Scott spark the tråd
Ekan2000 sa:Tack för svar!
Tryck?
Vikt?
Man får ju med plastpluppar för att kunna ställa in rätt sag.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ekan2000 sa:Tack för svar!
Tryck?
Vikt?
MrFocus sa:okej så är det säkert. Men det går inte bygga om?
Ekan2000 sa:Japp det följer med och jag använde dessa för att ställa in 20% sag.
Anledningen att jag är nyfiken på vad folk har för tryck i sina dämpare är att jag och min bror hamnade hamnade på olika tryck trots att vi väger ganska lika..
Vanligt vevparti har Direct Mount, 3mm för boost. Quarq har 104 BCD. Jag kommer köra 36 för då passar chainguide också.Tobiasarvidsson sa:Hej! Inväntar min hoj och förbereder lite grejer. Tänkte beställt ett 38 drev innan men det verkar ju som sagt inte passa, vet du om ett 36t direktmontetat x-synk 2 passar eller är det anledningen till att du valt quarq?
Det är tajt med 36 på min med Quarq och det ska vara rätt. Jag såg en med 34 original från fabrik och det var inte mkt utrymme där heller. Jag hade inte köpt en 38 utan 36. Scotts utvecklare säger 36 är max dessutom.Cyklist sa:Dr_Rydell: Grym hoj! Men kör du Boost-version av Quark och 38 var ändå för stort?
Tobiasarvidsson: Nino har ju kört 38 på sin så kan inte tänka mig att det ska vara något problem så länge du köper med rätt offset. Exempel: https://www.bikerumor.com/2016/07/0...n-nino-schurter-on-new-scott-spark-rc-900-wc/
Men som sagt ovan så behöver du skruva av kedjestyraren då.
pennan sa:Får man ens plats med en oval 36t?
Jensen sa:Jag ställer mig fortfarande frågande till alla ni som vill köra 38t. Hur jäkla snabbt ska ni cykla? Pratar vi Sverige elit ? Med tanke på att de vinner tävlingar på 34or o h 36or.
Nino är ju sen ytterligare en klass upp. Kan dessutom tänka mig att på hans hoj byts det friskt mellan olika klingor beroende på bana. Helt inte otänkbart att han kör special special.
Jensen sa:Jag ställer mig fortfarande frågande till alla ni som vill köra 38t. Hur jäkla snabbt ska ni cykla? Pratar vi Sverige elit ? Med tanke på att de vinner tävlingar på 34or o h 36or.
Nino är ju sen ytterligare en klass upp. Kan dessutom tänka mig att på hans hoj byts det friskt mellan olika klingor beroende på bana. Helt inte otänkbart att han kör special special.
Lulle sa:Jensen sa:Jag ställer mig fortfarande frågande till alla ni som vill köra 38t. Hur jäkla snabbt ska ni cykla? Pratar vi Sverige elit ? Med tanke på att de vinner tävlingar på 34or o h 36or.
Om man kör 12-delad Eagle och inte kör upp för några jätteberg är det väl vettigt att ha extra höga växlar än extra lätta. Vem behöver 34/50 som lättaste utväxling?
Jensen sa:Men när du inte kör de där långa utförs. Kommer du använda de två tyngsta då med en 38?
Mörksuggan har ju en del snabba utförs. Men backarna där man inte kan trycka på utförs med 36/10 oxå är få. Och på slätt innebär 90 i kadens med 36/10 en bart på 45 km/h. Få som klarar hålla den farten själv.
Så tror du kommer klara dig mer än väl med 36
Du har en poäng. Men, och ett viktigt sådant, som nämnts ovan också. Jag hade tänkt mig 38 för att få spannet uppåt istället för nedåt. Om du orkar upp för ett berg med en 38 och kan samtidigt trampa på utav helvete nerför, varför ha en mindre? (kedjelinje enda av värde, och det vet vi ej just nu).Jensen sa:Men när du inte kör de där långa utförs. Kommer du använda de två tyngsta då med en 38?
Mörksuggan har ju en del snabba utförs. Men backarna där man inte kan trycka på utförs med 36/10 oxå är få. Och på slätt innebär 90 i kadens med 36/10 en bart på 45 km/h. Få som klarar hålla den farten själv.
Dr_Rydell sa:Du har en poäng. Men, och ett viktigt sådant, som nämnts ovan också. Jag hade tänkt mig 38 för att få spannet uppåt istället för nedåt. Om du orkar upp för ett berg med en 38 och kan samtidigt trampa på utav helvete nerför, varför ha en mindre? (kedjelinje enda av värde, och det vet vi ej just nu).Jensen sa:Men när du inte kör de där långa utförs. Kommer du använda de två tyngsta då med en 38?
Det var mycket för att kunna ha en 38-klinga jag var så angelägen om Eagle. Med 36 försvinner behovet av 50 för mig (gillar lite tyngre växlar uppför) och jag hade lika gärna kunnat ha XX1 11-delat som torde vara billigare i och med release av 12-delat och dessutom väger kassetten mindre, kanske även .
Skulle vara intressant att veta om det går att få på en 38 klinga på förra årets ramar med Eagle (icke boost), nån som sitter inne med svaret?
Du är inne på pudelns kärna. Om kedjelinjen blir bättre totalt sett på 36 eller 38 för just mig är - för mig - det väsentliga. Det kan hända att vi har olika "bäst kedjelinje" med 36 resp 38. Får återkomma när jag kört cykeln. Väntar nytt vinterdäck då det ena hade ett hål i sidan.Jensen sa:Dr_Rydell sa:Du har en poäng. Men, och ett viktigt sådant, som nämnts ovan också. Jag hade tänkt mig 38 för att få spannet uppåt istället för nedåt. Om du orkar upp för ett berg med en 38 och kan samtidigt trampa på utav helvete nerför, varför ha en mindre? (kedjelinje enda av värde, och det vet vi ej just nu).Jensen sa:Men när du inte kör de där långa utförs. Kommer du använda de två tyngsta då med en 38?
Det var mycket för att kunna ha en 38-klinga jag var så angelägen om Eagle. Med 36 försvinner behovet av 50 för mig (gillar lite tyngre växlar uppför) och jag hade lika gärna kunnat ha XX1 11-delat som torde vara billigare i och med release av 12-delat och dessutom väger kassetten mindre, kanske även .
Skulle vara intressant att veta om det går att få på en 38 klinga på förra årets ramar med Eagle (icke boost), nån som sitter inne med svaret?
I mitt fall så tänker jag lite som så att jag inte bara väger in om jag behöver 36/50 eller 38/10 utan vad tex en 38t innebär för resten av kassetten. Om det innebär att jag aldrig kommer utnyttja hela kassetten när jag inte ägnar mig att åka ner för vidablick osv. I mitt fall så kommer ju en 38 innebära att jag typ aldrig använder 10, förutom backar som vidablick, och ärligt talat är de rätt få här i platta Sverige. Risken är även att kag kommer använda det näst minsta rätt lite med. Jag kommer alltså åka på 10 växlar.
Men detta är jäkligt ot. Så jag kan gärna stoppa där för att inte förstöra tråden Har fått svar på min fråga. Som jag var lite nyfiken på.
Finns det tabeller för vikt på bakdämparen? Jag har bara haft framdämpare förut så detta är nytt för mig.Ekan2000 sa:Någon mer som har svårt att få till rätt sag i bakdämparen?
Har tryckt i 250psi nu(väger 90kg) och ligger fortfarande på drygt 30%.
Det jag också märker är att skillnaden i sag är minimal mellan 200-250psi..
Ekan2000 sa:Någon mer som har svårt att få till rätt sag i bakdämparen?
Dr_Rydell sa:Finns det tabeller för vikt på bakdämparen? Jag har bara haft framdämpare förut så detta är nytt för mig.Ekan2000 sa:Någon mer som har svårt att få till rätt sag i bakdämparen?
För tävling räcker som jag skrev 36-10 långt, men för träning ger en 38 mer möjligheter. Jag ligger nog mer kring 80-90 CAD på en MTB. När jag körde 40/20 intervaller på wattbike i morse så låg dock kring 90-92 i kadens på en 450-460 W. Borde kanske öka kadensen på MTBn. Målet är att kunna köra 500 W på dessa intervaller i maj, oavsett kadens egentligen.NickPick sa:Rydell: 90 kadens så gick det runt 45kmh på en mtb. Du är snabb du! :)