Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Bikerider sa:
Twinlock vill inte låsa sig

Har en relativt ny Spark 950 (2017) mitt problem är att Twinlock reglaget inte vill gå i låsläge, bara mitten läge och mjuk läge.
Kan jag skruva däruppe på styret och i så fall vilket håll?
Är det svårt får min handlare ta en titt på det inom garantin.
Jag saknar låst läge uppför Hammarby och Högdalstopparna samt på transporten.

Börja med att testa justerskruven på reglaget. Om du tittar noga på gaffeln så bör du kunna se om du skruvar åt rätt håll eller inte. Om du inte ser så kanske du kan känna det genom att löst lägga ett finger ovanpå gaffeln (den del som snurrar...).

Scott spark the tråd
Har nu kört lite med min Spark 950 2017 och känner att utäxlingen inte är optimal, det sitter 22-36 fram och 11-36 bak.
Detta ger en högsta uväxling på 3,27 och en lägsta på 0,61. På min förra hade jag 3,82 resp 0,71.

Detta gör att jag överväger ett byte av klingor (alternativt vevparti) fram och undrar om det är något särkilt att tänka på?
Hur vet man vad befintliga växelförare klarar av, finns någon max storlek för klingorna etc?

Jämför jag med uväxlingen på gamla cykeln (som jag tyckte hade lagom högsta resp lägsta) så hamnar jag närmast med en 26-42 uppsättning så det bör vara utgångspunkten.

Scott spark the tråd
Jag vill byta Twinloc-reglaget på min några år gamla Spark. Får ont i tummen av att försöka nå upp på ovansidan. Och nu när jag kör singelklinga är det ju ledigt vänster nere.

Tror att de moderna "downside"-reglagen skulle funka utmärkt, men hittar inget via webshop. Kommer inte åt LBS på någon vecka eller så.

Någon som har sett på nätet, eller någon som har ett över till försäljning?

Scott spark the tråd
Freddie L sa:
Jag vill byta Twinloc-reglaget på min några år gamla Spark. Får ont i tummen av att försöka nå upp på ovansidan. Och nu när jag kör singelklinga är det ju ledigt vänster nere.

Tror att de moderna "downside"-reglagen skulle funka utmärkt, men hittar inget via webshop. Kommer inte åt LBS på någon vecka eller så.

Jag köpte här https://www.teamsportiaonline.se/scott-twinloc-reglage-nude-3-integ/product/00125-242409
Sitter på undersidan på vänster sida av styret

Scott spark the tråd
Nicholas sa:
Freddie L sa:

Jag köpte här https://www.teamsportiaonline.se/scott-twinloc-reglage-nude-3-integ/product/00125-242409
Toppen! Stort tack!

Scott spark the tråd
Kedjan på min rc 900 pro har börjat rappa på de två minsta dreven efter 60 mil.
Det känns som lite väl tidigt tycker jag.
Mäter jag kedjan med kedjeverktyget så är den bara måttligt uttänjd, inte så mycket så jag skulle byta i normala fall men nu får jag nog byta både kedja och kassett om jag inte lyckas hitta lösa drev.

Scott spark the tråd
Ted_B sa:
Mäter jag kedjan med kedjeverktyget så är den bara måttligt uttänjd, inte så mycket så jag skulle byta i normala fall men nu får jag nog byta både kedja och kassett om jag inte lyckas hitta lösa drev.

Skevt växelöra? Låter konstigt att de två minsta skulle vara utslitna redan.

Scott spark the tråd
Jag beställde ny kedja och nya 11 och 13 drev innan jag plockade isär cykeln för att leta efter felet.
Kassetten satt löst, drog fast den och försökte provocera fram felet igen utan att lyckas, tror nog det kommer funka men måste ut och cykla på riktigt för att vara säker på det.
Jaja, ny kedja är såklart bra att ha hemma, den kommer ju till användning så småningom.

Scott spark the tråd
Ted_B sa:
Jag beställde ny kedja och nya 11 och 13 drev innan jag plockade isär cykeln för att leta efter felet.
Kassetten satt löst, drog fast den och försökte provocera fram felet igen utan att lyckas, tror nog det kommer funka men måste ut och cykla på riktigt för att vara säker på det.
Jaja, ny kedja är såklart bra att ha hemma, den kommer ju till användning så småningom.
Jag har varit med om detta med Shimano LVG-kassett. Efter isär och ihopsättning var den som vanligt igen. Kedja behövs, drev sannolikt mindre behov.

Scott spark the tråd
Scott spark the tråd
Freddie L sa:
Nicholas sa:
Freddie L sa:

Toppen! Stort tack!
Fick hem den igår, men tyvärr var det fel. Det var en vanlig som sitter på ovansidan. Lite oroande att de inte har båda typerna på sin shop, utan bara den som sitter på undersidan. Får mig att misstänka att de inte kan lösa detta smidigt. Vi får se, sitter i telefonkö...

Scott spark the tråd
Ted_B sa:

Det är ganska vanligt att man behöver efterjustera växlarna efter ett antal mil. Testa att finjustera växlarna så ordnar det sig säkert.

Kassetten/kedjan ska hålla längre än 60-mil. Ser dreven slitna ut?

Scott spark the tråd
Freddie L sa:
Freddie L sa:
Nicholas sa:
Freddie L sa:

Toppen! Stort tack!
Fick hem den igår, men tyvärr var det fel. Det var en vanlig som sitter på ovansidan. Lite oroande att de inte har båda typerna på sin shop, utan bara den som sitter på undersidan. Får mig att misstänka att de inte kan lösa detta smidigt. Vi får se, sitter i telefonkö...
Gick inte. :-)
Tydligen hade de bara en kvar i lager och den var också av gamla typen påstod de efter kontroll. Inte helt säkert att det blev rätt där, svårt att se skillnad på dem faktiskt.
Lösningen blir retur från min sida och att de byter produktbild och beskrivning på sidan... :-/

Scott spark the tråd
F*n, det rappade på de två minsta dreven idag också, att dra fast kassetten som suttit löst hjälpte tydligen inte.
Justerade vajerspänningen medan jag cyklade men det hjälpte inte, allt såg rakt ut och i linje när jag kollade efter passet.
Dreven och kedjan ser oskadda ut men jag kanske ska prova att byta ändå och se om problemet försvinner.
Grejerna finns ju hemma nu så då kan jag utesluta de delarna om problemet kvarstår efter bytet.

Scott spark the tråd
Jag upplevde faktiskt något liknande när jag var Järvsö nyligen (på en 20 mil gammal drivlina), efter att jag kapat en länk på kedjan försvann problemet. Så det får bli mitt tips...

Scott spark the tråd
Ted_B sa:
Tanken har faktiskt slagit mig, att kedjan kanske är för lång.
Kanske ska prova det först då innan jag monterar dit en ny kedja.
Skruva liiite på B-limit skruven först, men se till stt du fortfarande kommer upp på 50-kakan! Borde lösa problemet. Om inte, korta kedjan ett steg, förutsatt att den fortfarande borde komma upp på största drevet, och justera B-limit.

Scott spark the tråd
Doominator1 sa:
Ted_B sa:
Skruva liiite på B-limit skruven först, men se till stt du fortfarande kommer upp på 50-kakan! Borde lösa problemet. Om inte, korta kedjan ett steg, förutsatt att den fortfarande borde komma upp på största drevet, och justera B-limit.
46 kakan☝️ (Pro har XT 11-46) (avd. rätt ska vara rätt?)

Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Doominator1 sa:
Ted_B sa:
46 kakan☝️ (Pro har XT 11-46) (avd. rätt ska vara rätt?)
My bad! XT är nästan ännu känsligare för det där dock, eftersom den inte har lika stor offset på övre trissan i bakväxeln, så vad som ska göras kvarstår! ;)

Edit: stavning

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Ok, det ska jag prova, jobbar hela helgen så det får bli när jag får tid.
Menar du att jag ska justera b-skruven så växeln hamnar närmare eller längre ifrån kassetten?

Scott spark the tråd
Scott spark the tråd

Bilagor

• IMG_0367.JPG
    IMG_0367.JPG
    181.6 KB · Besök: 92
Scott spark the tråd
Inget Shimano på någon hoj. Årets RC Pro var lite malplacerad med sin Shimanogrupp och 30 klinga. Om det där nu är definitiva specsen (bilderna på 2017 stämde inte helt när de kom) så är det fattigt att endast värstingmodellen har XX1-Eagle-kassett. Ska en cykel behöva kosta närmare 100 000 kr för att man ska få top of the line-komponenterna? För 75 000 kr fick man det på 2017 års modell...

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Doominator1 sa:
Ted_B sa:

Justering av b-skruven verkar ha fixat problemet.
Tack för det tipset :)

Scott spark the tråd
Halloj bikers,

Jag har en spark 910 (-17) där jag enbart använder den större klingan på 34t och överväger att montera bort den lilla klingan och växelförare mm. Kan jag behålla enbart den större klingan och kan det i sådant fall vara bra att distansera in den? I sådantfall med vad gör jag detta samt är det svårt att göra dessa saker själv? Något ytterligare jag behöver inköpa?

Tack på förhand!

Scott spark the tråd
Olssson sa:
Halloj bikers,

Jag har en spark 910 (-17) där jag enbart använder den större klingan på 34t och överväger att montera bort den lilla klingan och växelförare mm. Kan jag behålla enbart den större klingan och kan det i sådant fall vara bra att distansera in den? I sådantfall med vad gör jag detta samt är det svårt att göra dessa saker själv? Något ytterligare jag behöver inköpa?

Tack på förhand!

Singelkonverterade en 940 -17 med samma system, köpte en sådan här klinga https://www.bike24.com/p2167904.html och satte ~2mm spacers (vanliga brickor). Funkade perfekt, även utan spacers för den delen.
Du behöver en sådan här också för att ta lös vevpartier https://www.bike24.com/p23504.html

Scott spark the tråd
Tack för hjälpen, det skulle med andra ord kanske gå bra med den 34t som sitter där nu xt-8000 även den med spacers?.
Får kika lite och införskaffa en sån där finirlig pryl för att plocka bort vevpartiet.

Scott spark the tråd
sparhawk sa:
Har nu kört lite med min Spark 950 2017 och känner att utäxlingen inte är optimal, det sitter 22-36 fram och 11-36 bak.
Detta ger en högsta uväxling på 3,27 och en lägsta på 0,61. På min förra hade jag 3,82 resp 0,71.

Detta gör att jag överväger ett byte av klingor (alternativt vevparti) fram och undrar om det är något särkilt att tänka på?
Hur vet man vad befintliga växelförare klarar av, finns någon max storlek för klingorna etc?

Jämför jag med uväxlingen på gamla cykeln (som jag tyckte hade lagom högsta resp lägsta) så hamnar jag närmast med en 26-42 uppsättning så det bör vara utgångspunkten.

Har tittat på några alternativ och tror 40-26 skulle bli bra för mig.
Tex 2 stycken klingor av denna:
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-slx-fcm675-10-speed-double-chainrings/rp-prod116126

Men frågan återstår om någon vet hur stora klingor man får på utan att ändra något annat? Tips ang detta eller var man kan få tag på korrekt information?

Scott spark the tråd
Någon som haft anledning/förmånen att köra några rundor på både 900 serien respektive 900rc och har någon känsla om skillnaderna?

Är/känns 900-serien "trögare" pga skilnaderna i geometrin. Skillnaden är väl lite tyngre gaffel, 120 mm slaglängd bak/fram samt lite flackare gaffelvinkel?

De större huvudsakliga viktskillnaderna på 910 jmf med en rc ligger i vad? Baktriangel+gaffel? (Om man skulle vilja banta vikten på en 910 för att man är sastlös om ett par år när man behöver vintersysselsättning.)

Scott spark the tråd
Tidigare i veckan så lät cykeln konstigt när jag lyfte den. Hittade att skruven som dämparen sitter i satt löst. Skruvade åt den och den slutade låta. Idag efter jag kört så började det låta igen och skruven var lös. Jag tror banne mig att det hände rätt tidigt i loppet för det skramlade så mkt. Jag försöker peka på skruven via bilden i kameran (om ni undrar varför det ser så konstigt ut). Nån mer med detta problem?
https://www.dropbox.com/s/7a8y1o78p6o8okk/Fil 2017-07-09 20 02 40.mov?dl=0

EDIT: fixade länken

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Dr_Rydell sa:
Tidigare i veckan så lät cykeln konstigt när jag lyfte den. Hittade att skruven som dämparen sitter i satt löst. Skruvade åt den och den slutade låta. Idag efter jag kört så började det låta igen och skruven var lös. Jag tror banne mig att det hände rätt tidigt i loppet för det skramlade så mkt. Jag försöker peka på skruven via bilden i kameran (om ni undrar varför det ser så konstigt ut). Nån mer med detta problem?
https://www.dropbox.com/s/7a8y1o78p6o8okk/Fil 2017-07-09 20 02 40.mov?dl=0

EDIT: fixade länken
Alltså inte Spark-specifikt direkt, sånt händer. Man bör kontrollera det man kan i länkaget till rätt moment regelbundet, och helst låsa med gänglåsning. Om jag fattar vad du pekar på (och chansar med att det är samma lösning som på min gamla spark) så sitter det en bussning där som kan slitas, kanske snabbare när saker och ting är löst. Du har inte ett glapp i länkaget där, trots åtdragen skruv?

Tillbaka
Topp