD drive på deorenavet, eller är det navbyte som gäller om man vill ha 10t?

Scott spark the tråd
Clipper sa:
Ursäkta , menade 11-delat med 10t som minsta drev. Ganska ny på det här, men googlat lite och hittade svaret att det inte finns. Men funderar vidare och undrar om det går att sätta på en XD drive på deorenavet, eller är det navbyte som gäller om man vill ha 10t?

Shimano tillverkar inte 10t, eftersom de anser att transmissionsförlusterna blir för stora. Läste en intervju men nån representant där de tyckte att 11t var illa nog.

Scott spark the tråd
eiskall sa:
Clipper sa:

Shimano tillverkar inte 10t, eftersom de anser att transmissionsförlusterna blir för stora. Läste en intervju men nån representant där de tyckte att 11t var illa nog.

OK, men stämmer det också att jag inte får plats med 38T fram?
Kan man kombinera sram drive med deorenav?

Scott spark the tråd
Clipper sa:
eiskall sa:
Clipper sa:

OK, men stämmer det också att jag inte får plats med 38T fram?
Kan man kombinera sram drive med deorenav?
Man får rent tekniskt plats med 38t (i vilket fall med sram-vevar) men marginalen till kedjestaget är typ en millimeter, om ens det. Nino verkar dock inte ha kört sänder ramen på grund av detta på tävling. Om man är villig att ta den risken är ju en 11-46 kassett ett bra alternativ i sådana fall.

Tillbaka
Topp