sparhawk sa:
Då jag ofrivilligt blev av med min Hardtails i höstas så är jag nu på jakt efter en ersättare. En Spark 950 vore verkliget trevligt men tvivlar på att jag kan få pengasäcken (läs lite plastpåse) att räcka hela vägen fram. Tittar därför på 2 alternativ och det är en Scale 950 alternativt en Spark 960.
Kör gärna stökig singletrack och härliga stigar med möjlighet till bra fart. Kör även Cykelvasan varje år så det blir en del sådan terräng också... Matchvikten har pendlat mellan 105 och 115 kg de senaste säsongerna.
Kommer från en udda variant av Aspect 29" med RS Recon TK Solo Air samt XT växlar och Deore reglage. Köptes då jag fick bra pris av bekant som då jobbade på sportaffär. Körställningen kändes något upprätt men trivdes bra i övrigt. Dock står en FS på önskelistan.
Några tips och tankar?
Får jag råd blir det en Spark 950 men...
Ser ni några risker för besvikelse eller problem med hållfasthet med en Spark 960 kontra de övriga 2? Får ju ha i åtanke vad jag kört på tidigare...
Hittade på detaljspecar och jämförde i detalj. Pratade med en säljare hos LBS som menade att Spark 950 var "hållbarare" än Spark 960 på gund av bättre (läs kraftigare/mer stryktåligt) komponenter såsom tex vevparti.
När jag nu kollat specarna så verkar det som om detta var i grunden fel; båda har samma vevparti, vevlager, växelreglage, framväxel, kassett, fälg, ekrar. Nav skiljer dock både fram och bak men känns som om det kvittar. Bakväxel skiljer också (XT vs SLX) och det spelar mindre roll för min del.
Det som dock skiljer, och som kan spela roll, är gaffel och bakdämpare. Fram på Spark 960 sitter RS Recon Silver och det hade jag på den försvunna cykeln så det känns rätt OK. Bak sitter X-fusion Nude och den vet jag ingenting om och har inte lyckats hitta några detaljer.
Känns som LBS säljarens argument om sämre hållbarhet på Spark 960 vs 950 känns udda (felaktigt).
Något jag missar??