Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
joacef sa:Någon som har koll på när dom börjar leverera 2017 års modeller?
Paulie sa:Såg en tråd på mtbr där någon vägt en spark 940 till drygt 14kg. Hade väl hoppats dom skulle vara lite lättare...
Paulie sa:Såg en tråd på mtbr där någon vägt en spark 940 till drygt 14kg. Hade väl hoppats dom skulle vara lite lättare...
kay sa:Paulie sa:Såg en tråd på mtbr där någon vägt en spark 940 till drygt 14kg. Hade väl hoppats dom skulle vara lite lättare...
2015 & 2016 vägde den väl ca: 12,5 kg. Men nu 2017 borde det ju bli lite mer eftersom Spark 940 t,ex har Fox 34 gaffel med mer slaglängd, Däcken väger ca 300 g mera också, Tyngre 11 delad kassett, Höj och sänk stolpe, Bredare fälgar, 180 mm bromsskivor både bak och fram, mm.
kay sa:kay sa:Paulie sa:Såg en tråd på mtbr där någon vägt en spark 940 till drygt 14kg. Hade väl hoppats dom skulle vara lite lättare...
2015 & 2016 vägde den väl ca: 12,5 kg. Men nu 2017 borde det ju bli lite mer eftersom Spark 940 t,ex har Fox 34 gaffel med mer slaglängd, Däcken väger ca 300 g mera också, Tyngre 11 delad kassett, Höj och sänk stolpe, Bredare fälgar, 180 mm bromsskivor både bak och fram, Bredare styre, mm.
petek sa:Då har man lagt en beställning. Det vart en Spark 720. Får reda på ungefärligt leveransdatum imorgon.
Jensen sa:Det är ju ganska intressant att de säger att de lättat ramen rejält men ändå är hojarna tyngre om man tar motsvarande modell från 2016. Tur att vikten inte är allt
ericke sa:Haha wtf nu är ju scottarna tunga och allt annat än unika i deras design, sen även dyrare än tidigare. Det enda positiva är ju att det funkar med 29" hjul på 27,5+
petek sa:Nu har man fått leveransbesked också, slutet på oktober kan jag räkna med att få min 720 :)
kay sa:Jensen sa:Det är ju ganska intressant att de säger att de lättat ramen rejält men ändå är hojarna tyngre om man tar motsvarande modell från 2016. Tur att vikten inte är allt
Jo men om vi tar t,ex Spark 940 -2017 så är ju den mer lik en Genius med 34 gaffel, höj o sänkstolpe, mm, än en Spark från 2016. Det är ju inte samma cykel.
Jensen sa:kay sa:Jensen sa:Det är ju ganska intressant att de säger att de lättat ramen rejält men ändå är hojarna tyngre om man tar motsvarande modell från 2016. Tur att vikten inte är allt
Jo men om vi tar t,ex Spark 940 -2017 så är ju den mer lik en Genius med 34 gaffel, höj o sänkstolpe, mm, än en Spark från 2016. Det är ju inte samma cykel.
Tänkte mer på RC modellerna. Som rc 900 WC, motsvarande hoj i år väger 10,0 med en ram som ska vara tyngre. Säger inget om vikterna isig, de är fortfarande bland de lättaste på marknaden, men man har ju samtidigt slagit sig för bröstet över hur mycket de lättat ramen med bland annat flytten av dämparen. Rätt intressant
Jensen sa:kay sa:Jensen sa:Det är ju ganska intressant att de säger att de lättat ramen rejält men ändå är hojarna tyngre om man tar motsvarande modell från 2016. Tur att vikten inte är allt
Tänkte mer på RC modellerna. Som rc 900 WC, motsvarande hoj i år väger 10,0 med en ram som ska vara tyngre. Säger inget om vikterna isig, de är fortfarande bland de lättaste på marknaden, men man har ju samtidigt slagit sig för bröstet över hur mycket de lättat ramen med bland annat flytten av dämparen. Rätt intressant
Cyklist sa:Jensen sa:kay sa:Jensen sa:Det är ju ganska intressant att de säger att de lättat ramen rejält men ändå är hojarna tyngre om man tar motsvarande modell från 2016. Tur att vikten inte är allt
Värt att komma ihåg är ju att ramvikten de slagit sig för bröstet över framför allt är SL-ramarna med HMX-SL-fiber. Det är de ramvikterna som man har gått ut med stort (849/1749), även om de ju bara gäller just SL-modellerna.
Har inte tabellen exakt i huvudet men de nya vanliga HMX-ramarna är nog faktiskt inte så mycket lättare än de gamla, om än styvare och med bättre geo.
Har personligen vägt en Spark 900 RC Ultimate till lite över 9,8 kg utan pedaler så tabellen ovan stämmer kanske inte till punkt och pricka.
Och som sagt för de övriga Spark-modellerna så är det svårt att jämföra när det sitter Fox 34-gafflar och 2,35" däck på dem till 2017.
Lulle sa:Har du någon källa på 10.0kg för 2016-modellen? Låter lätt i förhållande till specen.
Cyklist sa:Har personligen vägt en Spark 900 RC Ultimate till lite över 9,8 kg utan pedaler så tabellen ovan stämmer kanske inte till punkt och pricka.
CarlPedal sa:Ny på det här med mtb, vilken sorts cykling passar Sparken bäst till eller är den typ allround?
kay sa:CarlPedal sa:Ny på det här med mtb, vilken sorts cykling passar Sparken bäst till eller är den typ allround?
Tycker själv den är väldigt allround. Går att köra riktigt stökigt, men även bra på plana grusvägar, bara låsa dämparna. Känns rapp uppför, och stabil nerför. För mig finns ingen annan hoj för mina behov. Passar perfekt till XC lopp. Sparken tycker jag är en bra kompromiss mellan många MTB's.
CarlPedal sa:kay sa:CarlPedal sa:Ny på det här med mtb, vilken sorts cykling passar Sparken bäst till eller är den typ allround?
Tycker själv den är väldigt allround. Går att köra riktigt stökigt, men även bra på plana grusvägar, bara låsa dämparna. Känns rapp uppför, och stabil nerför. För mig finns ingen annan hoj för mina behov. Passar perfekt till XC lopp. Sparken tycker jag är en bra kompromiss mellan många MTB's.
Passar den bra för att köra tex även Cykelvasan på?
CarlPedal sa:kay sa:CarlPedal sa:Ny på det här med mtb, vilken sorts cykling passar Sparken bäst till eller är den typ allround?
2016 RC har ren XX1 drivlina. 2017 RC WC har inte XX1 någonstans. Ultimate har ren XX1-lina och det är den du ska jämföra med. Låt dig inte bedras av att färgtemat är lika mellan de två.Jensen sa:kay sa:Jensen sa:Det är ju ganska intressant att de säger att de lättat ramen rejält men ändå är hojarna tyngre om man tar motsvarande modell från 2016. Tur att vikten inte är allt
-Andy- sa:CarlPedal sa:kay sa:CarlPedal sa:Ny på det här med mtb, vilken sorts cykling passar Sparken bäst till eller är den typ allround?
Den fungerar lika bra/dåligt som motsvarande cyklar från konkurrenterna, typ Specialized, Trek, Merida, Canyon, m.fl. Din tid kommer inte bli snabbare för att du kör på en Spark om man säger så.
Är det någon specifik modell du tänker du ( https://www.scott-sports.com/us/en/products/bike-bikes-mountain-spark?q=&page=0 )? Det är stor skillnad mellan olika cyklara i Spark-serien. Några är riktiga fartmonster medan andra ligger i raka motsatta ända av skalan.
CarlPedal sa:-Andy- sa:CarlPedal sa:kay sa:CarlPedal sa:Ny på det här med mtb, vilken sorts cykling passar Sparken bäst till eller är den typ allround?
Den fungerar lika bra/dåligt som motsvarande cyklar från konkurrenterna, typ Specialized, Trek, Merida, Canyon, m.fl. Din tid kommer inte bli snabbare för att du kör på en Spark om man säger så.
Är det någon specifik modell du tänker du ( https://www.scott-sports.com/us/en/products/bike-bikes-mountain-spark?q=&page=0 )? Det är stor skillnad mellan olika cyklara i Spark-serien. Några är riktiga fartmonster medan andra ligger i raka motsatta ända av skalan.
Sneglade väl mest på Spark RC eller den vanliga Sparken. Ren ska tydligen vara mer åt långlopsshållet medans den vanliga utan beteckning mer för skogs/stigcykling. Jag kommer cykla en del i skogen men vill även kunna köra långlopp, tex cykelfasan, bra
Dr_Rydell sa:2016 RC har ren XX1 drivlina. 2017 RC WC har inte XX1 någonstans. Ultimate har ren XX1-lina och det är den du ska jämföra med. Låt dig inte bedras av att färgtemat är lika mellan de två.Jensen sa:kay sa:Jensen sa:Det är ju ganska intressant att de säger att de lättat ramen rejält men ändå är hojarna tyngre om man tar motsvarande modell från 2016. Tur att vikten inte är allt
För övrigt märkligt att de inte specat modellernas vikt vid denna tidpunkt, framför allt med tanke på att Scott brukar vara bra på det.
Jensen sa:kanske är nog ältat om detta, det är som sagt rätt ointressant då de fortfarande är ruskigt lätta sett mot konkurrenter. och mer intressant är nog att de troligen uppför sig ännu bättre i skogen.
Dr_Rydell sa:Mig veterligen är detta första gången viktangivelsen saknas på hemsidan. De hänvisar dessutom till hemsidan på de första bilderna med specifikationerna, men lyckades inte få med det i samband med uppdateringen.
Märkligt också att det står X1 i vevpartiet på RC WC. Eagle finns bara i XX1 och X01 på SRAMs hemsida sist jag kollade, så antingen kommer den eller så har de skrivit fel och menar X01.
För övrigt sa Scottansvarig på Cykelvasan att RC WC väger ett par hundra gram mer än RC 2016.
Lars.E sa:CarlPedal sa:-Andy- sa:CarlPedal sa:kay sa:CarlPedal sa:Ny på det här med mtb, vilken sorts cykling passar Sparken bäst till eller är den typ allround?
Sneglade väl mest på Spark RC eller den vanliga Sparken. Ren ska tydligen vara mer åt långlopsshållet medans den vanliga utan beteckning mer för skogs/stigcykling. Jag kommer cykla en del i skogen men vill även kunna köra långlopp, tex cykelfasan, bra
Är det 2017 som avses? Det är ju ganska stor skillnad mot 2016.