Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Japp det följer med och jag använde dessa för att ställa in 20% sag.
Anledningen att jag är nyfiken på vad folk har för tryck i sina dämpare är att jag och min bror hamnade hamnade på olika tryck trots att vi väger ganska lika..

Scott spark the tråd
Ekan2000 sa:
Japp det följer med och jag använde dessa för att ställa in 20% sag.
Anledningen att jag är nyfiken på vad folk har för tryck i sina dämpare är att jag och min bror hamnade hamnade på olika tryck trots att vi väger ganska lika..

Sag är ju aldrig hela sanningen.

Om två personer har olika åkstil, kör i olika terräng och har olika preferenser, så ska dom ju inte ha samma tryck i dämparna bara för att dom väger lika mycket.

Scott spark the tråd
Då har den äntligen kommit.

Bilagor

• 20170127_171119.jpg
    20170127_171119.jpg
    487.5 KB · Besök: 140
Scott spark the tråd
Min kom förra veckan. Dock inte riktigt fått till det eftersom 38 klingan var för stor för cykeln. Är nu tillbaka i butiken och ska gås igenom och få en 36 klinga istället. Quarq-vevparti istället för original. Ännu ej körd alltså, men känns oerhört premium.

Bilagor

• scottsparkrc.jpg
    scottsparkrc.jpg
    312.2 KB · Besök: 114
Scott spark the tråd
10,4 med pedaler, Quarq (enl dem 70 g över vanligt boost-vevparti), XTR drygt 300 g samt flaskställ 16 g(!). Tror det var med Rocket ron fram och Thunder Burt bak, stansade. Har ett par 235 g pedaler till tävling.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Hej! Inväntar min hoj och förbereder lite grejer. Tänkte beställt ett 38 drev innan men det verkar ju som sagt inte passa, vet du om ett 36t direktmontetat x-synk 2 passar eller är det anledningen till att du valt quarq?

Scott spark the tråd
Tobiasarvidsson sa:
Hej! Inväntar min hoj och förbereder lite grejer. Tänkte beställt ett 38 drev innan men det verkar ju som sagt inte passa, vet du om ett 36t direktmontetat x-synk 2 passar eller är det anledningen till att du valt quarq?
Vanligt vevparti har Direct Mount, 3mm för boost. Quarq har 104 BCD. Jag kommer köra 36 för då passar chainguide också.

Som svar på din fråga, 36 passar, finns t o m markerat på chainguide-staget, från 30-36. Om 38 i direct mount passar bättre än på min vågar jag inte uttala mig om. Men välj 36 så följer du scotts rekommendation och slipper montera av chainguide.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Cyklist sa:
Dr_Rydell: Grym hoj! Men kör du Boost-version av Quark och 38 var ändå för stort?

Tobiasarvidsson: Nino har ju kört 38 på sin så kan inte tänka mig att det ska vara något problem så länge du köper med rätt offset. Exempel: https://www.bikerumor.com/2016/07/0...n-nino-schurter-on-new-scott-spark-rc-900-wc/
Men som sagt ovan så behöver du skruva av kedjestyraren då.
Det är tajt med 36 på min med Quarq och det ska vara rätt. Jag såg en med 34 original från fabrik och det var inte mkt utrymme där heller. Jag hade inte köpt en 38 utan 36. Scotts utvecklare säger 36 är max dessutom.
Skrivit om min hoj i denna tråd:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3097312

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Läste tråden din nu, riktigt märkligt. Känns ju som konstruktörsmiss de luxe att bygga ny toppram riktad till snabba åkare men inte ha utrymme för större drev än 36. Särskilt med tanke på Eagle, men en sån kasset är ju 38 eller till och med 40 inga problem för en hel del åkare. Har flera polare som planerat att köra på 38 när de får sina Spark, blir inte glada miner om det blir samma problem med direct mount.
Kollade på bilden igen i bikerumour-artikeln jag länkade till med Ninos hoj och ser nästan ut som att det är två märken efter drevet på kedjestaget, men svårt att avgöra.

Hittar butiken ingen lösning och du verkligen vill köra på 38 med Quarken, så kan säkert Garbaruk tillverka ett 104BCD som har 1-2mm offset utåt. Visserligen en gissning men tvivlar på att kedjelinjen skulle bli så fel att det blir något problem.

Scott spark the tråd
Jag ställer mig fortfarande frågande till alla ni som vill köra 38t. Hur jäkla snabbt ska ni cykla? Pratar vi Sverige elit ? Med tanke på att de vinner tävlingar på 34or o h 36or.
Nino är ju sen ytterligare en klass upp. Kan dessutom tänka mig att på hans hoj byts det friskt mellan olika klingor beroende på bana. Helt inte otänkbart att han kör special special.

Scott spark the tråd
Jensen sa:
Jag ställer mig fortfarande frågande till alla ni som vill köra 38t. Hur jäkla snabbt ska ni cykla? Pratar vi Sverige elit ? Med tanke på att de vinner tävlingar på 34or o h 36or.
Nino är ju sen ytterligare en klass upp. Kan dessutom tänka mig att på hans hoj byts det friskt mellan olika klingor beroende på bana. Helt inte otänkbart att han kör special special.

Sanningen är förmodligen att många skulle vinna på att höja sin kadens.

Scott spark the tråd
Jensen sa:

http://gears.mtbcrosscountry.com/#29/2.20I1037I3X29/2.20I15I3X29/2.20I813I4891 Det går ju rätt fort med 36-10.

Scott spark the tråd
Jensen sa:

Om man kör 12-delad Eagle och inte kör upp för några jätteberg är det väl vettigt att ha extra höga växlar än extra lätta. Vem behöver 34/50 som lättaste utväxling?

Scott spark the tråd
36 fram räcker helt klart jävligt långt. Men när nu kassetten sträcker sig till 50 så ökar det ju intresset för en större framklinga.
Själv hade jag gärna sett en 12-delad 10-40 kassett.

Scott spark the tråd
Lulle sa:
Jensen sa:

Om man kör 12-delad Eagle och inte kör upp för några jätteberg är det väl vettigt att ha extra höga växlar än extra lätta. Vem behöver 34/50 som lättaste utväxling?

Vänder på frågan, hur ofta trampar du ur 36/10 så att du behöver en 38? Troligen mer sällan än 36/50. Har inget emot 36 med eagle. Men förstår inte riktigt meningen med 38. Kollar jag bara till mig själv och kollar tillbaka mot långloppen jag körde 2016 så är minuterna jag låg på 34/10 och kände att jag trampade ur kassetten lätträknade. Om man sen har 36 så blir ju tillfällena ännu färre. Det jag snarare upplever är att man får 1-2 växlar bak som bara används ett fåtal minuter på långloppen (i någon lång utförs) annars typ aldrig. Alltså sitter man under 99% av den tid man hojar i realitet på en 10 växlad hoj. Istället för att kunna använda hela registret.

Sen kan jag ju förstår på typ cykelvasan eller Birkebeinern osv. Men annars ställer jag mig undrande vad en motionär ska med det. Men det är ju min högst personliga åsikt. Mest nyfiken hur tanken går :-)

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Vissa långlopp har ju rejäla nedförslut. Då skulle man kunna trycka på ordentligt med en 38 klinga som inte många har, samtidigt som du med 50-kakan bak kan ta dig uppför alla branter i alla fall. Dessutom kan du köra tunga lågkadensintervaller på grus etc., ett större användningsområde helt enkelt. Tyvärr är Sparken för tajt för 38. Men som ovan redan nämnts, man kommer långt på 36. Sen om 36 eller 38 är bäst i klassen på "de kuggar som oftast används och med bäst kedjelinje" kan jag inte uttala mig om ännu.

Scott spark the tråd
Men när du inte kör de där långa utförs. Kommer du använda de två tyngsta då med en 38?

Mörksuggan har ju en del snabba utförs. Men backarna där man inte kan trycka på utförs med 36/10 oxå är få. Och på slätt innebär 90 i kadens med 36/10 en bart på 45 km/h. Få som klarar hålla den farten själv.

Så tror du kommer klara dig mer än väl med 36

Scott spark the tråd
Jensen sa:
Men när du inte kör de där långa utförs. Kommer du använda de två tyngsta då med en 38?

Mörksuggan har ju en del snabba utförs. Men backarna där man inte kan trycka på utförs med 36/10 oxå är få. Och på slätt innebär 90 i kadens med 36/10 en bart på 45 km/h. Få som klarar hålla den farten själv.

Jag är varken behov av 36/50 eller 38/10, men om jag skulle behöva välja för t.ex. mörkuggan skulle jag lätt välja 38/10. Finns ingen backe där man behöver 36/50, men nedför vidablick tror jag att går det att "trampa ur" 36/10. Har dock svårt att se att man skulle vinna någon tid på det. Större drev har lite mindre effektförluster.

Egentligen är frågan lika dum åt båda hållen. I plattsverige finns det helt enkelt inget behov av omfånget, men jag har svårt att se varför folk som väljer onödigt tunga växlar skulle vara dummare än folk som väljer lätta.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Jensen sa:

Du har en poäng. Men, och ett viktigt sådant, som nämnts ovan också. Jag hade tänkt mig 38 för att få spannet uppåt istället för nedåt. Om du orkar upp för ett berg med en 38 och kan samtidigt trampa på utav helvete nerför, varför ha en mindre? (kedjelinje enda av värde, och det vet vi ej just nu).
Det var mycket för att kunna ha en 38-klinga jag var så angelägen om Eagle. Med 36 försvinner behovet av 50 för mig (gillar lite tyngre växlar uppför) och jag hade lika gärna kunnat ha XX1 11-delat som torde vara billigare i och med release av 12-delat och dessutom väger kassetten mindre, kanske även .

Skulle vara intressant att veta om det går att få på en 38 klinga på förra årets ramar med Eagle (icke boost), nån som sitter inne med svaret?

Scott spark the tråd
Dr_Rydell. Leta upp någon som kan tillverka en längre spindel (vevaxel) åt dig, då kan du få vilken kedjelinje som helst.
Alternativt kolla om du kan byta till BB30, mer möjlighet att justera genom att flytta spacers då.

Edit: BB30 passar ibland trots att det inte ska alltså. Till exempel finns det tillverkare som gör BSA-lager som sväljer 30 mm axel.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Ja är lite skumt att det bara finns en 12 delad kassett att välja på
Med det omfånget finns det iaf 2- 3 växlar jag aldrig skulle använda och i praktiken bara ha en dyr 10 växlad cykel .
Viket i sin tur gör att jag inte skulle köpa en färdigbyggd spark utan isf bara ramen...

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Jensen sa:

Du har en poäng. Men, och ett viktigt sådant, som nämnts ovan också. Jag hade tänkt mig 38 för att få spannet uppåt istället för nedåt. Om du orkar upp för ett berg med en 38 och kan samtidigt trampa på utav helvete nerför, varför ha en mindre? (kedjelinje enda av värde, och det vet vi ej just nu).
Det var mycket för att kunna ha en 38-klinga jag var så angelägen om Eagle. Med 36 försvinner behovet av 50 för mig (gillar lite tyngre växlar uppför) och jag hade lika gärna kunnat ha XX1 11-delat som torde vara billigare i och med release av 12-delat och dessutom väger kassetten mindre, kanske även .

Skulle vara intressant att veta om det går att få på en 38 klinga på förra årets ramar med Eagle (icke boost), nån som sitter inne med svaret?

I mitt fall så tänker jag lite som så att jag inte bara väger in om jag behöver 36/50 eller 38/10 utan vad tex en 38t innebär för resten av kassetten. Om det innebär att jag aldrig kommer utnyttja hela kassetten när jag inte ägnar mig att åka ner för vidablick osv. I mitt fall så kommer ju en 38 innebära att jag typ aldrig använder 10, förutom backar som vidablick, och ärligt talat är de rätt få här i platta Sverige. Risken är även att kag kommer använda det näst minsta rätt lite med. Jag kommer alltså åka på 10 växlar.

Men detta är jäkligt ot. Så jag kan gärna stoppa där för att inte förstöra tråden Har fått svar på min fråga. Som jag var lite nyfiken på.

Scott spark the tråd
Scott RC Pro har 11-delat Shimano XT.

Enligt LBS är nuvarande inställning den bästa för kedjelinjen och allt blir sämre om spacers sätts dit. Rak kedja på 6:e klingan bak.

Scott spark the tråd
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:
Jensen sa:

I mitt fall så tänker jag lite som så att jag inte bara väger in om jag behöver 36/50 eller 38/10 utan vad tex en 38t innebär för resten av kassetten. Om det innebär att jag aldrig kommer utnyttja hela kassetten när jag inte ägnar mig att åka ner för vidablick osv. I mitt fall så kommer ju en 38 innebära att jag typ aldrig använder 10, förutom backar som vidablick, och ärligt talat är de rätt få här i platta Sverige. Risken är även att kag kommer använda det näst minsta rätt lite med. Jag kommer alltså åka på 10 växlar.

Men detta är jäkligt ot. Så jag kan gärna stoppa där för att inte förstöra tråden Har fått svar på min fråga. Som jag var lite nyfiken på.
Du är inne på pudelns kärna. Om kedjelinjen blir bättre totalt sett på 36 eller 38 för just mig är - för mig - det väsentliga. Det kan hända att vi har olika "bäst kedjelinje" med 36 resp 38. Får återkomma när jag kört cykeln. Väntar nytt vinterdäck då det ena hade ett hål i sidan.

Scott spark the tråd
Någon mer som har svårt att få till rätt sag i bakdämparen?
Har tryckt i 250psi nu(väger 90kg) och ligger fortfarande på drygt 30%.
Det jag också märker är att skillnaden i sag är minimal mellan 200-250psi..

Scott spark the tråd
Ekan2000 sa:
Finns det tabeller för vikt på bakdämparen? Jag har bara haft framdämpare förut så detta är nytt för mig.

Scott spark the tråd
Ekan2000 sa:

Evol-chamber. Max 350. Du får nog pumpa på bara. Ja väger 95 och hade ingen pump som visade längre än 250psi. Skaffade en som visar mer. Jag fick pumpa i dryga 300

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Ekan2000 sa:
Finns det tabeller för vikt på bakdämparen? Jag har bara haft framdämpare förut så detta är nytt för mig.

Oftast finns inga tabeller, då länkaget spelar väldigt stor roll för hur sag påverkas av lufttryck. Så man får testa sig fram lite mer.
Bara pumpa på :)

Scott spark the tråd
Jungfruturen just avslutad på min Spark RC Ultimate. Annorlunda från original är Quarq-vevparti och 36 T klinga.

Vilken fantastisk cykel. Känns oerhört rapp trots Ice Spiker Pro fram (inte fått bakdäcket än). Angående kedjelinjen vi diskuterat ovan så körde jag nu på rak väg med ofta kring 10-11 drevet, med dubbdäck fram, så 38 hade jag helst haft, även om 36-10 är tillräckligt för det mesta. Sen är det ju inte rak väg så ofta i alla fall iofs. Men som träningskompis är 38 bättre för mig då den ger mer möjligheter. Denna kompromiss med 36 blir dock bra när allt kommer omkring, men 50 drevet kommer sällan/aldrig användas tyvärr.

En detalj som ses på bilden var placeringen av garminfästet på styrstammen, den som ingår. Tanken var god men enheten hamnade alldeles för långt bak för mig så den tog jag av och satte på ett vanlig fäste. Långt mycket bättre.
Quarqen också helt underbar.

Sammanfattningsvis grymt nöjd med köpet. Jag fick vad jag betalade för. Enda smolket i bägaren är 38 T-debaclet.

Bilagor

• spark.jpg
    spark.jpg
    38.6 KB · Besök: 127
Senast ändrad:
Scott spark the tråd
NickPick sa:
Rydell: 90 kadens så gick det runt 45kmh på en mtb. Du är snabb du! :)
För tävling räcker som jag skrev 36-10 långt, men för träning ger en 38 mer möjligheter. Jag ligger nog mer kring 80-90 CAD på en MTB. När jag körde 40/20 intervaller på wattbike i morse så låg dock kring 90-92 i kadens på en 450-460 W. Borde kanske öka kadensen på MTBn. Målet är att kunna köra 500 W på dessa intervaller i maj, oavsett kadens egentligen.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
I en nedförsbacke kan du lätt komma upp i 60 km/h? på tävling om du har tyngre växlar, svårare när du ska trampa luft. För sista gången nu - jag har hellre högre växlar att ta till i sådana lägen än lätta som jag inte ens behöver för att tag mig upp för Leos backe (heter den va?) på Finnmarksturen. 36-42 räcker för mig även om jag skulle krokna vid hoppbacksintervaller på Lugnet och således räcker 38-50 också. Bättre en övre växel att ta till i undantagsfall än en lägre som aldrig blir använd. Att 38 klingan dessutom är mer manlig - ja det har vi inte ens berört ännu :D

Tillbaka
Topp