Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
joacef sa:
Någon som har koll på när dom börjar leverera 2017 års modeller?

Beställer man nu så Ca 1-2 månader har jag för mig. Fast det beror ju lite på modell också. Alla modeller tillverkas ju inte på samma gång.

(Jag fick min Spark 920 -2016 i oktober 2015)

Scott spark the tråd
Har någon vikterna på 2017-års Spark-modeller? På hemsidan står de inte (eller så är jag blind), och på de tekniska dokumenten står det "See website".

Scott spark the tråd
Paulie sa:
Såg en tråd på mtbr där någon vägt en spark 940 till drygt 14kg. Hade väl hoppats dom skulle vara lite lättare...

2015 & 2016 vägde den väl ca: 12,5 kg. Men nu 2017 borde det ju bli lite mer eftersom Spark 940 t,ex har Fox 34 gaffel med mer slaglängd, Däcken väger ca 300 g mera också, mm.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
kay sa:
Paulie sa:
Såg en tråd på mtbr där någon vägt en spark 940 till drygt 14kg. Hade väl hoppats dom skulle vara lite lättare...

2015 & 2016 vägde den väl ca: 12,5 kg. Men nu 2017 borde det ju bli lite mer eftersom Spark 940 t,ex har Fox 34 gaffel med mer slaglängd, Däcken väger ca 300 g mera också, Tyngre 11 delad kassett, Höj och sänk stolpe, Bredare fälgar, 180 mm bromsskivor både bak och fram, mm.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
kay sa:
kay sa:
Paulie sa:

2015 & 2016 vägde den väl ca: 12,5 kg. Men nu 2017 borde det ju bli lite mer eftersom Spark 940 t,ex har Fox 34 gaffel med mer slaglängd, Däcken väger ca 300 g mera också, Tyngre 11 delad kassett, Höj och sänk stolpe, Bredare fälgar, 180 mm bromsskivor både bak och fram, Bredare styre, mm.

Scott spark the tråd
SPARK RC 700 »

Model
Spark RC 700 SL 9.7 kg
Spark RC 700 Ultimate 9.9 kg
Spark RC 700 World Cup 10.1 kg
Spark RC 700 Pro 10.8 kg

SPARK 700 »

Model
Spark 700 Ultimate 10.9 kg
Spark 700 Premium 11.5 kg
Spark 700 11.9 kg
Spark 710 12.2 kg
Spark 720 12.4 kg
Spark 730 12.2 kg
Spark 740 13 kg
Spark 745 13.2 kg
Spark 750 13.6 kg
Spark 760 13.6 kg

SPARK RC 900 »

Model
Spark RC 900 SL 9.8 kg
Spark RC 900 Ultimate 10 kg
Spark RC 900 World Cup 10.2 kg
Spark RC 900 Pro 10.9 kg

SPARK 900 »

Model
Spark 900 Ultimate 11 kg
Spark 900 Premium 11.6 kg
Spark 900 12 kg
Spark 910 12.3 kg
Spark 920 12.5 kg
Spark 930 12.3 kg
Spark 940 13.1 kg
Spark 945 13.3 kg
Spark 950 13.7 kg
Spark 960 13.7 kg

SPARK 700 PLUS »

Model
Spark 700 Plus Tuned 11.6 kg
Spark 710 Plus 12.8 kg
Spark 720 Plus 13.7 kg
Spark 730 Plus 13.9 kg

Scott spark the tråd
Det är ju ganska intressant att de säger att de lättat ramen rejält men ändå är hojarna tyngre om man tar motsvarande modell från 2016. Tur att vikten inte är allt

Scott spark the tråd
Jensen sa:
Det är ju ganska intressant att de säger att de lättat ramen rejält men ändå är hojarna tyngre om man tar motsvarande modell från 2016. Tur att vikten inte är allt

Jo men om vi tar t,ex Spark 940 -2017 så är ju den mer lik en Genius med 34 gaffel, höj o sänkstolpe, mm, än en Spark från 2016. Det är ju inte samma cykel.

Scott spark the tråd
Haha wtf nu är ju scottarna tunga och allt annat än unika i deras design, sen även dyrare än tidigare. Det enda positiva är ju att det funkar med 29" hjul på 27,5+

Scott spark the tråd
ericke sa:
Haha wtf nu är ju scottarna tunga och allt annat än unika i deras design, sen även dyrare än tidigare. Det enda positiva är ju att det funkar med 29" hjul på 27,5+

Men vi håller ju på och jämföra äpplen och päron här.

Inte är väl Spark 900 RC WC -2017 speciellt tungt med sina 10 kg. Den väger i stort sett samma som förra året 2016 fast den har tyngre 12 delad kassett. Den har även gått ner i pris, så det stämmer inte att de blivit dyrare

Fortfarande så är t,ex inte en Spark 940 -2017 samma cykel som Spark 940 -2016. Dom går inte att jämföra rakt av bara.

Scott spark the tråd
kay sa:
Jensen sa:

Jo men om vi tar t,ex Spark 940 -2017 så är ju den mer lik en Genius med 34 gaffel, höj o sänkstolpe, mm, än en Spark från 2016. Det är ju inte samma cykel.

Tänkte mer på RC modellerna. Som rc 900 WC, motsvarande hoj i år väger 10,0 med en ram som ska vara tyngre. Säger inget om vikterna isig, de är fortfarande bland de lättaste på marknaden, men man har ju samtidigt slagit sig för bröstet över hur mycket de lättat ramen med bland annat flytten av dämparen. Rätt intressant

Scott spark the tråd
Jensen sa:
kay sa:
Jensen sa:

Tänkte mer på RC modellerna. Som rc 900 WC, motsvarande hoj i år väger 10,0 med en ram som ska vara tyngre. Säger inget om vikterna isig, de är fortfarande bland de lättaste på marknaden, men man har ju samtidigt slagit sig för bröstet över hur mycket de lättat ramen med bland annat flytten av dämparen. Rätt intressant

Värt att komma ihåg är ju att ramvikten de slagit sig för bröstet över framför allt är SL-ramarna med HMX-SL-fiber. Det är de ramvikterna som man har gått ut med stort (849/1749), även om de ju bara gäller just SL-modellerna.
Har inte tabellen exakt i huvudet men de nya vanliga HMX-ramarna är nog faktiskt inte så mycket lättare än de gamla, om än styvare och med bättre geo.

Har personligen vägt en Spark 900 RC Ultimate till lite över 9,8 kg utan pedaler så tabellen ovan stämmer kanske inte till punkt och pricka.

Och som sagt för de övriga Spark-modellerna så är det svårt att jämföra när det sitter Fox 34-gafflar och 2,35" däck på dem till 2017.

Scott spark the tråd
Jensen sa:
kay sa:
Jensen sa:

Har du någon källa på 10.0kg för 2016-modellen? Låter lätt i förhållande till specen.

Scott spark the tråd
Cyklist sa:
Jensen sa:
kay sa:
Jensen sa:

Värt att komma ihåg är ju att ramvikten de slagit sig för bröstet över framför allt är SL-ramarna med HMX-SL-fiber. Det är de ramvikterna som man har gått ut med stort (849/1749), även om de ju bara gäller just SL-modellerna.
Har inte tabellen exakt i huvudet men de nya vanliga HMX-ramarna är nog faktiskt inte så mycket lättare än de gamla, om än styvare och med bättre geo.

Har personligen vägt en Spark 900 RC Ultimate till lite över 9,8 kg utan pedaler så tabellen ovan stämmer kanske inte till punkt och pricka.

Och som sagt för de övriga Spark-modellerna så är det svårt att jämföra när det sitter Fox 34-gafflar och 2,35" däck på dem till 2017.

Och jag pratade om RC ramarna, som jag förstått det alla har HMX-SL ?

Lulle sa:
Har du någon källa på 10.0kg för 2016-modellen? Låter lätt i förhållande till specen.

Tex här kan du läsa 10,0kg
https://www.evanscycles.com/scott-spark-900-rc-2016-mountain-bike-EV253366

Kompisen har sådan och vägt den 10,3 med pedaler vilket borde betyda att 10 utan pedaler stämmer (de vägs ju alltid utan pedaler av tillverkarna, eller i alla fall är det oftast så).

Notera att jag inte är kritisk mot scott eller något, skitfina hojar till bra pris sett till vad man får och jämfört med andra stora tillverkare. Bara lite lustigt hur en lättare ram renderar i en tyngre cykel, men troligen har man ju "förstärkt" i utrustningen

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
De är endast hmx-sl ram på toppmodellen. Alltså rc 900/700 sl. Ultimate, WC å Pro har "vanlig" hmx ram.

Den bör. Oavsett vara lättare iår då baksvingen är betydligt lättare samt att läckaget på dämparen är i kolfiber.

De är säkert komponenter som gör att dom ligger likvärdigt eller högre till - 17

Scott spark the tråd
Går att klämma och känna på hammarbyhill idag.

20160910_100907.jpg

20160910_100915.jpg

Scott spark the tråd
CarlPedal sa:
Ny på det här med mtb, vilken sorts cykling passar Sparken bäst till eller är den typ allround?

Tycker själv den är väldigt allround. Går att köra riktigt stökigt, men även bra på plana grusvägar, bara låsa dämparna. Känns rapp uppför, och stabil nerför. För mig finns ingen annan hoj för mina behov. Passar perfekt till XC lopp. Sparken tycker jag är en bra kompromiss mellan många MTB's.

Scott spark the tråd
kay sa:
CarlPedal sa:
Ny på det här med mtb, vilken sorts cykling passar Sparken bäst till eller är den typ allround?

Tycker själv den är väldigt allround. Går att köra riktigt stökigt, men även bra på plana grusvägar, bara låsa dämparna. Känns rapp uppför, och stabil nerför. För mig finns ingen annan hoj för mina behov. Passar perfekt till XC lopp. Sparken tycker jag är en bra kompromiss mellan många MTB's.

Passar den bra för att köra tex även Cykelvasan på?

Scott spark the tråd
CarlPedal sa:
kay sa:
CarlPedal sa:

Ja.

Scott spark the tråd
CarlPedal sa:
kay sa:
CarlPedal sa:

Den fungerar lika bra/dåligt som motsvarande cyklar från konkurrenterna, typ Specialized, Trek, Merida, Canyon, m.fl. Din tid kommer inte bli snabbare för att du kör på en Spark om man säger så.

Är det någon specifik modell du tänker du ( https://www.scott-sports.com/us/en/products/bike-bikes-mountain-spark?q=&page=0 )? Det är stor skillnad mellan olika cyklara i Spark-serien. Några är riktiga fartmonster medan andra ligger i raka motsatta ända av skalan.

Scott spark the tråd
Jensen sa:
kay sa:
Jensen sa:

2016 RC har ren XX1 drivlina. 2017 RC WC har inte XX1 någonstans. Ultimate har ren XX1-lina och det är den du ska jämföra med. Låt dig inte bedras av att färgtemat är lika mellan de två.

För övrigt märkligt att de inte specat modellernas vikt vid denna tidpunkt, framför allt med tanke på att Scott brukar vara bra på det.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
-Andy- sa:
CarlPedal sa:
kay sa:
CarlPedal sa:

Den fungerar lika bra/dåligt som motsvarande cyklar från konkurrenterna, typ Specialized, Trek, Merida, Canyon, m.fl. Din tid kommer inte bli snabbare för att du kör på en Spark om man säger så.

Är det någon specifik modell du tänker du ( https://www.scott-sports.com/us/en/products/bike-bikes-mountain-spark?q=&page=0 )? Det är stor skillnad mellan olika cyklara i Spark-serien. Några är riktiga fartmonster medan andra ligger i raka motsatta ända av skalan.

Sneglade väl mest på Spark RC eller den vanliga Sparken. Ren ska tydligen vara mer åt långlopsshållet medans den vanliga utan beteckning mer för skogs/stigcykling. Jag kommer cykla en del i skogen men vill även kunna köra långlopp, tex cykelfasan, bra

Scott spark the tråd
CarlPedal sa:
-Andy- sa:
CarlPedal sa:
kay sa:
CarlPedal sa:

Sneglade väl mest på Spark RC eller den vanliga Sparken. Ren ska tydligen vara mer åt långlopsshållet medans den vanliga utan beteckning mer för skogs/stigcykling. Jag kommer cykla en del i skogen men vill även kunna köra långlopp, tex cykelfasan, bra

Är det 2017 som avses? Det är ju ganska stor skillnad mot 2016.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Jensen sa:
kay sa:
Jensen sa:

2016 RC har ren XX1 drivlina. 2017 RC WC har inte XX1 någonstans. Ultimate har ren XX1-lina och det är den du ska jämföra med. Låt dig inte bedras av att färgtemat är lika mellan de två.

För övrigt märkligt att de inte specat modellernas vikt vid denna tidpunkt, framför allt med tanke på att Scott brukar vara bra på det.

Scott spark 900 RC hade xx1 vevar och bakväxel, x01 reglage, x01 kassett osv. xtr bromsar. Motsvarande 2017 är ju spark RC WC, har x01 eagle rakt igenom förutom bromsar som fortfarande är xtr (om jag inte minns fel), där den egentliga enda saken som väger betydligt mer är kassetten, men den lättare ramen borde väga upp den metvikten, tror det skiljer mindre än 100 gram på 11-delad och eagle kassett. som jag har förstått det skiljer det typ inget mellan xx1 eagle och x01 eagle, mer än att den förstnämnda har guldfärgade detaljer så som kedja och del av kassett. Precis som viktskillnaden mellan xx1 och x01 varit obefintligt liten, speciellt sett till att det finns en prisskillnad som är större än viktskillnaden.

du menar att scott själva inte skrivit ut vikterna som de gjorde förra året? utan att vikterna återfinns ovan?

kanske är nog ältat om detta, det är som sagt rätt ointressant då de fortfarande är ruskigt lätta sett mot konkurrenter. och mer intressant är nog att de troligen uppför sig ännu bättre i skogen. tyckte bara att det var en intressant detalj.

Scott spark the tråd
Mig veterligen är detta första gången viktangivelsen saknas på hemsidan. De hänvisar dessutom till hemsidan på de första bilderna med specifikationerna, men lyckades inte få med det i samband med uppdateringen.

Märkligt också att det står X1 i vevpartiet på RC WC. Eagle finns bara i XX1 och X01 på SRAMs hemsida sist jag kollade, så antingen kommer den eller så har de skrivit fel och menar X01.

För övrigt sa Scottansvarig på Cykelvasan att RC WC väger ett par hundra gram mer än RC 2016.

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Mig veterligen är detta första gången viktangivelsen saknas på hemsidan. De hänvisar dessutom till hemsidan på de första bilderna med specifikationerna, men lyckades inte få med det i samband med uppdateringen.

Märkligt också att det står X1 i vevpartiet på RC WC. Eagle finns bara i XX1 och X01 på SRAMs hemsida sist jag kollade, så antingen kommer den eller så har de skrivit fel och menar X01.

För övrigt sa Scottansvarig på Cykelvasan att RC WC väger ett par hundra gram mer än RC 2016.

Har själv beställt en cannondale scalpel-si2 eagle med x01 eagle och i specen på den står det även där X1 carbon vevparti, men ingenstans finns info om sådant. Så känns som om det är benämningen på ett OEM vevparti. Troligen typ ett x01 som är omdöpt. Så troligen inte felskrivet, så vida två märken båda skrivit fel. Känns ju lite osannolikt dock ?

Ja vikterna har du ju i tidigare inlägg, om de nu stämmer.

Scott spark the tråd
Lars.E sa:
CarlPedal sa:
-Andy- sa:
CarlPedal sa:
kay sa:
CarlPedal sa:

Är det 2017 som avses? Det är ju ganska stor skillnad mot 2016.

Japp, 2017

Tillbaka
Topp